Lennuväljad Eestis
Re: Lennuväljad Eestis
Maaameti kaardirakenduses on 1987.a. Lasnamäel Narva mnt. ilma ühegi jonksuta. Lasnamäe kanal on samal kaardil olemas. Sellel ajal lõpetas vist Lasnamäe vana lennuväli ka sportlennuväljanana tegevuse. Kahtlane jah, et jonksu nii hilja lennuvälja pärast tehti. Aga millegi pärast on see Meeliku peatuse terav kurv tekitatud.
-
- Moderaator
- Postitusi: 1133
- Liitunud: 14 Dets, 2004 13:44
- Kontakt:
Re: Lennuväljad Eestis
Ka uue maandumisraja magistraalruleerimisraja ääres pargivad poolsada lennukit. Kas asjatundjad oskavad öelda, kas need on teistega sama tüüpi või erinevad? 1965.a oli seal kaks lennuväepolku (lisaks oli seal ka õhukaitsediviisi kopter või paar).ahtoj kirjutas: Aerofoto zip faili suurendades on näha Lasnamäe lennuvälja vanal maandumisrajal seisvad poolsada hävitajat.
Re: Lennuväljad Eestis
Kui "hävitajad" need hävitajad Lasnamäe lennuväljal olid, ei oska öelda. Minu mäletamist mööda räägiti, et see lennuväli oli1960-ndatel õppelennuväli, kinnitada seda ma ei oska. Väidetavasti siis enam sealsetel lennukitel relvastust peal ei olnud, varasema aja kohta levinud kuulujutte ei mäleta. Elasin tol ajal Kadriorus ja peaaegu üle minu elamise läks üks lennukite stardi-maandumiskoridor. Stardi ajal olid lennukid vahest ehk paari-kolmesaja meetri kõrgusel, starditi enamasti mere poole, aga pöörati vahete-vahel ka sadama suunda või mujalegi, müra oli jube, nii et mõnikord tekkis hirm aknaklaaside pärast. Kuuldavasti Tallinna linnajuhid olevat korduvalt protesteerinud, eriti öiste lendude vastu. Aga mida teeb tuul müürile! Siiski 1960-ndatel jäi lende vähemaks ja mõne aja pärast (1970-ndatel) lennuväli suleti, kui Lasnamäe linnaosa ehitus oma järjega ligemale jõudis. Seal jätkasid veel ainult ALMAVÜ langevarjurid, purilennukid ja väikelennukid, ilmsesti harjutuslendudega (AN-2 tüüpi lennukitel).
!950-ndatel võeti ka Narva maantee üsna sirge lõik lõik alates (umbes) Turba tänava algusest kuni (umbes) Purde tänavani lennuvälja alla. Piki lennuvälja ümbritsevat okastraattara rajati kitsavõitu ümbersõidutee, mida mööda toimus autoliiklus (seda oli hästi vähe) kuni 1970-ndateni, kui liikluseks avati taas vahepeal suletud Narva maantee lõik. Ümbersõidutee on mingil määral tükati säilinud tänini. See tee (õigemini selle jäänuk), mis kulgeb klindi serva lähedal, ongi endine ümbersõidutee.
Pärast sõda oli see kant üldse ääretult militariseeritud. Mäletan, et 1940-nate lõpul (olin siis üsna väike poiss) olid mingid suurtükid paigutatud Lasnamäe nõlvale endisesse kivimurdu praeguse Maarjamäe memoriaali läheduses. Tunnimehed muidugi sinna ligidusse ei lasknud, kuid eemalt oli näha küll. Kauemat aega see küll ei kestnud. Praeguse Saksa sõjaväe memoriaalkalmistu alal vastu Lasnamäe nõlva oli sõjaväe lasketiir, miile varjendi varemeid võis veel mõni aeg tagasi näha.
P.S. Üks uus "jonks" Narva maantee trassis tekitati alles 1980-ndate lõpul (või oli see isegi taastatud Eesti Vabariigi aegu?). Ilmsesti ei soovitud, et maantee läbiks ehitatavat elamurajooni ja nii viidi ta sealt mööda.
!950-ndatel võeti ka Narva maantee üsna sirge lõik lõik alates (umbes) Turba tänava algusest kuni (umbes) Purde tänavani lennuvälja alla. Piki lennuvälja ümbritsevat okastraattara rajati kitsavõitu ümbersõidutee, mida mööda toimus autoliiklus (seda oli hästi vähe) kuni 1970-ndateni, kui liikluseks avati taas vahepeal suletud Narva maantee lõik. Ümbersõidutee on mingil määral tükati säilinud tänini. See tee (õigemini selle jäänuk), mis kulgeb klindi serva lähedal, ongi endine ümbersõidutee.
Pärast sõda oli see kant üldse ääretult militariseeritud. Mäletan, et 1940-nate lõpul (olin siis üsna väike poiss) olid mingid suurtükid paigutatud Lasnamäe nõlvale endisesse kivimurdu praeguse Maarjamäe memoriaali läheduses. Tunnimehed muidugi sinna ligidusse ei lasknud, kuid eemalt oli näha küll. Kauemat aega see küll ei kestnud. Praeguse Saksa sõjaväe memoriaalkalmistu alal vastu Lasnamäe nõlva oli sõjaväe lasketiir, miile varjendi varemeid võis veel mõni aeg tagasi näha.
P.S. Üks uus "jonks" Narva maantee trassis tekitati alles 1980-ndate lõpul (või oli see isegi taastatud Eesti Vabariigi aegu?). Ilmsesti ei soovitud, et maantee läbiks ehitatavat elamurajooni ja nii viidi ta sealt mööda.
Impiger
Re: Lennuväljad Eestis
Need declassified fotod on kättesaadaval http://earthexplorer.usgs.gov/ Data Sets all täitsa olemas. Eesti kohta ma midagi tarka ei leidnud küll, aga võibolla kellelgi rohkem viitsimist ja leiab midagi põnevat
Re: Lennuväljad Eestis
Sakslaste poolt ülesloetud lennuväljad Eestis, 1942.a. alguse seisu teadmiste põhjal. Veerud: nimi, indeks lennuväljade loetelus (ette käis eesliide SU-10 või lühendatult lihtsalt 10, mis tähendas lennuvälja), asukoht.
Lennuväljade kohta oli veel teavet, aga ma ei hakanud postitust infoga üle koormama.
Lennuväljade kohta oli veel teavet, aga ma ei hakanud postitust infoga üle koormama.
Kood: Vali kõik
Klooga I 631 12 km OSO Paldiski
Paldiski 739 55 km SW Reval
Hapsal 893 O der Insel Dagö
Finn 921 7 km SO Wesenberg
Uddofer 922 11 km NNO Kuressaare
Sinalepa 924 15 km S Hapsal
Rohuküla 925 8 km WSW Hapsal
Papisaare 926 32 km N Kuressaare
Welli 928 19 km ONO Hapsal
Laoküla 930 5 km SSO Paldiski
Kuusiku 931 51 km S Reval
Kuressaare I 932 auf Ösel
Klooga II 933 12 km OSO Paldiski
Kechtel 934 55 km S Reval
Käina (Keina) 935 SO-Küste der Insel Dagö
Noarotsi 936 7 km NW Hapsal
Ungru 1661 5 km SW Hapsal
Mäepää 1783 50 km SSW Kuressaare
Anseküll 1793 15 km SW Kuressaare
Sandel auf Ösel 1794 21 km ONO Kuressaare
Wolde auf Ösel 1795 25 km NO Kuressaare
Koikust 1796 33 km NO Kuressaare
Saareküll auf Ösel 1797 42 km NO Kuressaare
Peude 1798 44 km NO Kuressaare
Abbul 1800 28 km NW Kuressaare
Kähilla 1801 31 km NW Kuressaare
Kurrefer 1802 35 km NW Kuressaare
Kergel 1803 16 km NW Kuressaare
