1. leht 1-st

Pihkva järve Bf 109

Postitatud: 01 Dets, 2013 18:02
Postitas toomas tyrk
Sai üle hulga aja Soomes käidud ja siis ka viimane "Siivet" ostetud. Juhtus huvitav number olema, kus sees mitu juttu, mis ka eesti lugejale huvi pakub.

Üks artiklitest on Mark Shepardi kirjutatud artikkel Pihkva järvest välja tõmmatud Me 109 algupärast ja eksirännakuist. Nimel sikutas nõuka aja lõpus Moskvas registreeritud firma nimega "Retrotehnika" Pihkva järvest Eesti ranniku ligidalt välja Bf-109G-6 lennuki, mis seejärel Läände müüdi. Lennuk on vahepeal tiiru ümber maakera teinud. Nüüd on aegamisi ka lennuki ajalooni hakatud jõudma.

Kogu stoorit lugege ajakirjast, lühidalt öeldes on aga arvatavasti tegemist 1943. a. Erla tehases valminud lennukiga, mis seejärel jõudis ilmselt JG 54 staapi. Lennuki detailidelt avastati Erla tehasenumbrid 28.077 mis peaks ilmselt vastama RLM Werksnumberile 410077. JG 54 staabis sai lennuk ilmselt tähistuse <0+ ja anti eskaadri tehnilisele ohvitserile.

Staap asus sel ajal Tartu lennuväljal. Lennuk sai arvatavasti veebruaris 1944 vene poolel õhutõrjetules viga, tagasilennul tegi hädamaandumise Pihkva järve jääl Eesti ranniku ligidal ja hiljem sai veel põhjalikult hakitud sakslaste kuulipildujate poolt, kes ei saanud lennukit jäält ära tuua.

Kõik see on siiski üsna oletuslik ja kokkulapitud teooria. Võimalik, et lennuk oli hoopis sama eskaadri IV grupis. Dokumente säilinud pole, üksuse tähistust lennukilt tegelikult ei leitud, jne.

Lennuk ise loodetakse lennukorda "taastada", mis tegelikult ilmselt tähendab suurema osa detalide väljavahteamist ja lennuki sisuliselt uuesti ehitamist.

Nagu juba öeldud - kogu lugu lugege ajakirjast.

Re: Pihkva järve Bf 109

Postitatud: 02 Dets, 2013 18:40
Postitas FW Anton
JG 54 losslist ei anna kummagi oletuse puhul midagi. Staabi üksuses kaotatud Bf 109G-6 (411260) 13.4.1944 Tartus. IV eskaadris ligilähedase tehase nr. (410097) kaotatud 18.12.43 ruudus 8785. Veebruaris 1944 nagu midagi muud polegi Bf-109 osas. Äkki on tegu JG 51 lennukiga?

Re: Pihkva järve Bf 109

Postitatud: 11 Dets, 2013 13:20
Postitas andrus
Selle järgi http://ww2.dk/air/jagd/jg54.htm ongi ainuke JG54 kandidaat IV/54. Huvitav, mismoodi nad Stab/54 peale tulid?

Võimalikud kuupäevad: http://www.airwar.ru/history/av2ww/axis ... mloss.html ja http://www.ahs.no/ref_db/lw_summ_loss_acft_overview.asp

Re: Pihkva järve Bf 109

Postitatud: 11 Dets, 2013 14:35
Postitas FW Anton
Tegelt jäi üks asi kahe silma vahele. veebruaris 1944 baseerus, Dno, Pihkva, Petseri ja Tartu lennuväljadel ka II/JG 5. Lennuk võis kuuluda ka sellele grupile.

Re: Pihkva järve Bf 109

Postitatud: 07 Mär, 2014 11:18
Postitas andrus
II/JG5 sai käsu siirduda Luftflotte 1 alla oktoobris 1943. Minek oli 3.novembril üle Kemi, Pori ja Tallinna.
Tagasi Alakurtti tuli üksus 4.märtsil 1944.a., põhjuseks see, et sakslastele tundus, nagu kavatseksid sovjetid rünnata.
Uuesti tagasi Luftflotte 1 alla liikus üksus 20.aprillil 1944.a.

Valtonen: Luftwaffen pohjoinen sivusta 1997 lk. 301
seekord paistab ka http://ww2.dk/air/jagd/jg5.htm sama meelt olema.

Re: Pihkva järve Bf 109

Postitatud: 20 Aug, 2020 16:34
Postitas andrus
Natuke uuem artikkel lennukist: https://www.ffjournal.net/item/15145-mi ... hmitt.html
Midwest Aero Restorations, Ltd. postitab ka aegajalt liikuvaid pilte: https://www.facebook.com/Midwest-Aero-R ... 098441015/

Internetist otsides aitab järve nimi: Swiblo. Pidavat asuma eesti-vene piiril.
Tehasetähis on võib-olla RK+FY

Mõnes kohas räägitakse selle lennukiga seoses sellisest lendurist (andmed http://ww2.dk/lwoffz.html lehelt):
GRÖNE, Josef. (DOB: 01.12.18 in Essen).
25.08.42 Lt., in 4./JG 54.
31.10.42 at JGr. Drontheim for training, then to Erg.JGr. Ost and then to 4. and 12./JG 54.
16.01.43 Lt., 4./JG 54.
08.43, trf to 10./JG 54.
10.43 appt Techn.Offz. in IV./JG 54.
13.04.44 Oblt., Techn.Offz.? Stab/JG 54 WIA - Bf 109 G-6 shot down over Tartu [Version #2: take-off accident at Dorpat a/f ].
12.44 appt Stafü 16./JG 54.
16.02.45 Oblt., appt Stafü in JG 5. Credited with one victory.

Tehasenumbri 411260 üksuseks antakse teise variandina Stab IV/JG 54, erinevalt Rosipali nimekirja Stab/JG 54.
Teise 13.04.1944 kaotuseks loetud IV/JG 54 Me 109 lennuki tehasenumber ei ole teada.