Ratase ja Luige siht: kaitsekulude ajutisest 2,2% tasemest saab alaline
Liitlaste võõrustamise tõttu ajutiselt suurenenud kaitsekulud tahetakse säilitada. See nõuab lisamiljoneid.
On teada, et Eesti kulutab ühena vähestest NATO riikidest riigikaitsele kokkulepitud 2% SKT-st. Tegelikult on tänavu see protsent tänu liitlasvägede siin viibimiseks tehtud investeeringutele lausa 2,17%. Kuna need investeeringud on praeguseks juba tehtud, vabaneb see 0,17% kaitsekulude realt ja ligi 20 miljonit eurot saaks kasutada mujal.
Seda siiski ei juhtu, sest valitsus ei kavatse raha riigikaitselt ära anda. Kui riigieelarve strateegias on kirjas, et 2021. aastaks on riigikaitsekulud vähenenud järk-järgult 2,02%-ni (vt graafikut), siis selline kaitsekulude langetamine võiks anda liitlastele vale signaali. Seda ei kavatse peaminister Jüri Ratas ja kaitseminister Jüri Luik lubada. Mõlemad kinnitasid Eesti Päevalehele, et tagasiandmist kavas pole.
Ratas viitas praeguse valitsusliidu (Keskerakond, SDE ja IRL) aluspõhimõtetele, milles seisab, et iseseisva kaitsevõime tugevdamiseks tagatakse kaitsekulutused vähemalt tasemel 2% SKT-st, millele lisanduvad NATO liitlasüksuste vastuvõtuks vajalikud investeeringud ja kulud. Kolmanda kaitsekulude elemendina lisandub valitsuse riigikaitseinvesteeringute programm.
„Selle eesmärk on tõsta kiireloomuliselt kaitsevalmidust ja selleks eraldame lähiaastatel 60 miljonit eurot. Seega on valitsusliit astunud mitmeid samme, et hoida kaitsekulutuste tase üle 2% SKT-st,” ütles peaminister, andes mõista, et ligi 2,2%-st tagasi astumist ei plaanita.
Ka kaitseminister Jüri Luik tõdes, et Eesti kaitsekulud jagunevad nendeks kolmeks komponendiks, ja kinnitas, et neist põhimõtetest valitsus kindlasti ei tagane. Ta lisas, et need on fikseeritud ka eri alusdokumentides, sealhulgas kevadel riigikogus heaks kiidetud julgeolekupoliitika alustes.
Luik märkis ka, et kui valitsus koostas tänavu kevadel 2018.–2021. aasta riigieelarve strateegiat, lähtuti just neist põhimõtetest. „Kaitsekulude tegelik osakaal SKT-st selgub aga alati tagantjärele: kui majandus kasvab eeldatust aeglasemalt, on kaitsekulude osakaal suurem ja kui kiiremini, on kaitsekulude osakaal väiksem. Valitsus arutab riigieelarvet uuesti septembris, kui aluseks võetakse juba ka uus majanduskasvu prognoos,” märkis Luik.
Tema sõnul tuleks kaitsekulutusi hoida kindlasti samal tasemel, kus need praegu on. „Eestis ei ole praegu poliitilist jõudu, kes vaidlustaks, et meie kaitsekuludes on nii 2% SKT-st ja liitlaste siinviibimiseks vajalikud kulud kui ka kaitseinvesteeringute programm, mis praegusel kujul võimaldab suurendada kaitseväe lahinguvõimet,” selgitas Luik.
Millest eelarves loobuda?
Seega on selge, et julgeoleku nimel tuleb loobuda millestki muust eelarvereal. Millest, on veel vara öelda, kuid kaitseministri sõnul on küsimus eelkõige prioriteetide seadmises. „Ma pean kaitsekulusid – eriti praegust rahvusvahelist julgeolekukeskkonda arvestades – oluliseks prioriteediks. Jutt ongi väga pragmaatilisest suhtumisest meie rahva julgeoleku kindlustamisse. Kaitseministrina saan kinnitada, et kaitsekulusid kasutatakse jätkusuutlikult, paberile joonistatud struktuuride asemel arendatakse reaalselt eksisteerivaid üksusi ning kaitseväe arendamisel lähtutakse pikaajalistest plaanidest,” ütles Luik.
Ta lisas, et Eesti kaitsekulud ei ole praegusel tasemel mitte niivõrd sellepärast, et kellelegi meeldida, vaid et vajame seda oma kaitsevõime arendamiseks.
Eesti on tänu kaitsekulude stabiilsusele palju saavutanud, aga Luige sõnul on ekslik arvata, nagu moodustaks kaitse-eelarve riigieelarvest (mille maht on ligi 10 miljardit eurot) suurima osa või oleks absoluutarvudes rahvusvahelises plaanis eriti silmatorkav. „Vastupidi, me oleme väikeriik ja ka 2% tasemel või veidi kõrgemalgi olles on meie absoluutarvudes kaitse-eelarve (umbes 500 miljonit eurot) üks NATO väiksemaid,” märkis ta.
Seni plaanitust veelgi võitlusvõimelisema kaitseväe arendamine eeldab kaitseministri arvates püsivalt suuremaid kaitsekulusid. Luik viitas, et ühekordsete rahaeraldustega on võimalik saavutada plaanitu varem või täita üksikuid lünki, kuid lisaüksused ja -võimed nõuavad uut põhimõttelist kokkulepet selle kohta, milliseid kaitsekulusid Eesti soovib.
„Loodan ja eeldan, et neid vaidluseid peetakse tasakaalukalt ja informeeritult ka järgmist riigieelarve strateegiat koostades. Kaitseministrina seisan selle eest, et muuta otsustatud kaitsekulud reaalseks sõjaliseks võimeks. Samuti selle eest, et valitsusel ja parlamendil oleks olemas teadmine sellest, milliseid võimalusi avaks kaitsekulude senisest püsivalt kõrgemale tõstmine,” ütles Luik.
- ÄÄREJUTT -
Kommentaar: tulevikuplaanid saame realiseerida juba nüüd
Kaitsekulutuste hoidmine 2,2% tasemel SKT-st annab kaitseväele eelkõige kaks arengutõuget. Esiteks täiendada kiirendatud korras laskemoonavarusid, teiseks kiirendada riigikaitse arengukavas juba plaanitud võimete väljaarendamist. Tuues need ettepooole, saavutame korraga mitu väga vajalikku tulemust: kaitsevõime suureneb ja valmisolek eelkõige kriise ennetada ja siis ka neile vastu seista paraneb kiiremini, kui oleme planeerinud. Praeguses julgeolekukeskkonnas võivad need osutuda määravateks faktoriteks kriisi ärahoidmisel.
2,2% taseme hoidmine annab ka võimaluse taas tõsta n-ö joone peale need arendustegevused, mis on kümne aasta arengukavas jäänud ootama tulevikutehinguid, kuid mida oleks vaja arendada praegu, aga vahendeid lihtsalt ei jätku. Kokkuvõttes: Eesti kaitsevägi saab lisaraha kaudu arengutõuke ja võimaluse realiseerida plaane, mis olid lükatud edasi tulevikku.
- PISITEKST -
● Kiireloomulise kaitsevalmiduse arendamiseks eraldatakse lähiaastatel 60 miljonit eurot.
● Jutt ongi väga pragmaatilisest suhtumisest meie rahva julgeoleku kindlustamisse.
● Eesti kaitsekulud ei ole praegusel tasemel mitte sellepärast, et kellelegi meeldida, vaid et vajame seda oma kaitsevõime arendamiseks.