www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 15 Dets, 2019 10:30

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 33 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Raudteed Saaremaal
PostitusPostitatud: 19 Aug, 2019 10:00 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Dets, 2008 0:29
Postitusi: 1890
Asukoht: Tallinn
Igasugu folkloorilembidele veelkord:

Sahhalinile ehitati esimene laiarööpmeline raudtee alles 2003. aastal.

Õigemini hakati vana kitsarööpmelist (3,5 jalga ehk sama mis Tallinna tramm) Jaapani-aegset raudteed naelutama ümber Vene variandile (1520 mm) 5-jalaselt laiarööpmelisest raudteest (1524 mm).

_________________
Kindlusarhitektuur on osa meie elukeskkonnast


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Raudteed Saaremaal
PostitusPostitatud: 19 Aug, 2019 10:23 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Dets, 2008 0:29
Postitusi: 1890
Asukoht: Tallinn
urueesel kirjutas:
Castellum, aitäh reageerimast, igasugune tagasiside on väga abiks! Annaks omapoolsed kommentaarid.

Teab mis suurt näitust seal pole, sest materjali on maruvähe. Aga ideepoolest väga hea, et üldse midagi on, sest paljudele n-ö tavainimestele on see suureks uudiseks, et saarel üldse raudtee on kunagi olnud.

Muuseumi koduka järgi näitust ju praegu pole?

Ma ei tea, mis ime-elukad need saarlased siis on - raudtee on Saaremaal ju olnud pikka aega, eri kohtades ja aegadel, rääkimata suurtest projektidest? Kas tõesti on Nõuka-aeg nii rusuvalt mõjunud mälule?
- tsaariaeg - Sõrve, Kuressaare ümbrus, Muhumaa
- Saksa I okup - üle Saaremaa, lisaks suured plaanid üle Muhu mandrile
- EW - Kuressaare ümbrus, Jaagarahu, suured plaanid, eriti 1929

On seda siis vähe või? Nüüd veel 1950-te kihistus ka veel...
urueesel kirjutas:
Igasugune täpsem info oleks teretulnud. Tunnistan, mina ei tea sellest kuigipalju. Kohad siis ilmselt Tammuna, Kargi, Atla, Undva, Panga ja Pammana?

Mina võtsin Püüa skeemi ja vaatasin Maa-ameti reljeefi järgi. Kust Püüa oma skeemile andmeid sai, pole kahjuks õnnestunud näha ühtegi viidet.
urueesel kirjutas:
Materjali on arvhiivides Eestis vähe. Enamus infot, mis kättessaadav, puudutab eeskätt maaeraldusi. Püüa saatis päringuid ka Venemaale, aga sealt ei tulnud/saanud ta mingeid vastuseid minu teada. Eesti arhiividest oleme sisuliselt samad asjad välja kaevanud, aga ma ehk olen natuke laiemalt vaadanud, sest see andis veidi parema pildi. Mõni näide - Kogula lennuvälja laiendusplaanidega seoses kavandati autoliiklus mööda viia lennuväljalt, kuid näiteks ühel maakaardil ka osa planeeritud autotee muldkehast märgitud raudteena. See sõidutee jäi lõplikult valmis ehitamata, ent osaliselt jooksis raudteega paralleelselt. Või siis depoo täpsed mõõtmed, mis pärinevad hoopiski 1960. aasta piimakombinaadiks rekonstrueerimise plaanist. Ja huvitava faktina, mille leidsime Püüaga mõlemad, oli meile huvitavat teavet ühes 1952. aasta krim toimikus, mis puudutas veduri liuglaagrite "vargust" depoost.

Vaatasin järgi, RGAVMF-i fondiloetelus pole tõesti midagi Saaremaa raudteesuurtükkidele viitavat. Seega on materjal Hatsinas, CVMA-s:
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A6%D0 ... 0%B8%D0%B2
Siin foorumis on lehtede kaupa, kuidas nendega suhelda:
https://forum.vgd.ru/534/27796/10.htm?a ... um_view&o=
Ise pole Hatsina arhiivis käinud. Kahtlen, kas nad eestlastele midagi annavad välja. Kui küsib Saaremaa Muuseum kui institutsioon (koos kaaskirjadega Kultuuriministeeriumilt igasuguste vilede ja kelladega), on tõenäosus suurem.

Tegu on Vene mereväe üksusega, mitte arhiiviga meie mõistes!
urueesel kirjutas:
Nõus! Kui ise teemat uurima hakkasin kümmekond aastat tagasi, siis see oligi põhiline, et püüda kanda toonased rööbasteed ja ehitised võimalikult täpselt praegustele ortofotodele. Ehk et oleks selgelt näha, kuidas oli siis ja mismoodi on täna. Üsna palju sai tehtud, aga siis läks maaameti kaardimajanduses internetis vist midagi rikki ja hakkas loopima joonekesi läbisegamini kaardile ehk et nende süsteemis olevaile kaardidele jäi see tegemata.

Koostöö Maa-ametiga?
urueesel kirjutas:
See on teema, millest mina paraku täpsemalt ei tea. Küll aga oleks hea end kurssi viia.

See on teema, millest peaks hakkama pihta - milleks ehitati Saaremaale laiarööpmelised raudteed? Ehk niipalju ikka uurimistulemusi on, et enam ei peaks mingeid suvalisi 12-tolliste raudteesuurtükkide pilte avaldama.
urueesel kirjutas:
Täienduseks veel niipalju, et tegin Püüale ettepaneku selle teemaga edasi minna, et saaks kunagi ehk korralike kaartidega raamatu kokku. Ta arvas, et asjal ainult siis mõtet, kui saab venes arhiividele ligi, et sealt infot. Et sisuliselt kogu teadaolev materjal on juba kaante vahel. Samas, minu hinnangul on see ikkagi märksa laiem teema - sest seotud on ju rajoonikeskus, sadamad, laevandus, lennuväljad, sõjalised objektid, elamud, erinevad ettevõtted alates põllumajandusest, teeehitusest ja piimatööstusest, lõpetades Eesti Raudteega, mille bilanssi see 1956. aastal läks. Samal perioodil aga ju isegi raudteelaste tegevussfääris toimus mastaapseid ümberkorraldusi. Majanduslikel kaalutlustel Saaremaa raudteed ekspluatatsiooni ei võetud ja järgnevatel aastatel see likvideeriti. Samuti lammutati osa mahajäetud veeremist, osa rööpmeid kasutati mandril paiknevate raudteeliinide remontimiseks. Eesti Raudtee, mille eesotsas oli Eesti Raudteevalitsus,
oli uuesti moodustatud pärast Balti Raudtee kaotamist 1956. aasta mais. Eesti Raudtee alustas tööd NSVL Teedeministeeriumi otsealluvuses. 1956. aastal tehti muudatusi ka ENSV raudteede piirkonnas. 1956. a algul andis NSVL relvajõudude raudteepataljon Saaremaal ehitatud laiarööpmelised raudteed üle selleks loodud Saaremaa raudteekonnale. Üsna pea aga leiti, et ühes ENSV rajoonis on ebaotstarbekas omada eraldi raudteekonda. 1956. a mais kaotati Tallinna ja Pärnu raudteekond ja seega hakkas Eesti raudtee tööle ühtse tervikuna, enam polnud ENSV-s ühtegi regionaalset raudteekonda. 1953. a 14. mail oli ühendatud NSV Liidu Ministrite Nõukogu otsuse alusel ENSV, Läti NSV ja Leedu NSV raudteed ja raudteevalitsused ühtseks Balti Raudteeks. Keskne juhtimisasutus asus Riias. Eesti Raudteevalitsus kaotati. Balti Raudtee allüksustena Eestis asutati Tallinna, Tartu ja Pärnu jaoskond (raudteekond).

Ja siia juurde peaks veel lisama, et muutuste tuules muutus 1952. aastal ju ka linna nimi. Nii et palju muutusi oli sel ajajärgul.

No niipalju kui mina loen, on vastamata/uurimata küsimusi veel kui palju. Ka ilma Hatsina arhiivis käimata saab palju teha ära, et pilti parendada. Raamatu väljaandmine on tervitatav, aga vähemalt praegu esilekerkinud küsimused võiks ju enne lahendada kuidagi selgemaks...

_________________
Kindlusarhitektuur on osa meie elukeskkonnast


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: Raudteed Saaremaal
PostitusPostitatud: 19 Aug, 2019 12:46 
Eemal
Uudistaja

Liitunud: 01 Okt, 2005 1:42
Postitusi: 18
Castellum, aitäh diskuteerimast, alljärgnevalt mõned vastused.

Ma ei tea, mis ime-elukad need saarlased siis on - raudtee on Saaremaal ju olnud pikka aega, eri kohtades ja aegadel, rääkimata suurtest projektidest? Kas tõesti on Nõuka-aeg nii rusuvalt mõjunud mälule?
- tsaariaeg - Sõrve, Kuressaare ümbrus, Muhumaa
- Saksa I okup - üle Saaremaa, lisaks suured plaanid üle Muhu mandrile
- EW - Kuressaare ümbrus, Jaagarahu, suured plaanid, eriti 1929


Haha, no saarlased veel vast teavad, aga mandrirahvas mitte just kuigipalju.

Kui ise teemat uurima hakkasin kümmekond aastat tagasi, siis see oligi põhiline, et püüda kanda toonased rööbasteed ja ehitised võimalikult täpselt praegustele ortofotodele. Ehk et oleks selgelt näha, kuidas oli siis ja mismoodi on täna. Üsna palju sai tehtud, aga siis läks maaameti kaardimajanduses internetis vist midagi rikki ja hakkas loopima joonekesi läbisegamini kaardile ehk et nende süsteemis olevaile kaardidele jäi see tegemata.
Koostöö Maa-ametiga?


Seal oli inspire vms keskkond maaameti kodukal, kuhu sai vastavaid märkeid teha ja kaardile kanda. Aga millalgi seda süsteemi muudeti ka veel ja tänaseks pole seal mu sissekannetest enam midagi alles ning ükski "bookmark" ei näi toimivat.

No niipalju kui mina loen, on vastamata/uurimata küsimusi veel kui palju. Ka ilma Hatsina arhiivis käimata saab palju teha ära, et pilti parendada. Raamatu väljaandmine on tervitatav, aga vähemalt praegu esilekerkinud küsimused võiks ju enne lahendada kuidagi selgemaks...

Vaevalt seda raamatut tuleb. Eks Püüa on oma töö selle kallal valmis teinud ja mina pole ei ajaloolane ega kuigi hea venekeele oskaja. Lihtsalt suht suvaline tegelane, kellele pakub huvi see teema.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 33 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt