Riigikaitse eelarve

Vasta
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36620
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Kriku »

Martin Peeter kirjutas:Kiired transpordiühendused on vähim, mida riik regionaalpoliitika osas saab teha.
Ma ei usu, et sellel, et Tallinnast Tartusse 15 minutit rutem saab, nii olulist regionaalpoliitilist efekti on.
Chupacabra kirjutas:Tallinn-Tartu maantee on lausa perpetum mobile - ehitajad maksavad rohkem makse, kui on riigi omafinantseering. Ühesõnaga Eesti saab endale viisaka infrastruktuuri turuhinnast soodsama hinnaga, mis küll saaks selle vastu olla?
Kust see info pärineb?
Kasutaja avatar
Chupacabra
Liige
Postitusi: 3530
Liitunud: 25 Juun, 2014 15:25
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Chupacabra »

Kriku kirjutas:
Chupacabra kirjutas:Tallinn-Tartu maantee on lausa perpetum mobile - ehitajad maksavad rohkem makse, kui on riigi omafinantseering. Ühesõnaga Eesti saab endale viisaka infrastruktuuri turuhinnast soodsama hinnaga, mis küll saaks selle vastu olla?
Kust see info pärineb?
Taavi Rõivas ütles paar aastat tagasi.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36620
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Kriku »

Siis on kindel värk.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40205
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Chupacabra kirjutas:
Kriku kirjutas:
Chupacabra kirjutas:Tallinn-Tartu maantee on lausa perpetum mobile - ehitajad maksavad rohkem makse, kui on riigi omafinantseering. Ühesõnaga Eesti saab endale viisaka infrastruktuuri turuhinnast soodsama hinnaga, mis küll saaks selle vastu olla?
Kust see info pärineb?
Taavi Rõivas ütles paar aastat tagasi.
No Eesti probleem ongi see, et kogu ajupotentsiaal kulub mitte tasuvatele ideedele, vaid euroraha "välja löömisele".
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Martin Peeter
Liige
Postitusi: 4513
Liitunud: 18 Juul, 2014 20:49

Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Martin Peeter »

Neile, kes natuke majandust jagavad ning pole minetanud iseseisvat mõtlemisvõimet, ja seonduvalt siin olnud diskussiooniga võimalike kaitseinvesteeringute laenuga finantseerimisest. Otsustagu moded, kas on OT.

Seis nende EL nõuetega on absurdne. Ühelt poolt kirjutatakse EL ja Eesti vahelises üsna nõrga jõuga paberis, milleks on riigipõhised soovitused (CSR), et tuleks rohkem järgida enese seatud eesmärki hoida eelarve tasakaalus, teiselt poolt hakkab teisest sama nõrga jõuga paberist ilmnema, et Eesti kõigi sektorite välisvõlg on liiga väike. Tekkinud on jooksevkonto ülejääk, mis näitab meie puhul negatiivse asjana välisrahastusega investeeringute madalat taset, positiivse asjana tugevat eksporti. 90-datel kiire majanduskasvu ajal oli jooksevkonto tugevas miinuses riiki saabuvate välisinvesteeringute ja hiljem laenuraha tõttu.
Eesti nõuded välismaailma vastu suurenesid esimeses kvartalis kokkuvõttes rohkem kui kohustused ja seega oli Eesti muu maailma suhtes netolaenuandja. Rahvusvaheline netoinvesteerimispositsioon ehk riigi välisnõuete ja väliskohustuste vahe jätkas paranemist ning jõudis –36 protsendini SKP-st. Sellega on Eesti jõudnud väga lähedale Euroopa Komisjoni poolt alumiseks piirmääraks seatud –35 protsendile.
http://www.err.ee/600852/eesti-jooksevk ... onit-eurot

Samuti on täna Eestis koos rahatrüki lõppu arutamas keskpankade delegatsioonid.

