Saksa lahinglendur Walter Nowotny Saaremaal

Eestlased ning eestlastest koosnevad üksused, relvad, lahingud, varustus, autasud jne jne...
Vasta
Vaikal
Liige
Postitusi: 147
Liitunud: 17 Okt, 2004 10:19
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

Saksa lahinglendur Walter Nowotny Saaremaal

Postitus Postitas Vaikal »

Saksa lahinglendur Walter Nowotny Saaremaal


Saksa üks edukaimaid jahilendureid II maailmasõjas oli Austriast [Viinist] pärit major Walter Nowotny, kes sooritas üle 400 lahinglennu ja tulistas alla 258 vaenlase lennukit. Selle lahingulise saavutuse eest autasustati Nowotni’t Raudristi Rüütliristiga koos tammelehe, mõõkade ja briljantidega. Nowotny võitles ka eesti üksuste poolt hoitud Volhovi rindel, kus ta mitmel korral tulistas õhulahingus alla 9-10 vaenlase lennukit. Võideldes viiekordselt ülekaalus olevate vaenlase hävitajate vastu, hukkus Walter Nowotny 8. novembril 1944 Saksamaal.

Kuid lugejat huvitab kindlasti rohkem üks Walter Nowotny peaaegu belletristlik kirjeldus tema enda sulest, mis on seotud 1941. aasta sõjasuvega Eestis. Nagu kirjeldab [tol ajal veel lendur-lipnik] Nowotny, sai ta 19. juulil 1941 ülesande “vaba jahi” pidamiseks Saaremaa kohal. Venelaste lahinglennukite lennuväli asus tollal Kuressaare lähedal ja kui Nowotny oma julgestaja saatel sellest üle lendas, tõusid lennuväljalt õhku kümme venelaste hävitajat. Toimunud lahingus tulistas Nowotny kaks ameeriklastelt saadud Curtiss-P tüüpi jahilennukit alla. Kuid heitnud seejärel pilgu kütuse mõõturile, märkas ta, et on viimane aeg pöörduda tagasi Kuramaal, Vindavi lähistel asunud lenuuväljale.

Lahingu käigus oli Nowotny kaotanud silmist oma saatja - lendur Kaczmareki. Kuid veidi hiljem märkas ta üht valge “ninaga” hävitajat talle järgnemas. Pidades seda oma saatjaks, kõigutas ta sellele tervituseks oma lennuki tiibu. Samas aga märkas ta, et talle järgnenud hävitaja tulistab teda. Kohe sai ka lennuki mootor tabamuse. Kuid veel enne jõudis ta venelase hävitaja pihta tule avada ja see oli tol päeval kolmas Nowotny poolt alla tulistatud vaenlase lennuk.

Kuigi Nowotny seiskunud mootoriga hävitaja liugles veel maa kohal, ei olnud maandumine seal võimalik. Liueldes üle Sõrve poolsaare, nägi ta ranna lähedal meres üht mootorpaati ja tal tekkis mõte langevarjuga selle lähedale merre hüpata. Nowotny kirjutab: “ Kuid siis nägin ma vaimusilmis paadis kolme relvastatud bolševikku, kes tahavad minuga arveid õiendada… Kuid sel hetkel silmasin ma Sõrve sääre lõunatipus tuletorni ja maandasin selle lähedal ühele vee all olnud liivalaiule oma masina.”

Väljunud vette sööstnud lennukist ja tõusnud ujumisvesti abil veepinnale, õnnestus tal avada kaasas olnud väike kummipaat. Kuramaa rannani oli Sõrve sääre tipust umbes 60 kilomeetrit ja ta otsustas selle vahemaa kätega sõudes ületada.

Õnneks polnud Sõrve tuletornis olnud venelaste vaatluspost teda märganud, või olid need arvamusel, et merre kukkunud sakslane hukkus. Kuid 19-aastasel Walter Nowotny’l oli õnne. Ta sõudis kätega kaks päeva ja ööd. Pääses läbi Saksa rannapatareide ja venelaste hävitajate tulest ning jõudis kolmandal päeval, olles vaid pooleldi meelemärkusel, Kuramaa rannavetesse. Märganud eemal rannal üht talumaja, hakkas ta viimast jõudu kokku võttes ranna poole ujuma, kuid kaotas siis teadvuse.

