Lennuüksused Raadi lennuväljal
Tuleks hea meelega tagasi sõjaaegse Raadi lennuvälja pildi juurde. Vahepeal värskendasin oma mälu asjakohase teabega:
Anton Maderi lennuki FW-190 A-6 kamuflaaž nagu eelpool nähtuna ja ka minu poolt siia lisatuna koosneb RLM värvitoonidest 79 ja 80 ning toonide kokkupuute kohad on teravjoonelised ning omavad hästi eristuvat kontrasti vahet. See oleks ka must-valgel pildil hästi märgatav. Esimesel must-valgel pildil olev A-4 kamuflaaži toonid lähevad üle hägusate piirjoontega ja on vaevu eristuvad. Seal on kasutusel RLM toonid 70, 71, 74 ja 79, mis vastavd H. von Bonini lennukile (värviline näidis minu poolt eelnevalt toodud). Seega saab teha järelduse, et lennuk Raadi lennuväljal on von Bonini oma ja on tehtud 1943. aastal, kui Bonin Tartus viibis.
Anton Maderi lennuki FW-190 A-6 kamuflaaž nagu eelpool nähtuna ja ka minu poolt siia lisatuna koosneb RLM värvitoonidest 79 ja 80 ning toonide kokkupuute kohad on teravjoonelised ning omavad hästi eristuvat kontrasti vahet. See oleks ka must-valgel pildil hästi märgatav. Esimesel must-valgel pildil olev A-4 kamuflaaži toonid lähevad üle hägusate piirjoontega ja on vaevu eristuvad. Seal on kasutusel RLM toonid 70, 71, 74 ja 79, mis vastavd H. von Bonini lennukile (värviline näidis minu poolt eelnevalt toodud). Seega saab teha järelduse, et lennuk Raadi lennuväljal on von Bonini oma ja on tehtud 1943. aastal, kui Bonin Tartus viibis.
Anton - horridoo!
Jätkaks siis ajaloolises järjekorras
Sirvin praegu raamatut nimega "V Ognenem Koltse" - Eesti Raamatu üllitatud Leningradi sõjaväeringkonna õhutõrje ajalugu. Aga ise sirvin selle elektroonilist versiooni militera.lib.ru nimeliselt serverilt.
http://militera.lib.ru/h/dvoryanski_yar ... index.html
Niisiis, seal kirjas, et 10. septembril 1944 andis Leningradi Õhutõrje 3 lennuväepolku üle Leningradi rinde vägedele nende pealetungi toetamiseks. Ning üks neist polkudest, 11. Kaardiväe Hävituslennuväe polk kolis "Tartu lähistel asunud lennuväljale".
Võttes arvesse, et Raadi oli sel ajal veel lahingupiirkond, siis see üksus paiknes ilmselt Ülenurmel...
Sirvin praegu raamatut nimega "V Ognenem Koltse" - Eesti Raamatu üllitatud Leningradi sõjaväeringkonna õhutõrje ajalugu. Aga ise sirvin selle elektroonilist versiooni militera.lib.ru nimeliselt serverilt.
http://militera.lib.ru/h/dvoryanski_yar ... index.html
Niisiis, seal kirjas, et 10. septembril 1944 andis Leningradi Õhutõrje 3 lennuväepolku üle Leningradi rinde vägedele nende pealetungi toetamiseks. Ning üks neist polkudest, 11. Kaardiväe Hävituslennuväe polk kolis "Tartu lähistel asunud lennuväljale".
Võttes arvesse, et Raadi oli sel ajal veel lahingupiirkond, siis see üksus paiknes ilmselt Ülenurmel...
Jah, ilus muinasjutt oli seal kirjas küll! Ainult, et ükski Luftwaffe üksus selliseid kaotusi ei kandnud nagu seal kirjeldatud oli. 342 allatulistatud lennukit 1944. aastal - kõik Luftwaffe üksused siin oleks lennukitest ja lenduritest tühjad olnud
Kui on teada, et 1943-1944 aasta lahingutes Ida-Virumaal tulistati alla vähemalt 300 vene lennukit, millede vrakke vedeleb veel tänapäevki siin-seal.
