www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 18 Juul, 2019 12:09

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 5548 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333 ... 370  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 14:48 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Apr, 2006 16:49
Postitusi: 17000
Issand olgu kiidetud Urali ja tema konstruktorite eest...mis aga Żigulli töölepanemisse 76ga puutub, siis piisas ka kolvi mahatreimisest ja süütega mängimisest. Pisut tuimem sai, aga ajas asja ära.

_________________
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 14:49 
Eemal
Liige

Liitunud: 22 Juun, 2014 20:52
Postitusi: 1732
Kapten Trumm kirjutas:
… Ziguli mootori korralikuks töötamiseks 76 bensiiniga oli vaja võtta plokikaas maha ning freespingi all teha põlemiskambrisse üks sisselõige. Omal ajal olid joonised vist isegi Tehnika ja Tootmine ajakirjas. Katsed vähendada surveastet kahe plokikaanetihendi kasutamise või muu põlveotsameetodiga tõid lihtsalt kaasa mootori ebarahuldava töö, eelkõige detonatsiooni ja hõõgsüüte (mootor üritab peale väljalülitamist edasi käia)...
Minu äial oli 2140. Töötas sides (sideliinid) autojuhina. Tal oli paarimees TPI lõpetanu, kes pani just plokikaanetihendi ja lisas ZIL-i süütesüsteemi. Polnud mingit probleemi ja lendas nagu linnuke. Sai sõidetud Tatra orust üles 120-ga, viis täiskasvanud meest sees - ei köhinudki.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 15:30 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26195
Zili süütesüsteemi ei saanud ühelegi nõuka tavasõiduautole panna, sest mäletatavasti oli Zil-l V8 mootor, nõuka sõiduauto mootorid olid rida-4-sed. Küllap oli siiski jutt tavaliselt Gaz-53 mootoril kasutatud transistorkommutaatori paigaldusest (selline alumiiniumist ribiline karp), mis natuke suurendas süüteenergiat (säde oli tugevam). Ja ei lennanud need kahe tihendiga midagi, enamasti sõitsid enamvähem siis, kui süüde oli keeratud normaalsest hilisemaks, mis vähendab tuntavalt võimsust (4-sil mootoril tähendab 1 kraad normaalsest hilisemat süüdet 1 kW võimsuskadu). Seda "tihendimehed" tavaliselt ei rääkinud. 412 mootor töötas nagu kell siis, kui sinna olid pandud 76le ette nähtud kolvid ja süütejagaja.

Selline näeb välja:
Pilt

Mina pidin keskkoolis õppima selle ehitust ja oskama joonistada selles sisalduva "elektroonika" skeemi - ning seletama eksamil, kuidas see transistor töötab ja mis eelised tal on võrreldes "transistorivaba" süütega. Sellel junnil pole seost 76 bensiini ega surveastmega, vaid selle otstarve on tagada paljusilindriliste mootorite (V8) parem süüteenergia kõrgematel pööretel, sest katkestiga süütesüsteemi võimalused toota palju võimsat sädet on piiratud.

Esimene korralik ja ütleks, et kaasaegne süütesüsteem oli 2108 mootoril. Kontaktivaba "katkestiga" (hally andur) ja kommutaatoriga nagu 80ndate keskpaiga BMW mootoritel. Süüteenergia on selline, et suudab tekitada mitme cm pikkuse sädeme. Süütejuhtmed peavad head olema ning nende Ungari (ja lõpuks NSVL) päritolu kommutaatorite iga ei olnud pikk. Noh, selle 53 omal polnud kah, aga see oli laiatarbekaup, mida vedeles igal pool, originaal 08 kommutaator oli 80ndate lõpus kõva letialune kaup.

Tsiteeri:
Sai sõidetud Tatra orust üles 120-ga, viis täiskasvanud meest sees - ei köhinudki.


Minul oli "õigesti tehtud" 412, pikemal ja sirgemal teel oli võimalik spidomeetri osuti (selline pikergune spido) "160 taha ära lasta".

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 16:07 
Eemal
Liige

Liitunud: 21 Jaan, 2009 11:50
Postitusi: 203
Asukoht: Saaremaa
GAZ-53 on ka V8.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 16:15 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26195
Transistorlüliti on ühesugune nii rida-2 kui V-12 mootoril. St ei sõltu mootori tüübist. Süütesüsteem aga hõlmab ka muid asju, mis on juba silindrite arvu põhised. Näiteks süütejagaja (ametlikus keeles katkestijaotur). Ma umbes sain mart2 jutu mõttest muidugi aru küll (mis süütesüsteem see siis pandi), aga kuna antud tegelasel on komme minu postides komanussiga tegeleda, siis ei saanud kohe võimalust kasutamata jätta :) Sorry.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 18:11 
Foorumil
Liige

Liitunud: 02 Jaan, 2012 0:54
Postitusi: 76
Kapten Trumm kirjutas:
....
Ziguli mootori korralikuks töötamiseks 76 bensiiniga oli vaja võtta plokikaas maha ning freespingi all teha põlemiskambrisse üks sisselõige. Omal ajal olid joonised vist isegi Tehnika ja Tootmine ajakirjas...


Olin tol ajal VAZ-i esinduses tööl. Endal oli 06. Sellel vahetati kovlid ära, asemele läksid 05 kolvid, neil olid klapipesa süvendid sees. See toimus tavaliselt mootori kap. remondi käigus.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 18:54 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Apr, 2006 16:49
Postitusi: 17000
Aga minul oli ülepea jagaja mootoril lahti ja kabiini läks tross. Kust siis vajadust mööda ristmiku tagant süüdet korrigeerida sai. Vaakumkorrektorist kippus teinekord väheks jääma. Ja uimane oli sunnik kah.

_________________
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 18:55 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Dets, 2006 22:43
Postitusi: 9359
Asukoht: Metsas / Ämbris
Tsiteeri:
Minul oli "õigesti tehtud" 412, pikemal ja sirgemal teel oli võimalik spidomeetri osuti (selline pikergune spido) "160 taha ära lasta".
:shock:
Julged mehed!

Seda, et oli võimalus 412-nega vahel sõita 80-ndate keskel. Kui sellega üle saja sõitsid ja mõni suurem rekka vastu juhtus, siis tahtis lendu minna ja hakkas teel kõikuma ning õõtsuma. 120 kandis tahtis ilma vastutuleva rekkata kusagile mujale kulgema hakata kui juht soovis. :lol:
120 +/- oli ka suurim kiirus, mida Tallinn-Narva maanteel katsetatud sai, edasi läks juba väga hirmsaks.

Mul oligi Lada 07 millel Vaz-05 hammasrihmaga mootor ja freesitud klapipesadega kolvid, seega see rats poleks aidanud. :D
Kuna vahel liikus ikka 93 (ja sommidel 95) bensu ka, siis suuremat mootori ümberehtust ei plaaninud.
See naftaliini rats töötas suurepäraselt. Doseerima pidi õigesti. Ei mingit detonatsiooni ega klapiklõbinat.
Idee pärines lausa sellisest kultusajakirjast nagu "Za ruljom". Igatahes selle mingi vana numbriga lehvitati ja sai ka ise selle imelahenduse kohta sealt kunagi korra loetud.
Mis aastakäigu "Za ruljom", vat seda ei mäleta. Igatahes 1990 või 1991 oli see juba mingi vanem number.

Korra juhtus ka selline lugu, et EK tanklast võetud bensiin "sulatas" küünlad üles :mrgreen:
Kes seda täpselt teab, kas elektroodid "sulasid" või "põlesid" ära, aga küünlaid maha keerates selgus, et järgi on ainult mingid tilgad kesk- ja külgelektroodide asemel.
Siis sai paagist see bens välja lastud ja mingisse plastmassist kanistrisse valatud, ning kui paari päeva pärast uuesti kanistri manu asja oli, siis sellel oli põhi alt auklikuks sööbinud ja kohu hää kraam minema voolanud-auranud :lol:

Sellega omakorda seoses meenub juhtum, kus Maardust läbi sõites sadas mingit uduvihma ja panin kojamehed tööle. Pärast mõningast nühkimist hakkas kojameeste kumm mööda tuuleklaasi vaikselt laiali valguma. Alguses üks-kaks kummist klaasile kleepunud triipu ja siis üha rohkem triipe ja paksemalt. Pärast ei saanud esiklaasi kuidagi sellest kummilebrast puhtaks. Pole aimugi, kas oli tegemist lihtsalt viletsate kojameeste, või väga hea ja kange taevast allasadava kraamiga. Rohkem pole kunagi midagi sellist juhtunud.

:roll:

_________________
Kohustuslik riigikaitseõpetus väldib hilisemaid ERROR-eid riigikaitses !
Pilt


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 19:35 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 26195
Paralleelselt tuleb "arendada" ka veermikku, siis ei kõigu nii hullusti.
1. esisilla keerdude vahele need kummist poolkuud, mida 80ndate keskpaigast kooperatiivid tegid, uusim trikk pidid olema RAFi esivedrud, tükk maha lõigata (pole proovinud)
2. tagasilda 1 pikk lisaleht
3. jälgida, et amortide sees oleks õli ja mida paksem, seda parem
4. trummelpiduritega autol on abiks ka 2140 ketaspiduritega esisild (eeldab supordi külge vahetüki valmistamist, kuna ketaspiduritega mossed on ees kahe pidurivooliku/toruga ratta kohta, trumlitega ühega.
5. velgedele riba vahele keevitamine ja 175/80R13 radiaalrehvid.
Tallinnas sõideti mulle 2 korda tagant sisse, kuna minul näisid pidurid olevat paremad kui neil 90ndate alguses ringi liikunud Mazdadel ja Opelitel.
6. jälgida, et stabika otsapuksid oleksid korras (väsind puksidega kõigub rohkem).

Üldiselt olid tagaveolised mossed seadistatud kehvade maateede järgi, vedrustus väga vedel ja kõigub koledasti. Aga sõidusujuvus kuumaastikul teeb tänasele linnadziibile silmad ette. Lada seevastu oli seadistatud siledate teede järgi. Lehtvedrudega (mille probleem on tagasilla liikumine külgsuunas) mõistagi Lada juhitavust saada ei õnnestu, kuid enamavähem rahuldavalt käituma saab küll. Youtubes on üks film alles, kus DDR-is katsetati võrreldavalt teiste idabloki 70ndate autodega ja mosse öeldi maastikul hea, kuid normaalsel teel liiga vedel.

Tsiteeri:
Mul oligi Lada 07 millel Vaz-05 hammasrihmaga mootor ja freesitud klapipesadega kolvid, seega see rats poleks aidanud


05 hammasrihmaga mootor oli paraku ainult 1,3 liitrit, 07 "kodune" mootor oli ketiga 1,5 (sama mis 03 mootor) ja eriti hea olnuks 1,6 mootor (06 oma).
1,5 liikus 1,3-st tunduvalt elavamalt, aga 1,6 ja 1,5 vahe oli pea olematu. Täpselt sama vahe oli ka Samaratel, 1,5 mootoriga Samara oli omal ajal ikka kiire auto, 1,3 mootoriga oli ökonoomne, kuid mitte kiire ja 1,1 mootoriga (pole sellist oma silmaga näinud) oli suht mõttetus.

_________________
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 20:18 
Eemal
Liige

Liitunud: 09 Aug, 2009 10:40
Postitusi: 422
Asukoht: Jõgevamaa
Mnjahh, kui nüüd meenutada aastat 1979, siis heas korras olev M- 408 pitsitas ikka, kusagil 145 km/h välja küll, aga seda ikke allamäge ja alatuult :) Hea lennurada oli Tartu lähedal Jõgeva maanteel nt Erala mäest alla Jõgeva suunas. Aga loopima hakkas jah tõepoolest esiotsa ja hirm tuli kah peale! Lihtsalt ikka noor ja loll kah ja hirm oli veel tundmata asi... Ma kõigest kaks korda proovisin seda "kamikadze- SBK" nalja, õnneks tuli aru pähe ;)
Njhh ja see rooli küljes olev käigukang ja need hoovad seal allpool... olid ajad, olid rajad.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 20:21 
Eemal
Liige

Liitunud: 09 Aug, 2009 10:40
Postitusi: 422
Asukoht: Jõgevamaa
Aga 1,1 liitrine mootor Samara peal??? Hehh, pole tõesti isegi sellest kuulnud:)


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 21:08 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 12 Apr, 2006 16:49
Postitusi: 17000
Kohe ilmub mõni "espetsialist" kohale ja teatab, et 412 mootoriga pole põhimõtteliselt võimalik üle 120 km/h kätte saada... :mrgreen: Alles mingi aeg tagasi sai siinsamas foorumis sel teemal piike murtud. Muideks, 408 mootori sai üpris äkiliseks ajada, selleks tuli lihtsalt sisselaskeklapid üle treida (et suurem hulk manti läbi jõuaks) ning kollektori ja plokikaane avad kohakuti ajada, kõrvaldades sealjuures eriti hullud valujäägid. Kannatas "kopikaga" kvartalisisestel teedel rinda pista küll...ainus miinus, et kestvusega oli pisut nutune. Tagasilla stabiilsust sai samuti tunduvalt jäigemaks teha, selleks oli vaja lihtsalt tagasilla reduktori korpusele taha sõrm külge keevitada, sellele kiige ja kiige otstest "tjagad" tagumise poolraami külge aretada. Ja seisis kere kui naelaga löödud.

_________________
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...


Viimati muutis Lemet, 05 Mär, 2019 21:11, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 21:09 
Eemal
Liige

Liitunud: 21 Jaan, 2009 11:50
Postitusi: 203
Asukoht: Saaremaa
krijgsvolk kirjutas:
Aga 1,1 liitrine mootor Samara peal??? Hehh, pole tõesti isegi sellest kuulnud:)



Auto24 -s neid müüdud küll, 40kw.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 05 Mär, 2019 21:11 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 27 Mai, 2005 23:55
Postitusi: 5047
Svejk kirjutas:
kalleb kirjutas:

Ajalehtesid kasutasid leidlikud nõukogude inimesed aga loomulikult oma tagumike pühkimiseks , mis siis et trükivärv mürgine - muud sellist paberit lihtsalt ju polnud

Tualettpaber oli ju eriline defitsiit ja oli nagu kuivatuspaberi moodi

Selline olukord tingis jah poliitbüroo piltide ja parteipleenumite otsustega persepühkimise... 8)
Muideks Pärnu "Viisnurgas" pühiti nullliivapaberiga. See käis samasse rullihoidjasse nagu valatult. Ikkagi importkaup.


No need poliitbüroo pildid ja pleenumi otsused ei kõlvanud pühkimiseks sest olid ju trükitud kriitpaberile

Nõukogude armees oli selline tsee-pee et zampollit nägi et keegi on Lenini teostest välja rebinud kehti ja sellega oma roojast tagumikku rookinud

Eks Krasnaja Znamja oli parasjagu enne ära tarbitud ning läks käiku suure juhi ja õpetaja teosest valitud artilkid

Teostati kiire rivistus ja uurimine

Lõpuks selgus et üks arvinäoga reamees Abdurrahmanov oli selle kuriteoga hakkama saanud ning sai selle eest 3 narjaadi vne otseredi


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
PostitusPostitatud: 06 Mär, 2019 10:02 
Eemal
Liige

Liitunud: 27 Okt, 2012 23:11
Postitusi: 1529
Asukoht: Reval
Manurhin kirjutas:
Vähe uimasem oli ja klapid kippusid klõbisema,

Täpsustus et madalama oktaanarvuga kütus ei muuda klappide paisumispilu suuremaks. :) see iseloomulik tirisev hääl mis tekib on detonatsioon.

_________________
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 5548 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333 ... 370  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt