www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 15 Aug, 2020 2:33

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 725 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 24 Dets, 2014 22:57 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 09 Sept, 2012 17:36
Postitusi: 30
Asukoht: Tartu
Manurhin kirjutas:
Hydrazine kirjutas:
Nõuka traktorite käivitamine on küll kuul pähe lahendus kohati, starteri asemel on käivitusmootor ja mingi imesidur põhimootori vahel, ja siis jända selle paelaga ja õpi seda siduma ümber ratta õigesti. Teagi kuskohast see idee tuli, aga ehk sellest, et akutehnoloogia oli kehva ja akud virutati ära "alati". Terminoloogia, et "ahter nagu tankiaku" on ka sealtpoolt ju pärit.

Oot' aga kas mitte polnud nii, et käivitusmootor käivitus elektristarterist (jah, aku puudumisel sai ka nöörist käivitada)? Ühte JuMZ-i sai kunagi väheke näpitud ja tollel paistis mingi elektristarteri moodi jurbel igatahes käivitusmootori küljes olevat. Et masin aga harva kasutust leidis, siis akusid tolle peale keegi muidugi ei raisanud ja vajadusel tõmmati nöörist käima.

Vanematel masinatel nagu näit tdt 40 polegi võimalus starterit panna, kuna pole hammasvööd. Käima läheb aga max 2-3 nda tõmbega.
Eelsoojenduse poolest on Ural äge masin. 30KW gero peal, millega ajab mootori -30 kraadise külma ilmaga 5 minutiga +40 kraadini.
Siis aknapeale soojus puhuma ja võid liikuma hakata :)

Pilt

Pilt


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 1:10 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4694
Asukoht: Tallinn
Käivitusmootoreid oli tegelikult kolm põhitüüpi, lisaks modifikatsioonid:
PD-8. Kahetaktiline, ühesilindriline. Kasutati osadel traktoritel T-40 (ja veel mõnedel traktorimudelitel). Õhkjahutusega, kuid suures osas unifitseeritud PD-10-ga. Oli võimalik koos reduktoriga maha võtta ja asendada elektristarteriga.
PD-10. Sarnane, kuid vesijahutusega. Kolb erines IŽ-49/56/Planeta omast vaid paisumispilu poolest. Kasutati "Belarussidel" jm. masinatel, mil sarnane mootor.
PD-10M elektristarter oli küll Zapika omaga sarnane, kuid erineva pöörlemissuunaga. Mootori oleks saanud ka teistpidi käima, kuid pendiks ikka poleks sobinud, samuti pendiksi nuudid ankrul.
P-46. Neljataktiline, kahesilindriline, vesijahutusega. Kasutati erinevatel "Jossidel". Kaheastmelise reduktoriga, käivitati ülal asuvast vändast.
P-23. Sarnane P-46-ga, kuid elektristarteriga.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 10:04 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 17 Mär, 2008 12:12
Postitusi: 1055
Asukoht: Tallinn
Ma olen käivitusmootori paela tirides ennast siniseks ussimunaks vihastanud. Kõik mis vähegi pähe tuli, kõik abinõud appi. Pael läks ka katki ja ja "topkat" ka ikka silindrisse. Noh said selle õnnetu pisikese mootorikese mürisema aga kui seda kangi vaikselt libistasid, et veaks suure mootori ka tööle siis suri kõik välja. Mitu tundi peab traktorit käivitama kuramus küll.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 10:15 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 17 Mär, 2008 12:12
Postitusi: 1055
Asukoht: Tallinn
EOD kirjutas:
Kasutati erinevatel "Jossidel".

Oikuramus, mul on "Jossidest" ka üks lõbus lugu meeles :) Nendega sõtkuti siloauke ju ka, aga mingi hooletu kamp lõunapausil jättis selle masina omapäi mürisema. Ja mis juhtus, vibraga viskas käigu sisse ja masin pani omapäi minema. :) Mingi lauda või kuuri sõitis maha kuniks piisav takistus ette tuli ja kinni pidas selle hulkuva monstrumi.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 11:49 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4694
Asukoht: Tallinn
Hydrazine kirjutas:
Ma olen käivitusmootori paela tirides ennast siniseks ussimunaks vihastanud. Kõik mis vähegi pähe tuli, kõik abinõud appi. Pael läks ka katki ja ja "topkat" ka ikka silindrisse. Noh said selle õnnetu pisikese mootorikese mürisema aga kui seda kangi vaikselt libistasid, et veaks suure mootori ka tööle siis suri kõik välja. Mitu tundi peab traktorit käivitama kuramus küll.