Mönnuste 1804 15 km NW Kuressaare
Rango 1805 Auf Dagö (Südspitze)
Werder 1806 43 km S Hapsal
Obbessal 1807 47 km S Hapsal
Narwa 1831 148 km SW Leningrad
Werro 1840 80 km W Pskow
Kassi 1843 110 km W Pskow
Walk I 1847 140 km W Pskow
Walk II 1848 140 km W Pskow
Laatre 1850 18 km NO Walk
Törva 1851 24 km N Walk
Pernau I 1852 115 km S Reval
Letsi (Moiseküll) 1853 52 km SO Pernau
Fellin 1855 63 km O Pernau
Wojsek 1856 87 km ONO Pernau
Weissenstein 1857 82 km NNO Pernau
Turgel 1858 70 km NNO Pernau
Tapa I 1860 75 km OSO Reval
Egwido 1861 53 km SO Reval
Jeglecht 1862 24 km O Reval
Reval-Minenhafen 1863
Reval-Laksberg 1864
Moik 1865 6 km SSO Reval
Liwakant 1866 13 km O Reval
Ämari 1867 14 km SO Paldiski
Wesenberg 1868 105 km W Narwa
Kloostri 1870 15 km SSO Paldiski
Kurtna 1872 40 km WSW Narwa
Waiwara 1874 20 km N Narwa
Jewe 1875 45 km W Narwa
Dorpat (Tartu) I 1876 155 km SO Reval
Tschorna 1877 54 km N Dorpat
Tapa II 1929 75 km OSO Reval
Pernau II 1932 115 km S Reval
Kärdla 1957 NNO-Seite von Dagö
Hainasch 1964 103 km NNO Riga
Reval Ülemiste 2067
Nehatu 2068 11 km O Reval
Hiisaare 2092 6 km O Kärdla auf Dagö
Ledfer (Lümanda) 2096 27 km W Kuressaare
Oju 2097 31 km NW Kuressaare
Wantre 2098 17 km N Kuressaare
Sakla 2099 25 km NO Kuressaare
Kuressaare II 2104 auf Ösel
Arrokül 2223 17 km SSO Paldiski
Koiduvälja 2238 27 km NNO Kuressaare
Serro 2239 Insel Dagö, Südküste
Reval-Harku 2273
Karu-See 2290 auf Ösel
Pollküla 2291 8 km O Paldiski
Risti 2293 39 km S Paldiski
Märjama 2360 58 km N Pernau
Simuna 2361 34 km S Wesenberg
Iisaku 2362 58 km SW Narwa
Neeme (Ösel) 2363 42 km NW Kuressaare
Köpu 2364 Westspitze von Dagö
Keravere 2467 18 km SSO Hapsal
Pernau III 2473 115 km S Reval
Reola 2521 8 km S Dorpat
Dorpat (Tartu) II 2535 155 km SO Reval
Tapa III 2542 75 km OSO Reval
Savid/Dagö 2543 9 km N Käina
Vöhma 2555 66 km ONO Pernau
Kabeli 2736 28 km SO Hapsal
Reval 2749
Viimati muutis andrus, 15 Sept, 2016 18:35, muudetud 1 kord kokku.
-
- Site Admin
- Postitusi: 5565
- Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
- Kontakt:
Re: Lennuväljad Eestis
Täiendaks siis ka seda vana teemat.
13. õhuarmee saadetud nimekiri sõja ajal (s.o. siis 1944-45) kasutatud lennuväljadest, milledest 1945 loobuti ning maa tagastati.
Arhiivi viidet vt faili nimest.
13. õhuarmee saadetud nimekiri sõja ajal (s.o. siis 1944-45) kasutatud lennuväljadest, milledest 1945 loobuti ning maa tagastati.
Arhiivi viidet vt faili nimest.
-
- Site Admin
- Postitusi: 5565
- Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
- Kontakt:
Re: Lennuväljad Eestis
Teine dokument Baltimere laevastiku lennuväe kohta. 1944/45 talvel kasutusel olnud maalennuväljadest, kuhu telliti kohaliku võimu käest lumerookijaid.
Eestis asuvad lennuväljad on ilusti punase pliiatsiga ära märgitud.
