F-35 olevikust ja tulevikust
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Norra, kui F-35 kasutajate kogemustest
http://www.rcinet.ca/en/2018/11/21/norw ... or-canada/
http://www.rcinet.ca/en/2018/11/21/norw ... or-canada/
Ainus, mida me ajaloost õpime, on see, et keegi ei õpi ajaloost midagi.
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Jaapan hangib 40 F-35B vertikaalmaandumisega mudelit
Tundub, et Hiina girmus hakatakse taas lennukkandjad kasutusele võtma
Tundub, et Hiina girmus hakatakse taas lennukkandjad kasutusele võtma
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Tundub et juba tellitud 42-ele ostetakse lisaks siis 100 tükki, millest 40 saavad olema B mudelid:Gideonic kirjutas:Jaapan hangib 40 F-35B vertikaalmaandumisega mudelit
Tundub, et Hiina girmus hakatakse taas lennukkandjad kasutusele võtma
https://asia.nikkei.com/Politics/Intern ... rs-from-US
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Itaalased saavutasid esmase lahingvõime (esimestena euroopas):
https://theaviationist.com/2018/12/01/f ... -tlp-18-4/
Hetkel neil kohapeal 8 A versiooni ja 1 B versioon (mereväele). Uue valitsuse kärped aga tähendavad et juurde ostetakse neid ilmselt aeglustatud tempos. Koguarvu ei vähendata, et mitte kaotada allahankelepinguid
https://theaviationist.com/2018/12/01/f ... -tlp-18-4/
Hetkel neil kohapeal 8 A versiooni ja 1 B versioon (mereväele). Uue valitsuse kärped aga tähendavad et juurde ostetakse neid ilmselt aeglustatud tempos. Koguarvu ei vähendata, et mitte kaotada allahankelepinguid
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Samal ajal ootavad austraallased oma esimesi F-35 lennukeid. 10. detsembril peaks kätte saama.
https://www.janes.com/article/84987/aus ... eive-f-35a
Kunagi "maailma viletsaimaks" tembeldatud hävitajal paistab päris hästi minevat.
https://www.janes.com/article/84987/aus ... eive-f-35a
Kunagi "maailma viletsaimaks" tembeldatud hävitajal paistab päris hästi minevat.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
2019. a. hooajaks pandi viimaks kokku USAF Airshow tiim.
Järgmine aasta esinetakse vähemalt 15. üritusel. Tarkvara viimaks ka nii kaugel, et lubatakse demoda lennukit ilusti manööverdamisvõime piirideni:
https://theaviationist.com/2018/12/05/u ... ow-season/
Austraalia sai samuti esimesed 2 lennukit kätte:
https://www.flightglobal.com/news/artic ... er-454261/
Järgmine aasta esinetakse vähemalt 15. üritusel. Tarkvara viimaks ka nii kaugel, et lubatakse demoda lennukit ilusti manööverdamisvõime piirideni:
https://theaviationist.com/2018/12/05/u ... ow-season/
Austraalia sai samuti esimesed 2 lennukit kätte:
https://www.flightglobal.com/news/artic ... er-454261/
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Selle aasta norm, 91 lennukit, sai valmis ja anti üle:
https://f35.com/news/detail/lockheed-ma ... t-deliveri
Kokku siis praeguseks valmistatud üle 355 lennuki, järgmine aasta peaks valmima juba üle 130 ja sealt edasi circa 150 aastas. Üsna markantne kui nüüd meenutada, et alles valmis 100-s Su-35. Ehk järgmine aasta jooksul ehitatakse rohkem F-35 kui on Su-35't sel hetkel kokku. Räkimata siis Su-57est
https://f35.com/news/detail/lockheed-ma ... t-deliveri
Kokku siis praeguseks valmistatud üle 355 lennuki, järgmine aasta peaks valmima juba üle 130 ja sealt edasi circa 150 aastas. Üsna markantne kui nüüd meenutada, et alles valmis 100-s Su-35. Ehk järgmine aasta jooksul ehitatakse rohkem F-35 kui on Su-35't sel hetkel kokku. Räkimata siis Su-57est
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Graafikult on ka kenasti näha, et juba praegu ollakse üsna lähedale sellele 80 miljoni dollari märgile. Teistel tootjatel (eriti Euroopa omadel) saab olema väga raske sedasi võistelda, sest F-35 tuleb parem nii hinna kui ka tehnilise poole pealt.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Milline "teine tootja" Euroopas on lähema 15 aasta jooksul suuteline pakkuma ühemootorilist viienda generatsiooni hävitajat?
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Seda ma mõtlesingi kui kirjutasin, et ei suudeta võistelda tehnilise poole pealt. Praegu on eurooplastel pakkuda ainult 4+ põlvkonna masinaid, kuid kallima hinnaga. Sellise valiku puhul on tegu no brainer'iga. Veelgi keerulisem saab tegelikult olema eurooplaste tuleviku 5. põlvkonna lennukitel, sest F-35 on selleks hetkeks de facto standard lennuk. Igasugused riskid on siis juba maandatud, tootmine on võimalikult tõhusaks tehtud ja tugi on vabalt saadaval. Samal ajal tulla turule värske disainiga mis on katsetamata, kindlasti kallim ja mitmete omaduste poolest veel ebaküps oleks täielik lollus. Tõenäoliselt ainukesteks ostjateks saaksidki olema tootjariigid. Ja tänu sellele saab hind olema väga krõbe võrreldes palju levinuma F-35ga. Ja asja muudab veelgi hullemaks see, et eurooplased on isegi selle uue hävitaja arendamise osas lõhestunud. Iga riik üritab oma asja teha. See lihtsalt ei kuku hästi välja.Milline "teine tootja" Euroopas on lähema 15 aasta jooksul suuteline pakkuma ühemootorilist viienda generatsiooni hävitajat?
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Saksa parlamendisaadik arutleb Bundeswehri valikute üle, peale Tornado eluea lõpu kättejõudmist. Lennuk kasutusel aastast 1981. Aastaks 2025 on Saksamaa selle lennuki ainuke kasutajariik. FCAS, mis peaks asemele tulema, on võimalusel saadaval alles 2040.
F-35 tundub odavamaks osutuma, kui Eurofighter. Pikem artikkel saksa keeles Zeit.de lehelt.
https://www.zeit.de/politik/deutschland ... ettansicht
F-35 tundub odavamaks osutuma, kui Eurofighter. Pikem artikkel saksa keeles Zeit.de lehelt.
https://twitter.com/RikeFranke/status/1 ... 6549287941German FDP MP @MarcusFaber argues for mix of Eurofighter and F-35 to replace the ageing German Tornado (and guarantee nuclear sharing).
Interesting side note: he seems convinced that the F-35 will be cheaper than the Eurofighter.
https://www.zeit.de/politik/deutschland ... ettansicht
Ainus, mida me ajaloost õpime, on see, et keegi ei õpi ajaloost midagi.
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Probleem hoolduskuludega:
Hiljuti avaldati lennukite hoolduskulud tüübi kaupa, ning mis hinnaklassi need loodetakse saada. Sealt tuleb selgelt välja ka praegune kliendi mitterahulolu.
F-35A: $7.1M aastas, vaja oleks $4.1M (mis oleks võrdväärne F-16ega)
F-35B: $8.9M aastas, planeeritud on $6.8M
F-35C: $7.9M aastas, eelarves ette nähtud: $7.5M
Hetkel on üsna hästi näha, kus on programmi suurimad probleemid ja hetke raskuspunkt - hoolduskulude allatoomine (ning seejärel tükihinna kukutamine). USAF on ka kaua mõista andnud, et praegused kulud ei ole jätkusuutlikud ja peavad tulema alla, või lennukite ostuhulka vähendatakse. Kui sellega hakkama ei saada siis ei tasu kahelda, et see ka kindlasti juhtub.
Vähemasti on näha, et selles osas käib aktiivne töö. Üks põhjus on varuosade vähesus ja nende kõrged hinnad, mis on omakorda on tingitud sellest, et kuni testimise lõpuni ei tahetud suurt kogust juppe (elektroonikat, avioonikat, hüdraulikat) tellida, kui pole teada et kas need vastavad 100% nõutele. Oleks ju mitte väiksem jama see, kui sadade miljonite eest oleks tellitud defektset/iganenud kraami lattu seisma. Seepärast käib logistikaliinide ülessetöötamine suuresti alles nüüd.
Eks näis mis sellest saab. Kui ka tuuakse hoolduskulud alla, on ka kohe järgmine kitsaskoht teada: (Tarkvara-) uuenduste kaunis aeglane edasiminek (näiteks uute relvade integreerimisel, mille nimekiri on juba väga pikk).
Muudest vahepealsetest sündmustest:
Vahepeal on Ühendkuningriik märkamatult oma F-35B esmase lahingvõimekuse välja kuulutanud, Olles USA merejalaväe, õhuväe, Iisraeli ja Itaalia järel viies.
Seda küll esialgu ainult maapealsetes operatsioonideks, lennukikandjatelt startimiseks kulub veel kõvasti aega. Veebruaris peaks sinna nimekirja lisanduma veel USA merevägi (seekord justnimelt lennukikandjatel), sel aastal veel vähemalt Norra.
Hiljuti avaldati lennukite hoolduskulud tüübi kaupa, ning mis hinnaklassi need loodetakse saada. Sealt tuleb selgelt välja ka praegune kliendi mitterahulolu.
Ehk siis praegused ülalpidamiskulud lennuki kohta aastas:The largest gap is what the U.S. Air Force can afford to sustain the F-35A conventional-takeoff-and-landing variant. The aircraft costs $7.1 million annually to maintain but the service has budgeted only $4.1 million per jet, which is a 43% difference.
The U.S. Marine Corps anticipates paying $6.8 million to sustain each F-35B short-takeoff-and-vertical-landing jet. But the current estimate predicts the price is $8.9 million, which means a 24% reduction is needed.
The U.S. Navy is budgeting $7.5 million to sustain the F-35C carrier variant and the current estimate to maintain the aircraft is $7.9 million, which calls for a 5% affordability reduction.
