Dokument

Muljeid teenistusest. Nii Eesti väeosades, N Liidus, luures või vastuluures, või hoopis partisanide juures. Kuidas kellelgi juhtunud on.
Vasta
Volli2
Uudistaja
Postitusi: 22
Liitunud: 24 Aug, 2011 14:32
Kontakt:

Dokument

Postitus Postitas Volli2 »

Sorteerisin hiljuti isast alles jäänud dokumente ja leidsin selise dokumendi.
Teenis Valgevenes, Bresti oblastis piirivalvurina.
Manused
pilt1.jpg
pilt2.jpg
Kasutaja avatar
ibra
Liige
Postitusi: 59
Liitunud: 27 Sept, 2013 11:23
Kontakt:

Re: Dokument

Postitus Postitas ibra »

Kolme kuuga sai 3.liigi autojuhiks. Juhiload olid peale seda, sellega liikluses osaleda ei saanud.NA sai ka 2.ja1.liigi tunnistusi suht lambist. Selliseid tunnistusi tol ajal väljastasid ka meie ALMAVÜ autokoolid.
EOD
Liige
Postitusi: 4694
Liitunud: 12 Jaan, 2006 15:57
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Dokument

Postitus Postitas EOD »

Nõuka süsteemis jagunesid kutselised autojuhid kolme kategooriasse:
III liik andis õiguse juhtida veoautot ning töötada taksojuhina.
II liik andis õiguse juhtida bussi, autorongi ja operatiivsõidukeid ning tagas palgalisa.
I liik andis täiendava palgalisa.
Kuna noorsõdurite seas polnud piisavalt kutselisi autojuhte, oli Kaitseministeeriumile ja KGB-le alluvatele väeosadele (vist ka tsiviilkaitseväeosadele) antud õigus III ja II liigi autojuhte väeosades ette valmistada. II liigi autojuhtideks õpetati juba tsiviilis III liigi omandanud juhte, keda vajati busside, VAI ning vilkuritega sanitaarautode juhtideks.
I liiki sai omandada vaid tsiviilis. Näiteks Tallinnas, praeguse Peterburi maantee viadukti lähedal asuvas õppekeskuses.
Kasutaja avatar
ibra
Liige
Postitusi: 59
Liitunud: 27 Sept, 2013 11:23
Kontakt:

Re: Dokument

Postitus Postitas ibra »

EOD kirjutas:Nõuka süsteemis jagunesid kutselised autojuhid kolme kategooriasse:
III liik andis õiguse juhtida veoautot ning töötada taksojuhina.
II liik andis õiguse juhtida bussi, autorongi ja operatiivsõidukeid ning tagas palgalisa.
I liik andis täiendava palgalisa.
Kuna noorsõdurite seas polnud piisavalt kutselisi autojuhte, oli Kaitseministeeriumile ja KGB-le alluvatele väeosadele (vist ka tsiviilkaitseväeosadele) antud õigus III ja II liigi autojuhte väeosades ette valmistada. II liigi autojuhtideks õpetati juba tsiviilis III liigi omandanud juhte, keda vajati busside, VAI ning vilkuritega sanitaarautode juhtideks.
I liiki sai omandada vaid tsiviilis. Näiteks Tallinnas, praeguse Peterburi maantee viadukti lähedal asuvas õppekeskuses.
Nii see päris ei olnud, nagu sa kirjutad. lll liigiga sai taksot juhtida, kui oli vähemalt 3aastat lll liigi juhi staazi.Nõuka süsteemis enne neid kategooriaid, mis praegugi on, sai juhtida lll liigiga autorongi.
ll liigiga ei makstud bussijuhile palgalisa, sest bussijuhil pidi ll liik nagunii olema.
Tegelikult lll-lt liigilt ll-le pidi olema staazi, kui mälu ei peta 5aastat. ll-lt liigilt l-le 3aastat staazi.
ll liiki sai ka väeosades.Isegi osa poisse sai ka l liigi pabereid, ma ei tea, kui seaduslik see oli aga nii oli. Ma ei tea, aga sellistele asjadele vaadati vene kroonus läbi sõrmede.
Kui sul oli staabis pissar oma poiss, siis said igasuguseid pabereid.
Praktik
Uudistaja
Postitusi: 11
Liitunud: 13 Sept, 2009 20:57
Kontakt:

Re: Dokument

Postitus Postitas Praktik »

Olin vene kroonus 78-80a leedus. Seal küll keegi ei nõudnud 2liiki, kui oli vaja käruga sõita. 2aastat sai sõita c katiga Uralil 2-teljeline haagis taga. Meil ei olnud mingeid koolitusi 2liigi tegemiseks ja ei tea, et meil ühelgi sõduril oleks 2liik olnud. Haagisega autosid oli pataljonis 30-40 tk. Muidugi väga palju haagisega väljaskäimist ei olnud. Korra miilits hakkas tee peal kinni pidama aga prapor käskis edasi sõita. Igatahes miilits järgi ei tulnud.
EOD
Liige
Postitusi: 4694
Liitunud: 12 Jaan, 2006 15:57
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Dokument

Postitus Postitas EOD »

Haagisega sõitmise osas võis tõesti mälu alt vedada. Isegi sõitsin ajateenistuses esimesed poolteist aastat haagisega rivimasina ZiL-157 peal (PARM ehk mobiilne suurtükkide remonditöökoda).
Aga autokoolis õppis küll meie grupis naisterahvas, kes oli suunatud taksopargist, et seal taksojuhina tööle asuda. Amatöörautojuhi lubadel oli märge "Õiguseta töötada tasu eest ("Bez prava rabotatj po naimu").
Liigi tõstmiseks oli küll staaž vajalik, kuid vist 2 või 3 aastat, mitte 5.
II liigiga sõitsin samas töökohas vaheldumisi nii veoka kui bussiga ning lisatasu mäletamist mööda ikka sain. :scratch:
VAI kontrollis vaid sõjaväeautosid, GAI kõiki. Loomulikult nöökis mereväelastest VAI patrull eriti usinasti maaväe autojuhte. :(
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15550
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Dokument

Postitus Postitas Fucs »

1960-ndatel....
Tartu Tööstuskool nr 17

Koolis valmistati ette tööriista- e instrumentaallukkseppi, tööstusseadmete remondilukkseppi, elektrikke, treialeid, autoremondilukkseppi.
Jätkus I ja II liigi autojuhtide ettevalmistamine.

Õppeaeg oli 2 aastat. Õppenädalas oli üks päev teoreetilist õppetööd 8 tundi päevas. Rakendati paaristunni süsteemi. Neljale tunnile järgnes lõunavaheaeg, peale seda veel neli tundi. Õppeaineteks erialatehnoloogia, vene keel, matemaatika, ühiskonnaõpetus, kehaline kasvatus, materjaliõpetus, masinaehituslik joonestamine. Üks päev oli teooria, teine päev praktika. Teise õppeaasta teisel poolaastal toimus pidev praktika ettevõttes.

Õppetöö toimus eesti ja vene keeles päevases ja õhtuses osakonnas.
http://e-ope.khk.ee/oo/2012/TKHK_ajalug ... nr_17.html
ENSV Aliigid.png
Muidu oli seal ENSV lõpupoole kolm liiki + "4 liik" mis tegelikult tähendas seda, et juhil liiki ei olnudki.
Sinna kuulusid need, kellel olid kas A, B või AB kategooria juhiload. Neid sai n.ö. "lihtsustatud korras" ehk lühema (paari kuuse) õppekava ja eksamite läbimisel.

3.liik vajas pikemat (süva)õpet ja üldjuhul lisaks C kategooriat (erandkorras sai 3.liigi ka ainult B kategooriaga, kui oli vastav staaž ja töötati B kat.masinal).
Sinna said kuuluda need, kellel olid vähemalt kas B; C; BC, BD, või D load ja läbitud vastavad koolitused ning eksamid (teooria, masinaehitus ja liiklus).
Ainult D kategooria oli suhteliselt harva esinev "erand", sest üldjuhul sai õppida D kategooriat B või C baasil pärast vähemalt 2 aastast staaži.

2.liik vajas lisaõppimist ja lisa kategooriaid.
Sinna said kuuluda need, kellel olid vähemalt BCD, BCE või DE kategooriad. D kategooriat sai juurde õppida pärast vähemalt 2 aastast juhistaaži. D kategooria sai juurde vastava õppekava läbimisel (paar kuud, tavaliselt ca 3 kuud) + teooria-masinaehituse ning liikluseksamite läbimisel. E kategooria sai lihtsamalt. Pidi tegema ainult sõidueksami ja liikluseksamit tegema ei pidanud. 2.liigi saamiseks pidi olema juhistaaži vähemalt 3 aastat.

1.liik vajas jälle lisaõppimist ja lisakategooriaid.
Esimest liiki said taotleda need, kellel oli vähemalt BCDE kategooriad.
1.liigi saamiseks pidi juhil olema vähemalt 2 aastat 2.liigi juhi staaži.

Lisakategooriad ja õppimine ei taganud aga automaatselt kohe ka kõrgemat liiki. Selle pidi keegi andma ja kinnitama, kui eeldused olid täidetud.
Nii võis liiki tõsta (tunnistusi väljastada) nt. ALMAVÜ, ettevõte (nt. autobaas, kolhoos vms), sõjaväeosa jne.
Nendes üksustes/asutustes pidi sellisel juhul olema/tegutsema nn "kvalifikatsioonikomisjon", kellel oli õigus kõrgemat liiki anda.
* Mina sain pärast kolme aastast (paralleelselt keskhariduse omandamisega) nn. "3 liigi õpet" B ja C (oleks saanud kohe ka A kuid ei võtnud). 3.liigi andis aga 1985a autobaas, kuhu tööle läksin.
1986 lõpetasin lisaks ALMAVÜ D kategooria juhi koolituse, andsin teooria/autoehituse, liikluse ja sõidueksamid, ning sain 1986 erandkorras ennetähtaegselt lubadesse D kategooria (tsiviilis oleks saanud alles 1987 kui kaks aastat juhistaaži täis). 2.liigi andis aga 1988aastal väeosa kus teenisin.
NA-s oli igasuguste lubade ja kategooriate andmine üldse "väljaspool tsiviilseadustikku", elik tehti teatud leevendusi nõudmistele.
Nii eksisteeris nt. NA-s eriluba inimeste veol (C kategooria juurde anti spetsiaalne paber/dokument, mis lubas veoki kastis vedada inimesi ilma D kategooriata).
Selline paber/dokument kaotas aga oma kehtivuse tsiviili tagasi tulles, ning ei andnud õiguseid omistada juhile nt. BC + inimesteveo eriloa baasil 2.liiki.

Esimeses postituses toodud tunnistus on just üks sellistest, mida väljastas siis väeosa kvalifikatsioonikomisjon (piirivalvevägede s/o 2187 asus vist Brestis NLiidu lõpuni).
Hiljem sellised eraldi tunnistused kaotati ja nende asemel tehti vastav märge omistatud kõrgema liigi kohta kas sõjaväepiletisse, või tööraamatusse.
Класс водителя автомобиля установлен Квалификационным справочником профессий рабочих, которым устанавливаются месячные оклады» (утвержден Постановлением Госкомтруда СССР, ВЦСПС от 20.02.1984 n 58/3-102).

1.1. Водитель автомобиля, 3 класс.

Характеристика работ.

1. Управление одиночными легковыми и грузовыми автомобилями всех типов и марок, отнесенными к одной из категорий транспортных средств «В» или «С», или управление только автобусами, отнесенными к категории транспортных средств «Д».
2. Управление подъемным механизмом самосвала, крановой установкой автокрана, насосной установкой автоцистерны, холодильной установкой рефрижератора, подметально-уборочными механизмами и другим специальным оборудованием специализированных и специальных автомобилей с соблюдением правил техники безопасности.
3. Управление автомобилями, оборудованными специальными звуковыми и световыми сигналами
4. Буксирование прицепов весом до 750 кг.

Заправка автомобилей топливом, смазочными материалами и охлаждающей жидкостью. Оформление путевых документов. Проверка технического состояния и прием автомобиля перед выездом на линию. Сдача автомобиля и постановка его на отведенное место по возвращении с работы в автохозяйство. Подача автомобилей под погрузку грузов, а также под разгрузку грузов. Контроль за правильностью погрузки, размещения и крепления груза в кузове автомобиля. Устранение возникших во время работы на линии мелких эксплуатационных неисправностей подвижного состава, не требующих разборки механизмов.
При обслуживании пассажиров без кондуктора: объявление с использованием радиоустановки остановочных пунктов, порядка оплаты и получения контрольных билетов; установка катушек с билетами, компостеров, ведение учета билетов, продажа абонементных книжек на остановочных пунктах.

1.2. Водитель автомобиля, 2 класс.

Характеристика работ.

1. Управление легковыми и грузовыми автомобилями всех типов и марок, отнесенными к категориям транспортных средств «В», «С» и «Е», или управление автобусами, отнесенными к категории транспортных средств «Д» или «Д» и «Е».
2. Буксирование прицепов весом свыше 750 кг.
3. Устранение возникших во время работы на линии эксплуатационных неисправностей подвижного состава, требующих разборки механизмов.

Выполнение регулировочных работ в полевых условиях при отсутствии технической помощи.


1.3. Водитель автомобиля,1 класс.

Характеристика работ.

Управление легковыми и грузовыми автомобилями и автобусами всех типов и марок, отнесенными к категориям транспортных средств «В», «С», «Д» и «Е».
Должен знать: назначение, устройство и правила технического обслуживания автопоездов, устройство и правила технического обслуживания автомобилей последних выпусков; влияние отдельных эксплуатационных показателей работы автомобилей на себестоимость перевозок; способы обеспечения высокопроизводительного и экономного использования подвижного состава; основные технико-эксплуатационные качества подвижного состава и их влияние на безопасность движения; элементы теории автомобиля; основные положения службы безопасности движения автотранспортного предприятия.

2. Основания для присвоения классности.

Основанием для присвоения квалификации водителя 3 класса является наличие водительского удостоверения с открытыми категориями транспортных средств «В» и (или) «С», или одной категории «Д». Такие категории получают при первичном профессиональном обучении.

Основанием для присвоения квалификации водителя 2 класса является наличие водительского удостоверения с открытыми категориями «В», «С» и «Е» или «Д» («Д» и «Е»). Непрерывный стаж работы должен быть не менее трех лет в качестве водителя автомобиля 3 класса на данном предприятии.

Основанием для присвоения квалификации водителя 1 класса является наличие водительского удостоверения с открытыми категориями «В», «С», «Е» и «Д». Непрерывный стаж работы должен быть не менее двух лет в качестве водителя автомобиля 2 класса на данном предприятии.
Кроме требований, предусмотренных квалификационными характеристиками, для присвоения квалификации второго и первого класса водители автомобилей должны иметь хорошие показатели в работе (систематически выполнять планы, графики перевозок и расписания движения, не иметь перерасхода топлива против установленных норм), соблюдать трудовую и производственную дисциплину: не иметь за последние три года работы нарушений правил дорожного движения, повлекших за собой дорожно-транспортные происшествия или лишение водительских прав, а также нарушений в течение последнего года правил технической эксплуатации, правил техники безопасности и рабочих инструкций.

3. Порядок присвоения классности.

Квалификация водителя 3 класса может быть присвоена при первом приеме на работу, при этом пишется заявление такого содержания «Прошу принять меня на работу водителем 3 класса для управления автомобилями согласно открытой категории В (можно управлять газелью и легковым автомобилем), или «Прошу принять меня на работу водителем 3 класса для управления автомобилями согласно открытых категорий В и С или «Прошу принять меня на работу водителем 3 класса для управления автомобилями (автобусами) согласно открытой категории Д». Но может иметь место прием на работу водителем автомобиля без указания класса (например, у работодателя всего один автомобиль). Или работодатель не платит надбавку за классность и в принципе не хочет применять у себя присвоение классности (даже квалификации водителя 3 класса).

Квалификация водителя 2 и 1 классов присваивается в процессе работы квалификационной комиссией транспортного предприятия, цеха или иного субъекта транспортной деятельности. Это при условии, что работодатель применяет у себя систему повышения квалификации водителей автомобилей и осуществляет доплату за 2 и 1 класс.

Ka EW-s olid juhtidel liigid. Esimene, teine, kolmas ja neljas.

1938
Algawad auto ja mootorratta juhtide kursused

Tartu linna Tööstuskeskkooli autokooli juures on alganud auto- ja mootorratta juhtide kursusest osawõtjate registreerimine. Tööstuskeskkooli autokool walmistab juhte ette 3. ja 4. liigi auto ja mootorratta juhtimisloa saamiseks. Eksamid toimuwad kooli juures.
http://dea.digar.ee/cgi-bin/dea?a=d&d=p ... ----------
Autokursused kaitseliitlastele. Lõuna-Eesti Autokursused korraldavad Kaitseliidu Tartu maleva liikmeskonnale ja Tartu reservohvitseride sektsioonide liikmetele alandatud hinnaga erikursused 1. liigi juhiloasaamiseks. Kursuste algus esmaspäeval
Postimees, 03.04.1938, nr. 92
Kuidas õpitakse autoga kaugusi vallutama. Autojuht peab tundma liiklemise psühholoogiat. Igaühest ei saa head autojuhti. Nõelasilmad, millede kaudu läheb tee juhi kutsetunnistuseni. Kunst pole kihutada, vaid tasa võita. Moodsate liiklemisvahendite juhtide ettevalmistust jälgimas.....

.....Mitte igaüks ei saa auto rooli taha istuda ja kihutada. Selleks on eelteadmisi ja vastavaid võimeid vaja. Enne kui suudetakse auto üle valitseda, tuleb läbi teha vastavad autojuhtimise kursused, siis oma võimeid ja teadmisi eksamikomisjoni ees demonstreerida ja alles siis, kui on eksam tehtud, võidakse asuda autoga kaugusi vallutama.

Vaatleme lähemalt, kuidas toimub autojuhtimise kutsetunnistuse hankimine ja milliseid eelteadmisi tuleb selle juures omandada.....
Postimees, 15.05.1938, nr. 131
http://dea.digar.ee/cgi-bin/dea?a=d&d=p ... ----------

Asjad ei läinud aga sugugi libedalt.
Autojuhtide eksam. Maavalitsuse juures korraldatud autojuhtide eksamitel õiendasid katse 9 isikut, kuna 6 kukkus läbi.
Postimees, 25.03.1938
Autojuhtide eksamil 15 osavõtjast sai ainult 1 juhiloa. Esmaspäeval [28. IIi] peeti Viru maavalitsuse juures autojuhtide katseid. Loasoovijaid oli 1. liigile 10 ja 2. liigile 5. Eksamineerimise tulemusena selgus, et ainult üks osavõtjaist oli 2. liigi juhiloa vääriline, kuna 14 katsetel läbi kukkusid.
Postimees, 29.03.1938, nr. 87

Kuldsed sõnad... 8)
Märkusi autojuhtide selektsiooni kohta

Nagu statistilised andmed näitawad, on tänavaliiklemise õnnetusis süüdi nii jalakäijad, hobusõidukite juhid, jalgratturid tui ka autojuhid ja viimaste arwele langeb ligi pool kõigist tänavaliiklemise õnnetusist.

Jõuwankrite seaduse põhjal peawad autojuhid kõrgema liigi juhtimisloa taotlemisel, sooritama psühhotehnilisi katsetusi Tallinna wõi Tartu kutsewaliku nõuandlais. Katsetuste waral selgitatakse, kas ja kuipalju omab autojuht neid elementaarseid psüühilisi ja füüsilisi omadusi, mis aluseks on autojuhi praktilisele kutsetegevusele. Kokkuwõttes peawad katsetused andma skeemilise tõelikkuse alusel pildi sellest kuipalju autojuht on wöimeline taipama kutsetegewuses esinewaid komplitseerituid situatsioone, ja kui hästi ta tuleb toime wiimaste lahendamisega. Nagu teada, inimese mõningaid psüühilisi omadusi - näiteks: otsustuswõimet, mis autojuhi kutsetegevuses omab suure tähtsuse - on niisama raske hinnata laboratoorsel katsetamisel; kui aga puuduvad täielikumad katsevahendid, siis on katsendus töö veel enam raskendatud: otsuseid tuleb teha sageli waid oma kogemuste ja intuitsiooni abil.

Autojuhi kutsetegevuses ei nõuta üliinimesi, küll aga normaalselt arenenud, vaimselt ja kehaliselt terweid inimesi, kellel on küllaldasel määral neid omadusi, mis wajalikud autojuhi kutsetegewuses. Kogemuste põhjal wõin konstateerida, et meil on häid autojuhte; kuid on ka sääraseid, kes üldse ei tohiks rooliratast kätte võtta, kuigi neil on juhtimisluba taskus. Praegusis tingimusis autokursuse lõpetamine ja wastawate eksamite sooritamine ei tee veel inimesest autojuhti. Psühhotehniliste katsetuste sooritamist enne autojuhtimise õppimist pole meil senini nõutud, kuid naib vajalik olelvat ka siin n.ö. „hõre sõel" üles seada, millele hiljem (enne juhtimisloa väljastamist) järgneksid põhjalikumad katsetused. Wiimaste tabawama tulemuse mõttes on praktilisem katsetada isikuid, kes juba autojuhtimise võtteid õppinud. Ma ei hakka peensusteni kirjeldama kõiki omadusi, mis on autojuhile praktilises kutsetegevuses wajalikud, puudutan vaid olulisemaid. Kutseõiguslikult autojuhilt nõutakse rahuldawat intelligentsi, reageerimisvõimet, tähelepanuvõimet, otsustusvõimet, mälu, ettewaatlikkust ja vastutustunnnet; kui inimene on terve, siis loomulikult ei kannata ta närwilikkuse, langetõwe, südamehaiguste, närwitundmise defektide, kanapimeduse jne. all, ja tema mõtlemine, waimline walmisolek, walitsemine afektliigutuste üle jne. on korras.

Aautojuhtidelt nõutawaid omadust on igal terwel, normaalselt arenenud inimesel, üht omadust rohkem, teist wähem, mis kompenseerudes wõiwad moodustada sobiwa autojuhi tüübi, ja mille kindlakstegemine on wõimalik psühhotehniliste katsetuste abil. Täielikumate katsewahendeina näiteks: autotooliga, filmiga jne., mis loomad tõsielule lähedama miljöö on wõimalik mitmetunnilise katsetamise juures jälgida ja hinnata, peale eelpoolmainitud omaduste, weel mitmesuguseid asjaomaseid kalduwusi ja wõimeid, nagu näiteks: jäsemete koostööd, wäsimust, huwisust, tahtepüsimust, liikumiskiiruse hindamiswõimet, silmamõõtu, wõimet õigeaegselt märgata hädaohtu ja eraldada olusi häireid indiferentseist, wõimet optilise tähelepanu kõrwal arvestada ka akustilisi tähelepanukomponente jne. jne. Ajakohased katsewahendid wõiksid täita laboratooriumis ka harjutuswahendite ülesannet, et kõlwulisi autojuhte ette walmistada ootamatustele, mis tõsielus wõiwad tulla ette, ja seejuures harjutada juhte õigesti tegutsema reageerima, wältima liiklemisõnnetusi. Kui autojuht pole omadusilt kõlwuline oma kutsetegewusele, siis ei aita harjutused midagi!

Psühhotehnilised katsetused ja kogemused näitawad, et mõningate omaduste suhtes nagu näiteks intelligents, kiire reageerimine, ettevaatlikkus jne. pole sugugi oluline, kas antojuht on algaja wõi küllaldase sõidupraktikaga, sest need omadused kas on inimesel juba põhiliselt olemas wõi pole neid mitte: sõidupraktita neid ei anna. Meil, wõrdlemisi aeglase liiklemistempo juures, on mitmeaastase praktikaga autojuhid põhjustanud küllalt palju liiklemisõnnetusi; seejuures on olnud sagedaseks teguriks purjusolek, tähendab: autojuht polnud nõuete kõrgusel, polnud ettewaatlik, tal puudus küllaldane wastutustunne, ta juhtis autot, olles ise juhtimiseks ebakõlwuline. Inimene on wäga komplitseeritud olend sageli wõib wäike kwantum alkoholi muuta „wiinaga harjunud" inimese kõlbmatuks autojuhtimisele. Seeparast olgu igale autojuhile pühimaks seaduseks: enne juhtimisele asumist ega ka juhtimise wältel mitte tilkagi alkoholi! Peale selle tuleb nõuda autojuhilt suurt korrameelt ja hoolt jõuwankri korrashoidmiseks ja sagedaseks kontrollimiseks, et wältida mehhanismi-rikkeist tingitud õnnetnsjnhtumeid ja pikendada jõuwankri iga: rikutud, sõidukõlbmatu jõuwanker tähendab meie rahwamajandusele mitmekordset kahju, wõrreldes jõuwankri hinnaga, kuna meie ise jõuwankreid ei walmista, waid importeerime.

Lõpuks olgu tähendatud, et autojuhtide palgaolud ja töötingimused wajaksid reguleerimist: palk olgu mehe wääriline, ja lihttöölise ülesandeiga ärgu koormatagu ega wäsitatagu kwalifitseeritud autojuhi wõimeid. Senini korraldatud psühhotehnilised katsetused ei moodusta weel küllalt tihedat sõela kõrgema liigi autojuhtimisloa taotlejaile, kuid olude sunnil tuleb sellega ajutiselt leppida. Meie elu weereb üha kaswawa tempoga ja nõuab järjest suuremat ratsionaliseerimist. Wastawalt sellele peame püüdma kohaneda, muidu annab tulewik end walusalt tunda.

Dr. R. Õunap, kutsenõunik.
http://dea.digar.ee/cgi-bin/dea?a=d&d=p ... ----------
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist