331. leht 462-st

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 05 Mär, 2019 18:35
Postitas Kapten Trumm
Paralleelselt tuleb "arendada" ka veermikku, siis ei kõigu nii hullusti.
1. esisilla keerdude vahele need kummist poolkuud, mida 80ndate keskpaigast kooperatiivid tegid, uusim trikk pidid olema RAFi esivedrud, tükk maha lõigata (pole proovinud)
2. tagasilda 1 pikk lisaleht
3. jälgida, et amortide sees oleks õli ja mida paksem, seda parem
4. trummelpiduritega autol on abiks ka 2140 ketaspiduritega esisild (eeldab supordi külge vahetüki valmistamist, kuna ketaspiduritega mossed on ees kahe pidurivooliku/toruga ratta kohta, trumlitega ühega.
5. velgedele riba vahele keevitamine ja 175/80R13 radiaalrehvid.
Tallinnas sõideti mulle 2 korda tagant sisse, kuna minul näisid pidurid olevat paremad kui neil 90ndate alguses ringi liikunud Mazdadel ja Opelitel.
6. jälgida, et stabika otsapuksid oleksid korras (väsind puksidega kõigub rohkem).

Üldiselt olid tagaveolised mossed seadistatud kehvade maateede järgi, vedrustus väga vedel ja kõigub koledasti. Aga sõidusujuvus kuumaastikul teeb tänasele linnadziibile silmad ette. Lada seevastu oli seadistatud siledate teede järgi. Lehtvedrudega (mille probleem on tagasilla liikumine külgsuunas) mõistagi Lada juhitavust saada ei õnnestu, kuid enamavähem rahuldavalt käituma saab küll. Youtubes on üks film alles, kus DDR-is katsetati võrreldavalt teiste idabloki 70ndate autodega ja mosse öeldi maastikul hea, kuid normaalsel teel liiga vedel.
Mul oligi Lada 07 millel Vaz-05 hammasrihmaga mootor ja freesitud klapipesadega kolvid, seega see rats poleks aidanud
05 hammasrihmaga mootor oli paraku ainult 1,3 liitrit, 07 "kodune" mootor oli ketiga 1,5 (sama mis 03 mootor) ja eriti hea olnuks 1,6 mootor (06 oma).
1,5 liikus 1,3-st tunduvalt elavamalt, aga 1,6 ja 1,5 vahe oli pea olematu. Täpselt sama vahe oli ka Samaratel, 1,5 mootoriga Samara oli omal ajal ikka kiire auto, 1,3 mootoriga oli ökonoomne, kuid mitte kiire ja 1,1 mootoriga (pole sellist oma silmaga näinud) oli suht mõttetus.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 05 Mär, 2019 19:18
Postitas krijgsvolk
Mnjahh, kui nüüd meenutada aastat 1979, siis heas korras olev M- 408 pitsitas ikka, kusagil 145 km/h välja küll, aga seda ikke allamäge ja alatuult :) Hea lennurada oli Tartu lähedal Jõgeva maanteel nt Erala mäest alla Jõgeva suunas. Aga loopima hakkas jah tõepoolest esiotsa ja hirm tuli kah peale! Lihtsalt ikka noor ja loll kah ja hirm oli veel tundmata asi... Ma kõigest kaks korda proovisin seda "kamikadze- SBK" nalja, õnneks tuli aru pähe ;)
Njhh ja see rooli küljes olev käigukang ja need hoovad seal allpool... olid ajad, olid rajad.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 05 Mär, 2019 19:21
Postitas krijgsvolk
Aga 1,1 liitrine mootor Samara peal??? Hehh, pole tõesti isegi sellest kuulnud:)

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 05 Mär, 2019 20:08
Postitas Lemet
Kohe ilmub mõni "espetsialist" kohale ja teatab, et 412 mootoriga pole põhimõtteliselt võimalik üle 120 km/h kätte saada... :mrgreen: Alles mingi aeg tagasi sai siinsamas foorumis sel teemal piike murtud. Muideks, 408 mootori sai üpris äkiliseks ajada, selleks tuli lihtsalt sisselaskeklapid üle treida (et suurem hulk manti läbi jõuaks) ning kollektori ja plokikaane avad kohakuti ajada, kõrvaldades sealjuures eriti hullud valujäägid. Kannatas "kopikaga" kvartalisisestel teedel rinda pista küll...ainus miinus, et kestvusega oli pisut nutune. Tagasilla stabiilsust sai samuti tunduvalt jäigemaks teha, selleks oli vaja lihtsalt tagasilla reduktori korpusele taha sõrm külge keevitada, sellele kiige ja kiige otstest "tjagad" tagumise poolraami külge aretada. Ja seisis kere kui naelaga löödud.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 05 Mär, 2019 20:09
Postitas Kirs
krijgsvolk kirjutas:Aga 1,1 liitrine mootor Samara peal??? Hehh, pole tõesti isegi sellest kuulnud:)

Auto24 -s neid müüdud küll, 40kw.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 05 Mär, 2019 20:11
Postitas kalleb
Svejk kirjutas:
kalleb kirjutas:
Ajalehtesid kasutasid leidlikud nõukogude inimesed aga loomulikult oma tagumike pühkimiseks , mis siis et trükivärv mürgine - muud sellist paberit lihtsalt ju polnud

Tualettpaber oli ju eriline defitsiit ja oli nagu kuivatuspaberi moodi
Selline olukord tingis jah poliitbüroo piltide ja parteipleenumite otsustega persepühkimise... 8)
Muideks Pärnu "Viisnurgas" pühiti nullliivapaberiga. See käis samasse rullihoidjasse nagu valatult. Ikkagi importkaup.
No need poliitbüroo pildid ja pleenumi otsused ei kõlvanud pühkimiseks sest olid ju trükitud kriitpaberile

Nõukogude armees oli selline tsee-pee et zampollit nägi et keegi on Lenini teostest välja rebinud kehti ja sellega oma roojast tagumikku rookinud

Eks Krasnaja Znamja oli parasjagu enne ära tarbitud ning läks käiku suure juhi ja õpetaja teosest valitud artilkid

Teostati kiire rivistus ja uurimine

Lõpuks selgus et üks arvinäoga reamees Abdurrahmanov oli selle kuriteoga hakkama saanud ning sai selle eest 3 narjaadi vne otseredi

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 06 Mär, 2019 9:02
Postitas Walter2
Manurhin kirjutas:Vähe uimasem oli ja klapid kippusid klõbisema,
Täpsustus et madalama oktaanarvuga kütus ei muuda klappide paisumispilu suuremaks. :) see iseloomulik tirisev hääl mis tekib on detonatsioon.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 06 Mär, 2019 9:07
Postitas mart2
Kapten Trumm kirjutas:Zili süütesüsteemi ei saanud ühelegi nõuka tavasõiduautole panna,...
No kui Trumm ei saa, siis ei saa (ja ei tohi ka teised saada!) ...
Tegelikult oligi seesama karp koos paari eraldi vidinaga, mis olid paigaldatud originaalsüsteemile paralleelselt, nii et kogu asi oli võimalik ühelt teisele vahetada (rikke korras) kahe juhtme ümbertõstmisega.
Aga kui ei usu, siis pole probleemi …
Mina lollina nagunii tuumafüüsikat, mootori hingeelu ja lennuki aerodünaamikat ei jaga ... :wall:

Oktaanarvust ka.
Üks väga levinud vahend oktaanarvu tõstmiseks oli kastoorõli. Mul sõitsid kaks ema venda ringrajal ning motokrossi ja seetõttu üht-teist mäletan. Kes üle 50 ja käis ringrajavõistlusi vaatamas, see mäletab hästi väga spetsiifilist kütuse põlemise lõhna.
Mäletan lapsena kuuldud väljendeid - kolvide lihvimine, düüside viilimine, kastoorõli.
Seda kastoorõli käisid veemootorsportlased veel 90-ndatel minu abikaasa juurest apteegist ostmas.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 06 Mär, 2019 9:18
Postitas AMvA
mart2 kirjutas: Oktaanarvust ka.
Üks väga levinud vahend oktaanarvu tõstmiseks oli kastoorõli. Mul sõitsid kaks ema venda ringrajal ning motokrossi ja seetõttu üht-teist mäletan. Kes üle 50 ja käis ringrajavõistlusi vaatamas, see mäletab hästi väga spetsiifilist kütuse põlemise lõhna.
No seda kastoorõli kasutati ikka mitte oktaanarvu tõstmiseks, vaid 2-taktilise mootori seguõlina määrimiseks :D
Teine õli, mida selleks kasutati oli MS-20 aga seda polnud ka alati saada ning kastoorõli määrdeomadused olid teatud tingimustes paremad.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 06 Mär, 2019 9:25
Postitas Kapten Trumm
mart2 kirjutas: Oktaanarvust ka.
Üks väga levinud vahend oktaanarvu tõstmiseks oli kastoorõli. Mul sõitsid kaks ema venda ringrajal ning motokrossi ja seetõttu üht-teist mäletan. Kes üle 50 ja käis ringrajavõistlusi vaatamas, see mäletab hästi väga spetsiifilist kütuse põlemise lõhna.
Mäletan lapsena kuuldud väljendeid - kolvide lihvimine, düüside viilimine, kastoorõli.
Seda kastoorõli käisid veemootorsportlased veel 90-ndatel minu abikaasa juurest apteegist ostmas.
Kastoorõli ei oma oktaanarvuga küll mingit seost, paned villast mart2 :)
Kastoorõli oli kasutusel võidusõidus kahetaktilistel mootoritel bensiini sisse segamiseks.
Kuna NSVL-s ei tuntud normaalset kahetaktilise mootori õli ja tavalise mootoriõli kasutamine tõi kaasa hirmsa tossu ja küünla/põlemiskambri kiire kattumise põlemisjääkidega, siis peeti kastoorõli paremaks.

