Miks USA õhujõud midagi ette ei võtnud, kui kaks kaaperdatud reisilennukit sööstis New Yorgi pilvelõhkujatesse ja üks Pentagoni hoonesse? Ehk lasti neljas lennuk Pennsylvania kohal hoopis alla? Need küsimused vaevasid paljusid, kes vaatasid 11. septembril 2001 WTC kaksiktornide kokkuvarisemist.
Nüüd avaldas ajakiri Vanity Fair katkendeid helisalvestistest, kuhu on minuthaaval talletunud Põhja-Ameerika õhuruumi kaitsestaabi (NORAD) side 11. septembril. Filmi “United 93” kaas-produtsent Michael Bronner pidi salvestiste Pentagonist kättesaamist seitse kuud ootama.
Otsuste langetamise keskmes oli sel saatuslikul päeval kirderegiooni õhukaitsesektori (NEADS) korrapidaja major Kevin Nasypany, kuid sündmused kulgesid kiiremini kui lennundusinstantside infovahetus. NEADS-i staabis Griffissi lennuväebaasis viibis parajasti tööl ligemale 30 USA ja viis-kuus Kanada sõjaväelast, kes olid küll põhjalikult valmistunud reageerima külma sõja stiilis raketirünnakule teiselt poolt maakera, kuid mitte reisilennukitega sooritatavatele löökidele. Väidetavalt ootasid nad sel päeval järjekordset õppust. Kell 8.37 tuli neile ootamatu teade.
8.37:52
Bostoni lennujuhtimiskeskus: Meil on siin probleem. Meil suundub kaaperdatud lennuk New Yorgi poole ja me vajame teie abi. Me vajame appi mõningaid F-16 (hävitajaid) või midagi sellist. Aidake.
NEADS (seersant Jeremy Powell): Kas see on tegelik või õppus?
Boston: Ei, see ei ole õppus. See ei ole katse.
8.37:58
Otise lennuväebaas (seersant Kelly): Seda, et – ma sain teate TRACON-ilt (kohalikult tsiviillennunduselt), et käimas on võimalik kaaperdamine.
NEADS (seersant McCain): Ma kuulsin just sedasama. Me tegeleme asjaga.
Kelly: OK. Tänan.
8.39:58
NEADS (tehnik Shelley Watson): Kas ta suundub JFK-le?
Boston: Me ei tea.
Watson: Te ei tea üldse, kus ta on?
Boston: Ta on kaaperdatud. Piloodiga raske rääkida – tähendab, me ei tea. Ta suundub Kennedyle. Ta on umbes 35 miili Kennedyst põhjas, kiirusega 367 sõlme. Me ei tea, kuhu ta läheb või mida kavatseb.
Watson: Palun helistage meile ja öelge, kui saate midagi teada, see oleks hea.
Boston: Okei. Praegu ma arvan, me üritame edasi tegutseda. Ma oletan, et kokpitile on tehtud ähvardusi. Piloot...
Watson: Mis? Vabandust.
Boston: Me helistame teile kohe, kui saame midagi teada.
8.40:36
NEADS (Maureen Dooley, Watsoni ülem): OK. Ta ütles “on ähvardusi kokpitile”.
[Major Nasypany on NEADS-is juhtimise üle võtnud. Piloodid on hävituslennukites, kuid NEADS-i luuretehnikud ei suuda ikka veel kaaperdatud lennuki asukohta tuvastada. Lennuki leidmiseks vajavad nad signaali selle tiivamajakatelt, kuid need olid kaaperdajad juba 19 minutit varem välja lülitanud. “Sa näed ekraanil tuhandeid rohelisi täpikesi. Ürita nüüd leida neist see õige,” kurtis Nasypany hiljem.]
8.43:06
Major James Fox (hävituslendurite koordinaator, ikka veel hämmingus): Ma pole kunagi näinud nii palju tegevust õppuste ajal. [Nasypany käskis Foxil hävituslennukid õhku saata.]
8.44.59
Fox: Ma ei tea, kuhu need poisid saata. Ma vajan suunda, sihtpunkti.
Nasypany: OK. Ma annan sulle Z-koordinaadi. See on just New Yorgist põhja pool.
Fox: See on terve laiuskraad. 41-15, 74-36 või 73-46.
Nasypany: Suuna nad sinna.
Fox: Sain aru.
8.46:36
Nasypany (kannab ilmselt ette kolonel Bob Marrile): Tervist. OK. Mida me teha üritame – üritame selle asukohta leida. Me ei leia seda IFF-i (sõbra või vaenlase identifitseerimine) süsteemi kaudu. Me üritame leida iga jälje Z-punktist 25 miili raadiuses. 29 000 jala kõrgusel suunaga 1-9-0 (itta). Me üritame leida seda. Nemad ei leia. Väidetavalt on oht kokpitile... (Osa jutust käib mikrofonist mööda.) Tõsi. Ja ilmselt toimub just praegu kokpitis tõeliselt hulle asju. Ja ilmselt tuleb oodata paremat infot.
[Neli sekundit hiljem sööstis lennuk WTC põhjatorni. Samal minutil tõusid hävitajad 150 miili kaugusel asuvast Otisest õhku. Neil polnud aimugi, mis toimub.]
8.51:11
NEADS (tehnik Stacia Roundtree): Lennuk rammis just maailma kaubanduskeskust.
NEADS (Watson): Mis?
Roundtree: Oli see 737?
NEADS (tundmatu hääl): Rammis mida?
Watson: Maailma kaubanduskeskust...
NEADS (Dooley): Kellega te räägite.
Watson: Ohh.
Dooley: Andke üle. Andke neile üle.
Watson: Issand. Issand. Issand.
Roundtree: Nägin uudistest. Lennuk sööstis just maailma kaubanduskeskusse.
Dooley: Teatage New Yorgile. Kas nad olid lennuki kõrguse üldse ära kaotanud?
Watson (helistab New Yorgi lennujuhtimisse): Yes Ma’am. Kas te saite äsja infot maailma kaubanduskeskuse kohta?
New York: Ei.
Watson: Lennuk lendas sellesse.
New York: Vabandage?
Watson: Lennuk lendas vastu seda!
New York: Nalja teete.
Watson: See on juba uudistes.
8.52:40
[Hävituslendurid küsivad juhiseid. Neilt võtab tippkiirusel New Yorki jõudmine kümme minutit.]
Nasypany: Saatke nad edasi New Yorgi suunas. Jätkake. Edasi. See on kõik, mis mul on. Võimalik uudis, et 737 tabas maailma kaubanduskeskust. See on tõeline. Me otsime kinnitust. OK, hävitajad laskugu New Yorgi kohale, JFK lähistele. Vaadake, et FAA (USA lennundus-amet) avaks neile koridori. Mida me teeme? Läheme ligemale. Paistab, et ta võis tabada maailma kaubanduskeskust.
8.56:31
NEADS (Dooley helistab Bostonisse): Me vajame... Kas te saate kinnitada, et American 11 oli see lennuk...
Boston (sidepidaja Colin Scoggins): Ei, me ei saa seda praegu kinnitada. Me teame vaid seda, et üks lennuk purunes ja...
Dooley: Teie – kas te – võite te öelda... Kas keegi näeb seda lennukit ikka veel?
Scoggins: Ei. Viimatine radarikontakt oli 15 miili JFK-st idas, viimati nähti teda kaheksa miili JFK-st. Ta aeglustas kiirust. Esmane, mida me teame – et ta aeglustas ligi 300 sõlmeni.
Dooley: Ja siis te kaotasite ta?
Scoggins: Jah, siis me kaotasime ta.
8.57:11
Nasypany (ilmselt tahab paanikat ruumis vähendada): Ma arvan, et jätame õppuse täna ära. (Naer.)
[Just sel ajal märkas pool tosinat lennujuhti, et ka teine lennuk, United 175 lahkub etteantud kursilt. Tsiviillennujuhid on paanikas – äkki tahetakse rammida Vabadussammast – ja unustavad NEADS-i teavitamise.]
9.03:07
NEADS (Roundtree): Neil on teine võimalik kaaperdamine. [Kuus sekundit hiljem rammis teine lennuk juba WTC lõunatorni ja seda nägi NEADS televiisorist otsepildis.]
9.03:52
Nasypany (Marrile): Söör. Me saime kinnitamata teate teisest löögist teise lennukiga. Hävitajad on Long Islandist lõunas, just lõunas. Praegu. Just Long Islandist lõunas.
[Linnale lähenevad hävituslendurid on suitsusamba nägemisest kohkunud: “Teine lennuk rammis WTC-d,” kostavad eetrisse New Yorgi lennundusjuhi sõnad. “Mis sai American 11-st?” küsib F-15 kabiinis sel hetkel endalt major Dan Nash.]
9.07:20
Nasypany (Foxile): Okei, Foxy. Lülita sisse. Ma tahan, et see jääks lindile. See on... on see, mida ma pean vajalikuks teha. Me peame rääkima FAA-ga. Me peame neile ütlema, et kui see jama jätkub, peame me saatma need hävitajad Manhattani kohale. See on parim lahendus. Niisiis, koordineeri asju FAA-ga. (Nasypany soov saata Langley baasist õhku veel hävitajaid jääb esialgu vastuseta. Marr põhjendab, et kui kõik hävitajad oleksid korraga õhku tõusnud, oleks ka nende kütus samal ajal otsa saanud. Külma sõja järgsed kärped on kahandanud NORAD-i hävitajavalmiduse 14 lennukini terve riigi kohta, kirdeveerandit riigist kaitseb vaid neli hävitajat.]
9.19:44
Nasypany (Marrile): Minu soovitus. Kui me tahame tuua kellegi alla, suure lennuki, peame me suunama AIM-9 sellele näkku. [AIM-9 on soojust jälitav õhk-õhk tüüpi rakett. Nasypany kinnitab, et parim viis lennukit alla tuua on tabada selle nina.]
9.21:37
NEADS (Dooley): Veel üks kaaperdamine. Suundub Washingtoni.
Nasypany: Shit. Andke asukoht.
Tuvastamata isik: Okei. Kolmas lennuk – kaaperdatud – teel Washingtoni poole.
[See teade tõstis õhku ka ülejäänud hävitajad. Ometi vaikisid õhujõud veel 20 kuud hiljem ettekandes uurimiskomisjonile kolmandast kaaperdamishäirest. NORAD-i juhtide 2003. aastal komisjoni ette astumine möödus piinlikus õhustikus – kuidas ikkagi oli võimalik nende süsteemist lihtsalt jagu saada?]
9.21:50
Nasypany (oletab): OK. American Airlines 11 on ikka veel õhus. Suundub Washingtonile. Me vajame nüüd Langley (õhu-väebaasi) abi. Ma saadan Otise lennukid temale sappa, kui ta leiame. [Segadus esimese lennuki asjus kestab veel tunde.]
9.23:15
NEADS (major James Anderson): Nad ei kraaksatagi (s.o lennukite tiivamajakad ei piiksu). Tähendab, need mehed on ilmselgelt kokpitis.
Nasypany: Need sellid on kavalad.
Tuvastamata mees: Jah. Nad teavad täpselt, mida tahavad.
9.32:20
Anderson (Nasypanylt): Kas sa oled küsinud, oled sa nendelt küsinud, mida sa teed, kui ta üles leiad? Kas sa tulistad ta alla, kui neil on reisijad pardal? Kas nad räägivad sellest?
[Selline käsk saab tulla vaid presidendilt endalt. Kuid teadaolevalt lahkus Bush parajasti Sarasota koolimajast ja polnud kolmandast kaaperdamisest teadlik. Allatulistamise käsk poleks ka midagi muutnud, sest väidetavalt startisid Langley baasi hävitajad Virginiast otse ookeani kohale, mitte Washingtoni suunas.]
9.34:01
Washingtoni lennujuhtimine: Me otsime... Me oleme kaotanud ka lennuki American 77.
NEADS (Watson): American 77? Kuhu ta suundus?
Washington: Okei. Ta pidi lendama Los Angelesse.
Watson: Kustkohast?
Washington: Ma arvan, et samuti Bostonist. Ma räägin teile nüüd loo. Indianapolise keskus tegeles selle lennukiga.
Watson: Millisega?
Washington: American 77-ga, lennukõrgusega 3-5-0 (35 000 jalga). Nende radar kaotas ta. Nad kaotasid kontakti. Kaotasid kõik. Ja neil pole isegi aimu, kus ta on või mis juhtus.
9.35:41
Bostoni keskus (Scoggins): Viimatine teade. Madallennul lennuk kuus miili Valgest Majast kagus.
Roundtree: Kuus miili Valgest Majast kagus?
Scoggins: Just. Idas – liigub eemale?
Roundtree: Valgest Majast kagus.
Scoggins: Lennuk eemaldub.
Roundtree: Eemaldub Valgest Majast?
Scoggins: Just.
Roundtree: Eemaldub. Teil ei ole teada lennuki tüüpi? Te ei tea, kes ta on?
Scoggins: Ei midagi, ei midagi. Meie siin Bostonis ei tea midagi.
9.36:23
Nasypany (Foxile): Meil eemaldub lennuk Valgest Majast kaheksa miili kaugusel.
Fox: Kas tahad, et me deklareerime A.F.I.O (erakorraline hävitajate juhtimine) ja lennutame need otse sinna?
Nasypany: Võtke nad ja saatke nad sinna.
Fox (Langley hävitajatele): Minge otse Washingtoni.
[Valget Maja ähvardav oht on vaid sekundite kaugusel. Teha pole suurt midagi. Pentagoni rammib lennuk kell 9.37:46.]
9.37:56
NEADS (meessoost tehnik): Just siin. Just siin. Ma leidsin ta. Ma leidsin ta.
Nasypany: Me just kaotasime jälje. Määrake Z-punkti koordinaat. OK. Me poisid jälgivad teda. Oodake... Kus Langley on? Kus hävitajad on? [Hävitajad olid 150 miili kaugusel, kohale jõudmine kestab 20 minutit.]
9.40:57
Roundtree: Delta 89. See on kaaperdamine. Nad arvavad, et võimalik kaaperdamine.
Dooley: Fuck!
Roundtree: Clevelandist lõunas. Meil on tema kood.
Dooley: Hästi. Leidke ta.
Tuvastamata hääl: Delta mis?
Roundtree: kaheksa üheksa – Boeing 767.
Dooley: Fuck, veel üks.
[Clevelandi juhtimiskeskus oli selleks ajaks juba selgitanud, et Delta 89 ei olnud kaaperdatud. Samal ajal tuleb Kanadast vale-häire veel ühest kaaperdamisest. NORAD ei tea kindlalt isegi seda, et American 11 ja 77 on juba hooeid ramminud.]
10.07:08
Langleyst startinud piloot: Baltimore räägib midagi lennukist Valge Maja kohal. Teate midagi?
NEADS (vanemseersant Steve Citino): Ei tea. Oodake. (Foxile) Kas te kuulsite seda? Keskus teatab lennukist Valge Maja kohal. Teate midagi?
Fox (Nasypanyle): Meil on lennuk väidetavalt Valge Maja kohal.
Nasypany: Tõkestage ja suunake lennuk eemale.
Citino (hävitajatele): Quit 2-5 (üks Langley hävitajatest – toim). Ülesandeks on tõrjuda lennuk Valge Maja kohalt. Küsige FAA-lt juhiseid.
Fox: Tõrju lennuk Valge Maja juurest. Tõkesta ja suuna eemale.
Piloot: Suunan eemale...
[Keegi ei tea enam, mitmes lennuk, oletatavasti on saadud teade neljandast kaaperdamisest, kuigi võib-olla ka järelkaja juba pool tundi Pentagonis suitsevatele rusudele.]
10.07.16
Clevelandi juhtimiskeskus: Meil on siin United 93. Teate seda?
Watson: United 93?
Cleveland: Pomm on pardal.
Watson: Pomm pardal. Ja kinnitatud? Kas majakasignaal on olemas?
Cleveland: Ei, me kaotasime side.
[Ka see lennuk on 10.03 juba Pennsylvania kohal alla kukkunud. Küsimusi tekitab, miks United 93 kaaperdamisest ei teatatud NEADS-ile eelnenud poole tunni jooksul. Asepresident Richard Cheneyle kanti United 93-st ette juba kell 10.02.]
10.07:39
Nasypany (küsib kõrgemalt juhiseid): Kas kuulsite? Lennuk Valge Maja kohal. Kuidas jääb? Tõkestada ja mis muud...
10.10:31
Nasypany (kogu ruumile): Eitav. Luba tulistamiseks ei anta. Neetud.
Fox: Mind juba tõeliselt häirivad need koodsõnad.
Nasypany: Fuck need kood-sõnad. See on kaduv informatsioon. Luba tulistamiseks ei anta. Punkt.
[Pool tundi hiljem andis Cheney loa ohtlikke lennukeid tulistada, kuid seekordne rünnak oli juba läbi.]
10.15:00
Watson: United üheksa-kolm. Kas teil on infot selle kohta?
Washingtoni juhtimiskeskus: Jah. Ta on maas.
Watson: Mis – ta on maas?
Washington: Jah.
Watson: Millal ta maandus? Sest meil on kinnitus...
Washington: Ta ei... ta ei... maandunud.
Watson: Oh, ta on all maas?
Tuvastamata meeshääl: Just. Kuskil Camp Davidist kirdes.
Hull segadus neil seal ikka olnud
USA lennuväe hävitajad jõudsid kohale tohutu hilinemisega
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 40208
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Minul tekib küsimus, kuskohast saab mingi suvaline ajakiri kätte salvestused lendurite ja controlleri vahelistest raadiokõnelustest, mis üldiselt on salastatud? Ka on need üldjuhul krüpteeritud, st suvaline raadioamatöör neid kuulata pealt ei saa.
Tundub olevat mingi fake "lindistus", või kellegi väljamõeldis. Meenutame, et analoogsed vandenõuteoreetikud targutasid aasta tagasi, kuidas Pentagoni tabasid Tomahawk tiibraketid. Vandenõuteoreetikud hüppasid erutusest ja senikaua, kui Pentagon avalikustas valvekaamerate lindid, kus tõepoolest oli näha lennukit hoonesse lendamas. Miks seda Tomahawki teooriat enam ei levitata? Seepärast, et sellel pole vähimatki tõendust, lambist imetud esikaanelugu, paar "tunnistajat" jne
Lausa imestama paneb USA populaarteaduslike allikate "informeeritus", kuskilt ilmuvad nagu nõiaväel järgmised "top secret" materjalid, mis järjekordset vandenõuteooriat tõendavad.
Katsume palun aru saada, et NORAD jm kontinentaalõhukaitse süsteemid on üks salajasemaid asju USA-s ja need lindid ei vedele igale matsile kättesaadavas kohas.
Tundub olevat mingi fake "lindistus", või kellegi väljamõeldis. Meenutame, et analoogsed vandenõuteoreetikud targutasid aasta tagasi, kuidas Pentagoni tabasid Tomahawk tiibraketid. Vandenõuteoreetikud hüppasid erutusest ja senikaua, kui Pentagon avalikustas valvekaamerate lindid, kus tõepoolest oli näha lennukit hoonesse lendamas. Miks seda Tomahawki teooriat enam ei levitata? Seepärast, et sellel pole vähimatki tõendust, lambist imetud esikaanelugu, paar "tunnistajat" jne
Lausa imestama paneb USA populaarteaduslike allikate "informeeritus", kuskilt ilmuvad nagu nõiaväel järgmised "top secret" materjalid, mis järjekordset vandenõuteooriat tõendavad.
Katsume palun aru saada, et NORAD jm kontinentaalõhukaitse süsteemid on üks salajasemaid asju USA-s ja need lindid ei vedele igale matsile kättesaadavas kohas.