Panen kirja luftwaffe maksimaalsed kaotuse siin 1944. a. Nende hulka kuuluvad suuremalt osalt tehniliste rikete tõttu või siis õhurünnakute tõttu rivist välja langenud masinad, mis korrastati ja jätkasid sõdimist. Allatulistatud lennukeid oli suhteliselt vähe.
Stab./JG 54 - 5 tk
I./JG 54 - 18 tk
II./JG 54 - 20 tk
IV./JG 54 - 15 tk
100% hävinesid nendest vaid 13 lennukit
II./JG 5 - 21 tk
nendest 100% hävinenute arv ei ole teada.
4./NJG 100 - kaotusi ei olnud
1./NJG 200 - kaotusi ei olnud
SAGr. 127 (Eesti lendurid) - 1943-1944 10 lennukit, kui need kõik ei olnud Eesti territooriumil
Stab./NAGr. 5 - 2 tk
1./NAGr. 5 - 11 tk (Eesti - Läti kokku)
2./NAGr. 5 - 10 tk (Eesti - Läti kokku)
1.(H)/31 - 8 tk
II./SG 1 - 4 tk
Stab./SG 3 - kaotusi polnud
I./SG 3 - 52 tk (Eesti ja Soome kokku, sh. koos mitmeid viastatutega)
II./SG 3 - 45 tk (Eesti-Venemaa-Läti kokku)
III./SG 3 - 16 tk (Venemaa-Eesti-Läti kokku)
I./SG 4 - 10 tk (Läti-Eesti kokku)
II./SG 4 - 9 tk (Läti-Venemaa-Eesti kokku)
III./SG 4 - 23 tk (Läti-Venemaa-Eesti kokku)
I./SG 5 - kaotusi ei olnud
Stab./NSGr 11 (eesti üksus) - kaotusi ei olnud
1. ja 2./NSGr 11 - kaotusi ei olnud
3./NSGr 11 - kaotuste kohta andmed puuduvad
14.(Eis)/KG 55 - kaotusi ei olnud
I./KG 77 - kaotuste kohta andmed puuduvad
Stab./KG 102 - kaotusi ei olnud
I./KG 102 - andmed puuduvad
II./KG 102 - andmed puuduvad
KGrzbV 7 - andmed puuduvad
Sanitäts-Flugbereitschaft 1 - andmed puuduvad
Seenotstaffel 3 - andmed puuduvad
Seega on teada 269 tehniliselt mitte korras, õhurünnakus või muudel põhjustel vigastatud ja allatulistatud lennukit kokku ja seda Eest, Läti ja Venemaa piirialade ning Eesti ja Läti peale kokku. Osade üksuste kohta andmed puuduvad ja inventari tabelitses andmete olemasolul pole näidatud kus täpselt vigastus või hävimine toimus. Aga oletame, et kõigi üksuste peale kokku oli 300 rivist välja langenud lennukit, nendest keskelt läbi allatulistatuid oli 20%, seega piirialade ja Eesti - Läti peale kokku 60 allatulistatud saksa lennukit, mis on ka enam-vähem reaalne.
Kui on teada, et 1943-1944 aasta lahingutes Ida-Virumaal tulistati alla vähemalt 300 vene lennukit, millede vrakke vedeleb veel tänapäevki siin-seal.
Panen kirja luftwaffe maksimaalsed kaotuse siin 1944. a. Nende hulka kuuluvad suuremalt osalt tehniliste rikete tõttu või siis õhurünnakute tõttu rivist välja langenud masinad, mis korrastati ja jätkasid sõdimist. Allatulistatud lennukeid oli suhteliselt vähe.
Stab./JG 54 - 5 tk
I./JG 54 - 18 tk
II./JG 54 - 20 tk
IV./JG 54 - 15 tk
100% hävinesid nendest vaid 13 lennukit
II./JG 5 - 21 tk
nendest 100% hävinenute arv ei ole teada.
4./NJG 100 - kaotusi ei olnud
1./NJG 200 - kaotusi ei olnud
SAGr. 127 (Eesti lendurid) - 1943-1944 10 lennukit, kui need kõik ei olnud Eesti territooriumil
Stab./NAGr. 5 - 2 tk
1./NAGr. 5 - 11 tk (Eesti - Läti kokku)
2./NAGr. 5 - 10 tk (Eesti - Läti kokku)
1.(H)/31 - 8 tk
II./SG 1 - 4 tk
Stab./SG 3 - kaotusi polnud
I./SG 3 - 52 tk (Eesti ja Soome kokku, sh. koos mitmeid viastatutega)
II./SG 3 - 45 tk (Eesti-Venemaa-Läti kokku)
III./SG 3 - 16 tk (Venemaa-Eesti-Läti kokku)
I./SG 4 - 10 tk (Läti-Eesti kokku)
II./SG 4 - 9 tk (Läti-Venemaa-Eesti kokku)
III./SG 4 - 23 tk (Läti-Venemaa-Eesti kokku)
I./SG 5 - kaotusi ei olnud
Stab./NSGr 11 (eesti üksus) - kaotusi ei olnud
1. ja 2./NSGr 11 - kaotusi ei olnud
3./NSGr 11 - kaotuste kohta andmed puuduvad
14.(Eis)/KG 55 - kaotusi ei olnud
I./KG 77 - kaotuste kohta andmed puuduvad
Stab./KG 102 - kaotusi ei olnud
I./KG 102 - andmed puuduvad
II./KG 102 - andmed puuduvad
KGrzbV 7 - andmed puuduvad
Sanitäts-Flugbereitschaft 1 - andmed puuduvad
Seenotstaffel 3 - andmed puuduvad
Seega on teada 269 tehniliselt mitte korras, õhurünnakus või muudel põhjustel vigastatud ja allatulistatud lennukit kokku ja seda Eest, Läti ja Venemaa piirialade ning Eesti ja Läti peale kokku. Osade üksuste kohta andmed puuduvad ja inventari tabelitses andmete olemasolul pole näidatud kus täpselt vigastus või hävimine toimus. Aga oletame, et kõigi üksuste peale kokku oli 300 rivist välja langenud lennukit, nendest keskelt läbi allatulistatuid oli 20%, seega piirialade ja Eesti - Läti peale kokku 60 allatulistatud saksa lennukit, mis on ka enam-vähem reaalne.
Anton - horridoo!
-
- Moderaator
- Postitusi: 617
- Liitunud: 25 Veebr, 2004 19:41
- Kontakt:
Lennuväe tegevusest Tartu rindel on kirjutatud ka Web lehel http://voina.com.ru/history/tartu.html
Lisan siia ühe lõigu sealt. Muidugi on need arvud üle pingutatud, aga kangelasi muudkui tuli juurde.
Усиливалась и авиационная поддержка наземных войск. 22 августа прибыло пополнение - 7-й Севастопольский и Запорожский корпус штурмовой авиации в составе двух дивизий. К началу наступления на Тарту в 14-ю воздушную армию входило шесть дивизий - более 650 самолетов, в большинстве штурмовых.
В августе 14-я воздушная армия провела 141 воздушный бой, в которых сбила 174 вражеских самолета, сбросила более 110 тысяч бомб общим весом 953 тонны, израсходовала 37 тысяч снарядов и примерно 700 тысяч патронов. Кроме того, на аэродромах было уничтожено 9 и сбито зенитной артиллерией 47 самолетов. Почти треть всех воздушных боев произошли за три дня наступления на Тарту. В воздушных сражениях над районом города наши истребители сбили 24 августа 27, а на следующий день - 2,9 вражеских самолетов. Следует отметить, что по сообщению Советского. Информбюро враг 24 августа на всем советско-германском фронте потерял 72 и 25 августа - 79 самолетов. Следовательно, потери фашистов у Тарту составляли значительную часть общих потерь.
В ходе наступательной операции на Тарту летчики 14-й воздушной армии вписали много героических страниц в историю Великой Отечественной войны. Об этом свидетельствует присвоение звания Героя Советского Союза Михаилу Афанасьеву, Александру Бражникову, Борису Кабишеву, Василию Лукашину, Василию Луценко, Ивану Мейлусу, Леониду Кузнецову, Гумеру Миннибаеву, Павлу Семако и многим другим отважным летчикам.
Lisan siia ühe lõigu sealt. Muidugi on need arvud üle pingutatud, aga kangelasi muudkui tuli juurde.
Усиливалась и авиационная поддержка наземных войск. 22 августа прибыло пополнение - 7-й Севастопольский и Запорожский корпус штурмовой авиации в составе двух дивизий. К началу наступления на Тарту в 14-ю воздушную армию входило шесть дивизий - более 650 самолетов, в большинстве штурмовых.
В августе 14-я воздушная армия провела 141 воздушный бой, в которых сбила 174 вражеских самолета, сбросила более 110 тысяч бомб общим весом 953 тонны, израсходовала 37 тысяч снарядов и примерно 700 тысяч патронов. Кроме того, на аэродромах было уничтожено 9 и сбито зенитной артиллерией 47 самолетов. Почти треть всех воздушных боев произошли за три дня наступления на Тарту. В воздушных сражениях над районом города наши истребители сбили 24 августа 27, а на следующий день - 2,9 вражеских самолетов. Следует отметить, что по сообщению Советского. Информбюро враг 24 августа на всем советско-германском фронте потерял 72 и 25 августа - 79 самолетов. Следовательно, потери фашистов у Тарту составляли значительную часть общих потерь.
В ходе наступательной операции на Тарту летчики 14-й воздушной армии вписали много героических страниц в историю Великой Отечественной войны. Об этом свидетельствует присвоение звания Героя Советского Союза Михаилу Афанасьеву, Александру Бражникову, Борису Кабишеву, Василию Лукашину, Василию Луценко, Ивану Мейлусу, Леониду Кузнецову, Гумеру Миннибаеву, Павлу Семако и многим другим отважным летчикам.
Mainiks siis ära ka need üksused, kes päris Nõuka aja lõpus Raadil baseerusid.FW Anton kirjutas: Oma nähtuna tean Raadil olnud Tu-16 ja An-12 ning mõni An-8gi. Need vahetasid välja 80-90-ndatel Tu-22M-3 ja IL-76. Siis tõmmasid venelased jehat sealt :
Pommituslennukid (algul Tu-16 ja hiljem Tu-22m-3) kuulusid 132. raskepommituslennuväe polgule.
Transpordilennukid 196. transpordilennuväe polgu koosseisu. Viimastest olevat osa kandnud isegi Aeroflot'i värve ja tsiviilregistri numbreid. Mis hästi näitab kui segi vene ajal see tsiviil- ja militaarvärk olid.
- ugandiklubi
- Liige
- Postitusi: 1114
- Liitunud: 10 Juun, 2004 15:02
- Asukoht: Tartu või Sinimäe
- Kontakt:
need transpordilennukid 196. transpordilennuväe polgu koosseisu, oli köik Aeroflot'i värvides ja sabas 23mm kahur ,ning varustud maa-öhk raketide vastaste seadmetega . Tu-22m-3 oli seal algul 15 masinat aga üks pöles ära ( See juhtus neil siis kui mootoreid kasetasid ) ja Tu-16 oli kahte eri tüüpi masinad , ka neid oli 15 .
Kolasin aastatel 1972-73 seal lennuväljal sageli. Kuigi objekt oli muust maailmast eraldatud, sai sinna sisse täiesti vabalt, minnes läbi nn Hiinalinna (sõjaväelaste elurajoon). Ise tundsin peamiselt huvi nn lennuvälja prügimäe vastu, kuid sai ringi kõnnitud kogu territooriumil.
Juba siis hämmastas seal relvastusega, kuid Aerofloti eraldusmärke kandvate transpordilennukite olemasolu.
Mäletan selgelt neil sabas olevaid paaris automaatkahureid.
Samuti sai lähedalt vaadeldud relvadele mõeldud laskemoonavarude täiendamist.
ProPatria
Juba siis hämmastas seal relvastusega, kuid Aerofloti eraldusmärke kandvate transpordilennukite olemasolu.
Mäletan selgelt neil sabas olevaid paaris automaatkahureid.
Samuti sai lähedalt vaadeldud relvadele mõeldud laskemoonavarude täiendamist.
ProPatria
Hea sõna ja pussiga saavutab enamat, kui lihtsalt hea sõnaga...
-
- Moderaator
- Postitusi: 1133
- Liitunud: 14 Dets, 2004 13:44
- Kontakt:
Lisaks siis veel, et pommitajate polk kandis Berliini ja transpordi oma (gvardeiskii!) Minski nime. Viimane allus Leedus Panevežyses asunud diviisile.
Ka minul oli kord juhus seal lennuväljal venelaste ajal ära käia, ent 1980-te lõpul. Jänese tänav oli linnapoolsest otsast suletud, ent Raadi mõisa poolt sai samuti vabalt sisse (varem oli ka mõis ise valve all, seal olid mingid vist "NZ" laod). Korjasin toona paki pabereid prügimäelt, mis asus ehituspataljoni vastas karjäärikeses. Üks must (kes valvas autoparki) pakkus mulle seal autolaternaid müüa...
Ka minul oli kord juhus seal lennuväljal venelaste ajal ära käia, ent 1980-te lõpul. Jänese tänav oli linnapoolsest otsast suletud, ent Raadi mõisa poolt sai samuti vabalt sisse (varem oli ka mõis ise valve all, seal olid mingid vist "NZ" laod). Korjasin toona paki pabereid prügimäelt, mis asus ehituspataljoni vastas karjäärikeses. Üks must (kes valvas autoparki) pakkus mulle seal autolaternaid müüa...
Kui juba sellest lennuväljast jutt algas, siis peaks ilmselt ära märkima ka lennuvälja alguse.
1914. a. kevadel formeeriti Vene sõjaväes kolm lennuroodu (jätan välja selle varasema osa lennusalkadest ning muust). Lennurood oli sel ajal nii suur ning vinge üksus, et allus vahetult sõjaväeringkonna staabile. St Peterburgi sõjaväeringkonna lennurood paiknes Gatšinas ning selle ülemaks oli eesti päritolu polkovnik Jüri Herman (Juri German).
1914. a suvel sooritas 10 selle roodu lennukit ringlennu Gatšina, Tallinn, Haapsalu, Riia, Tartu, Narva, Gatšina.
Tartu vahepeatuse jaoks lasi Raadi mõisnik parun Liphart siluda Raadi mõisa põllu, et lendurid seal maanduda ning vahepeatuse teha saaks. Paruni selline vastutulelikus oli seotud tema vennapoja samuti lenduriks olemisega, kes küll ise teenis hoopis mujal ning selles ringlennus ei osalenud.
Maailmasõja ajal ma rohkem ei tea, et seal oleks mingeid vene lennuüksusi baseerunud. Küll aga oli seal sakslaste lennuväli ka esimese nende okupatsiooni ajal 1918. a. Kui eestlased selle novembris üle võtsid, siis saadi saagiks kaks täiesti kõlbmatut lennukivrakki, milledelt mootorid Tallinna toodi.
1925. a. jagati seni suht ühtselt Tallinnas baseerunud (ning mitmeid erinevaid nimetusi kandnud) lennurügement kolmeks suht autoonmseks lennueskadrilliks - iga diviisi jaoks üks. Tartus paiknenud 2. diviisi staabi juurde kolis siis rügemendi 2. eskadrill, mis asus samuti Raadi lennuväljale.
1925. a. aprilli algul anti Raadi lennuvälja ning lasketiiru laiendamiseks sõjaväele üle ka nn Dauguli aed.
1. juulist 1930 likvideeriti lennurügement ning kõik tema allüksused said iseseisvateks. Sellest hetkest peale nimetati Tartus Raadi lennuväljal baseerunud üksust 2. üksikuks lennudivisjoniks.
Selle nimatuse all tegutses üksus kuni 1940. a. septembrini. Tartust tuli neil ära kolida ilmselt juba varem. Aga hetkel jään küll selle täpse kuupäeva võlgu.
Nagu juba ühes varasemas postis sai vihjatud - 2. eskadrill (üksik divisjon) oli vabariigi ajal veidi nagu vaeslapse rollis. Parem tehnika ning investeeringud läksid eeskätt pealinnas asunud Lasnamäe lennuväljale ning seal olnud üksustele (muuhulgas 3. eskadrill/üksik divisjon) ning peasuunal paiknevaks loetud Rakveres asunud 1. eskadrillile (üksikule divisjonile). Nii oli 2. eskadrill päris pikalt 1938-40 praktiliselt ilma lennukiteta. Peale tehingut hispaanlastega, kui müüdi maha Bristol Bulldog ning Potez 25 lennukid. Siis jäid tartlastele vaid kolm tšehhi päritolu, kuid juba üle mõistuse kulunud 3 luure- ning kergepommituslennukit ning sama palju relvastamata treeninglennukeid. Lennati sel perioodil peamiselt viimastel.
See eest said tartlased viimase Eesti Vabariigi kätte toimetatud lennukiostu - 5 Henschel Hs 126 luurelennukit. Milledel aga eriti enam lennata ei jõutud. Need saadi kätte mai lõpus, juba 17. juunil 1940 järgnes aga venelaste kehtestatud üldine lennukeeld.
Nii palju siis Raadi lennuväljast kuni 1940. aastani...
1914. a. kevadel formeeriti Vene sõjaväes kolm lennuroodu (jätan välja selle varasema osa lennusalkadest ning muust). Lennurood oli sel ajal nii suur ning vinge üksus, et allus vahetult sõjaväeringkonna staabile. St Peterburgi sõjaväeringkonna lennurood paiknes Gatšinas ning selle ülemaks oli eesti päritolu polkovnik Jüri Herman (Juri German).
1914. a suvel sooritas 10 selle roodu lennukit ringlennu Gatšina, Tallinn, Haapsalu, Riia, Tartu, Narva, Gatšina.
Tartu vahepeatuse jaoks lasi Raadi mõisnik parun Liphart siluda Raadi mõisa põllu, et lendurid seal maanduda ning vahepeatuse teha saaks. Paruni selline vastutulelikus oli seotud tema vennapoja samuti lenduriks olemisega, kes küll ise teenis hoopis mujal ning selles ringlennus ei osalenud.
Maailmasõja ajal ma rohkem ei tea, et seal oleks mingeid vene lennuüksusi baseerunud. Küll aga oli seal sakslaste lennuväli ka esimese nende okupatsiooni ajal 1918. a. Kui eestlased selle novembris üle võtsid, siis saadi saagiks kaks täiesti kõlbmatut lennukivrakki, milledelt mootorid Tallinna toodi.
1925. a. jagati seni suht ühtselt Tallinnas baseerunud (ning mitmeid erinevaid nimetusi kandnud) lennurügement kolmeks suht autoonmseks lennueskadrilliks - iga diviisi jaoks üks. Tartus paiknenud 2. diviisi staabi juurde kolis siis rügemendi 2. eskadrill, mis asus samuti Raadi lennuväljale.
1925. a. aprilli algul anti Raadi lennuvälja ning lasketiiru laiendamiseks sõjaväele üle ka nn Dauguli aed.
1. juulist 1930 likvideeriti lennurügement ning kõik tema allüksused said iseseisvateks. Sellest hetkest peale nimetati Tartus Raadi lennuväljal baseerunud üksust 2. üksikuks lennudivisjoniks.
Selle nimatuse all tegutses üksus kuni 1940. a. septembrini. Tartust tuli neil ära kolida ilmselt juba varem. Aga hetkel jään küll selle täpse kuupäeva võlgu.
Nagu juba ühes varasemas postis sai vihjatud - 2. eskadrill (üksik divisjon) oli vabariigi ajal veidi nagu vaeslapse rollis. Parem tehnika ning investeeringud läksid eeskätt pealinnas asunud Lasnamäe lennuväljale ning seal olnud üksustele (muuhulgas 3. eskadrill/üksik divisjon) ning peasuunal paiknevaks loetud Rakveres asunud 1. eskadrillile (üksikule divisjonile). Nii oli 2. eskadrill päris pikalt 1938-40 praktiliselt ilma lennukiteta. Peale tehingut hispaanlastega, kui müüdi maha Bristol Bulldog ning Potez 25 lennukid. Siis jäid tartlastele vaid kolm tšehhi päritolu, kuid juba üle mõistuse kulunud 3 luure- ning kergepommituslennukit ning sama palju relvastamata treeninglennukeid. Lennati sel perioodil peamiselt viimastel.
See eest said tartlased viimase Eesti Vabariigi kätte toimetatud lennukiostu - 5 Henschel Hs 126 luurelennukit. Milledel aga eriti enam lennata ei jõutud. Need saadi kätte mai lõpus, juba 17. juunil 1940 järgnes aga venelaste kehtestatud üldine lennukeeld.
