53. leht 61-st

Re: K: Saksa lennuki detail?

Postitatud: 04 Nov, 2014 9:26
Postitas ennww
Horizont Lgab 8.1 FI22426 - Kunstlik horisont. Või selle osa pigem.
Vaata siit ka: http://www.deutscheluftwaffe.de/instrum ... izonte.htm

Re: K: Saksa lennuki detail?

Postitatud: 04 Nov, 2014 9:32
Postitas Aspelund
Tänan!

A.

Jupid tuvastamiseks

Postitatud: 16 Nov, 2014 17:20
Postitas petsi67
Oskab keegi öelda, mille jupid need on?
10744528_863380967016146_1165950872_n.jpg
10744528_863380967016146_1165950872_n.jpg

Re: Jupid tuvastamiseks

Postitatud: 16 Nov, 2014 20:03
Postitas Kõrvaltvaataja
Pakuks IL-2.Kuskandis pilt tehtud?

Re: NL aegsed transpordilennukid

Postitatud: 14 Veebr, 2015 17:51
Postitas S-2
Kuulge olge nüüd - IL-76 vaevalt muruväljakule maandus. Eks nad tegid "ringe" ümber Tartu sõjaväelennuvälja. Tartust 20 km (mitte ainult Raadi maandumis ja õhutõusu kurssidel) raadiuses oli täiesti tavaline sellist madalalt lendavat IL-76 jadasid näha. Selliseid jadasid sai lausa tunde nähtud.

Mis lennukitega tegu võis olla?

Postitatud: 25 Veebr, 2015 17:23
Postitas jackpuuk
Tuli eile õhtul meelde selline seik. Aasta võis olla 1985-87, käisin kutsekas ja paps viis mind Tartusse bussi peale. Ülenurme lennuväljalt põrutasid madallennul paraja möirge saatel üle Tartu-Võru maantee Tartu suunas 2 proplennukit. Välimuselt tundusid olema Teise ilmasõjaaegsed (või siis pisu hilisemad) hävitajad. Lühikesed monoplaanid, kiirus tundus päris suur olema. Pikemalt juurutades tuli meelde, et päris poisinagana sai kusagil seal lennuvälja lõpus neid nagu seismas nähtud. Nädalake hiljem meeste käest uurides koorus minu mäletamist välja jutt, et olid jah mingisugused seal seisnud ja need olid "üle aetud" Raadi lennuväljale (mida me tookord siis vist nägimegi). On kellegil nende suhtes mingit teavet? Mis pillidega tegu ja mis neist edasi sai?

Re: Mis lennukitega tegu võis olla?

Postitatud: 26 Veebr, 2015 14:23
Postitas mannlicher
su-26 :?: :?: :D

Re: Mis lennukitega tegu võis olla?

Postitatud: 26 Veebr, 2015 18:53
Postitas jackpuuk
Ei usu, esiteks oli telik sisse tõmmatud ja lennukid olid kas tumedamad rohelised või hallid. Ümaramad olid kah, midagi La või Jak-i moodi. Aastaid suht Tartu külje all elanuna pole mina neid ei varem ega hiljem lendamas seal kandis näinud, sellest ka see küsimus. Nüüd tuli vist meelde, kuna ma neid seal varem nägin. Mul vana töötas puhtija-laadija peal ja vedas-laadis toona vististi väetist "metsavahtidele" sinna lennuväljale. Aga see pidi olema aastatel 78-80 (81 max). Hiljem sõitis ta sovhoosis juba Gaz 52 "naftapüti" peal, vaevalt et ta "metsavahte" tankimas käis? Või äkki käis kah kui sovhoosi tellitud tööd olid :scratch:? Homme helistama ühele kadunud taadist pisut nooremale tehnikahuvilisele, äkki tema mäletab nendest midagi. Õnneks on veel mõnel 50-ate alguses sündinud mehepojal eluvaim sees, tuleb kähku järgi uurida.

Re: Mis lennukitega tegu võis olla?

Postitatud: 26 Veebr, 2015 19:45
Postitas EOD
Sõjaaegsed hävitajad need kindlasti polnud.
Tõenäoliselt kahekohalised õppe-treeninglennukid Jak-18 või Jak-52. Vähem usutav, et neljaistmelised Jak-18T.
Tallinna Lennujaamas baseerusid veel mingi ajani sanitaarlennukid Jak-12. Seisid Tartu maantee poolses lennuväljaosas. Sama lennukitüüpi kasutati ka ALMAVÜ lennuklubides Wilgade tulekuni purilennukite pukseerimiseks. Aga 1985-87 neid enam kuskil poleks tohtinud olla. Pealegi polnud nende telik sissetõmmatav. Jak 18/52 telik jääb sissetõmmatult osaliselt välja.
Aga kiirus tundus suur, kuna lennukid väikesed ja lendasid madalalt. Mida suurem lennuk, seda aeglasemalt tundub lendavat.

Re: Mis lennukitega tegu võis olla?

Postitatud: 26 Veebr, 2015 23:02
Postitas jackpuuk
Vanameister, Sinu väljatoodu objekti suuruse ja kiiruse vahekorrast on mulle küllaltki tuttav. Kuid kas Sinu poolt mainitud lennukid olid toona ka nö. välihalli värvitud? Paaris madallend koos kaasneva möirgamisega oli vähemalt minuvanusele tatikale üpriski muljetavaldav. Tartust Võru poole elanud-elavaid kodanikke peaks meil siin ikka leiduma, äkki oskab keegi midagi mäletada-seletada? Mingi jutt käis läbi selles nädal aega hilisemas suhtlemises, et sõja-sõjaväe lennukid olid ja Raadile olid need viidud. Või oli tõesti mingi lennundussportlaste külaskäik? Aga kuidas ma sain neid siis veel varemalt samal lennuväljal seismas näha?

Re: Mis lennukitega tegu võis olla?

Postitatud: 26 Veebr, 2015 23:55
Postitas Kulibin
Ma olen poole kõrvaga kuulnud, et veel 70nendatel olevat eestis olnud paar La-11, millega siis vanamehed aegajalt ennast olla lõbustanud. :D Kahjuks on see onkel, kes seda rääkis ammu manalamees.
Võimalik, et seisid hiljemgi veel kusagil platsil ja ehk aegajalt keegi lendas nendega. Igatahes ei mäleta, et oleksin ise neid kusagil lendamas näinud.

Re: Mis lennukitega tegu võis olla?

Postitatud: 27 Veebr, 2015 8:36
Postitas Lemet
Väga kahtlane, kas juba 51 aastal tootmisest mahavõetud lennukid nõukogude korra viljastavates tingimustes enam kui 20 aastat hiljem veel mingit ressurssi õhkutõusmiseks omasid. Seda enam veel 35 aastat hiljem. Juba 60ndate teises pooles filmitud "Vabastamise" võtetel kasutati nõukogude hävitajatena neidsamu austet EOD poolt mainit Jak-18 tüüpi masinaid, oleks kuskil rivivöeosades veel propellerhövitajaid leidunud, oleks ilmselt need ka kadutamist leidnud.

Re: Mis lennukitega tegu võis olla?

Postitatud: 27 Veebr, 2015 9:13
Postitas Kulibin
Jak-i mootori sound on sääsepirin, võrreldes La-11 mootoriga. Teemaalgataja ju väitis et olid koleda lärmiga üle lennanud.
Eestis on neid La11 olnud kohe kindlasti mitmeid, lasid isegi 50-ndal miski asja alla Balti mere kohal.
Ja Lasnamäe lennuväljal olid veel 60 nendate alguses mõned I-16 ja nendega isegi lennati. Seda on mulle rääkinud Hr. Alar Piirisild, kes töötas sellajal seal mehaanikuna.

Re: Mis lennukitega tegu võis olla?

Postitatud: 27 Veebr, 2015 9:27
Postitas Lemet
Isand Kulibin, 42 aastani toodetud kasevineerist kerega I-16 kuuekümnendatel kasutamine....no ei usu. Aga lugupeetav võib ju sügisel sellesinase kondiliimiga tehtud 3 mm kasevineeri ümber männikarkassi väänata, korralikult läbi immutada, värvida ja vaadata, mis sellisest pinge all olevast vineerist aasta pärast järel on...või viie aasta...kahekümnest map räägigi. Ja karkassist. Lakiga kaetud perkalist. Sest need need I-16 kerematerjalid olid. Ning mõelda, kas ta ikka riskeeriks sellise konstruktsiooniga õhku tõusta.

Re: Mis lennukitega tegu võis olla?

Postitatud: 27 Veebr, 2015 9:49
Postitas EOD
Kulibin kirjutas:Jak-i mootori sound on sääsepirin, võrreldes La-11 mootoriga.
Vedasin Tapal Wilgaga purilennukit üles. Olin jõudnud paarikümne meetri kõrgusele kui raja mõttelise pikenduse alt rühm kaitseväelasi metsa poole suundus. Üks neist heitis ehmatusest pikali. Ju siis väga sääsepirin ei olnud kui AI-14R stardirežiimil 2350 p/min töötab. Kusjuures tegu nõrgema mootoriversiooniga - 260 hj. Jak-52 forsseeritud variant M-14P annab 360 hj.
Siinkohal loomulikult ei võrdle kerge Jak-i mootorit lahinglennuki omaga vaid lihtsalt viitan, et ka esimese lärm on lähedalt muljetavaldav. Ise sain 80. aastatel paraja ehmatuse osaliseks kui mootorrattaga Tallinnast Rakverre sõites veidi enne Rakveret ootamatult ilmunud piirivalveeskadrilli Mi-8 madalalt üle tee lendas.