Mootor/propellersaanid EW sõjaväes?
Mootor/propellersaanid EW sõjaväes?
Lgp. foorumi liikmed/lugejad:
Eesti Antiikautode Galerii Website'il (http://www.eag.unicweb.ee/ewkeretehased.html) on kirjutatud et...Mootorsaani ehitamist alustati 1931. aasta detsembris ja kõik osad peale mootori valmistati Feierbachi tehases. Saani veekindel kahekordse põhjaga kere ehitati vineerist ja plekist, jõuallikaks oli lendur Tammelt 1200 krooni eest ostetud 70 hj Siemens-Halske lennukimootor ning sõidukiiruseks arvestati olenevalt jää- ja ilmastikuoludest 60-100 km/h. Saani mahtus 8-9 inimest ja selle ehitamine läks maksma 3500 krooni. Esimesed proovisõidud tehti 13.-14. veebruaril 1932 Ülemiste järvel. Ilmnesid mõned puudused, mis loodeti peagi kõrvaldada ja seejärel saan Haapsalu - Heltermaa vahel käiku lasta.
(Päevaleht 24.01.1932, 21.02.1932; Kaja 16.02.1932; Waba Maa 16.02.1932).
Propellersaani foto: http://www.eag.unicweb.ee/EW/Feierbach/ ... aan_sf.jpg
Minu küsimused siis:
1.) Kas EW sõjavägi kunagi kasutas nii sugused mootor/propellersaanid?
2.) Kui ja, kas fotod nendest EW sõjaväe propellersaanidest eksisteerivad?
3.) Kas on teada, kas lätlased või leedulased kasutasid nii sugused masinad; 1918-1940 aastate vahel?
4.) Kui lendur Tamm (Johann TAMM, mootorlendur ?) aitas SH mootori ostmisega - kas see tähendab et EW lennuvägi oli ka kuidagi selle Feierbach'i mootor/propellersaani projektiga seotud?
Tänu ette abi eest.
Terv.;
Arvo L. V.
Eesti Antiikautode Galerii Website'il (http://www.eag.unicweb.ee/ewkeretehased.html) on kirjutatud et...Mootorsaani ehitamist alustati 1931. aasta detsembris ja kõik osad peale mootori valmistati Feierbachi tehases. Saani veekindel kahekordse põhjaga kere ehitati vineerist ja plekist, jõuallikaks oli lendur Tammelt 1200 krooni eest ostetud 70 hj Siemens-Halske lennukimootor ning sõidukiiruseks arvestati olenevalt jää- ja ilmastikuoludest 60-100 km/h. Saani mahtus 8-9 inimest ja selle ehitamine läks maksma 3500 krooni. Esimesed proovisõidud tehti 13.-14. veebruaril 1932 Ülemiste järvel. Ilmnesid mõned puudused, mis loodeti peagi kõrvaldada ja seejärel saan Haapsalu - Heltermaa vahel käiku lasta.
(Päevaleht 24.01.1932, 21.02.1932; Kaja 16.02.1932; Waba Maa 16.02.1932).
Propellersaani foto: http://www.eag.unicweb.ee/EW/Feierbach/ ... aan_sf.jpg
Minu küsimused siis:
1.) Kas EW sõjavägi kunagi kasutas nii sugused mootor/propellersaanid?
2.) Kui ja, kas fotod nendest EW sõjaväe propellersaanidest eksisteerivad?
3.) Kas on teada, kas lätlased või leedulased kasutasid nii sugused masinad; 1918-1940 aastate vahel?
4.) Kui lendur Tamm (Johann TAMM, mootorlendur ?) aitas SH mootori ostmisega - kas see tähendab et EW lennuvägi oli ka kuidagi selle Feierbach'i mootor/propellersaani projektiga seotud?
Tänu ette abi eest.
Terv.;
Arvo L. V.
-
- Liige
- Postitusi: 198
- Liitunud: 24 Veebr, 2005 18:27
- Asukoht: Metsakooli tee9, Tallinn
- Kontakt:
mootorsaanid
Taolisi propelleritega agregaate olla jah idanaabril Peipsil päris mitmeid olnud. Olla isegi ühe Eesti piirivalvuri sellega erakorralisele ekskursioonile viinud. Viimane polevat seda küll mitte vabatahtlikult teha tahtnud. Kusagilt kuuldud-loetud info. Juhtunud olla see ikka eelmise EW ajal.
Ja, muideks, äraarvamata kärmesti olla need poollennukid liikunud mööda järvejääd. Ainult manööverdamine ei olevat nendega mitte eriti lihtne olnud ja seepärast olla punahingelised piirivalvurid neid korduvalt järvejääl ka kummuli keeranud.
Ja, muideks, äraarvamata kärmesti olla need poollennukid liikunud mööda järvejääd. Ainult manööverdamine ei olevat nendega mitte eriti lihtne olnud ja seepärast olla punahingelised piirivalvurid neid korduvalt järvejääl ka kummuli keeranud.
Postitusi lugedes kasuta kôigepealt oma aju (NB!! peaaju) HOMO SAPIENS !!! (e. foorumlane)
Stellung halten und sterben!!
Stellung halten und sterben!!
EW propellersaan 1932/Saksa Propellerschlitten 1930
Lgp. represseritu, jrgen20 ja hillart:
Tänan väga informatsiooni ja selgituste eest. Olen väga tänulik Teile.
Esimesel aprillil, 1930 aastal, alustasid sakslased oma "Deutsche Grönland-Expedition Alfred Wegener"'iga. Järgmine Website'i lehekülg -
http://www.awi-bremerhaven.de/AWI/Press ... tten-w.jpg - näitab ühe saksa Propellerschlitten'i, mida sakslased selle ekspeditsiooni ajal kasutasid (kahjuks see 'Schlitten ei töötanud operatiivselt/tehniliselt saksa eelarvamuste järgi).
Huvitav näha et see saksa Grönland'i-Propellerschlitten ja see propellersaan, mis eestis kaks aastat hiljem Feierbach'i tehase poolt valmistati (http://www.eag.unicweb.ee/EW/Feierbach/ ... aan_sf.jpg), kujuliselt väga sarnased olid.
Jälle; tänan väga abi eest.
Terv.;
Arvo L. V.
Tänan väga informatsiooni ja selgituste eest. Olen väga tänulik Teile.
Esimesel aprillil, 1930 aastal, alustasid sakslased oma "Deutsche Grönland-Expedition Alfred Wegener"'iga. Järgmine Website'i lehekülg -
http://www.awi-bremerhaven.de/AWI/Press ... tten-w.jpg - näitab ühe saksa Propellerschlitten'i, mida sakslased selle ekspeditsiooni ajal kasutasid (kahjuks see 'Schlitten ei töötanud operatiivselt/tehniliselt saksa eelarvamuste järgi).
Huvitav näha et see saksa Grönland'i-Propellerschlitten ja see propellersaan, mis eestis kaks aastat hiljem Feierbach'i tehase poolt valmistati (http://www.eag.unicweb.ee/EW/Feierbach/ ... aan_sf.jpg), kujuliselt väga sarnased olid.
Jälle; tänan väga abi eest.
Terv.;
Arvo L. V.
Ajakirjanduse põhjal ehitati see saan Feierbachi tehases tõesti puhtalt tsiviilalgatuse korras. Ja eeskujuna kasutati millegipärast just Wegeneri Gröönimaa ekspeditsiooni saani, mitte näiteks Soome saane.
Kui hästi inimeste/kauba vedu mandri ja saarte vahel tööle hakkas ja mis sellest saanist edasi sai, ei ole praegu kahjuks veel teada.
1937 või 1938 algatas ajaleht Uus Eesti korjanduse piirivalvele mootorsaani muretsemiseks.
Nagu siit selgub:
http://www.hiidlane.ee/index.php?arhiiv ... 0152731000
ehitati piirivalvele Sadamatehastes päris uus saan, mis valmis 1939. aastal.
Kui hästi inimeste/kauba vedu mandri ja saarte vahel tööle hakkas ja mis sellest saanist edasi sai, ei ole praegu kahjuks veel teada.
1937 või 1938 algatas ajaleht Uus Eesti korjanduse piirivalvele mootorsaani muretsemiseks.
Nagu siit selgub:
http://www.hiidlane.ee/index.php?arhiiv ... 0152731000
ehitati piirivalvele Sadamatehastes päris uus saan, mis valmis 1939. aastal.
Re: Mootor/propellersaanid EW sõjaväes?
Eestis oli kaks Tamme perekonnanimega lendurit. Neist Otto Tamm oli sv lendur, kuid tema sai oma lendurikutse alles 1940. a. (lõpetas eksternina lennukooli).arvolv kirjutas:Lgp. foorumi liikmed/lugejad:
4.) Kui lendur Tamm (Johann TAMM, mootorlendur ?) aitas SH mootori ostmisega - kas see tähendab et EW lennuvägi oli ka kuidagi selle Feierbach'i mootor/propellersaani projektiga seotud?
Johann (ka Juhan) Tamm oli eralendur. Lõpetas Tallinna Õhuasjanduse Ühingu mootorlendurite kursuse 1936. a. (koos William Laanekõrbi ja veel nelja muu õpilasega).
Artiklis on mainitud ilmselt tõesti teda. Aga sel ajal ei olnud tal lennuväega küll midagi tegemist. Küll aga juba II M-s. ajal
Kahjuks ma ei tea mis äriga Johan Tamm eraelus tegeles, et ta seda mootoriostu vahendas...
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
Propellersaanid/Johann TAMM
Lgp. manic ja nublu;
Tänan väga informatsiooni ja selgituste eest. Olen väga tänulik Teile.
Terv.;
Arvo L. V.
Tänan väga informatsiooni ja selgituste eest. Olen väga tänulik Teile.
Terv.;
Arvo L. V.
-
- Site Admin
- Postitusi: 5558
- Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
- Kontakt:
Jäi eile täiesti juhuslikult youtube'is selline video ette. Panen siis siia ka lingi.
http://www.youtube.com/watch?v=jx_pyMEhFsM
http://www.youtube.com/watch?v=jx_pyMEhFsM
-
- Site Admin
- Postitusi: 5558
- Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
- Kontakt:
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 40072
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
-
- Site Admin
- Postitusi: 5558
- Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
- Kontakt:
Ma siiski pakuks, et filmivõte tehti autost. Aerosaan lihtsalt ei sõitnud veel täie lauluga.
Aga nagu sai mainitud ka siin ühes "pääste" teemas - Ülemiste ei olnud sel ajal mingi traataiaga piiratud pühamu. Kuigi suur osa Tallinna joogiveest tuli juba sealt.
Lennukid lihtsalt ei kasutanud Ülemiste järve enam, peale Ülemiste lennuvälja valmimist.
Auto järvejääle sõitmisele ei pannud aga keegi kätt ette.
Ülemiste järv oli tol ajal näiteks (kolmekümnendate lõpp) jääpurjetajate meka...
Purjeka jääle viimiseks oli ilmselt vaja puhast füüsilist jõudu
Samuti mootorsaani jääle toimetamiseks...
Aga nagu sai mainitud ka siin ühes "pääste" teemas - Ülemiste ei olnud sel ajal mingi traataiaga piiratud pühamu. Kuigi suur osa Tallinna joogiveest tuli juba sealt.
Lennukid lihtsalt ei kasutanud Ülemiste järve enam, peale Ülemiste lennuvälja valmimist.
Auto järvejääle sõitmisele ei pannud aga keegi kätt ette.
Ülemiste järv oli tol ajal näiteks (kolmekümnendate lõpp) jääpurjetajate meka...
Purjeka jääle viimiseks oli ilmselt vaja puhast füüsilist jõudu
Samuti mootorsaani jääle toimetamiseks...
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist