kitsarööpmeline raudtee Ülemiste ääres

Kindlusehitised. Teed, sadamad ja lennuväljad. Kasarmud ja linnakud.
Maalinnad ja linnused. Kõik militaararhitektuurist.
vax
Liige
Postitusi: 279
Liitunud: 14 Juun, 2005 14:24
Kontakt:

kitsarööpmeline raudtee Ülemiste ääres

Postitus Postitas vax »

Juhtusin eile kõndima paralleelselt Vabaduse puiesteega Ülemiste järve ääres olevat aeda pidi ning järsku koitis, et see jalgrada on nöörsirge ning konstantse kõrgusega. Samuti on see tehtud kruusast - kas äkki ei ole see raudteetamm. Kahtlus sai kinnitust, kui jalgrada laskus Järve viadukti kandis alla ja tamm suundus edasi paremale, piirdeaia taha.
Et asi hakkas huvi pakkuma ja aed ei olnud kuigi pidev, siis suundusin aia sisse mööda tammi edasi. Tamm jätkus u. 100m. ning siis tuli kummaline konstruktsioon - süvend, mille küljele tundus raudteetamm käänduvat. Süvendi põhjas betoonist kaevud, mis olid suletud betoonplokkidega.
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Sten_Trt
Uudistaja
Postitusi: 5
Liitunud: 23 Mär, 2008 23:36
Kontakt:

Raudtee

Postitus Postitas Sten_Trt »

Tere

Tegemist endise Pärnu-Tallinna kitsarööpmelise raudtee tammiga. Tuli linna sisse sealt, kus sa seda kirjeldad ja edasi läbi Filtri tee ja Türnpuu tänava sadamasse.
Sten
Kasutaja avatar
speedsta
Liige
Postitusi: 2056
Liitunud: 22 Veebr, 2005 12:20
Asukoht: Dorpat
Kontakt:

Postitus Postitas speedsta »

Kui on probleem, tõmba lõuga
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2180
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Raudtee

Postitus Postitas Soobel »

Kuskil Ülemiste järve piirdeaedapidi raudteetamm?
Sten_Trt kirjutas:Tere

Tegemist endise Pärnu-Tallinna kitsarööpmelise raudtee tammiga. Tuli linna sisse sealt, kus sa seda kirjeldad ja edasi läbi Filtri tee ja Türnpuu tänava sadamasse.
Ei, ei ole see Pärnu raudtee tamm. Pärnu kitsas raudtee jooksis otse praeguse laia all kuni Liivani, edasi vahetult laiarööpmelise kõrval. Sadamasse läks kitsas otse Tallinn-Väikse jaamast viaduktiga üle Tapa laiarööpmelise - tõusev tamm oli seal kohas, kus praegu Tallinn-Väike suur depoo, üks silla paekivisammas on veel püsti. Kadrioru poole läks raudtee umbes praeguse uue Tehnika tänava kohal, poolelijäänud Tehnika tänava ots bussijaama poole on kitsaraudtee tammi sisse kaevatud. Sealt edasi läks raudtee siselinna kalmistu vahelt, bussijaamast mööda jne.

Kuskil Ülemiste järve äärt pidi läks miski kindlusraudtee haru, mis käänas ümber Ülemiste järve Tapa raudtee ja järve vahelt kuskilt üle praeguse Tartu maantee ja lennuvälja kuhugi Lehmjasse.
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
vax
Liige
Postitusi: 279
Liitunud: 14 Juun, 2005 14:24
Kontakt:

Postitus Postitas vax »

OK, seega mingi kindlusraudtee...
aga mis kummaline kaevudega süvend see selline on - täpselt raudtee-trajektoori peal. Raudtee pööras selle otsas järsult paremale (vähemalt nii tundus). Ei näinud ka et miskit oleks edasi suundunud.
Süvend oli u. paarkümmend meetrit lai ja u. 50m pikk. Kaevud olid selle ühes ääres ja u. poolemetrise läbimõõduga.
Pilt
Pilt
vax
Liige
Postitusi: 279
Liitunud: 14 Juun, 2005 14:24
Kontakt:

Postitus Postitas vax »

