www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 17 Juun, 2019 3:55

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 16 postitust ]  Mine lehele 1, 2  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 23 Mai, 2017 0:12 
Eemal
Moderaator

Liitunud: 14 Dets, 2004 14:44
Postitusi: 1125
Mis selle koha peal NL ajal oli -- http://xgis.maaamet.ee/xGIS/XGis?app_id ... 2=1&LANG=1 ? Uuemal ajal oli EKV radar, aga miskipärast on ta 1987.a kaardil märgitud "pioneerilaagriks". Või oligi :-)?


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 25 Mai, 2017 15:14 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Sept, 2007 8:51
Postitusi: 353
Asukoht: Tallinn
Ka radar. Natuke taustainfot artiklist leheküljel 31 -> https://issuu.com/sodur/docs/s__dur0114


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 25 Mai, 2017 16:09 
Eemal
Moderaator

Liitunud: 14 Dets, 2004 14:44
Postitusi: 1125
Samal kohal oli tsiviillennuvälja radar? Või sõjaväe oma? Artiklist siiski ei selgu, kas tsiviillennunduselt saadud P-37-d olid samas kohas või mujal ("Need kaks radarit, mis äsja oma töö lõpetasid,
olid ehitatud 1980. aastatel. Teadaolevalt ei olnud nad Nõukogude armee, vaid tsiviillennunduse käsutuses ja töötasid lennujuhtimise radaritena. 1998. aastal anti nad Eesti kaitsejõudude käsutusesse
ja esialgu olid nad Eesti vabariigi ainsad õhuseirevahendid. Hiljem, kui tegevust alustasid uued radarid, hoiti neid kaht reservis.")


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 25 Mai, 2017 18:22 
Eemal
Site Admin
Kasutaja avatar

Liitunud: 16 Dets, 2003 12:32
Postitusi: 4594
Aerofloti õhukontrollikeskuse radarid. Läksid 1991 üle lennujuhtimiskeskusele. Kui lennujuhtimiskeskus võttis 1997. a. kasutusele uued radarid (1997. a. valmis tegelikult teine neist, ei teagi millal esimene), siis anti Soodevahe radarid üle õhuväele.

Mis seal kohal enne P-37 radareid oli - kahjuks ei tea. Samuti pole kursis kuidas Aeroflotis lennujuhtimine enne nende P-37 radarite kasutuselevõttu toimus.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 29 Dets, 2017 15:46 
Eemal
Uudistaja

Liitunud: 29 Dets, 2017 14:13
Postitusi: 28
Esmalt tuleks reklaamida Eesti Lennuakadeemiat, mille raamatukogu on hakanud koostama lennundusalaste artiklite andmebaasi, kus terve hulk Eestis toimunut kirjeldavaid kirjatükke http://www.lennuakadeemia.ee/raamatukogu/infoallikad/lennundusalaste-artiklite-andmebaas. Kui kellelgi kodus seismas artikleid, mis pole andmebaasi veel jõudnud, võib neid pdf-kujul julgelt raamatukogule saata.

Tallinna lennujaama radaritest eri allikate ja enda tähelepanekute alusel:
1) A. Künnapu artikkel "Tallinna lennujaamas" ("Tehnika ja tootmine" nr. 8 1979). Olemas ringvaateradar tegevusraadiusega üle 300 km rajoonidišpetseritele, määrab asukoha kauguse ja asimuudi järele.
Dispetšerradar lennuvälja läheduse jälgimiseks, näitab ka maandumiskoridore, lennuki pardanumbreid, kõrguseid ning kütusevaru.
Maandumisradar - Tallinnas "Tesla" radar 2 ekraaniga.
Raivo Kase raamatus "Lendur" on mainitud juhtumit 06.01.1966, kus Kuressaarest tulnud Il-14 maandus lumesajus sujuvalt Ülemiste jääl 500 m kaldast. Põhjuseks raja suunale 08 radarlähenemise ebaõnnestumine radarlennujuhi saamatuse tõttu.

2) telesaade "Teleekskursioon: lennujaam" (06.04.1983), vaadeldav ERRi arhiivis. Marsruudidispetšeril on 400 km ulatusega lokaator, rajoonidispetšeril lokaator kuni 100 km Tallinnast. Paistab, et dispetšerteenistus oli tollel aegadel tänapäevasest küllaltki erinev. Mainiti näiteks stardidipetšerit, kes paikneb omaette majakeses otse raja kõrval ja annab õhkutõusuloa. Tõesti - veel paarkümmend aastat tagasi oli Tallinnas raja kõrval hulk valge-punasetriibulisi majakesi, kus ilmselt igasugused huvitavad töökohad paiknesid.

3) Artikkel "Eesti õhupiirist- ning ruumist" (erileht "Air Express" 03.01.1993),
Tallinnas olemas lennuvälja lähedal radaripositsioon, mis järgib kogu Eesti õhuruumi, Tu-134 suurune objekt avastatakse ida- ja läänepiiril vähemalt 3000 m kõrgusel. Lisaks olemas lennuväljal ka teine radar tööulatusega 120-150 km, mida kasutatakse lennuvälja juhtimistsooni jälgimiseks.

4) Artikkel "Läänemaa saab lennukeid jälgiva radari" (Eesti Päevaleht 23.11.1996). Martnasse tuleb 25 miljoni kroonine firma "Cossor" (UK) radar tööulatusega 256 meremiili. Radar pidi saabuma detsembris 1996, paigaldus jaanuar-veebruar 1997, tööle hakkab ehk märts 1997. Teine analoogne radar tuleb Tallinna lähistele, hetkel kasutusel oleva Vene radari kasutusaeg lõpeb 1998.

5) Artikkel "Lennuõnnetuste oht väheneb" (Postimees 02.10.1997). Martna radar läbinud eelkontrolli, tööle hakkamas lähinädalatel. Tallinna lähedal valmimas betoonist radaritorn, mille otsa tuleb 1998 uus radar.

Seega saab teha oletuse, et Soodevahes paiknes suure ulatusega radaripositsioon Eesti õhuruumi jälgimiseks. Samas kui see kasutusele võeti 1987 (Eesti Lennupäevadel saadud suuline info), siis kus võis paikneda eelmine 300-400 km tööulatusega lokaator?
Tallinna lennuvälja põhjaosas Kesk-Sõjamäe tänava kandis paiknes veel paarkümmend aastat tagasi suure puna-valge kupliga hoone. Ilmselt paiknes seal lennuvälja juhtimistsooni radar. Asetus madalamal, tööraadius väiksem. Peale uute radarite kasutuselvõttu seda vaja enam ei olnud ja läks kõige kaduva teed. 1983. aasta telesaates olid paar üldvaadet lennuväljast, aga antud kuplit ei õnnestunud tähele panna.
Kus paiknes ja millal kadus maandusmisradar - ei kujuta ette, oletatavasti oli raja kõrval selle keskkohas. Miskipärast on meeles videolõik 1990-aastate alguse "Aktuaalsest kaamerast", kus taustaks näidati lennuvälja ja seal maandumisradar oma ühe pöörleva ja ühe kõikuva antenniga oli töötamas. Tänapäeval tunduvad tsiviilkasutuses maandumisradarid olevat moest läinud.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 29 Dets, 2017 16:26 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4420
Asukoht: Tallinn
Tesla radar paikneski põhjapoolses lennuvälja servas, umbes raamatuhoidla kohal. Neil kahel ekraanil olid märgitud "väravad", kust tuli lennuk läbi juhtida.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 29 Dets, 2017 17:03 
Eemal
Uudistaja

Liitunud: 29 Dets, 2017 14:13
Postitusi: 28
Raamatuhoidla - kas on mõeldud Eesti Hoiuraamatukogu hoonet Suur-Sõjamäe 44a? Tesla radar paiknes siis ligikaudu praeguse Panaviaticu angaari kohal? Vaatasin oma 1998 suvel tehtud paberfotosid luubiga, aga kahe antenniga PAR radarit (nagu Kuressaares või Kärdlas oli) ei taha silma jääda. Ilmselt oli tolleks ajaks vanarauda läinud.
Hetkel proovin omaaegset kupliga hoonet tänapäevase olukorraga seostada, aga Maameti geoportaal ei taha kiusu pärast ajaloolisi ortofotosid näidata. Vanadel aegadel näitas ilusasti, siis oli antud kuppel näha, järgmisetel fotodel oli näidatud selle vaikne demonteerimine, veel uuematel oli tühi plats ja veelgi värskematel tekkis mingi uus hoone asemele.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 29 Dets, 2017 21:42 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4420
Asukoht: Tallinn
Zwyx kirjutas:
Raamatuhoidla - kas on mõeldud Eesti Hoiuraamatukogu hoonet Suur-Sõjamäe 44a?

Täpselt nii. Radaris töötavad mehed käisid tööl läbi aiaaugu Filharmoonia automajandi ja Lennujaama vahel olevas aias. :wink:
Lennujaama hoonest lõuna poole on tehtud muuseum, kus peaks leiduma piisavalt ajalooga seotud materjali. See majake, mille ees seisab vana lennujaamatehnika. Sinna minekuks pole vaja julgestuskontrolli alale siseneda. Lennujaama infoletist peaks saama teavet, millal muuseumisse pääseb.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 30 Dets, 2017 12:56 
Eemal
Uudistaja

Liitunud: 29 Dets, 2017 14:13
Postitusi: 28
Lennujaama muuseumit hakati paraja meediakajastusega mõni aastake tagasi suure hooga rajama, seega on suurema kärata valmis saanud. Kas ta on regulaarselt avatud või ainult erijuhtudel? Eks peab aasta 2018 lubaduseks selle külastamise võtma. Tallinn-Tartu maanteel mõõda sõites näeb igal juhul huvitav välja.