Sisuliselt tähendas rahatrükk Eesti jaoks, et finantseeriti teisi majandusi s h võeti Lõuna-Euroopa maksejõuetusega seotud riske, enesel aga lahkus järgmine hulk töötegijaid- kodanikke. No 5+ Reformierakonna juhitud valitsustele. Nad on oma koha opositsioonis täiega ära teeninud, ebaõiglane on vaid, et sama poliitika eest vastutavad IRL ja SDE saavad edasi valitseda.

http://majandus24.postimees.ee/4138969/ ... 1483436726
Dona nobis pacem!
Kasutaja avatar
Chupacabra
Liige
Postitusi: 3530
Liitunud: 25 Juun, 2014 15:25
Kontakt:

Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Chupacabra »

http://epl.delfi.ee/news/eesti/ratase-j ... d=79280202
Ratase ja Luige siht: kaitsekulude ajutisest 2,2% tasemest saab alaline


Liitlaste võõrustamise tõttu ajutiselt suurenenud kaitsekulud tahetakse säilitada. See nõuab lisamiljoneid.
On teada, et Eesti kulutab ühena vähestest NATO riikidest riigikaitsele kokkulepitud 2% SKT-st. Tegelikult on tänavu see protsent tänu liitlasvägede siin viibimiseks tehtud investeeringutele lausa 2,17%. Kuna need investeeringud on praeguseks juba tehtud, vabaneb see 0,17% kaitsekulude realt ja ligi 20 miljonit eurot saaks kasutada mujal.

Seda siiski ei juhtu, sest valitsus ei kavatse raha riigikaitselt ära anda. Kui riigieelarve strateegias on kirjas, et 2021. aastaks on riigikaitsekulud vähenenud järk-järgult 2,02%-ni (vt graafikut), siis selline kaitsekulude langetamine võiks anda liitlastele vale signaali. Seda ei kavatse peaminister Jüri Ratas ja kaitseminister Jüri Luik lubada. Mõlemad kinnitasid Eesti Päevalehele, et tagasiandmist kavas pole.

Ratas viitas praeguse valitsusliidu (Keskerakond, SDE ja IRL) aluspõhimõtetele, milles seisab, et iseseisva kaitsevõime tugevdamiseks tagatakse kaitsekulutused vähemalt tasemel 2% SKT-st, millele lisanduvad NATO liitlasüksuste vastuvõtuks vajalikud investeeringud ja kulud. Kolmanda kaitsekulude elemendina lisandub valitsuse riigikaitseinvesteeringute programm.

„Selle eesmärk on tõsta kiireloomuliselt kaitsevalmidust ja selleks eraldame lähiaastatel 60 miljonit eurot. Seega on valitsusliit astunud mitmeid samme, et hoida kaitsekulutuste tase üle 2% SKT-st,” ütles peaminister, andes mõista, et ligi 2,2%-st tagasi astumist ei plaanita.

Ka kaitseminister Jüri Luik tõdes, et Eesti kaitsekulud jagunevad nendeks kolmeks komponendiks, ja kinnitas, et neist põhimõtetest valitsus kindlasti ei tagane. Ta lisas, et need on fikseeritud ka eri alusdokumentides, sealhulgas kevadel riigikogus heaks kiidetud julgeolekupoliitika alustes.

Luik märkis ka, et kui valitsus koostas tänavu kevadel 2018.–2021. aasta riigieelarve strateegiat, lähtuti just neist põhimõtetest. „Kaitsekulude tegelik osakaal SKT-st selgub aga alati tagantjärele: kui majandus kasvab eeldatust aeglasemalt, on kaitsekulude osakaal suurem ja kui kiiremini, on kaitsekulude osakaal väiksem. Valitsus arutab riigieelarvet uuesti septembris, kui aluseks võetakse juba ka uus majanduskasvu prognoos,” märkis Luik.

