Eesti A/S AGO Junkers Ju 52 ES-AGO/ES-AUL 2MS ajal

Eestlased ning eestlastest koosnevad üksused, relvad, lahingud, varustus, autasud jne jne...
Vasta
arvolv
Liige
Postitusi: 548
Liitunud: 06 Okt, 2006 15:06
Asukoht: Seattle, WA, USA
Kontakt:

Eesti A/S AGO Junkers Ju 52 ES-AGO/ES-AUL 2MS ajal

Postitus Postitas arvolv »

Lgp. foorumi kolleegid:

1939. aastal tellis A/S Ago Saksamaalt kaks Junkers Ju 52/3m gce tüüpi reisilennukit. Neist esimene, Eesti registreerimistunnusega ES-AGO (endine saksa D-AXWA - värvitahvel "A" lisatud all), saabus Eestisse 5. oktoobril 1939, lendur Peeter Olti juhtimisel. Teine "Tante Ju/Tädi Ju", ES-AUL (endine saksa D-AXWB), toimetati kohale 19. oktoobril 1939, saksa lenduri Dautzenberg'i poolt. ES-AGO, värvitahvel "B" all.

26. septembril 1940 natsionaliseerisid NL okupatsioonivõimud A/S Ago't. Eesti kaks Junkers Ju 52, ES-AGO /ES-AUL, olid siis Aeroflot'ile määratud. Lipu raamatu järgi (Aleksander Lipp: “Miljon kilomeetrit õhus”), seisid lennukid Jägalas kuni 1941. a. veebruarini, mil need lõpuks siis Riiga viidi.

Moskvas määrati need kaks endist eesti Junkers'it mingi eriotstarbelise eskadrilli koosseisu, liinilende nendega esialgu ei lennatud.

Minu küsimused siis:

A.) Kui D-AXWA jõudis Tallinna, kas lennukil oli saksa lipp saba peale värvitud, nagu joonistatud värvitahvli "A" peal (sama küsimus D-AXWB kohta)?

B.) Kas fotod nendest kahest "Eesti Junkers Ju 52" lennukitest on säilinud, mis näitavad neid lennukeid Aeroflot'i "tsiviil" markeeringutega/värvidega, 26. septembri 1940 ja juuni kuu 1941 vahel (formaalselt olid nad Aeroflot'ile märatud 1940. a. novembrist)?

C.) Aleksander Lipp ei maini, millal Junkers'id Aeroflot'i värvidesse maaliti - kas juba Eestis, Riias või Moskvas. Aga hiljemalt Moskvas Aeroflot'i erieskadrilli koosseisu arvamisel seda ilmselt tehti. Küll aga meenutab Lipp lennukite laiguliseks maalimist peale sõja puhkemist. Siis veel olid motoristid lootnud Eestisse minna, neil oli selleks luba käes. Aga ükski lennuk enam ei lennanud. Kolme motoristide tööks olevat siis antud see laiguliseks võõpamine. Aga mõned päevad hiljem olid lennukid uuesti üle värvitud, juba standardsesse vene sõjalennukite karva – pealt hallikasroheliseks ning alt helesiniseks.

Kas fotot nendest laiguliseks maalitud Ju 52 lennukitest on säilinud - ja siis sama küsimus nende Ju 52 kohta, värvitud siis standardse vene sõjalennukite karvades (pealt hallikasroheline ning alt helesinine). Värvitahvel "C", lisatud all, on puhas fantaasia joonistus hetkel, aga ma arvan, et endine ES-AGO, nägi umbes nii välja, nagu esitatud "C" värvitahvlis. Fotod Aeroflot'i Ju 52 lennukitest, L-59 ja L-64, peale 2MS Siberis, on Internet'is kergelt leida; need fotod olid siis minu alguspunktid.

D.) Olen (läänes ilmunud raamatust) lugenud, et peale 1941/1942 a., üks, kui mitte mõlemad endised eesti Ju 52 lennukid, olid operatiivselt aktiivsed Leningradi rajoonis NL lennuväes. Nad arvatavasti tõid relvi Leningradi ja evakueerisid lapsi.

Lufwaffe eraldusmärkidega lendamise jutt on aga vist väga kahtlane. Siberisse saadeti Junkers'id ju selle pärast, et omad alla ei tulistaks. Liiga “vaenlane” lennuk. Vaevalt, et neid sealt tagasi Euroopasse saadeti ning uuesti “saksa karva” võõbati. Kas seda juttu saaks tõestada või eitada? Kui see episood aga tõeline on, siis tahaksin ma kindlasti ühe värvitahvli sellest "mõistelisest Luftwaffe" Ju 52 lennukist valmistada....

Tänan väga abi eest.

Terv.;

Arvo L. V.

PS: 2MS sõja ajal, üks prantsuse Bloch MB.220 kandis ka saksa Deutsche Lufthansa (DLH) Kennzeichen'i · D-AXWA (ex prantsuse F-AOHH; nr 8; MB.220 использовавшийся немцами - http://www.airwar.ru/enc/cw1/mb220.html). Oletan siis, et kui "Eesti" Ju 52 lennukid Saksamaalt Eestisse lennati, olid saksa registreerimistunnused "D-AXWA / D-AXWB" siis ainult ajutised Übetragungskennzeichen'id.
Manused
Junkers Ju 52 3m ce D-AXWA ES-AGO CCCP-L22 MilNet v1 (750px).jpg
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 11 külalist