negevng kirjutas:nuhk.Albert kirjutas:Lisan vaid,et meedias kõlanud etteheide "Selgelt tulid välja kitsaskohad hangete vallas, sest kõik Siiliks planeeritud varustus ei jõudnud riigihangete venimise tõttu õppuse ajaks kohale" teeb üsna ärevaks ja tekitab musti mõtteid. Järelikult ei jätku isegi kolmeteist tuhande kaitsetahtelise mehe jaoks tõsise jama korral vajalikku varustust. Ehk siis ridade vahelt lugedes igasugused reservid puuduvad ja olemas on vaid lahigkomplekt paaritunniseks vastupanuks !? Või kuidas siis seda mõista?
Jutt käib firma C.P.E Production OY olematutest kuulivestidest. Ma ei saa sellest aru, miks see pakkujate ring seal nii piiratud oli, ühtegi tõsisemat tegijat nende seas praktiliselt ei olnud? Kõik on sellised teise-kolmanda järgu vähem tuntud tegijad. Kiivritega oli samuti mingi suurem jama. Ma ei saa aru, miks selliseid kõige elementaarsemaid asju juba varem ära hangitud ei ole? Kui palju aega on möödunud 2008 aasta Gruusia sõjast või Krimmist? Järeldusi ei ole kahjuks tehtud mitte mingisuguseid, oodatakse Narva langemist või? Financial Times´is Terras säutsub, et on roheliste mehikestega tegelemiseks valmis, endal pole meestele kiivreid ega kuulivestegi välja jagada... (Estonia ready to deal with Russia's 'little green men')
http://uudised.err.ee/v/eesti/61521e6d- ... 425f6ec01a
http://uudised.err.ee/v/eesti/c8788e5a- ... 1534fecb0b
Panen oma viimased viis kopikat sellesse teemasse.
Esiteks, ülalviidatud teema-arenduses „miks polnud varem kõigile kiivreid ja veste hangitud“ peitub paljuski ka vastus sellele, miks meie praegu kehtiv SA-kiirreageerimisstruktuur on justnimelt 21 000, mitte 40 000 (nagu eelmises arengukavas), või 60 000 (mida peab „optimaalseks“ Kunnas) või 100 000 (nagu kunagi 1990. aastatel paberi peal unistati). Kui olemasoleva raha hulk on fikseeritud (2% SKT-st) ja on põhimõtteliselt otsustatud, et esmajoones varustatakse ära kiirreageerimisstruktuur ja varustatakse täielikult varustustabelites ettenähtud määradeni, siis arvutuslikult me lähimatel aastatel umbes nii suurt struktuuri suudamegi endale lubada, kui tahame samal ajal osta uusi TT-süsteeme, jalaväe lahingumasinaid ja iseliikuvaid suurtükke.
Eelmise arengukava ajal oli see SA-struktuur väga optimistlikult aetud 40 000 peale, millesse masu omad jõhkrad korrektiivid tegid. Kui 2012. aastal poleks tehtud otsust tõmmata see realistlik struktuur 21 000 peale (ja kahel järgmisel aastal pandud hangetes rõhk 1. brigaadi täielikule varustamisele), siis oleks 2015. aasta mais suurem osa Siilil osalenud 1. brigaadi üksustest jooksnud ilmselt ringi räbaldunud vormiriietusega, puuduolevate sidevahenditega, pooled veokid oleksid ilmselt puudu olnud, mingitest vestidest poleks üldse juttu olnud ja kokkuvõttes oleksid kõik saanud väga valusalt aru, et normaalse ja ettenähtud varustuse osas on meil ikka väga nutune seis.
Nii et vähemalt varustatuse mõttes on need otsused ennast täielikult ära tasunud – alati on kuskil midagi rikkis, mingid pisiasjad puudu jne, aga mina kokkuvõttes ei näinud ega kuulnud, et ühelgi Siilil osalenud üksusel oleks võrreldes ettenähtud koosseisu- ja varustusetabelitega midagi katastroofiliselt puudu olnud. Pigem vastupidi – välja anti ka varustust ja vidinaid, millest veel paar aastat varem ajateenistuses küll räägiti, kuid mida tollal reaalselt lihtsalt ei olnud ilmselt isegi väljaõppekomplektidena välja anda, nagu nt öövaatlusseadmed, või kaasaegsed binoklid jne.
Kiivrite ja vestidega on ju asi ka selles mõttes hästi, et keegi ei räägi enam sellest, et kõigile tasemel kiivreid ei ole ja ei tule ka, sest raha pole või „pole ette nähtud“. Vastupidi – kogu koosseisule on ettenähtud, rahad hankimiseks olemas ja lihtsalt Kaitseväest mittesõltuvatel asjaoludel läksid hankijad omavahel tülli vms ja vestid ei jõudnud Siili ajaks kohale. Mis tähendab, et jõuavad siis ilmselt kohale mõne kuu pärast ja pannakse üksustele lattu tallele.
Mis puudutab seda kaitseministri osalemist Siilil siis selle mõttega, et siis oleks ta saanud paremini aru, mis maastikul ja üksustes toimub, siis esiteks – allüksuse tasandil (mida minister oleks saanud külastada) ei erinenud toimuv mitte kuidagi sellest, mis toimub ajateenijate puhul allüksuse kursustee käigus või Kevadtormil, või reservüksuste puhul suvaliselt RÕK-il. Kui kaitseministril vaja, saab ta Siili väliselt külastada selles mõttes suvalist väljaõppetegevust ja samad muljed kätte saada. Mitte ta ei pea selleks ronima keset väga suurt ja intensiivset õppust kohale ja seal asjaosalisi sellega häirima.
Teiseks, ka ühte (või kahte või kolme) allüksust külastades saab minister ülevaate sellest, mis seal konkreetses üksuses toimub, mitte aga tervikpilti või teadmist, et kas see on üksikjuhtum ja -teema, vaid süsteemne probleem. Tervikliku ülevaate saamiseks on mõistlik nõuda pärast õppusi ja õppetundide tegemist KV poolt ülevaade, et milliseks kujunes siis tervikuna ja üksuste kaupa formeerimine, reservväelaste osalusprotsent, kas oli puudujääke varustuses, kuidas tehnika vastupidas, milline väljaõppetase üksustes saavutati, kuidas toimus lahkformeerimine jne jne. Ehk teemad, mille kohta on keset õppust keeruline või isegi võimatu tervikülevaadet anda.
Ja kui keegi selle peale arvab, et kaitseminister ei peaks aastal 2015 usaldama seda infot, mida kaitseväe juhtkond talle pärast õppusi kokkuvõtlikuna esitab (vaid peaks ikka ise igal pool urgitsemas käima), siis on meil tegemist palju tõsisema ja süsteemsema probleemiga, mida enam ei lahenda sellega, et kaitseminister paaril õppusepäevil mööda allüksusi mööda tuiskab.