Castellum kirjutas:retti kirjutas:Mis laev on slipil? Uku /Turist ?
Mina sellel pildil küll ühtegi slippi ei näe?
No ega slippi ennast näha muidugi pole, küll aga laeva, mis seal seisab. Retti noolega näitab.
Slipi rööpad ulatusid küllalt kaugele laevaremonditöökoja taha. Millalgi kirjutasin, et kolme laeva oli võimalik slipil hoida, aga vähe alahindasin. Neli korraga kindlasti, viit ei tule siiski ette, aga pead ei anna.
Ma olin 90-te alguse Tartus väga episoodiline külaline, aga "Uku" kuivaloleku fikseerisin enam-vähem ära
Foto peaks olema tehtud 1993 suvel. Mati Õun küll väidab, et "Uku/Turist" käis slipil 1994.a. (teema lk 4 sellest väike refereering) aga ei tahaks uskuda, et 93 sügisel soomlastele müüdud "Raketa 3M" Tartus veel niikaua vedeles. Seda enam, et Õun detailitäpsusega alati ei hiilga.
Aga laevad ise on enamuses äratuntavad. Kaldal kõigepealt "Raketa 1M", siis "Eesti Ekspress" (mis mõni aasta varem rängalt viga sai), "R 3M" Kas viimase taga on sadama kaatritest "Helem" või "Krab", ei oska öelda, värvi järgi pakuks esimest.
Vees "Vanemuise" ja "Pegasuse" taga on puksiir "Baikal", edasi üks kahest sadama võimsast ujuvkraanast. Ning viimase varjus vintskraana, millega kergemaid aluseid pukkidele vinnati.
Need suured ujuvkraanad saabusid mõlemad 70-tel. Siinsete olude jaoks päris jõhkrad asjad. Kummagi juppide kohaletoomine nõudis kahekohalise arvu vaguneid ja kokkumonteerimine kestis mitu kuud. Noole pikkus ca 40m. Korraga tõstis kopas 5 tonni liiva või kruusa. Jõudlus 200 tonni tunnis, tublisti efektiivsem kui tavaline süvendaja-pinnasepump. Eks neid rakendati lisaks liiva või kruusa ammutamisele või praamide tühjendamisele vajadusel muudelgi tõstmisega seotud töödel.