Veidi pikemalt tsitaat artiklist: «Kui murdunud laba on juba 60–70 sentimeetrit pikk, siis kui suur võis olla see Emajõel sõitnud laev?» märgib Udumäe. Millised alused Emajõel nõukogude ajal navigeerinud on, pole täpselt teada.retti kirjutas:https://tartu.postimees.ee/268825/tuuke ... nesetapuga
Turusild on suhteliselt uus ning jõepõhi seetõttu pisut puhtam. Sügavust umbes neli meetrit. Otse silla all lebab põhjas metallkamakas, mis on murdunud laeva sõukruvi küljest.
«Kui murdunud laba on juba 60–70 sentimeetrit pikk, siis kui suur võis olla see Emajõel sõitnud laev?» märgib Udumäe.
Mis sellest väitest arvata?
Lõigu teine pool sunnib küsima, miks kipuvad inimesed sageli kasutama selge ainsuse asemel umbmäärast vormi?
Aga asjast endast. Antud mõõtude vahemik on kahjuks suur, sobiks normaalne sõukruvi diameetriga 140- 175 cm. Tähendab, et laeva süvis tühjalt peaks olema üle 1,5 meetri. Kui eeldada, et nõukogudeaeg on otsene vihje, siis sobiks ainult üks laev.
Kui laiendada otsingut viimase suure sõja eelsesse aega, siis lisanduksid veel kaks, eeldusel, et laba pikkus jäi sinna alumisse poolde.
Kui aga labatükk on koos osaga rummust või siis selline võimalus, et tüki mõõtmed kasvasid nagu kalamehejutus, siis on variante muidugi rohkem. Sovetiajast lisanduksid kohe kaks pihkvalaste jaoks kokku monteeritud ПТC kalatranspordilaeva. Selliste kruvi diameeter oli 130 cm. "Lermontov" ei tohiks enam arvesse tulla, kruvi D=100cm, teistel seeriareisilaevadel veel väiksem.
Kui siiski kindlalt uskuda, et näidatud vahemik on õige, siis minu kandidaat on see alus Üpris kindel, et laev on Piirissaare kanalis vahetult enne sadamasilda ja tegemise aeg pigem 50-te teine pool.
Foto leitud ühelt Piirissaare saidilt, millele mõned kuud tagasi peale sattusin. Paar sealset võtet ootekodadest juba panin millalgi üles.
Veel foto omaaegsest üleveost. Propeller on selleks puhuks ära võetud, aga aru saada, et sinna läheks paras jurakas küll siit pärit http://www.ra.ee/fotis/index.php?type=2&id=82913
Et Turusild on täpselt pealesõjaaaegse reisisadama kohal, siis on täitsa usutav, et ta seal millalgi (madalama veeseisuga) ukerdades paugu ära sai.
EDIT: "Lermontovi" propelleri suhtelist väiksust seletab see, et OM laevadel oli neid kaks. Sama asjaolu praktiliselt välistab võimalike kandidaatide hulgast vanema perioodi aurulaevad "Imperator/Vanemuine" ja "Harry". Mõlemad olid suure süvisega, aga kahevindised