F-35A: $7.1M aastas, vaja oleks $4.1M (mis oleks võrdväärne F-16ega)
F-35B: $8.9M aastas, planeeritud on $6.8M
F-35C: $7.9M aastas, eelarves ette nähtud: $7.5M
Hetkel on üsna hästi näha, kus on programmi suurimad probleemid ja hetke raskuspunkt - hoolduskulude allatoomine (ning seejärel tükihinna kukutamine). USAF on ka kaua mõista andnud, et praegused kulud ei ole jätkusuutlikud ja peavad tulema alla, või lennukite ostuhulka vähendatakse. Kui sellega hakkama ei saada siis ei tasu kahelda, et see ka kindlasti juhtub.
Vähemasti on näha, et selles osas käib aktiivne töö. Üks põhjus on varuosade vähesus ja nende kõrged hinnad, mis on omakorda on tingitud sellest, et kuni testimise lõpuni ei tahetud suurt kogust juppe (elektroonikat, avioonikat, hüdraulikat) tellida, kui pole teada et kas need vastavad 100% nõutele. Oleks ju mitte väiksem jama see, kui sadade miljonite eest oleks tellitud defektset/iganenud kraami lattu seisma. Seepärast käib logistikaliinide ülessetöötamine suuresti alles nüüd.
Eks näis mis sellest saab. Kui ka tuuakse hoolduskulud alla, on ka kohe järgmine kitsaskoht teada: (Tarkvara-) uuenduste kaunis aeglane edasiminek (näiteks uute relvade integreerimisel, mille nimekiri on juba väga pikk).
Muudest vahepealsetest sündmustest:
Vahepeal on Ühendkuningriik märkamatult oma F-35B esmase lahingvõimekuse välja kuulutanud, Olles USA merejalaväe, õhuväe, Iisraeli ja Itaalia järel viies.
Seda küll esialgu ainult maapealsetes operatsioonideks, lennukikandjatelt startimiseks kulub veel kõvasti aega. Veebruaris peaks sinna nimekirja lisanduma veel USA merevägi (seekord justnimelt lennukikandjatel), sel aastal veel vähemalt Norra.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Ja üks uusüsna huvitav intervjuu briti piloodiga:
Sealt ka hea näide kui ettevaatlikult tasub suhtuda igasugu vaid ajakirjandusharidusega netiblogijatesse, kes mingitel militaarteemadel jube kõvasti lärmavad. Mitmel pool on juba väidetud, et lennuk saavutab tegeliku minimaalse lahingvõime alles Block 4 tarkvaraga:
Sealt ka hea näide kui ettevaatlikult tasub suhtuda igasugu vaid ajakirjandusharidusega netiblogijatesse, kes mingitel militaarteemadel jube kõvasti lärmavad. Mitmel pool on juba väidetud, et lennuk saavutab tegeliku minimaalse lahingvõime alles Block 4 tarkvaraga:
When will the British have a combat capable F-35 force? The UK has a combat capable F-35 force today and declared Initial Operating Capability very recently, so are able to deploy on combat operations at any point from herein. The Block 3F capability is highly combat capable, despite what you may wish to believe or what is written by a number of prominent bloggers.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Ja ka Singapur valis F-35'ed F-16 asendama:
https://twitter.com/Ng_Eng_Hen/status/1 ... 15488?s=09
Kusjuures soovitan lugeda jätkuvalt eelmise postituse intervjuud, seal on piliot andnud ka numbrilised hinnangud 10 palli süsteemis F-35B (vertikaalmaandumisega versiooni) kinemaatilisele võimekusele.
EDIT:
Kusjuures vaatasin just, et see punkt on sealt ära intervjuust ära eemaldatud
F-16.net diskussioonist on seda siiski võimalik veel ülesse otsida:
https://twitter.com/Ng_Eng_Hen/status/1 ... 15488?s=09
Kusjuures soovitan lugeda jätkuvalt eelmise postituse intervjuud, seal on piliot andnud ka numbrilised hinnangud 10 palli süsteemis F-35B (vertikaalmaandumisega versiooni) kinemaatilisele võimekusele.
EDIT:
Kusjuures vaatasin just, et see punkt on sealt ära intervjuust ära eemaldatud
F-16.net diskussioonist on seda siiski võimalik veel ülesse otsida:
Pole just paha Harrier'i asemiku kohtaHow would you rate the aircraft for the following -
Acceleration 8/10 – Impressive to say the least and, being such a slick design, the aircraft can be a challenge to slow down at times.
Climb rate 7/10 – Again, very good. Gets to height very quickly.
Performance at high AoA 10/10 – Fantastic nose authority.
Sustained turns 7/10 Very good, even though the overall design isn’t optimised for pure ‘dogfighting’ like the F-16.
Instantaneous turns 9/10 Impressive!...
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Hollandi F-35 vastuvõtutseremoonia koos mõningate tehniliste üksikasjade tutvustusega
https://www.pscp.tv/w/1ynJOOomVyOJR
https://www.pscp.tv/w/1ynJOOomVyOJR
Ainus, mida me ajaloost õpime, on see, et keegi ei õpi ajaloost midagi.
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 19 külalist