Postitatud: 17 Dets, 2009 22:12
Kuskil jäi mulle silma, et Hendrik kasutab oma kroonikas sõna "malewa" ainult eestlaste, liivlaste ja kuralaste kohta.
Militaarteemad minevikust kaasaega
https://www.militaar.net/phpBB2/
Suunataju ja õõtsumise taluvus on päritavad omadused, mistõttu arvan isiklikult, et meresõit on siiski ka etnilist päritolu. Julius Caesar on peale oma ainukest meresõitu öelnud, et mehi on kolme sorti:"elavad, surnud ja need, kes on merel". Läti ja Leedu ranniku kohanimed, eriti veekogude kohanimed räägivad ju selget keelt. Veel, sõna "aer" , mis olla inglise "oar" laen!!!! Vanadel saarlastel ja inglastel mitte mingisugust kokkupuudet sõnade laenamiseks polevat olnud.wudu kirjutas:Kuskil jäi mulle silma, et Hendrik kasutab oma kroonikas sõna "malewa" ainult eestlaste, liivlaste ja kuralaste kohta.
No see on tüüpiline germaani sõna. Miks peab kohe inglastelt olema? Taanlastel ja norrakatel on see "åre", rootslastel "åra".lootsman kirjutas:Veel, sõna "aer" , mis olla inglise "oar" laen!!!! Vanadel saarlastel ja inglastel mitte mingisugust kokkupuudet sõnade laenamiseks polevat olnud.
Siit tekib omamoodi huvi, kes siin läänemere ääres enne olid, kas kurelased või germaanlased?medal kirjutas:No see on tüüpiline germaani sõna. Miks peab kohe inglastelt olema? Taanlastel ja norrakatel on see "åre", rootslastel "åra".lootsman kirjutas:Veel, sõna "aer" , mis olla inglise "oar" laen!!!! Vanadel saarlastel ja inglastel mitte mingisugust kokkupuudet sõnade laenamiseks polevat olnud.
Mõte on huvitav! Kui mõelda faktidele, et enne viimast suurt sõda oli Saare tihedaima asustusega paik Sõrve ning et Kurast Sõrve on vaid kivivise (erinevalt Mandri-Eestist), siis lausa ülihuvitav!corvus kirjutas:
Mida rohkem ma neile kontaktidele mõtlen, seda enam mängin ma mõttega, et saarlased võisid olla päritolult rohkem liivlased kui eestlased ning vaid asjaolude sunnil nad niiöelda assimileerusid mandrieestlastega... Tagasiteed "liivlaseks" lihtsalt ei jäänud - ei jäetud.
Kas see siis tähendab, et enne pronksiaega kohalikud ei käinud merel?Jaanus2 kirjutas:Baltid (leedulaste-lätlaste esivanemad) jõudsid rannikule välja suht. hiljuti ja laenasid paljud merendusterminid siin varem olnud läänemeresoomlastelt. Nagu ka venelased. Eestlaste laenud pärinevad ilmselt pronksiaja skandinaavlastelt, kui päris tihe suhtlus käis üle mere.
Kui Hendrik kasutas tõesti sõna "malewa" ainult eestlaste, liivlaste ja kurelaste sõjavägede kohta, siis või oletada, et Hendriku kroonikas kurelased (kuralased) olid siiski läänemeresoomlased.corvus kirjutas:Varajasem maining (либь) on venelastel (Повѣсть времяньныхъ лѣтъ - Jutustusi möödunud aegadest. 12.saj.), kui neid nimetatakse Polotski maksukohustlastena. Sõna liivlane on tavaliselt alati loetud kirjanduslikuks nimetuseks. Kas osasid kuralasi ehk Kuramaal asuvaid liivlasi võiks nimetada just nendeks kurelasteks, kes saarlastega semmisid? Ei tea. Arvatavasti vist jah. Ja sel juhul nemad vast Polotski maksukohustlased ei olnud...
Kuid ka kuršiai ehk kuršid võivad olla samamoodi need, kes saarlastega semmisid, kuid sel juhul räägime me juba kindlasti kuramaalastest, sest nemad on kokkulepeliselt (kirjanduslikult) just need kes seda nime kannavad.
Mäletamist mööda räägib wendidest ka Russow. Ja ka Wikis jutt nende kohta olemasViskasin pilgu peale. Henrik räägib muideks ka wendidest (arvatavasti mingi läänemere-soome etnose killuke),
Vendid ehk veneedid (ladina keeles Venedi, Venethi, kreeka keeles Venedai) olid germaanlaste lääneslaavlastest naaberrahvas, kes elas Visla ääres ja sellest ida pool.
Sõna 'vendid' tuletati Põhja-Itaalias ja Loode-Gallias elanud venetite nimetusest, kes on andnud nime Veneziale. Arvatavasti olid kõik need hõimud indoeuroopa päritolu.
1. sajandil hakati vendideks nimetama Germaaniast idas asunud slaavi hõime. Neile endile oli see sõna tundmatu. Pärastpoole ei nimetatud vendideks enam kõiki slaavlasi, vaid ainult mõningaid lääneslaavi hõime (odobriidid, luužitšid jt.).
Vendid ristiusustati Drang nach Osten (Tung itta) käigus 10. kuni 12. sajandil sakslaste poolt. 12. sajandil korraldasid ka taanlased Läänemere lõunakaldal olnud vendide aladele ristiretki (Arkona vallutamine Rügeni saarel 1168. või 1169. aastal).
Virumaa on vägagi mandri Eesti ja üks Virumaa vanemaid Tabelin lasi ju ennast ristida Ojamaal. Ma nüüd ei taha hästi uskuda, et tema oli kogu Virumaa peale või veel hullem, et ta oli ainus kogu mandri Eestist kes Ojamaal käis. Ning vaevalt ta Ojamaale sõitis ainult ristimise pärast. Kindlasti oli talle Ojamaa vägagi tuttav paik.corvus kirjutas: Peale seda, nö suuna muutust (tinglikult aastatel 1000-1030), nähti mujal (Visbys näiteks) ainult saarlasi ja kurelasi. Karjalasi nähti ka.
Mitte mandrieestlasi. Või liivlasi. Või isureid. Või idaslaavlasi (kuigi neid Sigtuna kontekstis 14.sajandil mainitakse).
Kui mööda Soome lahte viis meretee Neevasse, siis vaevalt need kes selle tee ääres istusid, virulased ja revalased, lihtsalt niisama seal passisid. Pealegi oli see siiski suht pikk meretee ja kuna rannik oli lähedal, siis olid ka mingid sadama moodi kohad pikki Eesti põhja rannikut. Ning kui on juba sadamad, siis vaevalt seda kasutasid ainult välismaalased. Vaid ikka ka kohalikud.Samas, kas on meil mingeid teisi allikaid, mis kinnitaksid , et varem seilasid aktiivselt meredel ka mandrieestlased? (Liivlastest selles kontekstis ei tea me suur midagi!)
Minu arust pole vist miskit kindlat, peale teatava hüpoteesi, et Toompeal pidi olema varasem asustus ja nö kaubalaod, millega seoses üritatakse väita, et mööda seilanud kaubandust üritatati juba muinasajal oma "valvelaevadega" suunata vahelattu... (nagu juba hiljem hansalinna päevil tehti). Kõik. Mingi hetk toimus suurem mandrieestlaste (Põhja-Eestist) migratsioon Turu piirkonda. Jälle kõik.