polzunov kirjutas:
Just rakettide tulek tingis raudtee ülesvötu.
Rakettide ilmumisega muutusid rannakaitse suurtükipatareid tarbetuks.Raudtee oli möeldud laskemoona ja muu varustuse veoks,lisaks pidid tulema kasutusse raudteesuurtükid.
Kas Saaremaal olid rannakaitseraketid? Isegi kui olid, algas maalt väljalastavate rakettide komplekside väljatöötamine alles detsembris 1955 ja relvastusse võeti need 1958. Teadaolevalt Saaremaale lähim vastav väeosa loodi alles 1960.a Ventspilsis (formeeriti ümber liikuvast rannasuurtükiväepolgust).
Õhukaitseraketid ilmusid Saaremaale alles 1960.a ja neil ei olnud midagi pistmist mereväe rannakaitsega -- see on hoopis teine teema.
Küll aga olid Saaremaal 1951.a lõpust järelveetavad rannasuurtükid KSM-65. Rannakaitsepatareid olid Saaremaal 1960. a-ni, kuigi arvatavasti alates 1955. a-st neid jupikaupa vähendati.
Raudtee-ehituse (ja Hiiumaal maantee-ehituse) poolelijäämise "süüdlaseks" on arvatavasti L. Beria, kes varsti peale J. S. surma taotles Siseministeeriumi vabastamist arvukatest ehituskohustustest, sh maanteede ehitamisest Läänemere rannikul ja Koola poolsaarel, ning vastavate SM üksikule tee-ehituskorpusele allunud väeosade laialisaatmist (tõenäoliselt ehitas SM ka Saaremaa raudteed). Jõudis ta selle ise ellu viia või ei, igatahes varsti nood väeosad laiali saadeti (osa formeeriti ümber armee väeosadeks).
polzunov kirjutas:
Legend Sahhalinist pärineb juba tsaariajast,kui venelased alustasid kitsarööpmelise raudtee ehitust.Sakslased said tolle hiljem peaaegu valmis.
Küllap ta sealt pärinebki, sest Sahhalinil oli peale II MS juba olemas üle 1000 km raudteid, jaapanlased olid neid juba ehitanud, kuhu vaja (ja kuhu sai). NL "päris" Jaapanilt ka korraliku veeremipargi, nii et alles viimasel aastakümnel asus Venemaa sealset rööpmelaiust "ümber õmblema" (arvatavasti naftaraha küllus + veeremi amortiseerumus + jõudemonstratsioon jne).
polzunov kirjutas:
Orikülas oli maa-alune õhuseire lokaatorijaam,lisaks mingi mobiilne raketisüsteem,mis samuti oli maa all angaaris.Marki ei oska öelda,aga angaar oli nii suur,et metsaveokäruga t-150 sai sees ringi keerata.
Millises angaaris? Selles, mis komandopunkti küljes, olid KP kabiinid.