1. leht 1-st

Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma teel

Postitatud: 20 Juul, 2017 20:46
Postitas ggdag
Tere!

Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli)) Arkma teeristi lähedal.

Olen ise mõned korrad mööda sõitnud ja asja Ineternetist uurides väga midagi nagu ei leidnuki....seega tegin väikese pildiseeria (Maaameti aerofotodena), kus väike skemaatiline ülevaade ja alade jaotus, kus saate kaasa rääkida.

Siin teemas on teretulnud...
....kõik info antud väeosa/installatsiooni kohta.
....kõik fotod
....muu teemaga seostuv

Re: Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma

Postitatud: 20 Juul, 2017 20:47
Postitas ggdag
Lisan juurde alajaotusest NELI ala...

Re: Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma

Postitatud: 20 Juul, 2017 20:48
Postitas ggdag
Eraldiseisev ala...asub küll talu lähedal, aga hooned ei tunud "standartse" talu hoonetena...kas on seotud lennuväljaga?

Re: Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma

Postitatud: 20 Juul, 2017 22:10
Postitas ruger

Re: Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma

Postitatud: 21 Juul, 2017 7:00
Postitas Mudakoon
Sõidan antud kohast nädalas 2x läbi. Huvist sai korra isegi ühelt kohalikult küsima mindud aga ega sealt midagi tulnud :dont_know: (naesterahvas). Mingi ilmajaama moodi putka on kah alles keset platsi.

Re: Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma

Postitatud: 21 Juul, 2017 8:15
Postitas Aspelund
Seal peaks keset platsi olemas toimiv raadiomajakas. Varem oli see minu mäletamist mööda Võhmas sees.

Rahvasuu räägib, et 1941 sügisel vedeles seal nõukogude lennukeid, mida kohalikud rappimas käisid. Lennuvälja sõjaaegne mürsuladu oli paar kilomeetrit Tallinna poole, seal nägid demineerijad pärast sõda kurja vaeva.

A.

Re: Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma

Postitatud: 21 Juul, 2017 8:25
Postitas tuhajuhan
Ennem olevat too raadiomajakas olnud Võhma raudteejaamas ühes vagunis. Külajuttude põhjal olevat lumi sellele langedes kohe ära sulanud. Nii soe oli.
Nüüd jah see riidekapi suurune kobakas seal põllul.
Eelmine suvi toimetas üks buldooser muidu ka seal, ei teagi mida ta täpsemalt tasandas.

Re: Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma

Postitatud: 21 Juul, 2017 10:27
Postitas EOD
Raadiomajakas on Võhma VOR. http://worldaerodata.com/wad.cgi?nav=VO ... nav_type=4
Mõni aasta tagasi oli plaan see Tartu Ülenurme lennuväljale viia, kuid õnneks jäi plaan katki. Võhmas on hea nii Tallinnast kui Tartust raadionavigatsiooni harjutusi tegemas käia. Kedagi ei sega.
Lennuväljana oli viimati kasutuses üle kümne aasta tagasi. Lendasime seal Viljandi Lennuklubi Wilga ja Blanikuga. Praegu mingi tegevus endise väeosa hoonete juures toimub. Eks midagi lammutatakse maha ja midagi tehakse korda.

Re: Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma

Postitatud: 07 Mai, 2018 17:41
Postitas Himik
http://nagi.ee/photos/u_kask/sets/410257/106989/
Kuna asjal on eramaa silt ees, ei hakanud sisse ründama, tegin pika toruga Paia-Nuia maanteelt paar klõpsu

Re: Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma

Postitatud: 09 Mai, 2018 14:33
Postitas Kuperjanov
http://m.delfi.ee/eesti/article.php?id=81736279

Ärge toitke säästuspioone...

Miks selline teema üldse huvi peaks pakkuma. :dont_know: Kaardid, ülevaated, lähen teen pilti jne. Ikka tahaks oma nina toppida igale poole.

Re: Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma

Postitatud: 26 Juun, 2018 12:18
Postitas Zwyx
VOR majakas on igati soliidne ja avalik objekt, eramaal olevaid mullahunnikuid pika objektiiviga pildistada - no ei tea jah, milleks hea. Samas jäi silma, et juba hoolega pildistatud-uuritud objektiga: http://www.mil.hiiumaa.ee/xx/Jarvamaa-T ... odroom.pdf
Aga Võhmast kui lennunduspunktist minu arusaamist mõõda (ja avalike infoallikate põhjal):
NSVL ajal põhines raadionavigatsioon Eestis tervel hunnikul NDB-del (ehk ringsuunalistel raadiomajakatel), mis paiknesid igal lugupidaval lennuväljal (Tartu, Tallinn, Viljandi, Pärnu, Kuressaare, Kärdla),
Tallinnas paiknes vist veel NSVL analoog läänemaailmas levinud VOR-ile ehk RSBN majakas ja kõige keskel oli Eesti lennuliikluse keskpunkt ehk Võhma, kus oli oma NDB ilma tsiviillennuväljata. Kui SAS hakkas 1989 lendama Helsingi-Tallinn, siis tegelikuks marsruudiks oli Helsingi-Peterburi-Sillamäe-Võhma-Tallinn. 1990. aastate keskel toimus süsteemi moderniseerimine, Tallinnase paigutati DVOR/DME majakas (detsember 1994) , Kuressaarde ja Võhmasse CVOR/DME. Võhma VOR/DME läks ametlikult käiku 10.07.1996 ja senine NDB lülitati välja 16.09.1996. Seega ei saa seal olla mingi raudteevagunist pärit saateseadet. Edaspidi oli Võhma VOR/DME tükk aega kõikvõimalike lennumarsruutide üheks punktiks, aga vist seoses GPS kasutuse arenguga muutus tasapisi mitte nii oluliseks. Uuematel marsruutide kaartidel oli Võhma VOR/DME kuidagi eraldi, ei paiknenud enam ühelgi marsruudil. Eelmise aasta teisel poolel tekkis NOTAMi teade, et majaka VOR osa on tööst püsivalt väljas ja uutel lennukaartidel ongi Võhma puhul mainitud ainult kauguse määrajat ehk DME seadet (kanal 96X, tootja Fernau, saatesagedus 1183 MHz, vasuvõtt 1120 MHz, võimsus 35 W, antenn maapinnast 7,2 m). Ilmselt läks VOR saatjal midagi katki ja seoses vähese kasutatavusega tema kasutusest loobuti. GPS täna ülilevinud, üle maailma võetakse VOR ja NDB seadmeid järjest maha.

Re: Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma

Postitatud: 20 Juul, 2018 12:30
Postitas Zwyx
Juhuslikult leidsin pildifaili (ehk pärit omaaegselt Lennuliiklusteeninduse AS kodulehelt), kus näidatud marsruudid aastal 1992. Selle alusel oli Võhma oma NDB majakaga Eesti lennuliikluse peapunkte.
Lennumarsruudid 1992
Lennumarsruudid 1992
Eesti_Lennutrassid_1992.jpg (63.15 KiB) Vaadatud 10204 korda
Hiljem on tema osatähtsus muudkui vähenenud, nüüd VOR ka enam ei tööta. Kus piloodiõpilased nüüd VOR-lähenemisi harjutamas käivad - kas Kuressaares või Tallinnas?

Re: Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma

Postitatud: 20 Juul, 2018 14:00
Postitas davidsoniharald
Zwyx kirjutas: Hiljem on tema osatähtsus muudkui vähenenud, nüüd VOR ka enam ei tööta. Kus piloodiõpilased nüüd VOR-lähenemisi harjutamas käivad - kas Kuressaares või Tallinnas?
Rumal jutt suhu tagasi. VORi majakaid muidugi veel leidub, ADFi majakatega on kitsas käes,

Re: Kabala-Ollepa tagavaralennuväli (Võhma lennuväli) Arkma

Postitatud: 20 Juul, 2018 16:23
Postitas Zwyx
Eesti aeronavigatsioonilise teabe kogumiku (ehk AIP-i) väitel hetkel Eestis veel kaks VOR majakat töötamas: Tallinn DVOR ja Kuressaare VOR http://eaip.eans.ee/2018-07-19/html/eAI ... html#ENR-4. Kunagi oli ka Pärnu lennuväljal oma väiksema ulatusega VOR majakas olemas, aga see lülitati välja seoses visuaallennuväljaks muutumisega. Lennuakadeemia üliõpilane tegi aastal 2014 lõputöö teemal, kuidas kasutuseta seisvatest Pärnu navigatsiooniseadmetest õppevahendeid ehitada. Antud allika alusel oli VOR majakaks Thomson VOR 512C tootmisaastaga 1986, kasutusaja lõpus olid hädadeks varuosade kättesaadavus ning parameetride ebastabiilsus. Seega ilmselt selle taaskäivitamist pole loota.
Aga üle maailma neid järjest maha võetakse. UK teenusepakkuja NATS kirjutab, et aastaks 2020 jääb nende 44 VOR-ist järele 19. Samas on mainitud, et platse täiesti puhtaks ei tehta - kui samas punktis on DME seade, siis see jääb tööle, et pakkuda tagavaravõimalust suuremahulise GPS süsteemi rikke korral. Ilmselt ka hetkel tööle jäänud Võhma DME kasulik, et soliidsemad lennuaparaadid saaksid oma asukohainfot automaatselt täpsustada.