Õlil bensiini sees on teemaga vaid niipalju ühist, et õli mingil määral vähendab põlemiskiirust ja seega toimib nagu detonatsioonivastase lisandina, aga see efekt pole kuigi suur. Samas tavaline mootoriõli (mida võrrimehed, mootorratturid ja paadimehed) õli sisse segasid, ei põle ottomootoris eriti ära, tossab jubedalt ja saastab mootorit seest poolpõlenud õli jääkidega.

Tänapäeval on muidugi vastavad õlid kõikjalt saada. Seejuures on eraldi õlid aeglasekäigulistele (paadi päramootorid) ja kiirekäigulistele (saed, trimmerid ja mootorrattad). Seejuures paadiõlid on päikse toimel lagunevad (jäävad veepinnale hõljuma). Kuna õlid on head, tuleb neid panna ka vähe (1:40 kuni 1:50), mis tähendab, et suitsevad vähe. Hiina mootorsaagides tuleb aga panna 1:20 või 1:25 ja need tossavad ikka nagu vene Druzba ka hea õliga.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 06 Mär, 2019 9:28
Postitas Kapten Trumm
krijgsvolk kirjutas:Aga 1,1 liitrine mootor Samara peal??? Hehh, pole tõesti isegi sellest kuulnud:)
2108 originaalis 1,3 liitrit
21083 1,5 liitrit
21081 1,1 liitrit

2109 tähistati sama süsteemiga. 21099 (sedaankerega 2109) oli ainult 1,5 liitrisena.
1,1 Samara oli ebapopulaarne juba NSVL ajal ega polnud ka kuigi levinud.

Tähistused on tagurpidi võrreldes 2106-ga, kus 21063 tähistas 1,3 liitrist ja 21061 1,5 liitrist mootorit.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 06 Mär, 2019 9:59
Postitas Andrus1973
Kapten Trumm kirjutas:
mart2 kirjutas: Kuna õlid on head, tuleb neid panna ka vähe (1:40 kuni 1:50), mis tähendab, et suitsevad vähe.
Muus osas olen nõus Trummi jutuga, va kogused. Õli pannakse tänapäeval 1:100 ja isegi 1: 110. osadel juhtudel praktikas. Ning ikka jääb seda üle.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 06 Mär, 2019 10:09
Postitas Kapten Trumm
Mul olemasolevad Husqvarna 10a aasta vanused saed ja trimmerid tahavad 1:40 ja Evinrude paadimootor tahab 1:50.
Samas naljaviluks ostetud 30-eurone "Hiina Stihl" (18 tollise latiga) mootorsaag tahab 1:25.
Eks vist seal on kolvirõngad ja laagrite nõelad ussinahast.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 06 Mär, 2019 10:14
Postitas AMvA
Andrus1973 kirjutas:
Kapten Trumm kirjutas:
mart2 kirjutas: Kuna õlid on head, tuleb neid panna ka vähe (1:40 kuni 1:50), mis tähendab, et suitsevad vähe.
Muus osas olen nõus Trummi jutuga, va kogused. Õli pannakse tänapäeval 1:100 ja isegi 1: 110. osadel juhtudel praktikas. Ning ikka jääb seda üle.
Mul on neid bensuneelajaid garaazhis ikka mitu (Stihl, Husqvarna), kõigil on norm 1:50-le max. Pole ka ühegi õlifirma potsikul sellist soovitust näinud.

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitatud: 06 Mär, 2019 10:25
Postitas Walter2
AMvA kirjutas: Mul on neid bensuneelajaid garaazhis ikka mitu (Stihl, Husqvarna), kõigil on norm 1:50-le max. Pole ka ühegi õlifirma potsikul sellist soovitust näinud.
Need käivad ikka rohkem tehnikavalmistaja nõuete järgi aga huvitaks isegi missugused pillid lepivad seguga 1:100-le ja vähemgi?