Kui ajalooliste raadiosüsteemide peale minna, siis üheks nuputamisteemaks on enne Tallinna VOR/DME kasutuselevõttu (vist aastal 1995) kasutusel olnud ajaloolisemad raadiomajakad. 1990. aastate alguses ajakirjanduses olnud kaardikese järgi oli Eesti täis LF/MF ringsuunalisi majakaid ehk NDB-sid, olid teised Kärdlas, Kuressaares, Pärnus, Tallinnas, Viljandis, Võhmas, Tartus. Samas NSVL aegsete lennukite andmetes mainitakse ka süsteemi RSBN (ehk lühiulatusega raadionavigatsioonisüsteemi), mis idee poolest peaks olema VOR analoog. Lennuki Tu-154m simulaatoris on kaasas RSBN majakate andmefail, üks neist näidatud Tallinnasse, ligikaudu tänapäevase VORi kohale. Et oli seal väga vanadel aegadel NSVL jaoks sobilik RSBN majakas, mille asemele tuli VOR/DME?


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 30 Dets, 2017 13:24 
Eemal
Site Admin
Kasutaja avatar

Liitunud: 16 Dets, 2003 12:32
Postitusi: 4594
Muuseumis tegelikult väga palju (veel?) vaadata pole. Sai eelmine suvi käidud. Aga veidi siiski oli, ja eks ta kosub ka...

Minu teada on see neil praegu kasutusel sisemisteks üritusteks ja koolitusteks. Külastamine võimalik eelnevalt kokkuleppides. Aga sellel suvel peaks juba publikule lahti tehtama. Pluss saab seal juures olema väliterass või kohvik, või mingi selline koht, kus saab väljas istuda ja startivaid/maanduvaid lennukeid vaadata. Päris muljetavaldav oli kõigest mõnekümne meetri pealt neid vaadata...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 11 Jaan, 2018 9:31 
Eemal
Uudistaja

Liitunud: 29 Dets, 2017 14:13
Postitusi: 28
Vahepeal pole õnnestunud ühelgi radarispetsialistil nööbist kinni saada ja Tallinnas olnud seadmete kohta teadmisi omandada. Kuna üks pilt pidi olema parem kui tuhat sõna, siis lisan ehk paar ajaloolist fotot hoopis.
15.08.1998 tehtud pilt võimalikust vanast radarist lennujaama põhjaosas. Ehk oligi see omaaegne 120-150 km tööulatusega seade lennuvälja juhtimistsooni jälgimiseks? Pildi tegemise ajal pidi uus sekundaarradar juba töös olema, seega asi maha jäetud.
Manus:
Vana_Radar.jpg
Vana_Radar.jpg [ 123.3 KB | Vaadatud 4810 korda ]


15.08.1998 foto tollal uhiuuest sekundaarradarist Tallinna lähistel.
Manus:
Tallinn_SSR.jpg
Tallinn_SSR.jpg [ 155.71 KB | Vaadatud 4810 korda ]


18.07.2012 foto Martna sekundaarradarist. Idee poolest peaks seade olema täpselt sama tüüpi kui Tallinnas, aga ilmselt paiknemisega maapiirkonnas pole paigutuse arhitektuuri ja konstruktsiooniga nii palju vaeva nähtud.
Manus:
Martna_SSR.jpg
Martna_SSR.jpg [ 351.93 KB | Vaadatud 4810 korda ]


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 25 Jaan, 2018 22:35 
Eemal
Uudistaja

Liitunud: 29 Dets, 2017 14:13
Postitusi: 28
Soodevahe radari kohta pole õnnestunud midagi uut leida vahepeal, aga silmailuks ehk Tartu Ülenurme lennuvälja vana radari pilt kuupäevaga 17.05.1996. Paiknes teine perrooni läänepoolse serva juures, oli kasutusel vist aastani 1998-1999. Antenn ise on minu arust nüüd Eesti Lennundusmuuseumi sissepääsu juures. Hetkel Tartus lennujuhtimine protseduuriline ehk raadiosise ja strippide abil. Tuleb mõni uljas välismaa lennumasin, soovib saada vektoreid lähenemiseks, siis lennujuht peab nukralt teatama, et ei saa, radarit ei ole. Samas olen lugenud, et kohe-kohe saadakse ka Tartusse radaripilt Tallinnast.
Manus:
EETU_Radar.jpg
EETU_Radar.jpg [ 2.07 MB | Vaadatud 4539 korda ]


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 09 Veebr, 2018 13:56 
Eemal
Uudistaja

Liitunud: 29 Dets, 2017 14:13
Postitusi: 28
Silmailuks Kuressaare lennuväljal olnud maandumisradar TESLA OPRL-4 pilt kuupäevaga 21.07.1998. Varasematel aegadel olid sellised seadmed Kärdlas (aastast 1979) ja Kuressaares (aastast 1975). Hiiumaal olnud radarit moderniseeriti Tšehhi ettevõtte ELDIS Pardubice, Ltd poolt paarteist aastat tagasi, lennuväljal näib ta endiselt paiknevat, aga vist aktiivses kasutuses ei ole? Kuressaare radar kadus mingi hetk ära eelmisel kümnendil ja samaaegselt tekkis sarnane seade Eesti Lennundusmuuseumisse - ehk viidigi sinna?
Radari enda koht eri infoallikad väidavad: mõeldud on nii kohaliku õhuliikluse juhtimiseks kui maandusmisradariks väiksemates lennujaamades. Tööraadius 35 km, sagedus 9250-9450 MHz ehk X-band. Saatja võimsus 150 kW, mis jaguneb 9:1 ringvaate antenni (135 kW) ja glissaadiantenni (15 kW) vahel. Ringvaate antenn teeb kas 15 või 30 pööret minutis, glissaadiantenn vastavalt kiigub üles-alla perioodiga 4 või 2 sekundit. Oma silmaga nägin töötavat radarit detsembris 1992 lennureisil Tartu-Kuressaare. Olid jah sellised ajad, kui reaktiivlennukiga Yak-40 sai antud linnade vahel liikuda.
Kunagi "Aktuaalses kaameras" näidatud videolõigus olnud Tallinna maandumisradar oli minu arust veidi teist tüüpi - kaks suuremat antenni ühise vertikaalse samba küljes ning eraldi kioskike elektroonikaga.
Tänapäeval tsiviillennunduses täppislähenemisradar ehk PAR populaarne pole, Eesti ainus selline seade paikneb Ämari lennuväljal.
Manus:
Faili kommentaar: Tesla radar OPRL-4
EEKE_OPRL-4_Radar.jpg
EEKE_OPRL-4_Radar.jpg [ 216.07 KB | Vaadatud 4286 korda ]


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 26 Juun, 2018 12:33 
Eemal
Uudistaja

Liitunud: 29 Dets, 2017 14:13
Postitusi: 28
Eelmisel aastal tähistas Lennuliiklusteeninduse AS oma 20. juubelit ning andis sellel puhul välja ka A3 formaadis juubeliraamatu intervjuudega. Praegune CNS ekspert meenutas, et kui ta aastal 1992 tööpostile asus, oli Tallinnas koguni 7 radarit kasutusel. 3 tükki olid Soodevahes ja 4 tükki lennuväljal. Kui mõtlema hakata, siis Soodevahe 3 tk loogiline - seal oli omaette postide otsas kaks primaarradarit ja tõenäoliselt ka üks sekundaarradar (mis transponderite signaale jälgis). Aga lennuväli ja 4 tk - pani hetkeks pead sügama, et kuhu need ära mahtusid ja mida tegid? Aga täiesti juhuslikult jäi ette Eesti Päevalehe artikkel 17.09.1996 kuupäevaga ja pealkirjaga "Lennujaamu ei taha keegi". Artikli juures on foto Tallinnas rajal ruleerivast Rootsi õhujõudude transpordilennukist, taamal on näha suure kupliga radar ja veidi sellest paremal (ida pool) ongi kolm väikest radarit ühel joonel! Niipalju kui fotost välja loeb (objektid kaugel ning võsaga osaliselt ümbritsetud), näivad kõik kolm olevat maandumisradarid (2 eri tasapinnas oleva ja liikuva antenniga). Võrreldes Kuressaare ja Kärdla TESLA radariga väiksema elektroonikakasti ja suuremate antennidega. Et lennuväljal oli suur juhtimistsooni radar ning tervelt kolm maandumisradarit?
Lennujaama huvikeskusesse pole veel jõudnud, on see endiselt ainult eriüritustele avatud?


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Soodevahe radarijaam
PostitusPostitatud: 26 Juun, 2018 23:31 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Jaan, 2006 16:57
Postitusi: 4420
Asukoht: Tallinn
Raamatuhoidla ja Filharmoonia automajandi kohal oli just Tesla radar. Selle ekraanidel olid tähistatud "väravad", kust maanduv õhusõiduk läbi pidi mahtuma. Pilt oli dubleeritud Lennujuhtimiskeskuses.
Radarimehed tulid tööle bussiga ja sisenesid Lennujaama territooriumile läbi aiaaugu Filharmoonia automajandi ja Lennujaama vahel olevas traataias. :D


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 16 postitust ]  Mine lehele 1, 2  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt