Kõigepealt avaldame headmeelt selle üle, et ajakirjanikud on tee siia leidnud ja võtnud vaevaks selgitada asju, mis muidu tekitaks väärarvamusi.Kui ma tahan oma autot remontida, siis remondifirmad ei saa mulle öelda, et teeme seda järgmisel aastal, sest praegu on mul mehaanik puhkusel või läks töölt ära ja ma pole veel uut välja koolitanud, tööpink katki ja eelarves selle parandamiseks raha pole, mutrivõti kadunud vms. Kuid kaitseväes väga tihti just selliste probleemidega maadeldakse. Üheks väljaks otsmise eemärgiks olekski selliset aukude kõrvaldamine, konkreetsed summad, konkreetne vastutus või kui ka augud jäävad, siis vähemalt paistavad need selgelt välja, mitte pole olukord kus teoorias on asi korras, aga tegelikult mitte
Mis nüüd ülaltoodut puudutab, siis Eestis on turu piiratuse tõttu päris mitu spetsiifilist valdkonda, kus on üksainus tegija (rohkemaid ei mahu) ja ta täpselt nii käitubki, nagu sa oma autoremondijutus väidad võimatu olevat. Ma nüüd ei oska öelda, kas DAFi-ide remont on sedavõrd spetsiifiline, aga haubitsate vms lahingutehnika oma on seda kahtluseta. Ja kui sa outsourced välja teenuse, millel pole pakkujate paljusust, siis on tulemuseks ühe pakkuja (või 2-3 pakkuja, kes omavahel tulu jagavad) täpselt samasugune jalgade järgi vedamine. Kui Soomet vms siia näiteks tuua, siis tuleb paratamatult kokku puutuda ka kultuurilise erinevusega.
Seega, vähemalt autode remont on väljast lahendatav ka seda on KV/KL seni ka kasutanud ilma mingi kaitseministeeriumi reformita, väeosad on remondikohad ammu üles leidnud ja külastavad neid ka praegu. Häda on selles, et meie autopargis eksisteerib vähemalt kümne eri autofirma toodang ja veidi kahtlane on kas seda kõike korraga mõistliku kuluga kuskilt parima pakkumuse (st alapakkumuse) teinult ikka saab. Oletame et saab.
Mis aga puudutab relvastust, siis siin on kurb kogemus juba Arsenaliga ju olemas ja lõppes see sellega, et KV hakkas oma töökojas ise tegema. Sestap kahtlen sügavalt, kas kampaaniakorras mingi reform asja muudab. Kui turujõud puuduvad, siis nad puuduvad ja haubitsaid Soome remonti viimast ei keela ka praegu keegi.
Mis seda DAF-i ja muid analoogseid asju puudutab, siis mulle tundub, et asi pole mitte ressursis, aga organiseerimises. Kui organiseerimine lonkab juba täna mingite elementaarsete tööde tegemisel, siis ei hakka see selle erasektoriga ka ilmaski tööle. Õigemini erasektor jagab kohe läbi teise poole küündimatuse ja kasutab seda tuimalt raha tegemiseks. Selles pole mingit saladust, et ühe vana tehnika remontimiseks mõistlike kuludega peab omanik ise üsna hästi asja jagama, vastasel juhul tühjendab esimene autoteenindus su taskud.
BMW näite juurde - sellest ajast kui BMW (ja enamik saksa marke) hakkasid kasutama üle maailma asuvaid allhankijaid ja jupitootjaid, on margi kvaliteet ikka kolossaalselt alla käinud võrreldes selle ajaga, mis enamik juppe osteti Saksamaalt 100 km raadiuses või tehti ise. Kas sõjapidamises on see aktsepteeritav, et osad failivad juba üsna uuest peast - on ise küsimus.