Nõus. Raske on jääda neutraalseks, kui laevade puhul justkui sõjaga tipnevate stsenaariumite mainimine patt, kuid helipoteritel on nende elulemus täiskonflikti korral probleem.Martin Herem kirjutas:Selliste küsimustega me kaugele ei jõua.Kas eespool postitatud infost tuleb aru saada nii, et kopterid peavad sõja ajal omama hukukindlust, aga laevad ei pea.
Miks ma seda mainin - aga selle pärast, et siin on veesõidukite hindadest rääkides veeretatud erinevaid numbreid. Kui me tahame saavutada mingigi hukukindlusega laevastikku, siis peab kogu see ujuvkoosseis omama:
1. Keskmaa õhutõrjet
2. Lähimaa õhutõrjet (CIWS on näiteks kõigil laevade, mida mina olen vaadanud 2tk. =11 mil + integratsioon)
3. Allveelaeva tõrjet. Viimane eeldab vähemalt ühe helikopteri olemasolu laevastikus hinnaga ~$100 mil. Eelpooltoodid piirangute tõttu peab neid ilmselt olema kolm.
Kui me seda ei tee, siis ongi tulemuseks "kahuriga kaubalaev", mille hind on ikkagi võrreldav helikopteri omaga ja käitamine kokkuvõttes samas hinnavahemikus või kallim. Ja samal ajal, kui me ehitame veesõidukite kaitsmiseks neid võimekusi, siis on meil maaväe ÕT täielikult katmata (mis Süüria näitel on väga suur probleem isegi siis, kui vastane õhust jõudu ei rakenda).
Selge on see, et kui me räägime rahuaja ülesannetest, siis on lahend üks ja kui me räägime sõjaaja ülesannetest, on see midagi muud. Kuid kohaldagem kriteeriume mõlema variandi puhul samal moel, mitte nii nagu see siin praegu kahjuks toimunud on.