Kas N Liidus oli ka midagi head?

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
Vilks
Liige
Postitusi: 421
Liitunud: 23 Okt, 2013 18:34
Asukoht: Ida-Virumaa
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Vilks »

Mul on olemas nii III liigi, II liigi kui I liigi nõukaaegsed õpikud. Kes tahab, võin kinkida.
Ise sain load 1976. aasta 24. novembril. Ei olnud mul mingit ALMAVÜd, ega kooli autoõpetust, lihtsalt kohalik Autobaas nr.25 (ja teised ka) pidi 2 korda aastas korraldama autojuhtide värbamiseks tasuta C kategooria koolituse. Tingimus oli.et peale lubade saamist peab autobaasi tööle minema, Sellest loobuti, kuna 20sest grupist oli huvilisi neliteist, neist 6 naisterahvast.
9 kuulised kursused algasid märtsi alguses ja toimusid nädalavahetustel. Ma olin siis keskkooli lõpuklassi õpilane. Käisin vahel kohal ka, oktoobri lõpus, kui ma juba TPI tudeng olin, teatas samas autobaasis töötav isa, et mul on õppesõit tegemata. Kiirustasin Tallinnast koju ja õppesõidule.
Massin oli GAZ 52 ja marsruut Kiviõli-Kohtla-Järve-Jõhvi ja tagasi. Minu küsimusele "Millal ma jälle pean tulema?" vastas sõiduõpetaja: "Kurat, kao minema, sul on isa autojuht, mul on 6 naist ja veel mõned sitapead vaja sõitma õpetada, eksam on 24. novembril."
Ja nii ongi, et olen oma 63 aastast enamuse ratastel olnud.
Vilks pidi teispool Läti piiri hunt olema?
Kasutaja avatar
Vilks
Liige
Postitusi: 421
Liitunud: 23 Okt, 2013 18:34
Asukoht: Ida-Virumaa
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Vilks »

Kõik see algas viie aastaselt isa süles Pobeda roolis, kui ma kamandasin: "Vajuta sidur alla, ma tahan teist käiku panna ja vajuta gaasi ka!"
Pedaalideni ei ulatunud, aga Pobeda käiguhoob oli rooli küljes.
Vilks pidi teispool Läti piiri hunt olema?
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40172
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Väga võimalik, ei kahtlegi sinu kogemuses. Kuid ma lõpetasin '84, ei mingit eriala, ei mingit suvepraktikat. Seega Trummi väide, et see oli norm, ei leidnud kinnitust. M.O.T.T.
Kui sa edasi loed, siis sinu näite näib olevat erandlikum kui minu näide. MOTT: 8)
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40172
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Massin oli GAZ 52 ja marsruut Kiviõli-Kohtla-Järve-Jõhvi ja tagasi. Minu küsimusele "Millal ma jälle pean tulema?" vastas sõiduõpetaja: "Kurat, kao minema, sul on isa autojuht, mul on 6 naist ja veel mõned sitapead vaja sõitma õpetada, eksam on 24. novembril."
Minu riiklik sõidueksam (tänavasõit) oli umbes 200 meetri pikkune. Lihtsalt kooli maine oli nii kõva. Iga sõidu alustaja pidi kastis kaasa loksuvatele eksamineeritavatele sõnad peale lugema (kuskohast kastist maha tulla nt). Platsisõidu tegi igaüks oma (vanemate) sõiduautoga. See kõik oli juba kukepea, kui olid enne aasta aega harjutanud veoautoga platsisõitu vähendatud postivahedega. Sama asi teha mossega läbi oli nuusata. Ainus viga, mis tegin, oli liivasel platsil - tõusult kohaltvõtul võttis mossel korraks ketsi ringi :D

Gazikuga sai kallakult kohaltvõtu hästi selgeks, sõiduautoga oli see pärast ülilihtne ja nt KV mersu veoautoga ja päris lihtne (tänu pneumaatilisele käsipidurile).

Olen hiljem pidanud sõitma mitmete sõjaväe veokitega ja tunne on olnud suhteliselt kindel. Mis räägib lihtsalt tollase autokoolituse kõrgest tasemest.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 3543
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas:
Väga võimalik, ei kahtlegi sinu kogemuses. Kuid ma lõpetasin '84, ei mingit eriala, ei mingit suvepraktikat. Seega Trummi väide, et see oli norm, ei leidnud kinnitust. M.O.T.T.
Kui sa edasi loed, siis sinu näite näib olevat erandlikum kui minu näide. MOTT: 8)
Kui sa ka edasi loeks, siis saaksid aru, et sinu esialgne väide
Toona pidi keskkoolilõpetajal olema mingil tasemel tööoskused, sellst "üldist gümnaasiumiharidust" toona ei harrastatud.
ei ole kinnitust leidnud.

Mille alusel neid erialasid kuskil keskkoolis õpetati elldaks põhjalikumat uurimist
Dr.Sci
Liige
Postitusi: 3309
Liitunud: 30 Okt, 2015 11:59
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Dr.Sci »

Kapten Trumm kirjutas:...
Minu riiklik sõidueksam (tänavasõit) oli umbes 200 meetri pikkune. Lihtsalt kooli maine oli nii kõva.
Kooli mainest ei tea ma midagi...minu eksam koosnes 3-st etapist.... Pirital LOV majas oli teooria, sain miskid väga imelikud küsimused (10-st tohtis eksida vist ühe) , ja kui tulemusi teatati siis vaadati mulle etteheitva pilguga otsa, kuid ei öeldud midagi. Edasi oli minek Kadriorgu, umbes sinnakanti kus suviti lõbustuspark on, seal 1 plats, kus pidi tegema boxi tagurdamise ja estakaadilt ära mineku, sh sellel autol millega sõitsin käsipidur ei töötanud ja estakaad jäine, vajusin ikka miski 10 cm tagasi, hoolimata siduri libistamisest... Ja siis linnasõit, autos oli meid 4 - õpetaja, 2 tüdrukut, ja 2 noormeest. Olin järjekorras viimane - ja Gonsioris Ajakirjandusmaja juures tegi tee ääres mingi vanamutt näo et tahab üle tee minna, üle meetri ülekäigurajast veel eemal, eksamineerija (kelleks oli juhuslikult sõiduõpetaja) vajutas kiiresti oma pidurit ja roolis olnud tüdruk sai disklafi, öeldi mulle siis et võta rool üle, sõida Kadriorgu, sinna kus on trammide lõpppeatus ja meie autokooli pesake, pargi auto ära, sinna ma sõitsin, auto ära parkisin ja oli kogu eksam... aga millal esimest korda rooli lubati ei mäleta, vist olin 8 aastane ja ka ikka isa süles, mõned aastad hiljem juba Hiiumaal kohalikel põlluteedel sai juba iseseisvalt juhitoolil istuda ja enne kui autokooli läksin, oli nii et tihti hommikuti kui vaja Pirita-Koselt Mustamäele ülikooli minna, olin mina roolis, isa istus kõrval, ja ega vist õppesõidumärki ka ei kasutanud.
Seda taset "ületab" vaid väikelaevajuhi eksam, millest ka nüüd üle 10 aasta möödas ja mis annab õiguse 24m luksjahti juhtida piiramatult üle kogu maailma - ja kus õppesõit (ainuke)=eksamisõit ja kus tiirutasime Pirita jõel Olümpiatule eelses akvatooriumis kõige väiksema RIB-iga milles olen iganes istunud, aga 4-5 mahtus hädapärast sisse ja kus 2 minutise õppe-eksamisõidu käigus pidin üles korjama vette pillatud päästerõnga ja kai ääres niikauaks silduma et järgmine saaks rooli võtta...
Mitte et ma oma võimetes oleks kahelnud, selleks ajaks oli üle 20 aasta purjetamiskogemust selja taga, svertpaatidest kuni avamerejahtideni, NSVL ajast tehtud ka I järku tüürimehe ja kaatri juhtimise (teooria)eksam, aga need paprid olid aegunud ja seoses uuesti avamerevõistlustest osa võtmisega oli vaja dokumendid korda ajada...
Lemet
Liige
Postitusi: 19937
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Lemet »

Mille alusel neid erialasid kuskil keskkoolis õpetati elldaks põhjalikumat uurimist

Mäletamist mööda tuli lausa haridusministeeriumi
määrus kuskil 70ndate teises pooles, milles sedastati, et keskkoolist tuleb ka mingi eriala saada. Koolid polnud aga selleks absoluutselt ette valmistatud ja hakati järjest ja massiliselt mittevajalikke erialasid (näiteks needsamad aednikud) koolitama.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40172
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Mäletamist mööda tuli lausa haridusministeeriumi
määrus kuskil 70ndate teises pooles, milles sedastati, et keskkoolist tuleb ka mingi eriala saada. Koolid polnud aga selleks absoluutselt ette valmistatud ja hakati järjest ja massiliselt mittevajalikke erialasid (näiteks needsamad aednikud) koolitama.
Iseenesest on progressiivne ju, et lihtsalt mingit üldist "keskharidust" ei antud. Keskharidus on ikkagi aste ülikooli, kuhu pääses vähemus ja kes ei pääsenud, ei pidanud ju kvalifitseerimata tööjõud olema. Kui meil keegi sellise ettepaneku teeks (sh nõutud erialad), siis tööandjad ilmselt aplodeeriks. Tööandjaid need üldised keskharidused ei huvita koos üldainete rahvusvaheliste testitulemustega. Tööandja ja majandus eeldab rohkem oskusi ja kui ülikooli ei lähe, siis pole ka see üldine keskharidus (lapsepõlve pikendus) vajalik.

Minu koolis oli kuskil 80ndate keskpaigani ka aiand. Linnakoolis. Köetav suur kasvuhoone ja peenramaad, umbes hektari suurune kokku. Mul seal tööd teha pole õnnestunud ja asi oli suure mahajäetuse tunnustega, ilmselt lõppes selle kasutamine sihipäraselt juba aastaid tagasi. Kas seal ka miskeid aednikke õpetati, kahjuks ei tea.

Õppeautosid oli meil mälu järgi 5 tk, kõik veoautod. Neli Gazi ja üks Zil. Viimane ei sõitnud. Tolleks ajaks, kui mina seal käisin, oli see ala õpetamine juba niipalju rahapuudusel kokku kuivanud (oli vaene 90ndate algus), et õppesõiduks kasutati kahte autot.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Troll
Liige
Postitusi: 3173
Liitunud: 08 Okt, 2004 16:59
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Troll »

Ka minul algas autojuhtimine Pobedast, ainult ma olin veidi suurem ja ulatusin rooli tagant ise välja vaatama, tõenäoliselt kuskil 10-11 aastaselt. Tavaliselt sündis see kalaleminekul metsateedel.
85.-l keskkooli lõpetanuna oli ka mul kolm aastat autoõpetust selja taga, iga nädala teisipäev oli autokoolis. Õppeklassi tehniline varustus oli täitsa tasemel, igasugused lõhkilõigatud mootorid ja muud stendid, auto ehituse sai ikka selgeks küll. Õppesõidud toimusid GAZ-52 ja Volga GAZ-24-ga. Aga mingit tööstuspraktikat küll ei olnud. Sõidueksam oli täielik paroodia, tuli ainult GAZ-52-ga boksi tagurdada ja oligi kõik. Algul räägiti midagi ka linnasõidust, aga siis lõid eksamineerijad sellele käega ja andsid load niisama kätte.
Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!
retti
Liige
Postitusi: 1270
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas retti »

Eksamisõit Jõhvis ,kus oli Autoinspektsioon oli ju vene ajal üle-eestiline naerukoht.
Vastavat sellist ei olnud kogu selleaegses riigis.
10 punkti - kui keegi ütleb miks
Zwyx
Liige
Postitusi: 110
Liitunud: 29 Dets, 2017 13:13
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Zwyx »

Tänapäeva autokoolis käinu ei oska vist õudusunenäos ka näha neid raskusi, mis toona käisid kaasas C-kati lubadega (eriala "kolmanda liigi autojuht").
Miskipärast tulevad meelde lood Enn Vaino raamatust "Raketigarnision".
Armeesse saabus pidevalt vajaliku juhiloaga ajateenijaid, aga nende tegelikuks suurte raketiveokite rooli laskmiseks tuli kõvasti lisaõpet organiseerida. Ehitati hoolega raketihoidlat, Vaino + sobiliku juhikategooriaga sõdur roolis läksid veokiga pikki katusepaneele tooma. Kõik oleks kenasti, aga noor autojuht ei osanud haagisega tehase kraana alla tagurdada ning ohvitser pidi järjekorras ootava staažikama sohvri abi paluma. Enne järgmiste paneelide järgi minemist pidi noor autojuht hoolega tagurdamist harjutama ning lõpuks saigi hakkama. Siis ei osatud/viitsitud autoväeosas siserehve parandada, auguga eksemplarid vahetati mobilisatsioonivarus seisvatelt veomasinatelt varastatutega. Raketiveoki mootor osati kallaku peal välja suretada ja äärepealt oleks kogu kompleks kuristikku kukkunud (ja kaod oleksid suuremad olnud kui sõjaolukorras Vietnamis samal ajal).
Urams
Liige
Postitusi: 302
Liitunud: 24 Okt, 2020 17:59
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Urams »

Lõpetasin Järva-Jaani kutseka 1985 aastal.Lõpetamine oli jaanipäeva paiku aga c kati eksam septembris.
Üks päev enne eksamit kutsuti grupp kokku ,et kõik veel üle korrata.Võite kolm korda arvata mis õhtul toimus.
Järgmine päev toimus Paides eksam,eksamineerija küsis kas hapukurkki ka kaasa tõite .Paar meest kes ei
tahtnud hästi püsti seista visati klassist välja,ülejäänute jaoks tehti aken lahti.Ega see eksam hästi välja ei
tulnud,18 mardisandst 3 vist tegid liikluse ära ,ülejäänud läksid pead parandama.Pärast sai Tallinnas tehtud ,
eksami auto zil 130 tuli vändast käima panna.Sõita lasti 100 meetrit ,öeldi ,et sõjaväes sõidad edasi .
Sõjavägi andis ainult labida sellega sõitsin 2 aastat.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40172
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Sõidueksam oli täielik paroodia, tuli ainult GAZ-52-ga boksi tagurdada ja oligi kõik. Algul räägiti midagi ka linnasõidust, aga siis lõid eksamineerijad sellele käega ja andsid load niisama kätte.
Kas see oli nn koolieksamil või sõidueksamil? Usaldusväärseid koole toona riiklikud eksamineerijad eriti peedistada ei viitsinud, teati küll, et oskavad niigi.
Meil oli nn koolieksam tunduvalt raskem, õpetaja jälgis lausa aknast, kaugele stoppjoonest jäid või mitu cm tagarattad äärekivist parempöördel olid.

Koolieksami tulemusena sai kätte autokooli tunnistuse, millega võis hakata lube taotlema.

Minu ajal oli sõidueksami platsiosas 4 elementi - kohaltvõtt tõusul, boksi (nn garaazi) tagurdamine, külgboksi tagurdamine (parkivate autode vahele) ja slaalom edaspidi ning tagurpidi. Viimasel võis siduripedaali kasutada 3 korda. Koolieksamil pidin seda tegema pika teljevahega Gaz-52ga, riiklikul eksamil võis platsisõitu teha oma sõiduautoga.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40172
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Miskipärast tulevad meelde lood Enn Vaino raamatust "Raketigarnision".
Mulle meeldisid sellest raamatust kirjeldused, kuidas tehnika tehti korda ise ja nupukamate sõdurite abil.
Täna ei kujutaks vist keegi ettegi, et katkiläinud õhutõrjeraketti parandavad mõned ajateenijad mingi tehnikamajori juhendamisel :shock:
Kuna Vaino oli eestlane, siis usun küll, et need parandatud raketid lendasid samahästi kui tehase omad.
Ja milliseid teadmisi tehnikast pidi isikkoosseis ikka omama :shock:
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Lemet
Liige
Postitusi: 19937
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Lemet »

Kuna Vaino oli eestlane, siis usun küll, et need parandatud raketid lendasid samahästi kui tehase omad.
Miks poleks pidanud? Ta oli ju kohapealne tehase esindaja. Vãhemalt paberite poolest. Millega kohalikul jupijumalal korralikult tuju rikkus. Sest tehase esindajast tema võim väga üle ei läinud.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 29 külalist