No kes tahab trenni, võib seda ju ka mootorit käima tirides teha. :lol:
Laisem inimene tuletaks meelde, mida mootor töötamiseks tahab. Ikka "eli ees, tuli taga ja mats keskis", nagu vanarahvas teadis rääkida.
Umbes düüsiga karburaatori puhastamine pole primitiivsel karburaatoril probleem. Nüüd vaja segu silindrisse saada. Karteri kaudu toidetaval mootoril esines kaks häda - kas oli kulunud kolb või väntvõlli simmerlingid. Tööd veidi rohkem, kuid üle poole päeva poleks tohtinud koos suitsutundidega minna kui jupid olemas.
Magneeto oli üldiselt töökindel. Kasutasid seda poisidki oma punnvõrridel. Peale kontaktide ja kondensaatori seal üldiselt miski läbi ei läinud ning sädeme olemasolu sai kontrollida sekunditega. "Kavalamatest" süütevigadest oli vaid raadiohäirete takisti läbipõlemine (kui see polnud parema sädeme saamiseks juba välja visatud).
Kompressiooni sai kontrollida ka pöialt küünlapesale surudes või "vastupanu" järgi rihmast tõmmates. Kui oli hõre, siis rõngad, kolb. Mõnikord ka kepsu ülemise pea puks või alumise pea laager läbi. Viimane tähendas väntvõlli vahetust. Ega PD-10 siis DKW Reichsklasse või Meisterklasse polnud, millel kepse ja väntvõlle tasus taastada. :wink:


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 12:03 
Eemal
Liige

Liitunud: 15 Mär, 2008 0:34
Postitusi: 367
Asukoht: Harjumaa
EOD kirjutas:
Käivitusmootoreid oli tegelikult kolm põhitüüpi, lisaks modifikatsioonid:
PD-8. Kahetaktiline, ühesilindriline. Kasutati osadel traktoritel T-40 (ja veel mõnedel traktorimudelitel). Õhkjahutusega, kuid suures osas unifitseeritud PD-10-ga. Oli võimalik koos reduktoriga maha võtta ja asendada elektristarteriga.
PD-10. Sarnane, kuid vesijahutusega. Kolb erines IŽ-49/56/Planeta omast vaid paisumispilu poolest. Kasutati "Belarussidel" jm. masinatel, mil sarnane mootor.
PD-10M elektristarter oli küll Zapika omaga sarnane, kuid erineva pöörlemissuunaga. Mootori oleks saanud ka teistpidi käima, kuid pendiks ikka poleks sobinud, samuti pendiksi nuudid ankrul.
P-46. Neljataktiline, kahesilindriline, vesijahutusega. Kasutati erinevatel "Jossidel". Kaheastmelise reduktoriga, käivitati ülal asuvast vändast.
P-23. Sarnane P-46-ga, kuid elektristarteriga.

Starteri kohalt ei julge vaielda aga siiani teadnud , et oma natil peal isast kunagi vedelema jäänd ZAZ-i starter aga võib ka olla , et just sellepärast ta vedelema jäi . :dont_know: Aga kolbidel on vahe küll , PD-10-ne kolvil on kaks rõngasoont IZ-i kolme vastu kuigi läheb ka ilusti IZ-kolb mis on küll parema käivitumisega tänu paremale kompressioonile (lisarõngas , väiksem paisumispilu) aga jookseb ka kergemini pikal "käiamisel" kokku (eriti talvel kui enne käivitust ei taheta vett jahutussüsteemi valadaja on tekind mingi küttuse jama). PD- 8 -sal on aga 200-se Tuula kolb läbimõõduga 62 mm . Mul üks tuttav vana peni Gaz- 52-ele peale T-40-ne
mootori koos käivitusmootoriga , et saaks ka talvel käima siis sai ka selle hingeelu enam vähem selgeks tehtud. Aga käsitsi käivitamise kohta saan tsiteerida oma onu kes metskonnas juba 84-ndal aastal Husvarnaga metsa saagis ja ütles ,et kui saag kolmanda tõmbega ei käivitu siis on midagi pees ja viga vaja selgeks teha 8)

_________________
Tahad joosta õpi kõigepealt käima !


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 14:21 
Eemal
Liige

Liitunud: 15 Mär, 2008 0:34
Postitusi: 367
Asukoht: Harjumaa
Väisasin veidi sapakaklubi foorumit kuna seal aretavad ja ehitavad igasugu asju ja:
Õhtust sapikaraffas! :)

Asun kohe siis asja kallale. Täna said tehtud eluskatsed tutika ST-362A starteriga. Selgus - et juhataja jutt ei kõlba kuskile. Starter pöörleb ringi vastupäeva(nagu kõik teisedki starterid) ja keerutab mootorit kenasti päripäeva ringi. Nii, et lükkan oma väite kohe ümber. Võtsin hetk tagasi sapikalt ka starteri maha ja ennäe - peal oligi ST-362A. See on mõeldud 350cc mootorile. Juhtmekesed on õrnakesed, harjavedrud nõrgad ja mähised peenikesed. Kujutan ette, et ST-368 vms(mis originaalis MeMz-968 mootorile käib) on palju vägevamad juhtmed(ja mähised). Ilmselge, et nõrguke starter ST-362A ei jõudnud mu sapikat talvel käima vändata. Õli ka paksem ju. Suvel polnud probleemi, aga see väike starter läheb nüüd küll heaga riiulisse puhkama ja hommikul otsin õige elektrimootori välja.
Seniks - loodame, et ilus ehitamise ilm tuleb! :D Head ööd!

http://sapikaklubi.eu/viewtopic.php?f=6 ... 225#p16367

_________________
Tahad joosta õpi kõigepealt käima !


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 18:23 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 17 Mär, 2008 12:12
Postitusi: 1055
Asukoht: Tallinn
Zapakas on maailmaime minu jaoks, ma ei mäleta neid mudeleid enam täpselt, aga uksed tagurpidi ja käimakast kah tagurpidi, esimene käik tahapoole kangist, mitte ette. Ja põnev uurimist vajav fakt, et neid sapika käimakaste ajasid vormelisõitjad taga nõukaajal ja poogiti külge igasugu madalama klassi masinatele. Kas see kast oli nö otsehaakumisega või hüpoid hammakatega, igatahes vilistas vahvasti, äkki oli siis otsehaakuvate hammakatega ikkagi.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 18:29 
Eemal
Liige

Liitunud: 15 Jaan, 2010 21:36
Postitusi: 1452
Vormelisõitjad ajasid taga ühel lihtsal põhjusel, ainuke kättesaadav kast koos sisseehitatud diffriga. Ilmselt hea tahtmise juures oleks ka Trabi kaste kätte saanud aga ju siis liiga keeruline.

PS. Kas sapaka kasti korpus ei olnud äkki magneesiumvalu, on nagu kuskilt meelde jäänud.

_________________
toomas tyrk See peab ikka üks meeletu edevus ning hea enesearvamus olema, mis sunnib sellist möla sellistes kogustes tootma. Siis nüüd tekib üha rohkem ja rohkem tunne, et ju ikka keegi maksab selle eest.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 19:14 
Eemal
Liige

Liitunud: 15 Mär, 2008 0:34
Postitusi: 367
Asukoht: Harjumaa
Zaz-965-e kastil on selline hea omadus , et difri taldriku saab ilma midagi ümber tegematta tiguvõlli suhtes teisele poole pöörata ja niimodi vormeli jaoks käigukasti sõidusuunda muuta sest vormelil asub mootor käigukastist eespool https://f-a.d-cd.net/72dc9v/960.jpg . Aga vanemate meeste mälestustest olen kuulnud kuidas üks "maantemuhk" oli Tulika taksopargi õuepeal sõitnud 1-edasi ja 4-tagasi käiku ! Kuna autoomanik oli remondi käigus ise ninapidi vahel ja raijunud sealsele kastispetsile, et taldrik oli just sedapidi sees ning see ei viitsind tülika kliendiga vaielda vaid laskis sel uue kasti mahavõtmise ja remondi eest rahakotti kergendada :mrgreen:

_________________
Tahad joosta õpi kõigepealt käima !


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 19:52 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 17 Mär, 2008 12:12
Postitusi: 1055
Asukoht: Tallinn
Kui juba teema sinna läks.. WRC ralliautode aktiivdifrid on müstika! Seda mütakat mida kuuled pole alati kütuse ülejooksu väike plahvatus summutis. Neid madalaid mütakaid teevad, OK, tegid, aktiivdifrid. Kah üks müstika kuda kuramus see tehnika toimib.


Viimati muutis Hydrazine, 25 Dets, 2014 20:05, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 19:53 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 17 Mär, 2008 12:12
Postitusi: 1055
Asukoht: Tallinn
Hydrazine kirjutas:
Kui juba teema sinna läks.. WRC ralliautode aktiivdifrid on müstika! Seda mütakat mida kuuled, see pole alati kütuse ülejooksu väike plahvatus summutis. Neid madalaid mütakaid teevad, OK, tegid, aktiivdifirid. Kah üks müstika kuda kuramus see tehnika toimib.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 20:00 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4694
Asukoht: Tallinn
Zuslik kirjutas:
Väisasin veidi sapakaklubi foorumit kuna seal aretavad ja ehitavad igasugu asju ja:
Õhtust sapikaraffas! :)

Asun kohe siis asja kallale. Täna said tehtud eluskatsed tutika ST-362A starteriga. Selgus - et juhataja jutt ei kõlba kuskile. Starter pöörleb ringi vastupäeva(nagu kõik teisedki starterid) ja keerutab mootorit kenasti päripäeva ringi. Nii, et lükkan oma väite kohe ümber. Võtsin hetk tagasi sapikalt ka starteri maha ja ennäe - peal oligi ST-362A. See on mõeldud 350cc mootorile. Juhtmekesed on õrnakesed, harjavedrud nõrgad ja mähised peenikesed. Kujutan ette, et ST-368 vms(mis originaalis MeMz-968 mootorile käib) on palju vägevamad juhtmed(ja mähised). Ilmselge, et nõrguke starter ST-362A ei jõudnud mu sapikat talvel käima vändata. Õli ka paksem ju. Suvel polnud probleemi, aga see väike starter läheb nüüd küll heaga riiulisse puhkama ja hommikul otsin õige elektrimootori välja.
Seniks - loodame, et ilus ehitamise ilm tuleb! :D Head ööd!

http://sapikaklubi.eu/viewtopic.php?f=6 ... 225#p16367


Nii, harjutame nüüd veidi kultuurses keeles lugemist! :wink:

Наиболее распространены на рынке запчастей стартера: СТ 353, СТ 367, СТ 369, (Херсонский стартерный завод), применяемые на лодочных моторах "Вихрь 30-М" и тракторных пусковых двигателях ПД8 (Т-р Т170).
Визуально они схожи со стартерами СТ 366 от автомобиля МЕМЗ 966 (Н,В,Г). Разница - в направленности вращения и конфигурации переднего кожуха бендикса. Взаимозаменяемость запчастей СТ 366 с вышеуказанными стартерами примерно 85%.

Характеристики стартера СТ362А
Номинальное напряжение - 12 В
Номинальная мощность - 0,67 кВт
Применяемость: пусковые двигатели ПД-10, 16УД, 350 тракторов: Т-4, 4А, Т-150,-155, -156; ДТ-75, -75М, -75МЛ, -75МП; МТЗ-50Л, -52Л; ТДТ-55, комбайнов "Колос-6", Сибиряк", КС-6

На двигателе МеМЗ-966Г установлен стартер СТ366В, а на двигателе МеМЗ-966В СТ366Б. Стартеры не взаимозаменяемы. Отличие заключается в конструкции крышек со стороны привода (см. рис. 31). Остальные детали и узлы стартеров взаимозаменяемы. Стартер включается с помощью электромагнитного тягового реле типа PC 904А, смонтированного на фланце крышки стартера. Стартер установлен с правой стороны двигателя и крепится гайками к картеру при помощи фланца.

ZAZ-965 "Muhu" starter oli ST-109, võimsusega 0,6 hj (mitte kW).


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 20:02 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 17 Mär, 2008 12:12
Postitusi: 1055
Asukoht: Tallinn
Oh miks see foorumisoft nii keeruline peab olema, vabandust kahe sarnase postituse eest, ehk moded võtavad üleliigse jama maha.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Natuke nuputamist tehnikameestele.
PostitusPostitatud: 25 Dets, 2014 20:44 
Eemal
Liige

Liitunud: 15 Mär, 2008 0:34
Postitusi: 367
Asukoht: Harjumaa
See kultuurne keel paneb mind küll millegipärast alati vanduma(on vist keele eripära :D ) aga nagu aru saan on Vihri ja T-40-ne starteri pöörlemissuund äraspidine (vihri teadsin enne ka , et käib teistpidi). Aga eks mu "muhu" starteri eksimus sellest tuli , et kolhoosniku poeg ja mis sel kolhoosi TH-meistril ikka oma sapukale starteriks panna kui töökojast saadud käivitusmootori starter. Hiljem kui maija tuli LUAZ siis 40-nesele jäi lahjaks ja nii ta vedelema ilmselt jäi.

_________________
Tahad joosta õpi kõigepealt käima !


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 725 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 19 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt