Ma tean, et see on nüüd suur viga... sest mul ei ole nädalat vaba aega varuks...

aga...
..aga kuna on kaks asja, mis meie vererõhu alati väga väga kõrgeks kruvivad, millest üks on vorstid

ja teine on liiklus, siis ma ei suuda praegu kuidagi kohe kirjutamata jätta
*
Järgnev ei väida, et teedel kihutajad, roolis nutiplutitajad, roolijoodikud ja liikluseeskirjade rikkujad ei oleks probleem ja/või, et nendega tegelema ei peaks.
Oleneb põhjusest ja rikkumise valdkonnast, aga mitte kõikide nende probleemidega ei pea ja ei saa tegeleda politsei. Tähendab, ta võib isegi saada tegeleda kõigega, aga sellest pole erilist kasu, sest enamjaolt (nagu meil kombeks) tegeletakse meil mingite probleemide ilmnemisel tagajärgede, mitte põhjustega.
Aga ma näen siin (liikluses) hoopis suuremat ja laiapindsemat probleemi, mida ei saa taandada "valeks sõidukiiruseks" või juuatäis peaga roolis nutiplutitamiseks.
Eelmisesse posti ma panin paar viidet väärt lugemisele, kus ühes on välja toodud 2017a liiklussurmade põhjused ja teises on pikemalt juttu ruumilise planeerimise ja liiklusõnnetuste seostest.
* vaherepliik:
"Vale sõidukiirus" on üldse selline hea argument, millega saab liikluses päeva lõpuks ära põhjendada 99% avariidest. See on selline universaalne instrument, mida saab lasta käiku viimase õlekõrrena ka siis, kui muudest põhjustest ja ärapõhjendamistest kipub puudu jääma. Põhimõtteliselt ei saa seda kasutada üksnes seisva sõiduvahendi puhul.
Aga las ta praegu olla.
Et siis põhiprobleemina ma näen kahte suurt kitsaskohta.
1) autokoolides kiirkorras konveiermeetodil "välja õpetatud juhtide" tootmine
1a) lisaks on töödeldava materjali hulgas (loe: juhilubade taotlejad) üha rohkem selliseid (tegemist on ühiskonnas kasvava trendiga), kellel on raskusi arusaamisega liinis "tegu-tagajärg-vastutus" (üha hilisemas eas omandatakse need tõed ja tarkused).
2) Maanteeameti (riigimaanteed) ja KOV-ide (omavalitsuse hallatavad teed ja tänavad) pidurdamatu orgia teede üha ohtlikemaks projekteerimisel ja muutmisel (täiesti arutute lähteülesannete ja printsiipide tootmine)
2a) lisaks siia ka projekteerijad ja insenerid, kes spetsialistidena peaksid nägema ära kõik projektide kitsaskohad ja sellest kohe ka tellijaid teavitama, mida aga ei toimu... viimane võib olla ka laiem probleem - kui üks spetsialist (tellija, nt. mõni nn "liiklusohutusspetsialist") ütleb, et nui neljaks tuleb teha mingi "selline asi", siis projekteerija/insener (projekteerimisspetsialist) lihtsalt teebki tellijale "sellise asja".
Autokoolidest ja juhiõppest.Mina olen seisukohal, et praegune koolitussüsteem ei taga selliseid juhilubadega juhte, kelledest enamust saaks südamerahuga omapäi liiklusesse lasta.
Tsiteeri:
...B kategooria kursus sisaldab 30 teooriatundi ja 28 sõidutundi...
Tsiteeri:
...Minimaalne õppeaeg on 6-8 nädalat....
Tsiteeri:
...Algastme koolitusel on minimaalne õppeaeg 6 nädalat...
Tsiteeri:
...64% meie autokooli lõpetanutest sooritavad riikliku sõidueksami esimese korraga...
Tsiteeri:
..C kategooria koolituse maht on 140 tundi, millest vähemalt 10 tundi on sõiduõpet...
Tsiteeri:
...C kategooria põhihariduse baasil | tsükliõpe | 6 kuud....
Tsiteeri:
...C-kategooria mootorsõiduki juhi koolitus. Kursuse kestus on 31 ak. tundi, 21 tundi teooriaõpet ja 10 tundi sõiduõpet...
need on tsitaadid praegu tegutsevate autokoolide kodulehtedelt.
Maanteeameti statistikaTsiteeri:
Sõidueksamite läbimise protsent
2016 - 51%
2017 - 43%
2018 - 51%
2019 - 50%
2020 - 53%
Tsiteeri:
Maanteeamet võttis 2017. aastal vastu 36 355 sõidueksamit, millest pooled olid korduseksamid, teatas amet. B-kategooria sõidueksameid võeti vastu 26 815 tükki ja edukalt sooritas selle 43 protsenti juhikandidaatidest.
https://www.postimees.ee/4369577/maante ... tele-vastu
Pea iga teine juhiloa soovija põrub lihtsamal sõidueksamil https://www.err.ee/1106538/pea-iga-tein ... idueksamilAutokooli juht: Praegusel kujul ei ole autokoole vajahttps://auto.geenius.ee/eksklusiiv/auto ... eisi-asju/Sõidueksamil ei loeta enam vigu, vaid hinnatakse oskusi tervikuna https://www.err.ee/990389/soidueksamil- ... -tervikunaMaanteeamet lühendab sõidueksamite aegahttps://www.err.ee/1090493/maanteeamet- ... amite-aegajne
No Comments.
Maanteameti, KOV-ide ja projekteerijate liikluskorralduse orgiastMinu (ja mitte ainult) põhiteesid ohutuks liikluskorralduseks:
1. Liiklus peab olema sujuv ilma tõmblemisteta (järsud pidurdused, pöörded, suunamuutmised jne).
2. Sõidukitel peab olema piisavalt ruumi ohutuks liiklemiseks. Ka juhuks kui äkki....
3. Juhil peab olema võimalus saada kogu liiklusest (enda ümber toimuvast) maksimaalne võimalik ülevaade.
4. Juhti (juhi tähelepanu) ei tohi ülekoormata infokülluse, viitade, liikluskorraldusvahendite, saarekeste, joonekeste, äärekivikeste ja muu
pling-pling -iga.
5. Liiklusalaga (liiklemiseks mõeldud alaga) vahetult piirnev (lähi)ala tuleb teha võimalikult ohutuks nii palju kui see vähegi võimalik on.
Selleks peavad olema projekteeritud teed, liikluskorraldus ja lahendused, et seda kõike tagada.
Maanteeameti tegevused:
1. Liikluse sujuvust üritatakse vähendada kõikmõeldavate vahendite ja lahendustega. Mis seni on olnud juhi teadvuses kui "sujuv liikluskorraldus" on nüüd saanud uue sünonüümi "rahustav liikluskorraldus". Ja mitte ainult uue nime, vaid ka uue sisu. Needsamad siiani olemasolevad sujuvad ja lauged paremale mahapöörded ristmikel, mis idiootliku järjekindlusega muudetakse ristmikeks, kus pole "maha keeramiseks" ei aeglustusrada ega laiemat sõidurada ja peateelt kõrvalteele pöörav sõiduk peab sisuliselt keset peatee sõidurada peaaegu seisma jääma, et ära pöörata (eriti talvel libedaga). Needsamad "suunavad ("liiklust rahustavad") saarekesed" keset sõiduteed. Seesama mitmetimõistetav teekattemärgistus, millest aru saamiseks peab olema selleni vahetult jõudnud (jalakäiate ülekäigurajad vs ristumised kõikmõeldavate kergliiklusteede jm sellisega)... või mõned selliselt teemärgistatud ringliiklused, kus seal toimuvast aru saamiseks tuleb päev enne vabaks võtta, kohale jalutada ja seal paar tundi asju vaadata ning kukalt sügada.
2. Sõidukitele jäetakse üha vähem vaba ohutut liiklemisruumi. Kitsamad sõidurajad, kitsamad teepeenrad ja perved, kitsamad ristmikud, kitsamad parkimiskohad, väiksemad ja kitsamad ringliiklused jne.
3. Juhile jäetakse üha vähem võimalust saada võimalikult hea ülevaade enda ümber liikluses toimuvast. Viitade jm
pling-pling meri mis varjutab teeperve, ülekäigurajale astuva jalakäija, kõrvelteelt läheneva sõiduki, teele jooksva koera või kelle mille iganes. Needsamad "kaldesse" või spetsiaalselt rajatud kallakutele ehitatud ringristmikud, millede keskel kõrgub mägi ja sellel omakorda põõsastemeri. Needsamad parklad teede ääres kurviliste kohtade sisepoolel ja ristmikel, kus parkivad sõidukid varjutavad vaate nii ristmikul teed andvale, kui näiteks parklast välja sõitvale sõidukile.
4. Juhi tähelepanu hõivamine ristmikel ja ülekäiguradadel igasuguse ebaolulise, kuid tähelepanu endasse naelutava jamaga, on IMHO ammu igasugused sündsuse piirid ületanud ja see orgia jätkub... kõik märgid näitavad, et juhtidele üritatakse ära tõestada, et tegelikult mahub sinna seda
pling-plingi veel.
5. Kitsad (loe: olematud) ja killerkaldega teeperved ja 90% tõenäosusega sind (sinna sattudes) kiirelt tapvad teekraavid on uus reaalsus.
P.S.
Muideks kui üks peab läbima päevas terve rea neid "rahustavaid meetmeid", uutele normidele vastavaid ristmikke ja ringteid ning totaalselt üleküllastunud
pling-plingiga liiklussõmi, siis mingil hetkel saavutab Maanteeamet oma tahtmise - juht on juba nii närvis ja agressiivne, et ta võib järgmisel sirgel lõigul, mis võib olla hoopis teises kohas ja kaugemal, teha midagi täiesti rumalat ja lolli, mis viib mõne liiklusõnnetuseni. Ja siis otseloomulikult ei tule keegi selle peale, et PÕHJUS polegi vbl otseselt seal sündmuskohas, kus juht tallas hullult nt pedaali... või kukkus tegema kamikadzelikke möödasõite kõigist ja kõigest mis ette jääb ja siis mõni õnnetus juhtus.
Aga statistikasse (ja spetsidele järelduste tegemiseks) läheb õnnetuse põhjusena kirja kiiruseületamine või ohtlik möödasõit. Selle nopivad üles järgmised ülikoolide lõputööde kirjutajad ja nende õpetajad, ning uued äsja diplomi taskusse saanud valdkonna spetsialistid, võivad jälle rahuliku südamega Maanteeametisse tööle minna oma teooriaid ellu viima....
Erinevate näidete, uuringute ja statistika viidetega ma võibolla "rikastan" seda teemat siin homme, kui peaks selline aeg olema ja tulema...
Praegu rohkem aega ei ole.