Tema sõnul tuleks kaitsekulutusi hoida kindlasti samal tasemel, kus need praegu on. „Eestis ei ole praegu poliitilist jõudu, kes vaidlustaks, et meie kaitsekuludes on nii 2% SKT-st ja liitlaste siinviibimiseks vajalikud kulud kui ka kaitseinvesteeringute programm, mis praegusel kujul võimaldab suurendada kaitseväe lahinguvõimet,” selgitas Luik.

Millest eelarves loobuda?
Seega on selge, et julgeoleku nimel tuleb loobuda millestki muust eelarvereal. Millest, on veel vara öelda, kuid kaitseministri sõnul on küsimus eelkõige prioriteetide seadmises. „Ma pean kaitsekulusid – eriti praegust rahvusvahelist julgeolekukeskkonda arvestades – oluliseks prioriteediks. Jutt ongi väga pragmaatilisest suhtumisest meie rahva julgeoleku kindlustamisse. Kaitseministrina saan kinnitada, et kaitsekulusid kasutatakse jätkusuutlikult, paberile joonistatud struktuuride asemel arendatakse reaalselt eksisteerivaid üksusi ning kaitseväe arendamisel lähtutakse pikaajalistest plaanidest,” ütles Luik.

Ta lisas, et Eesti kaitsekulud ei ole praegusel tasemel mitte niivõrd sellepärast, et kellelegi meeldida, vaid et vajame seda oma kaitsevõime arendamiseks.

Eesti on tänu kaitsekulude stabiilsusele palju saavutanud, aga Luige sõnul on ekslik arvata, nagu moodustaks kaitse-eelarve riigieelarvest (mille maht on ligi 10 miljardit eurot) suurima osa või oleks absoluutarvudes rahvusvahelises plaanis eriti silmatorkav. „Vastupidi, me oleme väikeriik ja ka 2% tasemel või veidi kõrgemalgi olles on meie absoluutarvudes kaitse-eelarve (umbes 500 miljonit eurot) üks NATO väiksemaid,” märkis ta.

Seni plaanitust veelgi võitlusvõimelisema kaitseväe arendamine eeldab kaitseministri arvates püsivalt suuremaid kaitsekulusid. Luik viitas, et ühekordsete rahaeraldustega on võimalik saavutada plaanitu varem või täita üksikuid lünki, kuid lisaüksused ja -võimed nõuavad uut põhimõttelist kokkulepet selle kohta, milliseid kaitsekulusid Eesti soovib.

„Loodan ja eeldan, et neid vaidluseid peetakse tasakaalukalt ja informeeritult ka järgmist riigieelarve strateegiat koostades. Kaitseministrina seisan selle eest, et muuta otsustatud kaitsekulud reaalseks sõjaliseks võimeks. Samuti selle eest, et valitsusel ja parlamendil oleks olemas teadmine sellest, milliseid võimalusi avaks kaitsekulude senisest püsivalt kõrgemale tõstmine,” ütles Luik.


- ÄÄREJUTT -
Kommentaar: tulevikuplaanid saame realiseerida juba nüüd

Kaitsekulutuste hoidmine 2,2% tasemel SKT-st annab kaitseväele eelkõige kaks arengutõuget. Esiteks täiendada kiirendatud korras laskemoonavarusid, teiseks kiirendada riigikaitse arengukavas juba plaanitud võimete väljaarendamist. Tuues need ettepooole, saavutame korraga mitu väga vajalikku tulemust: kaitsevõime suureneb ja valmisolek eelkõige kriise ennetada ja siis ka neile vastu seista paraneb kiiremini, kui oleme planeerinud. Praeguses julgeolekukeskkonnas võivad need osutuda määravateks faktoriteks kriisi ärahoidmisel.

2,2% taseme hoidmine annab ka võimaluse taas tõsta n-ö joone peale need arendustegevused, mis on kümne aasta arengukavas jäänud ootama tulevikutehinguid, kuid mida oleks vaja arendada praegu, aga vahendeid lihtsalt ei jätku. Kokkuvõttes: Eesti kaitsevägi saab lisaraha kaudu arengutõuke ja võimaluse realiseerida plaane, mis olid lükatud edasi tulevikku.