Nii palju siis Raadi lennuväljast kuni 1940. aastani...
See on küll hea uudis. Tegemist ilmselt ühtede vanimate lennuangaaridega Eestis, mis säilinud on. Vanimad ilmselt Lasnamäe omad, mis hetkel ka veel püsti.
Kui ma ei eksi, siis need 2 angaari seisid algselt kusagil mujal, ning koliti Raadi lennuväljale. Aga võimalik siiski, et ehitati kohe sinna.
Igatahes üks väike väljavõte 1920. a. oktoobris valminud ülevaatest neist lennuväljadest, mis tol ajal Lennuroodule kuulusid.
1. Tallinnas - Lasnamäe lennuväli viie angaari ning kõrvalhoonetega.
2. Tartus - Raadi mõisa väli kahe eelmisel aastal ehitatud angaariga.
3. Sangaste - ülesküntud mõisaväli koos ühe puust angaariga.
4. Võrus - Vana-Nursis ülesküntud väli koos mõisa kuuriga
5. Vaivaras - eravalduses oleval territooriumil sõja ajal ehitatud purjeriidest katusega angaar.
6. Narvas - Tallinna maantee ääres tuuleveski juures sõjaaegne aerodroom, vanad angaarid on maha lõhutud (kui mind minu mälu ei peta - kas mitte just sealt ei pärinenud Tartu angaarid, või vähemasti 1 neist).
Merelennukid saavad maanduda (või peaks kirjutama - veenduda )
1. Tallinnas Väikeses Miinisadamas (tsaariaegne betoonangaar)
2. Haapsalus Holmis (puitangaar nelja maandumissillaga)
3. Narva Jõesuus (angaar purustatud)
4. Kihelkonnas Papisaarel (angaaride sisseseade rüüstatud või maha müüdud)
5. Hiiumaal Kõrgesaarel
Kui ma ei eksi, siis need 2 angaari seisid algselt kusagil mujal, ning koliti Raadi lennuväljale. Aga võimalik siiski, et ehitati kohe sinna.
Igatahes üks väike väljavõte 1920. a. oktoobris valminud ülevaatest neist lennuväljadest, mis tol ajal Lennuroodule kuulusid.
1. Tallinnas - Lasnamäe lennuväli viie angaari ning kõrvalhoonetega.
2. Tartus - Raadi mõisa väli kahe eelmisel aastal ehitatud angaariga.
3. Sangaste - ülesküntud mõisaväli koos ühe puust angaariga.
4. Võrus - Vana-Nursis ülesküntud väli koos mõisa kuuriga
5. Vaivaras - eravalduses oleval territooriumil sõja ajal ehitatud purjeriidest katusega angaar.
6. Narvas - Tallinna maantee ääres tuuleveski juures sõjaaegne aerodroom, vanad angaarid on maha lõhutud (kui mind minu mälu ei peta - kas mitte just sealt ei pärinenud Tartu angaarid, või vähemasti 1 neist).
Merelennukid saavad maanduda (või peaks kirjutama - veenduda )
1. Tallinnas Väikeses Miinisadamas (tsaariaegne betoonangaar)
2. Haapsalus Holmis (puitangaar nelja maandumissillaga)
3. Narva Jõesuus (angaar purustatud)
4. Kihelkonnas Papisaarel (angaaride sisseseade rüüstatud või maha müüdud)
5. Hiiumaal Kõrgesaarel
Petab petabnublu kirjutas:6. Narvas - Tallinna maantee ääres tuuleveski juures sõjaaegne aerodroom, vanad angaarid on maha lõhutud (kui mind minu mälu ei peta - kas mitte just sealt ei pärinenud Tartu angaarid, või vähemasti 1 neist).
Tartu 2 angaari pärinesid Pirita jõe suudmes praeguse Kalevi purjespordiklubi kohal asunud ajutisest lennusadamast. See rajati sinna Miinisadama angaaride ehitamise ajaks (mida venelased ise ei jõudnudki kasutusele võtta, sinna kolisid sisse alles 1918. a. sakslased).
Seal oli kolm puitangaari, mis 1919. a. koost lahti võeti ning mujale koliti. 1 Lasnamäele ning 2 Tartusse Raadi lennuväljale.
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 5 külalist