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 40208
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Noh, igatahes on raske kindlaks teha, kas tegemist on tõestisündinud looga või kellegi hea fantaasiaga, mille eesmärk on kõmu tekitada ja loomulikult $$$ teenida....
Kui vaadata hävitajate reageerimist, siis õhkutõusukäsk anti 8.43 ning lennukid tõusid õhku 8.46....
Viimane fakt muudab kogu teema minu jaoks isiklikult küsitavaks, sest F-16 stardieelseteks protseduurideks, kui lendur kabiinis istub, ca 2 minutit.
inutit. Pealegi on rahuajal valvelennukite valmidusaste 10 min (Quick Reaction Alert) ja see on ka reaalne aeg, millal sireeni andmisest lennukid tõusma hakkavad.
Juba lennutehniliselt see versioon ei klapi, õhkutõus toimus rahuaja normide kohaselt lausa ulmelise kiirusega ja kui see asi tõsi on, siis õhuruumi valvavaid lendureid selles süüdistada ei saa.
Probleem on pigem selles, et tsiviilkontrollerid ei saanud aru, mis toimub. Sellisel juhul ei oleks USAF ka siis asja päästnud, kui lennukid õhus oleks olnud. Õhuruum NYC läheduses on "tänu" JFK lennuväljale lennukitest paks nagu hiidlase klimbisupp.
Kui praegu võtaks kuskil Paide kohal rahvusvahelises koridoris lendav lennuk kursi Muuga naftaterminaalidele, siis ei aitaks meid isegi Ämaris olevad QRA-valmisolekus hävitajad. Info liikumine, lendurite ja lennukite ettevalmistamine, stardieelsed protseduurid võtavad niikaua aega, et enne kui lennukid kõrgust võtavad, on pauk juba käinud.
Kui vaadata hävitajate reageerimist, siis õhkutõusukäsk anti 8.43 ning lennukid tõusid õhku 8.46....
Viimane fakt muudab kogu teema minu jaoks isiklikult küsitavaks, sest F-16 stardieelseteks protseduurideks, kui lendur kabiinis istub, ca 2 minutit.
inutit. Pealegi on rahuajal valvelennukite valmidusaste 10 min (Quick Reaction Alert) ja see on ka reaalne aeg, millal sireeni andmisest lennukid tõusma hakkavad.
Juba lennutehniliselt see versioon ei klapi, õhkutõus toimus rahuaja normide kohaselt lausa ulmelise kiirusega ja kui see asi tõsi on, siis õhuruumi valvavaid lendureid selles süüdistada ei saa.
Probleem on pigem selles, et tsiviilkontrollerid ei saanud aru, mis toimub. Sellisel juhul ei oleks USAF ka siis asja päästnud, kui lennukid õhus oleks olnud. Õhuruum NYC läheduses on "tänu" JFK lennuväljale lennukitest paks nagu hiidlase klimbisupp.
Kui praegu võtaks kuskil Paide kohal rahvusvahelises koridoris lendav lennuk kursi Muuga naftaterminaalidele, siis ei aitaks meid isegi Ämaris olevad QRA-valmisolekus hävitajad. Info liikumine, lendurite ja lennukite ettevalmistamine, stardieelsed protseduurid võtavad niikaua aega, et enne kui lennukid kõrgust võtavad, on pauk juba käinud.
Minul tekib küsimus, kuskohast saab mingi suvaline ajakiri kätte salvestused lendurite ja controlleri vahelistest raadiokõnelustest, mis üldiselt on salastatud? Ka on need üldjuhul krüpteeritud, st suvaline raadioamatöör neid kuulata pealt ei saa.
Pentagon andis lindid pärast uurimise ametlikku lõppu ise ajakirjanikule, kes nende kohta ilmselt midagi teabenõude sarnast oli esitanud. Milleks linte salastada? Et veel rohkem vandenõuteooriaid juurde tekitada?
Vanity Fairi lugu ja lintide sisu inglise keeles: http://www.vanityfair.com/features/general/060801fege01
- SuperMario
- Uudistaja
- Postitusi: 7
- Liitunud: 19 Sept, 2006 12:40
- Kontakt:
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 7 külalist