- PISITEKST -
● Kiireloomulise kaitsevalmiduse arendamiseks eraldatakse lähiaastatel 60 miljonit eurot.
● Jutt ongi väga pragmaatilisest suhtumisest meie rahva julgeoleku kindlustamisse.
● Eesti kaitsekulud ei ole praegusel tasemel mitte sellepärast, et kellelegi meeldida, vaid et vajame seda oma kaitsevõime arendamiseks.
Martin Peeter
Liige
Postitusi: 4513
Liitunud: 18 Juul, 2014 20:49

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Martin Peeter »

Mulle tõesti uue kaitseministri stiil meeldib. 2% hosianna asemel ütleb lõpuks rahvale nii, kuidas asjad on.
Ta lisas, et Eesti kaitsekulud ei ole praegusel tasemel mitte niivõrd sellepärast, et kellelegi meeldida, vaid et vajame seda oma kaitsevõime arendamiseks.

Eesti on tänu kaitsekulude stabiilsusele palju saavutanud, aga Luige sõnul on ekslik arvata, nagu moodustaks kaitse-eelarve riigieelarvest (mille maht on ligi 10 miljardit eurot) suurima osa või oleks absoluutarvudes rahvusvahelises plaanis eriti silmatorkav. „Vastupidi, me oleme väikeriik ja ka 2% tasemel või veidi kõrgemalgi olles on meie absoluutarvudes kaitse-eelarve (umbes 500 miljonit eurot) üks NATO väiksemaid,” märkis ta.
Dona nobis pacem!
Martin Peeter
Liige
Postitusi: 4513
Liitunud: 18 Juul, 2014 20:49

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas Martin Peeter »

Tänases, tuleva aasta riigieelarvele pühendatud "Foorumis" mainis kaitsekulusid ainult IRLi Sven Sester (41 min) ja sedagi vaid kiidulauluna, et ligi 100 miljonit jääb rohkem seoses liitlaste vastuvõtukulude osa jäämisega ning SKT tõusuga. Keegi tagaplaanil teatas vaid, et"Toetame!".

http://www.err.ee/619549/ligi-uhtegi-oi ... idile-pole

See ei ole teema, mis Eesti poliitikuid eriti rohkem huvitaks. :(

Aga mis tahtagi; isegi kui tavavalija kahtleb, et võiks nagu rohkem panna, siis see on ketserlus, mille peale peaks käivituma strateegiline kommunikatsioon ning selgitama talle õigeid seisukohti.

Kurb on see, et raha praegu on. Juba reservid peaksid lähenema 2 miljardile (Või mida see Sester sellega ütles, et reservid on sama suured, kui võlad?), laenata saab, palju vaja. Sellises olukorras ameeriklastelt Patrioti küsida - on natuke raske põhjendada.
Dona nobis pacem!
nimetu
Liige
Postitusi: 7583
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas nimetu »