Eestis asuvad lennuväljad on ilusti punase pliiatsiga ära märgitud.
-
- Site Admin
- Postitusi: 5565
- Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
- Kontakt:
Re: Lennuväljad Eestis
Ja siin oleks siis 1946/47 talvel 13. õhuarmee poolt kasutatud lennuväljad.
-
- Site Admin
- Postitusi: 5565
- Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
- Kontakt:
Re: Lennuväljad Eestis
Ja siin kogu 1946. a. 13. õhuarmee poolt kasutatud lennuväljade nimekiri.
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 40222
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Re: Lennuväljad Eestis
Mitte-kapitaalsed lennurajad (silutud ja rullitud pinnasrada perfometallist plaatidega) olid hävitajate jaoks kasutatavad kuni MiG-17 tasemele. Sealt edasi muutusid stardi- ja maandumiskiirused selliseks, et igapäevane kasutamine taolisel rajal muutus liialt ohtlikuks (sõjaolukorras muidugi kasutati).
Eesti alal tulid kapitaalsed, betoonist rajad tõenäoliselt koos MiG-19 tulekuga - Su-9 tulekul pidid nad juba olemas, olema. Haapsalu (Rohuküla) lennuvälja administratiivlinnakus oli tehtud "kohustuslik monument" MiG-19 kahuritega variandist, võimalik, et seal need ka asusid.
Kokkuvõtvalt - enne ülehelikiirusega hävitajate tulekut polnud lennuvälja tüübi järgi võimalik üheselt määrata, kas oli sport- (ALMAVÜ) või sõjalennuväli. 60ndatel muutusid sõjalennuväljad üldiselt kapitaalseks, kuid "sport" lennuväljad jäid murukattega (nt Kuusiku).
Seejuures on huvitav märkida, et Eestis asunud hävituslennuväe osade (MiG-23 viimati) NZ varudes hoiti endiselt neid perfoplaate. Kas nad olid lennuraja rajamiseks sõja ajal või lihtsalt seepärast, et maanteelt maha pöörates raske masin maapinda ei vajuks, pole täpselt teada. Aga varud olid.
Eesti alal tulid kapitaalsed, betoonist rajad tõenäoliselt koos MiG-19 tulekuga - Su-9 tulekul pidid nad juba olemas, olema. Haapsalu (Rohuküla) lennuvälja administratiivlinnakus oli tehtud "kohustuslik monument" MiG-19 kahuritega variandist, võimalik, et seal need ka asusid.
Kokkuvõtvalt - enne ülehelikiirusega hävitajate tulekut polnud lennuvälja tüübi järgi võimalik üheselt määrata, kas oli sport- (ALMAVÜ) või sõjalennuväli. 60ndatel muutusid sõjalennuväljad üldiselt kapitaalseks, kuid "sport" lennuväljad jäid murukattega (nt Kuusiku).
Seejuures on huvitav märkida, et Eestis asunud hävituslennuväe osade (MiG-23 viimati) NZ varudes hoiti endiselt neid perfoplaate. Kas nad olid lennuraja rajamiseks sõja ajal või lihtsalt seepärast, et maanteelt maha pöörates raske masin maapinda ei vajuks, pole täpselt teada. Aga varud olid.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Re: Lennuväljad Eestis
Näide, kuidas sakslaste tabelit kasutada:
Lfl. 1 luureettekanne 6. juuli 1941.a. vaatluste kohta, 4. leht. Reval I (1863) tähendab Miinisadamat.
Reval II (206) on trükiviga. 206 algusega numbriga on Ülemiste lennuväli - 2067.
Moik (2064) on samuti trükiviga, number peaks olemas 2065.
Pernau (1852) on see lennuväli: http://www.wwii-photos-maps.com/targetr ... 20007.html (pilt tehtud hiljem kui 1941.a.)
Tapa II (1929) mul tabelis ei ole, pean vaatama, kuhu see kadus
Rakveres on ilmselt ümber trükkija hooletusest ära kadunud lennukite arv.
