aurik kirjutas: 70-te keskpaiga kohta tuleb üllatusi veelgi, nimelt avastasin, et kolm laevandussündmust, mis toimusid ühel aastal ja minu senise mäletamise järgi 1976, on kõik aastajagu varasemad. Aga nendest millalgi edaspidi.
Katsun siis jupikaupa likvideerida selle aastase möödapaneku. Esimene
aurik kirjutas: 1971-75 laevad küll Ranna vahet käisid, aga ainult laupäev-pühapäev. Siis oli sild lahti. Aga 1976 lõpetati silla nädalavahetustel lahtihoidmine ära, põhjenduseks toodi Tähtvere-Supilinna- Toomemäe kandi elanike kaebused a'la mutikesed tahavad nädalavahetusel Raadi surnuaias käia, aga peavad nüüd tegema suure ringi kesklinna kaudu , sest pontoonsild on lahti. Jõesadam vist üritas küll mingi aeg Ranna liini käigus hoida, tuues mõneks ajaks ühe laeva tollase Emajõe sauna peatusse, aga sinna ei viitsinud jälle linlane kõmpida. Ja nii see Ranna välja surigi...
Viimane järjepideva Ranna liini aasta oli paraku 1974...kevadel oli kavas küll vanaviisi jätkata, aga jäi siiski ära.
Kui ma omal ajal hakkasin sündmusi mälu järgi taastama, siis segas mind natuke see, et 70-te keskpaiku kulgesid mul mitu suve kindla stsenaariumi järgi- juunis üks laager, juuli algul nädal või paar kodus ja siis teine pikk laager. Seega kogunesid vahetud muljed kevadest ja suve lõpust. Tipphooaja asjad jäid ikkagi kaadrist välja. Pidin siis kasutama nö vahemälu, milleks oli teos „Tartu ajalugu” . Viimasest leiab Tartu jõesadama laevade poolt veetud reisijate arve. Ümardan neid natuke
1969- 195000
1970- 166000
1975- 148000
1978- 118000
1979- 118000
Näha, et on kaks suurt kukkumist. 1969 ja 1970 vahe peaks tulema jõetramm „Tasuja” väljalangemisest + veel see, et lühike ja väga tiheda väljumisgraafikuga ujula-Rannapaviljoni ots asendati mitu korda pikema Ihaste liiniga. Näis loogiline, et teine kukkumine 70-te II poolel on seotud Ranna liini lõpliku kadumisega (tagantjärgi tuli nüüd välja, et reisijateveo mahud aastatel 1971-74 olid 1970.aastaga samas suurusjärgus natuke siia-või sinnapoole)
Katse hoida üht laeva Emajõe sauna peatuses tehti 1975.a juunikuus. Piirduti mõne nädalaga. Ajakirjanduses on mõni vihje, et seda moodust taheti kasutada argipäeviti juba paar aastat varem. Kas ka päriselt tehti, ei tulnud välja. Kirjutati siiski kavatsusest. Kas selle rakendamiseni jõuti või mitte, märk puudub. Ja kui jõutigi, siis ilmselt samasuguse edukusega kui 1975.
Nii et põhimõtteliselt ilma Ranna liinita oli 1975.a. reisijatevedu üllatavalt suur, aga sadama inimesed seletasid, et sel aastal oli väga palju ekskursioonitellimusi jne.
Muuhulgas oli sel aastal käigus veel ekskursiooniliin Tartu-Narva (või Slantsõ) Ise ei mäleta, et kusagil oleks selle kohta kuulutus rippunud, aga arvata, et piletite müük käis ekskursioonibüroode kaudu. See oli siis „Raketaga” Vasknarva, seal ümberistumine „Zarjale”. Ja vaevalt, et tiibur sinna terveks päevaks niisama passima jäi, ilmsesti sai ta Narva poolt „Zarjaga” tulnud seltskonna peale ja tuli tagasi Tartusse. Tol ajal rakendati laev + buss sõiduvarianti, aga ei välista, et (osa) seltskondi viidi õhtul sama teed tagasi. Mingi infokild räägib, et Narva sõidud võisid toimuda 2 X nädalas, aga selles ei saa päris kindel olla.
Vaatasin, et Nost.Tartu kogukonnas on hetkel käsil päris mitu jõelaevandusega seotud (ja selgelt militaar.netist välja nopitud) teemat käsil, aga paraku käib nende ümber kohati paras piinlemine. Infokillud, mis võiksid abiks olla, on mööda foorumit laiali pillutud ja nende kokkukorjamine käib osalistel väheke üle jõu (tõsi, on neid, kellelt tuleb ka asjakaid meenutusi). Aga tuli välja üks omamoodi huvitav foto. Laev sellel on pildi ülesriputaja sõnul „Kreutzwald”.
- 1959Ranna.jpg (54.54 KiB) Vaadatud 2768 korda
Alus seisab Ranna laevapeatuses. Vaatasin google.mapist järgi- taamal olev maja on senimaani alles. Ja usun, et võin panna täpse aastaarvu- 1959, arvestades missugust kahte tööd siis sealkandis tehti, kusjuures ühte neist tehtigi vaid sellel aastal.