Ma ei usu, et sellel, et Tallinnast Tartusse 15 minutit rutem saab, nii olulist regionaalpoliitilist efekti on.
Ega eesmärk polegi lühem sõiduaeg, vaid parem ohutus. Erinevad uuringud viitavad sellele, et neljarealistel teedel, mis on eraldatud mediaaniga, juhtub 40-60% vähem õnnetusi. Eriti peaks see mõjutama väga raskete (surmaga lõppevate) õnnetuste sagedust.
Tallinn-Tartu maantee on kõige tihedama liiklusega tee Eestis. Järgmine on Tallinn-Pärnu maantee, millel sõidab kõige rohkem veoautosid. Neile järgneb Tallinn-Narva maantee.
Kurb on see, et raha praegu on. Juba reservid peaksid lähenema 2 miljardile (Või mida see Sester sellega ütles, et reservid on sama suured, kui võlad?), laenata saab, palju vaja. Sellises olukorras ameeriklastelt Patrioti küsida - on natuke raske põhjendada.
Reservid kuluvad meil tulevikus ära. Praegu pole veel selge, mis hakkab peale Brexitit saama ning mõne aja pärast lõppevad ka eurotoetused senises mahus, sest meie SKP saavutab teatud taseme Euroopa keskmise suhtes. See tähendab, et me peame järjest rohkem hakkama ise kulutama, mis ilmselgelt mõjutab ka tuleviku eelarvete tasakaalu.
Patrioti küsimist pole minu arust küll keeruline põhjendada. Lähitulevikus me ei suuda sellist võimekust ise tagada ning liitlastel on see ressurss olemas. Sama käib lennukite ja tankide kohta. Leedukatel on praegu rahakoti tuulutamiseks ressursse küll, kuid isegi nende minimaalsel tasemel NASAMSi patarei saadakse kätte mitte enne 2020.
2korda2
Liige
Postitusi: 1603
Liitunud: 01 Juul, 2014 11:56
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas 2korda2 »

Martin Peeter kirjutas:Kurb on see, et raha praegu on. Juba reservid peaksid lähenema 2 miljardile (Või mida see Sester sellega ütles, et reservid on sama suured, kui võlad?)...
Riigieelarves vabalt ümber käimiseks mitte mingisuguseid reserve pole. On sihtotstarbeliste maksete ja maksudega kogutud reservid mida juba on hakatud üldisteks jooksvateks kuludeks kasutama (võrdle riigikassa reserv vs sihtotstarbeliste reserv). Vastavalt õiguskantsleri seisukohale see ei ole seaduslik tegevus.
See hiljuti avaldatud OECD raportis olev soovitus "võib laenu võtta" ja "riigivõla osakaal väheneb" on aga lihtsalt nii eluvõõrad soovitused, et ei teagi kuidas kommenteerida. Majanduslik põhimõte on - laenu tasub võtta juhul kui laenust saadava rahaga on võimalik luua rohkem väärtust kui laenuintressid välja viivad. Mina ei näe hetkel koalitsioonil selliseid ideid. Paekivihunnikusse mere ääres 100MEUR uputamine on nende tase.
Lisame siia juurde nimetu poolt nimetatud eurotoetuste peatse vähenemise ja...
aj1972
Liige
Postitusi: 923
Liitunud: 23 Mär, 2014 21:53
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas aj1972 »

Inflatsioon on see mis teeb laenu võtmise mõistlikuks, pidev "rahatrükk" millega viimased aastat on tegeletud 60-80 miljardit kuus eurotsoonis on toimunud laenude lahjendamine.
Eesti on keeldunud ise riigivõlakirju välja andes selles soodustuses osalemast aga teiste võlgu elamist aitame me kinni maksta olles eurotsooni liige.
Kas keegi oskab tuua mõnest tänapäeva rahast näite mis pikajaliselt on väärtust kogunud või ostujõudu säilitanud?
Martin Peeter
Liige
Postitusi: 4513
Liitunud: 18 Juul, 2014 20:49

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas Martin Peeter »

2korda2 kirjutas: See hiljuti avaldatud OECD raportis olev soovitus "võib laenu võtta" ja "riigivõla osakaal väheneb" on aga lihtsalt nii eluvõõrad soovitused, et ei teagi kuidas kommenteerida. Majanduslik põhimõte on - laenu tasub võtta juhul kui laenust saadava rahaga on võimalik luua rohkem väärtust kui laenuintressid välja viivad. Mina ei näe hetkel koalitsioonil selliseid ideid. Paekivihunnikusse mere ääres 100MEUR uputamine on nende tase.
OECD eluvõõras? OECD ongi organisatsioon, mis koondab parimaid praktikaid ja nende intellektuaalne kapatsiteet on kindlasti suurem, kui Eesti valitsusasutustel ja Eesti Pangal kokku. Pigem on Eesti finantspoliitika Euroopas pehmelt öeldes väga ainulaadne, on ka arvamusi, et rumalavõitu.

Linnahalli renoveerimise asemel ostaks ma tõesti NASAMSi. Aga keegi kahjuks küsimust nii ei püstita.

To 1972. Õige. Inflatsioon on praegu kõrge, aga intressid madalad. Parim aeg millegi laenuga soetamiseks. Võlakirjade intress on üldjuhul fikseeritud, reaalintress muutub vaid järelturul seoses võlakirja turuhinna muutumisega.

Eurotoetused küll ilmselt vähenevad, aga mitte nii drastiliselt, sest me pole nii palju Euroopa rikkamatele järele jõudnud, rääkimata viie rikkama hulka saamisest.

Mis muidugi Brexitisse puutub, siis halvemal juhul võivad britid siit lahkuda ka koos kogu oma kontingendiga, kui prantslased-sakslased neile ikka majanduslikus mõttes noa neeru löövad. Siiani on küll väidetud vastupidist, aga sõjaline võimekus ja hea suhe ameeriklastega on May valitsuse üks väheseid tugevaid kaarte nendel läbirääkimistel. Kas keegi meist riigijuhina jätaks oma riigi huvid kaitsmata, kui tunned, et neid keegi ahistab? Kas Trumpi USA ikka niiväga armastab majanduslikult tugevat Euroopa Liitu, mis omajagu USA kaupu ja teenuseid oma turule sisenemast takistab? Meie ohud idas realiseeruvad siis, kui toimub mingi suurem tüli liitlaste seas. See pole võimatu järgmise 10 aasta jooksul ja meie ei saa seda ära hoida. Oskas meist keegi 5 aastat tagasi näha ette Brexitit, Krimmi okupeerimist jmt? Mingi võime loomise kohta on aga akf Palm kirjutanud, et see võtab 10 aastat, kui korralikult ja rahulikult toimetada.
Dona nobis pacem!
2korda2
Liige
Postitusi: 1603
Liitunud: 01 Juul, 2014 11:56
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas 2korda2 »

Mis on NASAMS-i ROI? Jube lihtne on öelda "võtame laenu ja kasvatame kaitsevõimet", sest mitte mingi valemiga pole võimalik selle investeeringu tootlust näidata.
Millise baasi pealt siiani Eestile EU raha jagatakse? Selles osas teeb Eesti EU-le ikka täiega rehepappi. 2021 on baas väga palju kõrgem.
Igasugune väline abi töötab multiplikaatorina - 100MEUR toetuse laekumine tekitab siin rohkem väärtust läbi raha korduva ringluse (välja arvatud välistoetused mille eest ostame kohe väljaspoolt miskit sisse, no näiteks NASAMSi). Seetõttu tasuks toetuste vähenemisse tõsiselt suhtuda.
Lisaks tuleks aru saada, et meil majandus on juba tsükli kiires tõusufaasis - majanduses ei ole vabu ressursse, mida täiendava rahaga tööle panna. Laen tähendab sellises faasis kohaliku inflatsiooni kiirenemist. See aga otseselt eksportivate ettevõtete konkurentsivõimelisuse nõrgenemist.
Muide, meie eelarve ei ole olnud nominaalses tasakaalus (so aasta tulud = aasta kulud) juba aastaid. Siiani on püütud hoida struktuurset tasakaalu - investeeringuteks kvalifitseeritavad kulud pole mitte täiega kuluks arvestatud vaid neid "amortiseeritakse" pikkamisi. Nii ongi jõutud olukorda, kus meil varad küll on kasvanud aga päris raha (riigikassa reserv) on tegelikult punases.

Kui meil ei oleks käsil RB kampaaniakorras ehitamine, oskaks ma soovitada positiivse ROI-ga suuremat objekti - Saaremaa sild (ja seejärel kohe otsa Hiiumaa-Saaremaa ühendus). See tooks tõenäoliselt rohkem sisse, kui võlakirjaintressid välja viiksid. Järgmisena võiks Via Baltika laiendamisele mõelda. RB ehitus aga võib aastateks suurte taristuobjektide ehitushinna normtasemelt kõrgemale tõsta.
Martin Peeter
Liige
Postitusi: 4513
Liitunud: 18 Juul, 2014 20:49

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas Martin Peeter »

2korda2 kirjutas: Lisaks tuleks aru saada, et meil majandus on juba tsükli kiires tõusufaasis - majanduses ei ole vabu ressursse, mida täiendava rahaga tööle panna. Laen tähendab sellises faasis kohaliku inflatsiooni kiirenemist. See aga otseselt eksportivate ettevõtete konkurentsivõimelisuse nõrgenemist.
Muide, meie eelarve ei ole olnud nominaalses tasakaalus (so aasta tulud = aasta kulud) juba aastaid. Siiani on püütud hoida struktuurset tasakaalu - investeeringuteks kvalifitseeritavad kulud pole mitte täiega kuluks arvestatud vaid neid "amortiseeritakse" pikkamisi. Nii ongi jõutud olukorda, kus meil varad küll on kasvanud aga päris raha (riigikassa reserv) on tegelikult punases.

.
Juuni seis oli selline:
Riigil on kaks olulist tagavararahapada: stabiliseerimisreserv ja likviidsusreserv. Juuni lõpus oli nende maht vastavalt 413 ja 745 miljonit eurot.
http://www.aripaev.ee/uudised/2017/07/2 ... rult-loogi

Kahtlustan, et see likviidsusreserv on pigem kasvanud võrreldes juuniga. Meie välisvõlg peaks olema kusagil alla 10% GDP_st, mis tähendab umbes 2 miljardit. Seda matemaatikat, mille alusel Sester väitis, et võlad ja reservid on tasakaalus, ma päris ei saa aru, sest nendes reservides on nagu ca 1,2 miljardit. Aga ju tal on selleks mingi hea põhjendus. Vbl on mingi KOV-de teema siin taga.


Välismaalt relvade ostmine (no kodumaine tootmine on ikka olematu) meie sisemaist inflatsiooni ei kergita. Kui siis ehk üleilmset, aga no ikka vähevõitu ja teiseks tuleb seda positiivseks hinnata. See on ju nii Euroopa Keskpanga, kui Föderaalreservi eesmärk olnud, mis on väga visalt edenenud? Kohapealsed palga jm kulud ehk natuke, aga samamoodi teeb seda ka Linnahalli renoveerimine, õpetajate palkade tõus, Saaremaa sild ja Rail Baltic. Kui inflatsioon on probleem, siis relva- jm import seda nüüd ei mõjuta. Kahjuks ainult on relvahinnad üles läinud, sest hakkab ka teistele kohale jõudma, et Fukuyama kuulutatud igavene individualismi- ja rahuaeg ei olegi kätte jõudnud.

Hea küsimus on muidugi, mis on kaitsevõime kui investeeringu tootlus? Ma kasutaksin alternatiivkulu meetodit. Kuna okupatsioon tähendaks lõppu, siis on tootlus 100%, aga intressi arvutus toimuks pidevalt. Piirväärtuse võib tugevam finantsist ise välja arvutada. Umbes, nagu tekkis kunagi arv e.

https://brilliant.org/wiki/the-discover ... -number-e/

:D
Dona nobis pacem!
kuido20
Liige
Postitusi: 3337
Liitunud: 06 Jaan, 2004 10:56
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas kuido20 »

Aktuaalsest Kaamerast 27. sept 2017 käis läbi, et riigikaitse saab 2018 a. juurde 41 miljonit EUR
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 21 külalist