Edasi kirjeldab Nowotny: “Kui ma virgusin, lamasin valges öösärgis valgete linade vahel voodis. Voodi ees taburetil olid minu asjad. Nende peal minu püstol. Kuid siis märkasin ma oma suureks ehmatuseks toas kahte vene mundris (sic!) sõjaväelast ja ma haarasin välkkiirelt toolilt püstoli. Kuid enne kui jõudsin tulistada, nägin ma nende varrukail valgeid sidemeid. Need olid läti vabadusvõitlejad. Koha nimeks, kuhu ma olin saabunud, oli Mikelbaka. Seda kohtumist ei unusta ma elu lõpuni…

Kui ma nädal hiljem üle väina jälle Saaremaa suunas lendasin, ei saanud ma merd silmitsedes lahti rusuvast tundest. Sain sellest lahti alles siis, kui ma mõned päevad hiljem Sõrve tuletorni lähedal, samas kohas, kuhu olin tol korral hädamaandumise teinud, ühe vaenlase pommilennuki alla tulistasin.”

Major Walter Nowotny hukkus oma 23-ndal eluaastal Saksamaal, Osnabrücki kohal. Tema põrm maeti Osnabrücki kalmistult 1958. aastal ümber Viini Keskkalmistule, kuhu talle paigaldati nägus mälestussammas. Sambale raiutud tekst lõpeb sõnadega: “/…/ Igavene on tema tegude kuulsus!”

Walter Nowotny venna Rudolf Nowotny raamatus Volhovi tiigrid on ära toodud II maailmasõja ajal alla tulistatud lennukite statistika. Selles selgub, et saksa lenduritest on üle saja vaenlase lennuki alla tulistanud 106 lendurit. Neist 35 lendurit on alla tulistanud rohkem kui 150 lennukit ning 15 lendurit üle 200 lennuki. Rekordarvu vaenlase lennukeid tulistas alla major Erich Hartmann, kelle saavutuseks on 351 alla tulistatud lennukit.

Punalenduritest on esikohal Ivan Koshedub 62 allatulistatud lennukiga. Temale järgneb alampolkovnik A. Pokroshkin 59 lennukiga. Inglise Air Force lenduritest omab esikohta lõuna-aafriklasest lendur M. Pattle 41 allatulistatud lennukiga ning ameeriklastest major H. J. Bong 40 lennukiga. Prantslastest tulistas enim vaenlase lennukeid alla Inglise lennuväes teeninud kapten Pierre H. Clostermann, kelle arvel on 33 allatulistatud lennukit.
Parandus: Nowotny hukkus 23. eluaastal.

PiltPilt
Major Walter Nowotny. Paremal Nowotny oma hävitajaga

PiltPiltPilt
Lenduräss major Erich Hartmann (346), hauptmann Lang (173) ja haupmann Krupinski (197)
PiltPiltPilt
Vaskult - USA lenduräss major Bong (40), N. Liidu punakotkas Pokrõskin (59) ja prantslasest Inglise lendur Clostermann (33).
Viimati muutis Vaikal, 26 Dets, 2004 22:16, muudetud 4 korda kokku.
-=Grenadier=-
Liige
Postitusi: 433
Liitunud: 15 Veebr, 2004 20:55
Kontakt:

Postitus Postitas -=Grenadier=- »

Kuid 19-aastasel Walter Nowotny’l oli õnne.

Major Walter Nowotny hukkus oma 28-ndal eluaastal Saksamaal, Osnabrücki kohal.


mingi "pang" on sees - vana ta oli siis kui siin merre sadas?
foorum.rindeleht.ee
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Re: Saksa lahinglendur Walter Nowotny Saaremaal

Postitus Postitas nublu »

Vaikal kirjutas: Toimunud lahingus tulistas Nowotny kaks ameeriklastelt saadud Curtiss-P tüüpi jahilennukit alla.
Tegemist polnud siiski miskiste ameerika lennukitega. Juba Hispaania kodusõja ajast peale nimetasid sakslased venelaste hävituslennukeid järjekindlalt ameerika omadeks, "teades" isegi valmistajatehaseid jne. Nii oli I-16 Boeing, I-15 oli Curtiss, ning SB pommituslennukeid nimetati järjekindlalt Martin Bomber'iteks.

Tegelikkus oli siiski pisut teine. Venelased ostsid ameerikast litsentsid Curtiss Wright mootoritele, prantslastelt Gnome-Rhone ja Hispano-Suiza mootoritele - enamus venelaste kasutuses olnud lennukimootorid olid litsentsmootorid või nende lähemad või kaugemad edasiarendused. Kus juures sakslased ise polnud ka siin eriti puhtad poisid. M-34 mootor (mis oli näiteks Il-2 jõuallikaks) oli küll väga kauges, kuid siiski suguluses sakslaste BMW VI mootoriga, mille litsentsi venelased omal ajal neilt hankisid.

Lennukid olid aga enamuses siiski venelaste enda väljatöötatud ning toodetud. Ning need "Curtiss-P tüüpi " lennukid ilmselt hoopis I-153 tüüpi biplaanid, millede üksik eskadrill Saaremaal baseerus.
PriitP
Liige
Postitusi: 121
Liitunud: 14 Dets, 2004 16:18
Kontakt:

Postitus Postitas PriitP »

Väga huvitav kirjeldus. Ei tea kas vene lenduritel ka kummipaadid varustuses olid. Ei tahaks hästi uskuda. Igal juhul näitab juhtum muu kõrval varustuse suurt tähtsust.

Väga oluline tegur õhuvõitlustes olevat olnud ka väljaõpe. USA-l olevat teises maailmasõjas igal ajaperioodil olnud õppetegevuses kasutusel rohkem lennukeid (arv ulatunud vist isegi 35 000ni) kui lahingutegevuses väeosades. Sellest tulnud ka 1:10 ja veelgi parem kaotuste suhe võrreldes jaapanlastega. Guderian kirjutab memuaarides, et liitlaste maabudes Normandias saadi reservidest Läänerindele suunata 800 hävitajat, kuid neile ei jätkunud väljaõppinud lendureid.
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Postitus Postitas nublu »

PriitP kirjutas:Väga huvitav kirjeldus. Ei tea kas vene lenduritel ka kummipaadid varustuses olid. Ei tahaks hästi uskuda. Igal juhul näitab juhtum muu kõrval varustuse suurt tähtsust.
Kummipaatides pole kindel, kuid näiteks samast Saaremaalt Berliini pommitama lennanud DB-3 meeskondadel olid päästevestid olemas. Päris ei välist ka kummipaate, sest mõnedel üksikuil juhtumeil mainitakse ka selliseid eksootilisi asju :wink:

Kindlasti tulid näiteks kummipaadid jänkide lend-lease'i lennukitega kaasa.
PriitP kirjutas:Väga oluline tegur õhuvõitlustes olevat olnud ka väljaõpe. USA-l olevat teises maailmasõjas igal ajaperioodil olnud õppetegevuses kasutusel rohkem lennukeid (arv ulatunud vist isegi 35 000ni) kui lahingutegevuses väeosades. Sellest tulnud ka 1:10 ja veelgi parem kaotuste suhe võrreldes jaapanlastega. Guderian kirjutab memuaarides, et liitlaste maabudes Normandias saadi reservidest Läänerindele suunata 800 hävitajat, kuid neile ei jätkunud väljaõppinud lendureid.
Siin on üks oluline eripära venelaste/sakslaste ning inglaste/ameeriklaste lendurite väljaõppe ning teenistuse kohalt.

Ameeriklastel ning inglastel oli nn lahingtuuride süsteem. Lendur tuli lennukoolist treeningüksusesse, kus kogenud lendurite käe all õpiti õhusõja taktikat, koos tegutsemist jne. Seejärel moodustati nende samade kogenud lendurite juhtimisel lahingüksuse lülid ning mindi rindele.

Iga lahinglennuki meeskonna liige pidi sooritama 20 lahinglendu. Seejärel (kui oli õnne ning alla ei lastud) saadeti nad tagasi sinna treeningüksusesse juba selles "kogenud lenduri" rollis. Õpetas lennukoolist tulnud kollanokkadele õhusõja taktikat, formeeris neist lahingüksuse lüli ning viis need rindele.

Järgnes taas 20 lahinglendu. Kui mees oli ka nüüd õnnega koos, siis saadeti ta uuesti tagasi treeningüksusesse, kus ta oli juba "eriti vana kala" ning koordineeris teiste väljaõpet, tihti sai suunamise kuskile staapi või muule tagala kohale. Või eskadrillikomandöriks või veel kõrgemale kohale, kus lahinglennud olid juba suht harvad.

Ja suure tõenäosusega elas ta sel puhul ka sõja üle.

Venelastel ning sakslastel selline roteerimise süsteem puudus. Loomulikult said mehed aeg-ajalt puhkust, üksus tõmmati tagalasse uutele lennukitele ümberõppeks jne. Aga kes oli juba lahingüksuses, see enamasti sõdis ka seni, kuni alla tulistati. Või kui tõesti meeletult vedas - kuni sõja lõpuni.

Tänu sellele oli sakslaste ning ka venelaste parimate ässade skoorid suuremad. Samas aga võttis uute lendurite lahinglenduriteks vormimine rohkem aega, kaotused seal juures olid suuremad.

Ning näiteks nii sakslastel kui jaapanlastel hakkas sõja teisel poolel lendurite keskmine kvalifikatsioon kiiresti langema, kuna lennukoolid ei suutnud enam pädevaid lendureid juurde toota, aga vanad ässad hakkasid ükshaaval vastase arvulise ülekaalu all välja langema.

Samas inglaste ja ameeriklaste üksused säilitasid endise ühtlase keskmise kvaliteedi. Ning venelaste üksused isegi tasapisi hakkasid kogemuselt tasemele tõusma, sest kõige kriitilisemad aastad said mööda, mil päris õppimata lendureid rindele kihutati. Ning nende keskmine tase hakkas ka konkurentsi pakkuma.
Kasutaja avatar
sammal.habe
Liige
Postitusi: 817
Liitunud: 30 Apr, 2004 19:49
Asukoht: 58°22'N 26°43'E
Kontakt:

Re: Saksa lahinglendur Walter Nowotny Saaremaal

Postitus Postitas sammal.habe »

Vaikal kirjutas: Kuramaa rannani oli Sõrve sääre tipust umbes 60 kilomeetrit ja ta otsustas selle vahemaa kätega sõudes ületada.
60 kilomeetrit see vahe nüüd ka ei ole... ilusa ilmaga paistab Sõrve tipust Kura rand kenasti kätte.
ictta
Liige
Postitusi: 2151
Liitunud: 15 Juun, 2004 4:11
Asukoht: Pärnumaa
Kontakt:

Postitus Postitas ictta »

Tea kas selle venne lennuk on seal Sõrves alles veel?
ictta
Liige
Postitusi: 2151
Liitunud: 15 Juun, 2004 4:11
Asukoht: Pärnumaa
Kontakt:

Postitus Postitas ictta »

Tea kas selle venna lennuk on seal Sõrves alles veel?
oliver
Liige
Postitusi: 2100
Liitunud: 01 Dets, 2004 17:53
Asukoht: Saarel
Kontakt:

Postitus Postitas oliver »

Ei usu et seal midagi alles on, laine ja jää teevad oma töö.
Aga mine sa tea :wink:
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Re: Saksa lahinglendur Walter Nowotny Saaremaal

Postitus Postitas nublu »

Vaikal kirjutas: Nagu kirjeldab [tol ajal veel lendur-lipnik] Nowotny, sai ta 19. juulil 1941 ülesande “vaba jahi” pidamiseks Saaremaa kohal. Venelaste lahinglennukite lennuväli asus tollal Kuressaare lähedal ja kui Nowotny oma julgestaja saatel sellest üle lendas, tõusid lennuväljalt õhku kümme venelaste hävitajat.
Huvi pärast vaatasin järgi. See oli Baltimere laevastiku 12. üksik hävituslennukite eskadrill, mis asus tol ajal Kogula lennuväljal. Saaremaa mõõte arvestades ei ütleks, et see oli Kuressaare lähedal :wink: Kogula jääb kuskil Kuressaare-Kihelkonna vahel poolele teele. No aga Euroopast tulnud mehele oli see muidugi kiviga visata :lol:

Hiljem kasutasid sama lennuvälja 1. Miini-Torpeedolennuväe polgu lennukid, mis käisid Berliini pommitamas. Ühes sellele operatsioonile pühendatud raamatus mainitakse, et lennuvälja õhukaitse oli väga nõrk. Praktiliselt puudusid õhutõrjekahurid, olid jäänud vaid üksikud I-153 lennukid sellest eskadrillist (vist oli juttu neljast lennukist nende saabumise hetkel kuskil augusti algul 1941). Ning kui sakslased hiljem asusid Saaremaa lennuvälju pommitama, siis päästis neid vaid see, et nad oma lennukid parkisid lennuväljast eemal, peaaegu juba külas sees...

Hiljem said need hävituslennukid seal kõik otsa. On nagu meelde jäänud, et viimased kaks purunesid mingil lennuvälja pommitamisel. Võttes arvesse tolleaegse eskadrilli standardkoosseisu ja eeldades et kõik muud kaotused olid õhulahinguis - sakslased tulistasid õhulahinguis alla siis 10 eskadrilli lennukit (eskadrillis oli 12 lennukit). Ja neist 3 tahab siis Nowotny enda arvele saada ning koguni vaid ühel lahinglennul.

Nii et siit paistab otsapidi välja üks selline nähtus, mida inglise keeli nimetatakse "overclaiming" :twisted:

See oli omane kõigile õhusõjas osalenud riikidele. Piloodid väitsid (kõigi nö õhuvõidud kokkuliidetuina), et nad on tulistanud alla keskeltläbi 2..2,5 korda rohkem lennukeid, kui vastane tegelikult kaotas. See polnud mingi lihtlabane valetamine. Lihtsalt õhulahingus vahetuvad olukorrad nii kiiresti, et tihti oli väga raske aru saada, kes selle konkreetse lennuki alla tulistas. Mitu meest "nägi", et see oli just see tema tulistatud lennuk. Mõnigi "allatulistatud" lennuk suutis aga teha õnnestunud maandumise kodulennuväljal ning piloot võis selle kerest vaid kuuliauke kokku lugeda. Ning mehhaanikud teda kiruda ning üritada masinat jälle lennukorda saada.

Jne...
oliver
Liige
Postitusi: 2100
Liitunud: 01 Dets, 2004 17:53
Asukoht: Saarel
Kontakt:

Postitus Postitas oliver »

"Samas aga märkas ta, et talle järgnenud hävitaja tulistab teda. Kohe sai ka lennuki mootor tabamuse. Kuid veel enne jõudis ta venelase hävitaja pihta tule avada ja see oli tol päeval kolmas Nowotny poolt alla tulistatud vaenlase lennuk."


Talle järgnenud - st. tagantpoolt lähenenud lennuk tulistas teda. Nowotny pidi ikka kange mees olema kui ta purustatud mootoriga suutis venelase seljataha manööverdada ja selle alla lasta :idea:
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Re: Saksa lahinglendur Walter Nowotny Saaremaal

Postitus Postitas nublu »

nublu kirjutas:(eskadrillis oli 12 lennukit).
Sry, minu rumal viga. Siiski oli hävituslennuväe eskadrillis sel ajal 15 lennukit. Seega, kõik rehkendused on 3 lennuki võrra nihkes...
teddybbeer
Liige
Postitusi: 361
Liitunud: 17 Apr, 2004 15:07
Kontakt:

Postitus Postitas teddybbeer »

1 pilt rohkem väärt kui 1000 sõna...

Pilt
PriitP
Liige
Postitusi: 121
Liitunud: 14 Dets, 2004 16:18
Kontakt:

Postitus Postitas PriitP »

Üksteisele sappa võtmine on tõesti võimatu! :lol: Võis olla ka nii, et Nowotny suutis end keerata venelase suhtes vastukursile ja siis tulistati üksteist alla.
oliver
Liige
Postitusi: 2100
Liitunud: 01 Dets, 2004 17:53
Asukoht: Saarel
Kontakt:

Postitus Postitas oliver »

Pigem purunes kütusevoolik ja lennuk pudenes hiljem selle tõttu alla.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist