1. leht 4-st

Saksa lennukid Eestis

Postitatud: 18 Mai, 2010 9:57
Postitas nublu
Ostsin ebay.de pealt 2 pilti, kus peal Pärnus pildistatud saksa vesilennukid. Pilte endid pole veel kätte saanud, aga juba praegu on küsimusi rohkem kui fotosi :roll:

Esimese fotoga on veidi lihtsam lugu. Sellel Arado Ar 95 miskisel laeval. Lennuki Kennzeichen (7R) on näha. Tegu peaks olema Aufklärungsgruppe (See) 125 3. staffeli lennukiga.

Pilt

Asja teeb keerulisemaks see, et 3. staffeli kohta pole infi, et see oleks Eestis baseerunud. 1941. a. suvel oli Pärnus grupi staap ning 1. staffel. 2. staffel oli mingil ajal Haapsalus. 3. staffel oli aga hoopis Soomes.

1943. a. sai aga need Aradod omale eestlaste AufklGr 127. ja mis eriti huvitav - eestlased sunnikud ei värvinud (ma ei tea küll kas kõigil, aga osadel kindlasti mitte) Kennzeichen'eid üle. Sellel lennukil on näha ka ninas olev staffeli vapp. Pole hetkel eestlaste lennukite pilte käepärast. Kas need olid ikka üle võõbatud? Või lendasid eestlased ka võõra staffeli vapiga ringi?

Asja teeb huvitavamaks aga teise lennuki pilt, mis esimesega koos müügis oli.

Heinkel He 59.
Pilt

Nende siin kandis liikumise kohta ei õnnestunud mul üldse infi leida. 1941. a. olid need peamiselt Küstenfliegergruppede kasutuses ning korjasid Inglismaa ümber merest allalastud saksa lendureid üles. Siin regioonis on mainitud ainult 4 lennukit, mida Soome Ilmavoimat lühikeseks ajaks sakslastelt rentisid. Seda samuti 1943. a. Neist 2 lennukit said ka ajutiselt soome värvid, 2 aga lendasidki saksa värvides ringi.

Sellelt müüja tehtud skännilt ei õnnestu kahjuks ka Kennzeichen'it välja veerida. Kui pilt on õnnelikult käes, siis üritan ise vähe suurema resoga asja vaadata.

Nii et küsiks kas kellelegi on jäänud ette infi He 59 Eestis ja eriti siis muidugi Pärnus viibimise kohta? Aastatel 1941 või 1943? Mis olid nende Soomele laenatud He 59 Kennzeichen'id?

Samal müüjal oli veel mitu sõjalaevade fotot ka Pärnust. Laevade pärast kipun ise nagu 1941. a. ja Saaremaa operatsiooni aega tegelikult kahtlustama. Nii et kas kellegil on infi He 59 viibimisest Eestis 1941. a.?

Postitatud: 18 Mai, 2010 10:23
Postitas andrus
Nii et kas kellegil on infi He 59 viibimisest Eestis 1941. a.?
http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopic.php?t=7612

ps.
ja esimesel pildil on He-114 :)

Postitatud: 18 Mai, 2010 11:23
Postitas nublu
Ahahh. Siis paistab see He 59 olevat NE+UY

Ja kui esimene lennuk on hoopis He 114, siis tegemist ilmselt 2. staffeli lennukiga.

No igatahes süda rahul. Paistab, et pildid pärit tõesti 1941. a. Tänud!

Postitatud: 18 Mai, 2010 22:45
Postitas andrus
nublu kirjutas:Ja kui esimene lennuk on hoopis He 114, siis tegemist ilmselt 2. staffeli lennukiga.
Kasutaja Seaplanes on usaldusväärne allikas:
The He 59E DK+BS W.Nr. 2584 was at Pansio seaplane station near Turku, Finland, when damaged on 23.07.1941. At the same station was He 114 aircraft of Aufkl.Fl.Staffel 1./125 and not 2./125. The He 114 aircraft of 1./125 had been taken over from 2./125 during July 1941 as soon as the latter unit could replace them with Ar 196.
Staffel 1./125 had initially been equipped solely with He 60 aircraft, but from late June or early July operated a mix of He 60 and He 114 until the unit transferred to List on 7.11.1941 for conversion to BV 138.
http://forum.12oclockhigh.net/archive/i ... -6022.html

tema väiteid kinnitab kaudselt ka see leht: http://www.airwar.ru/history/av2ww/axis ... gidro.html

Valtonen annab veel ühe He-59 kaotuse:
30.08.1941 He 59, WNr.2872 TW+HN, 9.Seenotstaffel sööstis maha (vette ?) Santahamina lennuväljal ja purunes täiesti, surma said lennuki ülem Uffz. Otto Henkel, vaatleja Lt. Alfred Zehendhofer ja pardamehaanik Uffz. August Gausmann. Radist Ogfr. Ronald Siegert sai vigastada, pääses Ogfr. Liebert SN Bezirkstelle Helsinkist.

Re: Saksa vesilennukid Eestis

Postitatud: 18 Mai, 2010 23:21
Postitas kari lumppio
nublu kirjutas:...

Esimese fotoga on veidi lihtsam lugu. Sellel Arado Ar 95 miskisel laeval. Lennuki Kennzeichen (7R) on näha. Tegu peaks olema Aufklärungsgruppe (See) 125 3. staffeli lennukiga.
...
1943. a. sai aga need Aradod omale eestlaste AufklGr 127. ja mis eriti huvitav - eestlased sunnikud ei värvinud (ma ei tea küll kas kõigil, aga osadel kindlasti mitte) Kennzeichen'eid üle. Sellel lennukil on näha ka ninas olev staffeli vapp. Pole hetkel eestlaste lennukite pilte käepärast. Kas need olid ikka üle võõbatud? Või lendasid eestlased ka võõra staffeli vapiga ringi?
Tere!

Siinkohal võin tõdeda et dokumentaalselt tõestatult need Kennzeihnen'id värviti üle!!!

AGr 125 perioodi järgi Ar 95 -lennukid said Stammkennzeichnen'id tagasi: DK+U_ ja paar tüki DK+V_. Algul nendega lendas ka AGr 127 ning Verbandkennzeichnen'id 6R+_L said need alates septembris 1943. Nota bene et L-täht on kolmanda Staffli tunnus. Algul (suvel 1943) veelennukide Staffel oli Aufklärugnstaffel 127'i 3. Staffel. Esimene ja teine olid ööpommittajate stafflid. "Aadlistafflid" vahetasid nime Nachschlachtgruppeks hilissügisel 1943.

Viimane üksik Ar 95 Stkz'ga esines veel suvel 1944! See oli DK+VB 6.7.1944 ja tõenäoliselt selle foto oli rootsi lennuajakirja MACH (70 või 71) artiklis. Remi Milk'i foto nii et kellel pääs Ämari kogumikusse võiks kontrollida?

Hoiaksin siiski lõpud kaardid oma rinna vastu sellel foorumil - uuringud on veelgi pooleli. Privas/e-mailiga võib teema jätkada.

AGr 125 vapid ilmselt võõbati üle. Vähemalt mina ei ole neid pildidel näinud.

He 59 kohta ei oska kahjuks hetkel kirjutada midagi. Ei tea kuna sakslased hakasid rakendama Seenot -üksusi Eesti vettes ja randadel?


Andrusel on äkki ka midagi lisata? Vähemalt He 59de kohta.

kõike head,
Kari

Postitatud: 19 Mai, 2010 9:26
Postitas nublu
Hm, väga võimalik, et siis tegu ikkagi 1./125 lennukiga.

Uurisin eile seda fotot pikemalt ning tundus kuidagi kahtlane see staffelwappe. Pilt küll udune, aga tundus olevat rohkem ikka selle pommiga pingviini moodi, kes 1. ja 3. staffeli vappidel ilutseb. Mitte need 2. staffeli merihobud.

Pilt

Pilt

9. flotilli ja ww2.dk lehel polnud mainitud, et ka 1. staffelis sel ajal He 114 olid, siis arvasingi, et ehk ikka see 2. staffel oli...

http://www.9thflottilla.de/9a125.htm

Mis puutub neisse AufklGr 127 Kennzeichen'eid - kusagil oli Milgil mainitud ka mingeid 7R tähiseid. Pean järgi vaatama, mis kontekstis ja kus see tal oli.

Postitatud: 22 Mai, 2010 12:39
Postitas nublu
Kuna ma siit nii expert abi sain - muutsin veidi teema pealkirja ja panen ühe foto veel arvamuste avaldamiseks :P

See oli samuti eBay.de peal, aga seekord läks mul näppude vahelt ära. Mis muidugi ei tähenda, et mul endiselt poleks huvi teada saada kelle/millega tegemist :wink:

Pilt

Ehk siis FW 58 Kennzeichen NF+NW. Pildi pöördel oli kiri 1941 Narwa.

Kiusasin juba ka ArvoLV-d selle pildiga. Tema avastas, et üks FW 58 NF+NV oli JG53 staabi käes. JG53 "riivas" 1941. a. kergelt ka Eestit. II Gruppe olla mingil hetkel Petseri lähedal baseerunud.
http://www.luftwaffe-experten.org/stam-n.html

Tegemist siis ilmselt Stammkennzeichen'iga? Mis üksusele võis lennuk olda mõeldud? Või juba teenis? Samuti JG53 staap? Või JG 54 hoopis? Või midagi muud?

Kõik vihjed teretulnud :P

Re: Saksa vesilennukid Eestis

Postitatud: 31 Mai, 2010 23:48
Postitas andrus
kari lumppio kirjutas:AGr 125 perioodi järgi Ar 95 -lennukid said Stammkennzeichnen'id tagasi
tundub, et ka He 60 lendasid stammkennzeichenitega: seni leidsin BB+IS ja BB+OY, lisaks ka see 1942.a. oktoobris alla tulnud DD+UU. 1943.a. oktoobrist on veel tähis DE+UU.
Info usaldusväärsust vähendab see, et Lentolaivue 6 sõjapäevikus on vähemalt ühel korral segi aetud He 59 ja He 60.

He 59 tähistest noppisin välja TW+HI, PY+NK ja PP+AO.

He 59 Eesti vetes Borni raamat suurt midagi rohkem ei pajata kui Kübassaare teema all ära toodud sai (Born sattus 9.Seenotstaffelisse septembri alguses).
On olemas veel tuntud grafomaani Kurowski teos: Kühn, Volkmar. Der Seenotdienst der deutschen Luftwaffe.
Ma siin kerges meeltesegadusehoos tellisin tema teise raamatu: Kurowski, F.: Seekrieg aus der Luft, kui läbi vaatan, siis mõtlen, kas seda esimest tasub ka otsima hakata.

Samas, Saksamaal Liiduarhiivis on tõenäoliselt 9.Seenotstaffeli (Valtoneni arvamus) käsikirjaline sõjapäevik - äkki võiks rahad kokku panna ja selle kamba peale tellida?
RL 29/9 Unbekannte Seenotdienststelle im Bereich Seenotzentrale ostw. Ostsee
Kriegstagebuch (handschriftlich)
Enthält u.a.:
Einteilung in Seenotzentrale mittlere Ostsee mit Bezirksstelle Bug und Nest sowie Seenotzentrale ostw. Ostsee mit Bezirksstelle Pillau, Libau und Turku
20. Juni - 26. Sept. 1941
http://startext.net-build.de:8080/barch ... /index.htm

ps.
1./125 lennuk "B" pommitas ja ründas pardarelvade tulega 8.juulil 1941.a. allveelaeva U-142. Detailid on kahjuks veel segased. Nii et kui He 114 anti enne seda kuupäeva üle 1./125 käsutusse, siis on olemas võimalus, et pildil on ajalooga lennuk...

Re: Saksa vesilennukid Eestis

Postitatud: 01 Juun, 2010 9:53
Postitas kari lumppio
andrus kirjutas:
kari lumppio kirjutas:AGr 125 perioodi järgi Ar 95 -lennukid said Stammkennzeichnen'id tagasi
tundub, et ka He 60 lendasid stammkennzeichenitega: seni leidsin BB+IS ja BB+OY, lisaks ka see 1942.a. oktoobris alla tulnud DD+UU. 1943.a. oktoobrist on veel tähis DE+UU.
Info usaldusväärsust vähendab see, et Lentolaivue 6 sõjapäevikus on vähemalt ühel korral segi aetud He 59 ja He 60.
Tere!

AGr 127 He 60'dest pole paberile jäänudgi muud kui Stammkennzeichnen'id. See tüüp oli juba peaaegu kadunud koosseisust (järel 3-4 lennukid) kui Verbandkennzeichnen'id (6R+_L) võeti kasutusele.

(Tallinnast lendavate) He 60 Stkz'de puhul on probleemiks see et soome arhiivmaterjalis neid (variante) leidub rohkem kui AGr 127'l oli üksikuid He 60sid!! Jah LeLv 6 sõjapäevikus on asju segi ajatud. See aga pole see parim allikas ka.

Kari

Postitatud: 01 Juun, 2010 20:17
Postitas Arnold
Pilt küll udune, aga tundus olevat rohkem ikka selle pommiga pingviini moodi
Pingviin vahiks justkui teisele poole? Negatiiv on ilmutamise ajal justkui õieti (see "B") - vapinduses selliseid asju jälgitakse ikka päris piinliku täpsusega. :shock:

Postitatud: 13 Juun, 2010 19:10
Postitas Fucs
Pole mingi spets, aga minu teada oli staffeli embleem
Pilt
hoopis Bordflieger Ergänzungsstaffel oma

ja AGr125 (See) (Seeaufklärungsgruppe 125) staffelite embleemid olid:
1(See)/AGr125
Pilt
2(See)/AGr125
Pilt
3(See)/AGr125
Pilt

OT
Samasugune pingviin, ainult pommi asemel on kiiker, oli Küstenfliegergruppen KfGr706 2 staffelil ehk 2(Aufkl.)/KfGr706
Pilt

Re: Saksa lennukid Eestis

Postitatud: 06 Mai, 2012 16:53
Postitas andrus
Soomlaste ettevalmistustest He-59 tarvis, mis 1943.a. nende käsutada tulid, leiab suhteliselt palju infot Lentorykmentti 5 sõjapäevikust: http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=79063

näiteks lk.47 (22.08.1943) on selline info kirjas:
HL-59 olevat olnud nr 2596 = TYHD
HL-60 siis vastavalt nr 1986 = DDBA

Samas allikas mainitakse ka midagi Eesti rannikul olnud merepäästelennukitest. Lk.39 on 1943.a. 6.augusti all kirjas, et Tallinnas on üks He-59 ja üks lennupaat, Aseris lennupaat ja Narva-Jõesuus üks He-59 ning antakse juhiseid, kuidas neid välja kutsuda.

Re: Saksa lennukid Eestis

Postitatud: 09 Juun, 2012 16:29
Postitas andrus
Jätkuks sellele postitusele: http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... 49#p207249

Kaotuste nimekirjas http://www.airwar.ru/history/av2ww/axis ... 6loss.html number 141

141 18.07.41 2.(Н)/21 H F Орлова Таранен И-16 Hs126 4026 100 Экипаж невредим

Sündmus toimus saksa andmetel Omuti lähistel. 2 (H)/21 lennuk oli Virumaal tegemas teede ja sillaluuret.
11,30 paiku rammiti lennukit Rata poolt, tugevalt vigastatud lennukil õnnestus 100 km kaugusel olnud oma lennuvälja lähistele tagasi lennata, seal hüppas meeskond lennukist välja ja pääses vigastusteta.

Võimalik, et lennukis istus Lt. Hasenkamp
HASENKAMP, Hans-Jürgen (Hansjürgen). (w.b.k. Greifswald). (DKG). 06.41 Lt., in 2.(H)/Aufkl.Gr. 21. 27.07.42 Lt., awarded DKG, 2.(H)/Aufkl.Gr. 21. 24.11.42 Oblt.(Kr.O./Fl.), trf from NAGr. 13 to Erg.Nahaufkl.Gr. Bromberg. 01.06.43 trf from the Heer to the Luftwaffe in the rank of Oblt. (Kr.O./Fl.).
http://www.ww2.dk/lwoffz.html

Nõukogude andmetel õnnestus ka võimalikul rammijal oma lennuväljale tagasi pöörduda:
В эпизоде 141 Hs-126 был таранен И-153 ст. лейтенанта (в некоторых источниках лейтенант) В.А. Михалёва, командира звена 71-го ИАП ВВС КБФ. После совершения тарана В.А. Михалёв смог посадить поврежденный истребитель на свой аэродром. 13.08.1941 года ему присвоено звание Героя Советского Союза.
19.juuli hommikul kell 05.30 sai teine 2.(H)/21 lennuk Narva lähedal vigastada ja pidi Gdovi kandis arvukate tabamuste tõttu hädamaandumise tegema.
Meeskond kannatada ei saanud. Võimalik, et meeskonnas oli lt. Kneifel.

Kaotuste nimekirjast ma vastet ei leidnud.

Re: Saksa lennukid Eestis

Postitatud: 06 Apr, 2015 1:10
Postitas andrus
Kas sama sündmus nagu teema esimeses postituses?
Pärnu SAGr 125 1.jpg
Pärnu SAGr 125 2.jpg
http://www.ebay.de/itm/org-Foto-Russlan ... 1827350178

Re: Saksa lennukid Eestis

Postitatud: 24 Apr, 2016 14:23
Postitas andrus
Tõenäoliselt viimane saksa lennuk, mis lasti alla Eesti lähistel. Andmed nõukogude poolelt:
2 giak 1.jpg
2 giak 2.jpg
Fedotov.jpg
Saksa poolelt on teada, et 3(F)/22 kaotas sellel päeval ühe Ju 188 teadmata kadununa, lennuk pidi tegema luuret Leningradi-Tallinna rajoonis.