Re: Merevägi ja rannakaitse
Postitatud: 20 Apr, 2020 9:38
https://epl.delfi.ee/uudised/merevagi-t ... d=89601975
Merevägi tellib Saaremaa laevameistritelt kaks väekaitsekaatrit
Soomustatud kaater suudab arendada üle 30-sõlmelist kiirust ja on relvastatud kahe 12,7 mm kuulipildujaga.
aitseinvesteeringute keskus otsustas keset koroonakriisi osta mereväele Saaremaa firmalt Baltic Workboats AS kaks tuliuut väekaitsekaatrit. Laevad maksavad 3,9 miljonit eurot ja saavad valmis juba sel aastal.
Kaatrite tehnilised omadused on suures osas salajased, kuid teada on, et need suudavad arendada üle 30-sõlmelist kiirust ning on relvastatud kahe 12,7 mm kuulipildujaga ja vastase relvade vastu soomustatud.
Mereväe ülem kommodoor Jüri Saska püüdis väekaitsekaatri olemust tavalisele tsivilistile-maarotile selgeks teha. „Kui maa peal näeme liivakotte väeosade väravas, siis võiks öelda, et kaater on nagu liivakott sadama väravas ehk esimene kaitseliin,” ütles ta esimese hooga. Ent siis mõtles ringi. „Ei, see ei sobi. Liivakotid on ju paigal. Ütleme siis nii, et väekaitsekaater on nagu liikuv laskepesa,” leidis ta sobivama võrdluse.
Kaatrid on mõeldud meie laevade kaitseks sadamates või varustuskonvoide lähikaitseks. „Kaatrid ei ole alused, millega võidelda nn punalipulise Balti laevastikuga, kuid nendega on hea tegutseda hallis alas, kus vaenlaseks pole COVID-19, vaid keegi teine,” selgitas kommodoor Saska.
Suurte laevade manöövervõime pole piisav, et sadamaalade kaitsel tegutseda, ega süvis piisavalt madal, et meie peamiselt madalates vetes vabalt liikuda. Samuti on suured alused lähikaitserelvade poolest suhteliselt piiratud. Kommodoor Saska tõi näiteks hävitaja USS Cole’i 2000. aasta ründamise. Enesetaputerroristid sõitsid lõhkeainet täis laotud väikese paadiga hambuni relvastatud USA hävitaja juurde ja plahvatus tappis laevas 17 inimest, ligi 40 sai viga. Selliste juhtumite puhuks ongi väekaitsekaatrid head.
Esimesed uued alused
Kaatrite tellimisega on kommodoor Saska väga rahul. „Ajalooliselt on see esimene kord, kui mereväele ostetakse tuliuued alused, ja mul on super hea meel,” sõnas ta. Samuti hindab ta kõrgelt seda, et tellimus läks Saaremaale. „Minu jaoks on Baltic Workboats usaldusväärne ettevõte. Hea meel on ka sellepärast, et tellimus on kodumaine ja nende kaatrite taga on konkreetne inimene, kellega ma saan rääkida, kui mul on probleem. Mitte nii, et inimesed on kadunud paberite rägastikku ja probleeme lahendatakse rahvusvahelises arbitraažikohtus,” lausus ta.
Hea meel on ka Baltic Workboats AS-i juhatuse liikmel Jüri Taalil. „Tehniliselt on see patrull-laev, mida oleme varem teinud. Nipet-näpet läheb lihtsalt juurde, näiteks ballistiline kaitse,” märkis Taal. Kaitseväelt tellimuse saamine annab võimaluse ka rahvusvahelistel kaitsehangetel jala ukse vahele saada. „Oleme ehitanud analoogseid laevu piirivalvele ja politseile, aga see on meie esimene n-ö hall laev ehk militaartoode. Militaarhangetes saab osaleda, kui on referentslaev olemas, ja nüüd, kui me need valmis teeme, ongi need meile referentslaevad,” selgitas ta.
Ehituslikust poolest pole paarisaja aasta taguse ajaga võrreldes sajast meetrist lühemate laevade ehitamises midagi muutunud. „Kõigepealt kiil maha, siis kaared ja tugevduselemendid ning siis plaadistus,” ütles Taal. Küll aga on muutunud materjal – enam pole see puit, vaid teras.
Poolsada kaatriehitajat
Ühe kaatri kallal töötab kokku umbes 50 inimest keevitajatest elektrikeni ja tööd tuleb teha kuni 15 000 tundi. Praegusel viirusajal töötab laevaehitustehas kahes vahetuses, et tsehhis oleks võimalik piisavat distantsi hoida.
Kaitseinvesteeringute keskuse õhu- ja mereväe kategooriajuht Asko Kivinuk selgitas, kuidas sai kaatrid osta otse Saaremaalt, ilma et oleks tehtud tavalist mitme vaidlustusega hanget. „Erandhange on põhjendatud sellega, et kaitse- ja julgeolekuvaldkonna hangete puhul ei saa me avaldada kõiki pisiasju avalikus registris,” ütles ta. Seega tehti avaliku hankemenetluse asemel hoopis turu-uuring lähtudes sellest, milliste funktsioonidega laevu merevägi vajas. Väekaitsekaatrite hankimise puhul sai otsustavaks Baltic Workboatsi kaatrite teadus- ja arendustegevuse käigus väljatöötatud ja patenditud uus vöörilahendus, mis parandab kiirendust, lõppkiirust, kütusekulu ja manööverdusvõimet.
Edasi räägiti mereväe erialaohvitseridega üksikasjalikult läbi tehnilised vajadused ja nende põhjal tehti laeva joonised. Baltic Workboats tegi oma pakkumuse ja riik kiitis selle heaks. „Pakkumus oli väga soodne võrreldes sellega, mis tuleb seda tüüpi militaaraluse eest välja käia rahvusvahelisel turul. Seega ei olnud otsustamine meie jaoks keeruline,” kinnitas Kivinuk.
__________________
MITMEOTSTARBELISED KAATRID
-Kaatrite peamine ülesanne on tagada Eestis käivate NATO sõjalaevade väekaitse merel ja sadamates, kuid neid saab kasutada võõrriikide laevade tuvastamiseks ehk merepildi loomes, merel üksuste juhtimiseks, väekaitseks õppuste korral merel, laskeharjutuste turvamiseks, kadettide navigatsioonipraktika platvormidena ja vajaduse korral teistele riigiasutustele, eelkõige PPA-le, ametiabi andmiseks, et senisest paremini üksteist toetada.
-Kaatritel on pardarelvastus (kaks 12,7 mm raskekuulipildujat), meeskonna käsitulirelvad ja võimalus lisada kaugjuhitav relvapositsioon ehk RWS (Remote Weapon Station).
-Meeskonnas on kaks liiget, pardale saab võtta kümmekond sõitjat.
-Kaatril on kuuele inimesele narimagamiskohad, väikene kööginurk, elementaarsed pesemisvõimalused ja WC.
-Hanke maksumus: 3,9 miljonit eurot