Dorpat-Raadi (1874) on ilmselt ka trükiviga, peaks olema 1876
7. juulil ründas Luftwaffe vähemalt Pärnu ja Tartu lennuvälju.
Tartus hävitati nõukogude andmetel 2 lennukit SSS (tõenäoliselt on mõeldud R-5 modifikatsiooni), vigastati kahte U-2 tüüpi lennukit ja ühte I-16. 2 sõjameest said haavata.
Võib-olla jäi Luftwaffe rünnakuga natuke hiljaks: https://tartu1941.wordpress.com/tartlas ... maspaeval/
Lfl. 1 luureettekanne 6. juuli 1941.a. vaatluste kohta, 4. leht. Reval I (1863) tähendab Miinisadamat.
Reval II (206) on trükiviga. 206 algusega numbriga on Ülemiste lennuväli - 2067.
Moik (2064) on samuti trükiviga, number peaks olemas 2065.
Pernau (1852) on see lennuväli: http://www.wwii-photos-maps.com/targetr ... 20007.html (pilt tehtud hiljem kui 1941.a.)
Tapa II (1929) mul tabelis ei ole, pean vaatama, kuhu see kadus
Rakveres on ilmselt ümber trükkija hooletusest ära kadunud lennukite arv.
Dorpat-Raadi (1874) on ilmselt ka trükiviga, peaks olema 1876
7. juulil ründas Luftwaffe vähemalt Pärnu ja Tartu lennuvälju.
Tartus hävitati nõukogude andmetel 2 lennukit SSS (tõenäoliselt on mõeldud R-5 modifikatsiooni), vigastati kahte U-2 tüüpi lennukit ja ühte I-16. 2 sõjameest said haavata.
Võib-olla jäi Luftwaffe rünnakuga natuke hiljaks: https://tartu1941.wordpress.com/tartlas ... maspaeval/
Re: Lennuväljad Eestis
Hoone tagaplaanil oleks nagu Lasnamäel? Võetud siit:Re: Lennuväljad Eestis
Consolidated PBY Catalina?
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
-
- Site Admin
- Postitusi: 5565
- Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
- Kontakt:
Re: Lennuväljad Eestis
Kui eeldada, et lennumasin seal pildil kõhu peal ei lesi, siis mitte lihtsalt Catalina, vaid PBY-6A. Ehk siis amfiibversioon sellest. N Liit sai neid lend-lease'i raames kokku 48 tk. Ning omal ajal sai kurja vaeva nähtud, et nende Eestis baseerumise kohta infi leida. Lähimad 2 PBY-6A olid ühes luurelennuväe polgus (15. ORAP), mis baseerus kunagi Kogulas, hiljem Ämaris (aka Suurküla). Samas on nende Catalina amfiibversioonide info pärit 1945 ja natuke peale ajast, mil polk oli veel Ida-Preisimaal. Hiljem (juba Eestis) oli polgus 2 eskadrilli Boston'itel ning üks Kingcobra hävituslennukeil.
Huvitav, mis asi see VMOLA kursus oli? Vojenno-Morskoi, aga mis? 1951 oli selline huvitav aeg, et avalikus internetis on ka praegu üsna vähe infi leida...
Maja seal taustal paistab tõesti olevat endine Aeronaudi kontor/lennuväljahoone, mis hiljem oli lennukooli käes.
Huvitav, mis asi see VMOLA kursus oli? Vojenno-Morskoi, aga mis? 1951 oli selline huvitav aeg, et avalikus internetis on ka praegu üsna vähe infi leida...
Maja seal taustal paistab tõesti olevat endine Aeronaudi kontor/lennuväljahoone, mis hiljem oli lennukooli käes.
Re: Lennuväljad Eestis
ВМОЛА — Военно морская ордена Ленина академия воен., морск., образование и наука Словарь: Словарь сокращений и аббревиатур армии и спецслужб. Сост. А. А. Щелоков. М.: ООО «Издательство АСТ», ЗАО «Издательский дом Гелеос», 2003. 318 с. ВМОЛА Военно… … Словарь сокращений и аббревиатур
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 10 külalist