Lõik Kultuurimälestiste riiklikust registrist:
Peeter Suure Merekindluse maarinde idapoolseim tugipunkt, 12. positsioon, paiknes Irus. Positsioon ühendati kindluse raudteevõrguga Lasnamäe (Dvigateli) kitsarööpmelisest raudteejaamast. See tööstusraudtee ühines Veski-Postis (umbkaudu sadama ja kitsarööpmelise peajaama vahelise raudtee Härjapea jõe ületamisel) kitsarööpmelise tsiviilraudteega, mis oli integreeritud kindlusraudtee võrguga. Lasnamäe jaamast läks 12. positsioonini viiv raudtee kirdesse, hilisemast sõjaväelennuväljast põhja poolt mööda ning Vana-Narva maanteega rööbiti ida poole. Väo mõisa juures läks üks haru loodesse, Kose haubitsapatarei juurde. Peaharu läks läbi ühe sõjaväelinnaku (praeguse Iru hooldekodu kohal) üle Pirita jõe ning hargnes kaheks – põhja poole, linnaku teise osa ja tulevaste kindlusehitiste juurde ning lõuna poole, Lagedi mõisa kandis oleva patarei juurde. Üle Pirita jõe ehitati raudtee üleviimiseks sild. Seni on seda teatud üksnes raudteesillana, kuid sillasammaste ehitusviis lubab oletada, et peale raudtee pidi sealt ka jalg- või maantee läbi minema (või oli kavandatud läbi minema).
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2180
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Soobel »

Veski post asus Tallinn-Sadama ja Tallinn-Väike jaamade vahel enamvähem siselinna kalmistu väravas, üks haru läks jah Kadriorgu teine pööras tagasi laiarööpmelise tee kõrvale ja läks Lasna jaama Ülemiste jaama kõrvale. Sealt edasi läksid jah harud Irusse ja Maardusse, ent Ülemiste järve äärsega see süsteem seotud pole olnud. Filtri tee kõrval on selle raudtee koht veel aimatav, mõni telefonipostki on veel alles. Edasi tuli ta tselluloosikombinaadi müüriäärt pidi ja läks edasi praeguse KIA autopoe ja endise Tallinna lihakombinaadi alt.

Huvitav raudteetamm tõesti, käesolevad kaardid näitavad mul, et Ülemiste-Rae-Lehmja raudtee algas Tallinn-Väiksest. Kui see alanuks Liivalt, siis oleks loogiliselt eelpildistatud raudteetamm osa sellest. Liivalt läks hoopis kagu poole raudtee läbi Raudalu Kurna ja Saust peale, seal on tamm hästi vaadeldav (Viljandi mnt ääres)
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
Kasutaja avatar
Castellum
Liige
Postitusi: 2451
Liitunud: 27 Dets, 2008 23:29
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Castellum »

Need pildid ei ole merekindluse raudteelt. Lehmja-Rae haru algas Tallinn-Väikse tsiviiljaama vastast, kus oli oma sõjaväejaam (jaamahoone praegu Auru 1B, mälestis nr 8722). Järve ääres läks tee umbes praeguse Järvevana tee trassil (see raudtee, mis ühendab Keila, Lelle ja Tapa raudteed, ehitati alles EW sõjaväe nõudmisel 1940 kevadel ja lõikas siis vana kitsarööpmelise trassi läbi)).
Tartu maantee pööras Mõigu (Pühapao) kõrtsi juures edelasse (praegu Vana-Tartu mnt), sõjaväeraudtee läks otse kagu poole. Ehk siis praegune sirge Tartu mnt on ehitatud osaliselt kitsarööpmelise trassile.
Kahjuks ehitas SRV Kinnisvara 2008. aastal suure laohoone kohta, kus raudtee eraldus praegusest suurest maanteest ja Rae poole suunduv raudtee pole enam maanteelt näha. Lao taga on raudtee täiesti olemas ja selle tamm on autoteena kasutatav.
vax
Liige
Postitusi: 279
Liitunud: 14 Juun, 2005 14:24
Kontakt:

Postitus Postitas vax »

1920 a. kaart:
Pilt
1928 a. kaart:
Pilt
1910 a. kaart:
Pilt
vax
Liige
Postitusi: 279
Liitunud: 14 Juun, 2005 14:24
Kontakt:

Postitus Postitas vax »

Tundub, et Maa-ameti ajalooliste kaartide rakenduses on midagi justkui olemas:
Pilt
Hargnemispunkt:
Pilt
Järvest edasi läheb niimoodi:
Pilt
Detaile suuremalt, tundub, et minu kirjeldatud raudteetamm on tegelikult olnud lihtsalt tee. Või kulgeb tee kõrval ka raudteeharu? Ei saa eriti sotti.
Pilt
Pilt

Edit: tundub et sealt siiski läks raudteeharu. Vähemalt Battal.pri.ee kaart näitab, et sealt läks kitsarööpmeline kindlusraudtee Sausti kanti.
http://www.battal.pri.ee/suhfront/karty/vtoroi.html
Edit2: sorry ei lugenud hoolikalt juba enne ära toodud juttu. Üsna kindlalt võib vist nüüd väita, et tegu on Sausti haruga.
Kasutaja avatar
Castellum
Liige
Postitusi: 2451
Liitunud: 27 Dets, 2008 23:29
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Castellum »

Sul on nüüd midagi sassis. Vaatad Tallinn-Väikse jaama kanti ja räägid Sausti harust. Ka Battali kaardil läheb Sausti haru Liiva jaamast, mis on tükk maad lõuna pool. Ja see, mida Sa jaamaks pead, on raudtee minemas läbi süvendi.
Verstakaardilt pole üldse mõtet kindlusraudteid otsida, kuna neid hakati umbes 1912 alles ehitama.
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2180
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Soobel »

Verstakaartide 4-dal näidisel on hästi näha koht, kus Liiva jaama veel ei ole - sel ajal olnud peale TallinnVäikest järgmine jaam alles Kohilas. Viimasel näidisel on ka Tallinn-Väike jaam keset lagedat ja lai ühendustee Pärnu maanteega. Teemaksolnud raudteetammi koha peal pole mitte midagi neil kaartidel.
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
vax
Liige
Postitusi: 279
Liitunud: 14 Juun, 2005 14:24
Kontakt:

Postitus Postitas vax »

Castellum kirjutas:Sul on nüüd midagi sassis. Vaatad Tallinn-Väikse jaama kanti ja räägid Sausti harust. Ka Battali kaardil läheb Sausti haru Liiva jaamast, mis on tükk maad lõuna pool. Ja see, mida Sa jaamaks pead, on raudtee minemas läbi süvendi.
Verstakaardilt pole üldse mõtet kindlusraudteid otsida, kuna neid hakati umbes 1912 alles ehitama.
Kas on 100% kindel, et Sausti haru algas Liivalt? Kas äkki on võimalik, et Battal.pri.ee kaart on nendele omaselt veidi ebatäpne?
Tundub kuidagi palju kokkulangevusi ning kui täpsemalt vaadata, siis mulle igatahes tundub, et kirjeldatud kohas on kõrvuti maantee ning raudtee. Battali kaardil läheb see haru täpselt samas suunas ning peaaegu samas kohas, ehk siis paralleelselt selle teega. Juhus?
Kasutaja avatar
Castellum
Liige
Postitusi: 2451
Liitunud: 27 Dets, 2008 23:29
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Castellum »

Võid vaadata ka Helme 1996:66 ja 69 või Loog 1997:97, pilt on umbes sama. Erinevusi on selles, kuidas raudtee Liivalt hargneb. Siin ei tea, kellel on õigus. Helme annab ka jaamadevahelise tee kauguse - Liiva - Razdelnaja 5,76 km (Helme 1996:67).
Kasutaja avatar
Castellum
Liige
Postitusi: 2451
Liitunud: 27 Dets, 2008 23:29
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Castellum »

Ja mis puutub rdt ja mnt kokkulangevusse, siis läbi aegade on väliraudteid maantee kõrvale või lausa teele ehitatud. Saksa HF-l on üks süsteem, mida panid maha kaks meest - moodulitest, mille moodustasid kaks rööbast ja kaks liiprit. Mehed pidid selle HF maha panema sinna, kus oli kõva alus - tihti siis maanteele.
Liiprid olid metallist. Müramaa muuseumis on vist ka näidiseid, lähimad maasolevad metall-liiprid teadaolevalt Riias, töötava raudtee omad Ventspilsis. Kas Saaremaal (ka Jaagarahus) või Ida-virumaal on alles, ei tea praegu.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 6 külalist