1990 sügisel Soome tööle minnes (tööviisa ja sinise töö-välispassiga) kehtis kaks erinevat ametlikku valuutakurssi.
Üks oli mingi "tavakurss" (ilmselt siis turistidele jms) ja teine oli riigiettevõtetele jms majandustegevuseks mõeldud kurss.
Selle viimase järgi sain siis tööle minnes vahetada ca 300+ rubla 50 FIM vastu. Mäletamist mööda koguselist piirangut ei olnud (vbl ka oli, aga "vahetuslagi" ja üleliigsete rublade puudumine tuli minusugustel tavakodanikel enne ette). Ma vahetasin mingi ca 100 FIM endale (ei olnud ümmargune summa, oli mingi ajuvaba summa) ja käisin selle eest välja 600 või üle 600 rubla mis oli toona Soome firmas siin töötades ca 1.. 1,5 kuu palk mul (kuu palk muidugi oli ka 1990 lõpp pidevas liikumises ülespoole...200-st 300-st kiirelt sinna 600-700 rublani).
Seda mäletan ka, et Soomest siia tulles ei tohtinud "probleemivabaks tolli läbimiseks" rahakotis olla rohkem sularaha kui 50FIM
Kui oli rohkem, pidi täitma tollis mingi üüratuma koguse pabereid ja tegema mingid deklaratsioonid... ja mäletamist mööda ka kohustuslikus korras need "vahetajale kahjuliku kursiga" rubladeks ümber vahetama (ma ei tea täpselt, millisest summast alates pidi vahetama, sest mul ei olnud ametlikult kunagi üle lubatu sularaha/valuutat rahakotis
)
Ja valuuta must kurss oli 1991 teises pooles juba selline, et sai siin oma sünnipäev ära peetud nii, et 50 FIM eest sai terve väikse baari broneeritud koos jookide ja söökidega
Mis puudutab MS Georg Ots`a, siis jah, sinna peale sai ajada ka mõned sõidukid juba enne laeva ümberehitust.
1990/91 olid seal peamiselt ainult ärikate masinad maast laeni viina täis... kõik veeti kuidagi läbi Eesti ja ka Soome tolli nii, et silm ka ei pilkunud.
Mingi aeg sai Soome politsei sellest teada ja siis toimus meil motellis, kus elutsesid lisaks tööinimestele ka mõned Eesti ärikad, paar suuremat puistamist ja saadeti soome parme märgitud rahaga eestlastelt salaviina ostma...
Käidi ka sadamas laevu passimas (erioperatsioonidel), aga ilmselge infolekke tõttu pädevatest instantsidest ei mäleta toona ühtegi ärikate suuremat vahelejäämist tollis.
Kui ma mõtlen nendele aegadele (90-ndate algus) tagasi ja sellele, mida oma silmaga nähtud sai, siis mina isiklikult ei imesta "MS Estonial" väidetavate salakauba jms vedude toimumise üle mitteüks gramm. Rääkigu need toonased tollitöötajad jm laevarahvas mulle vasikasimadega otsa vaadates midaiganes.
Kuna mul oli ka isiklik Lada, siis see veeti üle lahe eraldi teise spetsiaalse transalaevaga, nagu ka akf AMvA juba kirjutas.
MS Georg Ots käis Helsingi Eteläsatama ja Tallinna nn "vanasadama" vahel aga sõidukitega laev Länsisatama ja Muuga vahel.
Soomest tulles viisid sõiduki Länsisatamasse parklasse, jätsid võtmed ette ja siis kiirelt vutt vutt jala mööda mereäärt ca 2km Eteläsatamasse.
Tallinnasse jõudes tuli vutt vutt Muugale minna (pädevatel pidevkäiatel oli selleks alati keegi sõiduvahendiga Georg Otsale Tallinna vastu tellitud) ja siis seal oodata alati, millal laev kohale jõuab, masinad laevalt maha aetakse ja selle enda oma siis tolli angaari saab ajada.
Kui Helsingis käis asi nagu õlitatult ja kiiresti, siis Muugal olid teised lood.
Sisse lasti Muugal autoomanikke kümne kaupa ja vahel (enamasti
) läks seal poole ööni.
Järgmised kümme said territooriumile sisse siis, kui eelmistest 7-8 olid juba tolli läbinud ja välja saanud.
Erihea oli siis, kui sinu masin oli teiste taha ja vahele "umbekinni" aetud ja seda ei saanud kohe kätte.
Kuna kõikidel masinatel olid võtmed ees, siis sai neid võõraid sõidukeid seal ümberpargitud, kui oli üldse võimalus ja kohta kuhu neid ümberparkida.
Kui ei olnud võimalust, siis istusid nagu kägu seal ja ootasid, millal just need kümme inimest sisse lastakse, kelle masinad sul jalus seisavad....
Esimesed sisenejad said ikka mässata tavaliselt seal pikalt.
Vahepeal olid süsteemi töös pikemad pausid, kui sisse oli läinud jälle 10 inimest aga välja polnud keegi tulnud juba pikka aega, sest sinna olid jäänud need, kelle masinad olid kinni pargitud. Siis rahulolematu rahvamass väravate taga hakkas kõva häält vahelduseks tegema ja asjad pandi kuidagi uuesti liikuma
Autodest kadus ka nipet-näpet asju Muugal. Eks mahaajajad olid ka inimesed
Mul midagi erilist pihta ei pandud, mõned paarid töökindaid, ühed talvised karvase voodriga töötunked ja üks pakendis uus autostereo istme alt. Väiksemad asjad, mis salongis lahtiselt olid.
Sellised ajad ja mälestused siis.
Zwyx kirjutas:Autoteki asemel olid varem ..... toolid kajutita reisijatele
Just.
Nendel saigi enamaus ajast "odavpiletiga reisijana" alati peamiselt lösutatud