Jõelaevad Emajõel

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
eikeegi
Liige
Postitusi: 145
Liitunud: 08 Sept, 2005 8:53
Kontakt:

Postitus Postitas eikeegi »

Aurik, ega ei tea midagi rääkida Meerapalust pisut ülevalpool Pedaspää lahe kandis ühes sopis asuva praamilaadse väsinud aluse kohta? Kahjuks mul paremat pilti hetkel ei ole aga midagi sealt vast ikka paistab: http://www.minupildid.ee/main.php/users ... 6.JPG.html
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2180
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Soobel »

aurik kirjutas: Soobelile- Rannal oli ikka suur "Joala" , hilisem laev-kohvik . ca 35 m pikkust ja u 6 laiust
"Omedu" oli puksiirike ja minu poolt tema Kalli järvele sattumine on lihtsalt üks hüpotees.
Ajasin segi jah.
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
ASuur
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 09 Apr, 2005 15:56
Kontakt:

Postitus Postitas ASuur »

aurik kirjutas:...
"Ahti" ja "Vaike" kohta küsisin sellepärast, et varasemaid teemasid lehitsedes oli kirjas legend, et Kalli järve laevuke sõitis ise kohale ja siis pandi põlema. Kahjuks on aeg jäänud dateerimata, aga eks ta vist 90-te algul või keskpaiku võis olla?! "Omedu" polnud kindlasti sõiduvõimeline, juhul, kui tema kere tõesti alles oli. "Vaikega" võis selline lugu aga tõesti juhtuda, sest ka tema oli selliste ümarate vormidega puksiir, ehitatud
50-te lõpus Tartus. Eelpoololeval "Tartu ajaloost" pärit pildil on siis "Baikali" nime all sõitnud laevukest näha- taamal kõige vasakpoolsem, roolikambri kolm akent valgete servadega
Arvan,et legendi see osa,et laev tuli Kalli järvele omal jõul vastab tõele.Raske on ette kujutada,kuidas muidu oleks võimalik saada suhteliselt suur alus läbi järve,mille veesügavus suuremas osas järvest oli näiteks eelmisel nädalal ca 1 m (ma ei tea muidugi,palju seal veetase üldiselt kõigub)
Mis puutub võimalusse ,et Kalli järvel on "Vaike" ,siis tekkis mul küsimus : nagu piltidel näha,on Kalli järve vrakk sellise omapärase segakonstruktsiooniga - kaared ja pealisehitised metallist,kere puidust.
Kas tõesti õitsval nõukaajal, 50-ndatel võidi veel ehitada selline osaliselt puitkonstruktsiooniga laev?
Tunduks nagu rohkem 20. sajandi alguse (kui mitte vanem) variant olevat!?
aurik
Liige
Postitusi: 842
Liitunud: 11 Aug, 2007 14:19
Kontakt:

Postitus Postitas aurik »

vot, leidsin üle 60-st aastast pärit suurema pontoonsilla pildi.
http://209.85.129.104/search?q=cache:TL ... cd=3&gl=ee Kui keegi leiaks ka selle 70/80 Tartu häbipleki üles, oleks kõrgustevahe näha.
ASuurele- kaldun ka ikkagi arvama, et tegu on väga vana alusega, iseloomulik on veel nõgus vööri ja ahtri poole tõusev tekijoon. Ukul ja Joalal oli see samasugune. Pealesõjaaegsed sovjeti laevad on enamuses sirge tekiga, kas täies horisontaalis või siis vaid vööriosas kerge nurga all tõusev. Ka suurvõitu süvis on iseloomulik vanematele laevadele.
Kas kohapeal mingit mootorijäänust ei paistnud? Kui ei, siis oli vast mootor ikkagi enne Kallile toomist maha võetud. Tegelikult pillutas Tartu sadam oma mahakantud aluseid mitmele poole laiali, enamuses Kabina karjääri(viimane tehti küll 80-tel suht puhtaks, kui sealt vahepeal jälle kruusa tooma hakati) või Praagale. Asi mõnda siis Kallilegi viia polnud. On ju võimalik, et mingi muu alusega sõitnud seltskond pani vraki lihtsalt naljaviluks põlema. Aga legend "Ukust" - hää promo matkakorraldajatele.
Tartu Sadamas peaks veel töötama paar vanemaealist kaptenit, kes võiks midagi mäletada. Sadamaarhiiv olla aga kahjuks 90-te erastamiste käigus
enamuses ära haihtunud.
eikeegile- aitaks häämeelega, kuid kahjuks ei saa pildilt pihta, kui suure või väikse alusega tegu on. Kui saaks umbkaudsed mõõtmed ja paarirealise tekijäänuste kirjelduse, siis vast raaliks välja, kas on mõni kaubapraam, süvendaja, ujuvmaja, mingi muu platvorm vms
Arnoldile- jah, ajad muutuvad... 1980-te keskel toodi mõlemad käigusolevad tõukurpuksiirid küll treileritega väga viisakalt kohale, liine lahti võttes ja pärast jälle kenasti ühendades
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2180
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Soobel »

Polnd se pontoonsild niiväga häbiplekk midagi. Omamoodi lahe moodustis oli kõigi nende kolmnurksete jäämurdjate ja mölludega seal ülesvoolu.

Ja selliste paatidega ei seilatud vaid 60-date aegu, mulle tundub, et selle mootorpaadi ralli lõpetas seal 90-date bensukriis. Enne olid ikka kõik kaldad seal paadisildu täis, see nägi välja nagu veepealne daatšade rajoon: paatide plekk-ja puumollid olid enamvähem ühesugused, aga kuudid-kajutid nende küljes olid väga erinevad ja peegeldasid omanike jõukust, tehnikataipu ja kunstimeelt. Minu meelest ei olnud see kõik sugugi risu, omamoodi lahe värk oli. Lasteaiaski sai konstruktorist paadisildu laotud ja improviseeritud paatidega mööda põrandat ringi seilatud (tol ajal kannipoes paate ei leidnud, tänapäeval osta, millist tahad, StarWarsi paatidest HarryPotteri paatideni välja)
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
aurik
Liige
Postitusi: 842
Liitunud: 11 Aug, 2007 14:19
Kontakt:

Postitus Postitas aurik »

Jäämurdjad olid seal päris ammustest aegadest.
Selliseid paate veel 80-tel tõesti päris palju liikus, kuid mulle tundub,et tooni andsid siis juba "Kazankad" ja "Progressid"
Paatide rida oli tõesti pikk. Mõlemat kallast mööda vabadussilla varemetest kuni sõudebaasini välja, hõrenema aga hakkas see rivi minu mälu järgi 80-te keskelt. Esmalt kadusid paadid vabadussilla jäänuste ja pontoonsilla vahelt praeguse Konsumi poe eest.
ASuur
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 09 Apr, 2005 15:56
Kontakt:

Postitus Postitas ASuur »

aurik kirjutas: ... Kas kohapeal mingit mootorijäänust ei paistnud? Kui ei, siis oli vast mootor ikkagi enne Kallile toomist maha võetud. Tegelikult pillutas Tartu sadam oma mahakantud aluseid mitmele poole laiali, enamuses Kabina karjääri(viimane tehti küll 80-tel suht puhtaks, kui sealt vahepeal jälle kruusa tooma hakati) või Praagale. Asi mõnda siis Kallilegi viia polnud. On ju võimalik, et mingi muu alusega sõitnud seltskond pani vraki lihtsalt naljaviluks põlema. Aga legend "Ukust" - hää promo matkakorraldajatele.
Mootori jäänuseid ma ei näinud, väga ligi ei saanud - olin merekaatriga ja vesi läks selle jaoks liiga madalaks.Selgelt oli küll näha,et sõukruvi koos võlliga oli maha võetud.
See võis juhtuda siiski ka pärast Kallile sattumist ,kuna kruvi võis olla näiteks pronksist ja metallikrattidele suurt huvi pakkuda .
Kasutaja avatar
hummel
Liige
Postitusi: 2079
Liitunud: 18 Apr, 2004 12:55
Kontakt:

Postitus Postitas hummel »

Põlise Tallinlasena ei jaga ma sellest jõelaevandusest suuremat, kuid "Uku" laeva tean küll. Käisin kunagi 15 a tagasi Tartus ajaloo olümpiaadil ja sai ringi jalutatud seal. Juba sel ajal ma teadsin "Uku" laeva olemasolust ja eluloost ning suur oli imestus, kui leidsin sama nime kandva vraki Jõe äärest sadamakailt. :shock: Kuju oli päris sarnane fotodelt nähtule.

"Uku" on minumeelest tõsine tehnikamälestis, sest tegu on ainsa Vabadussõja ajast säilinud Eesti sõjalaevaga. Hiljem rahu ajal kasutati teda küll jah hüdrograafialaevana ja nö lõbulaevana, kuid põhiväärtust annab ikkagi militaarajalooline periood.
Kunagi u 15...19 a tagasi ilmus ajalehes "Meremees" antud laevast leheküljepikkune põhjalik artikkel. See leht on mul kusagil ilmselt ka säilinud. Kel huvi, otsigu arhiividest üles.

Kui keegi tubli hing leiaks finantsvõimalusi ja võtaks vaevaks, oleks uskumatult imepärane, kui saaks antud laevukese veel ette võtta ja enam-vähem originaalis taastada... seni, kuni veel millestki taastada on. EV 90. aastapäevaks küll enam ei jõuaks, kuid jah.
vdreving
Liige
Postitusi: 597
Liitunud: 27 Dets, 2005 19:31

Postitus Postitas vdreving »

Mul hakkab selle paadi peale juba vaikselt kõvatama.Kelle oma see on ja kuidas kätte saab? Ostaks teise ära,kui teda kellelgi vaja ei ole.
ASuur
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 09 Apr, 2005 15:56
Kontakt:

Postitus Postitas ASuur »

vdreving kirjutas:Mul hakkab selle paadi peale juba vaikselt kõvatama.Kelle oma see on ja kuidas kätte saab? Ostaks teise ära,kui teda kellelgi vaja ei ole.
Eelpool kirjutas retti "Kalli järvel oleva vraki kohta saab täpselt teada Konsa Toivolt,taat elab järve teisel rannal."
Kohalik taat võiks tõesti asjast midagi teada.
eelmine kord pildistama sõites sõites nägin järve ääres talu,kus vist elatakse.
Kaart annab sinna kophta Rebassaare talu,aga mööda maismaad ei vii sinna ühtegi rada.Ilmselt on ainus võimalus paadiga mööda jõge.
Võiks muidugi "Soomusdiviisile" hääled sisse panna ja otse läbi metsa põrutada,aga see vist oleks hetke vajaduste kontekstis liiga ekstreemne lahendus,lisaks maaomaniku ülesotsimine loa saamiseks liiga pikaldane töö.
Äkki hoopis teha ühed mereväemanöövrid Tartu-Kalli-Praaga (võibolla kuni Piirissareni välja) ja vaadata veelgi üksikasjalikumalt vrakid üle,ning püüda kohalikelt infot välja pigistada.
Võin pakkuda kiiremateks manöövriteks oma kaatrit,kuhu mahub peale minu veel max. neli inimest.Kui mootor üles tõsta ja aerutada,siis saab süvise 30-40 cm peale,nii et kannatab vrakkidele juurde küll sõita (pildistamise ajal olin üksi ja ei saanud seetõttu eriti aerutada - paat kaalub ka veidi,pidin mootoriga sõitma) .Alternatiivina võin küsida tuttava käest kes neid pisikese päramootoriga parvesid välja üürib,et palju neile inimesi peale läheb,ning palju ta pappi tahab.
Kui tõsiselt asjaga tegeleda soovijatel huvi on, andke teada - teeme ära!
Võib muidugi asja veel suuremalt ette võtta - võtta nii kaater,kui parv,kutsuda kaasa sukeldujad-poisid,kes saaremaal ka kohal olid,ning vrakkide vastu suurt huvi tundsid(sain nende kontakti ka) ning haarata kaasa magnetomeeter selleks,et vaadata,mis militaarajalooga seotud kohtades põhjas vedeleb.
vdreving
Liige
Postitusi: 597
Liitunud: 27 Dets, 2005 19:31

Postitus Postitas vdreving »

Selle paadiluukere omandamist võiks täiesti tõsiselt mõelda.Küllap annab selle ära taastada.Kindlasti tekib asjast jälle mingi kisa,et ma ei oska taastada ja rikun ajalugu jne. Noh see,selleks.Huvitav kellele see vrakk kuulub? Milliste vahenditega seda sealt on võimalik kätte saada? Mis valla territooriumil vrakk asub? Küsiksin ise sealt infi.
Kasutaja avatar
speedsta
Liige
Postitusi: 2056
Liitunud: 22 Veebr, 2005 12:20
Asukoht: Dorpat
Kontakt:

Postitus Postitas speedsta »

ASuur, kui plaanid retke ette võtta siis oleksin üks osalejatest, kui paadis ruumi jagub.
Kui on probleem, tõmba lõuga
Kasutaja avatar
hummel
Liige
Postitusi: 2079
Liitunud: 18 Apr, 2004 12:55
Kontakt:

Postitus Postitas hummel »

Uku võiks olla igatahes see siin. Nii arvab ka ugandiklubi.
http://www.pildialbum.ee/pic/2038#
http://www.pildialbum.ee/pics/album/1060

Mälu järgi sarnasust Tartus kai peal nähtud asjandusega. Mälu järele võis laevukese nimi ka "Turist" olla nõuka ajal, aga kindel ei ole. Jube ammu oli, kui lugesin lehest selle laevukese ajalugu. :roll:
aurik
Liige
Postitusi: 842
Liitunud: 11 Aug, 2007 14:19
Kontakt:

Postitus Postitas aurik »

Otsisin üles varasema "Uku" käsitluse teema all Peipsi laevastik ja kopisin sealt ühe lõigu
PostitusPostitatud: 02 Veeb, 2005 19:22
Nii "UKU"saatus peale söda oli järgmine : söjaajal oli ta oma meeskonna poolt uputatud Tartu jöesadamasse. Peale söda ta tösti ülesse ja remonditi ,ning järgnevalt söitis paar aastat Tartu-Pihkva liinil .Seejärel aga sai temast Tartu-Veemajandi märkide panijaks. 1950aastate löpul ehitati laev pöhjalikult ümber(sellest ka uus välimus ja diiselmootor) ja kasuti löbu söitudeks ja nimeks sai "Turist". 1960aastate löpul jäi laev Tartu sadamas seisma ujuvhotellina , 1978a renditi ta Tartu Vetelpääste Ühingule kes kasutas seda ujula juures oma baasina , 1980a sai ta omanikuks Pölva rajooni kuulturimaja luulekooli "Helem". 1982a kevadel viidi ta Peipsi edelanurka Pedaspea lähistele ja seal vajus ta pöhja . 1991 aasta kevadel pupasid Meinhard Ilus ning Toivo ja Jaan Konsa laeva tühjaks ,ning töid rannajoonele 1994 a käis ka laev dokis (remonditi kogu pöhi aga rohkemaks ei jätkunud raha )Peale seda pukseerit ta Praagale . Kus seisab ka praegu .(info pärinb raamatust Eesti söjalevad 1918-1940 aga ka vanadelt laevnikelt


Siia võin veel lisada, et ujula juures ei pidanud ta kaua vastu ja 1981.aastal seisis Amme jõe suudmest ülespoole Kardla küla all(sõitsin sealt juhtumisi paadiga mööda). Ja olen justkui vanadest ajalehtedest lugenud, et 50-tel aastatel kandis ta nime "Bolševik"
Nüüd üks EW aegne pilt. Uku on laevadest kõige esimene
http://linn.rapina.polvamaa.ee/vald/Are ... age002.jpg
Kardan, et taastamisele ta siiski ei kuulu või võtab liiga palju raha. Ja kui tõesti ime juhtub, siis praeguse aja Emajõel-Peipsil sõitmiseks on tal liiga suur süvis- 1,6m. "Lermontovil" oli 1,5m ja kippus ka pidevalt Peipsil madalikele kinni jääma. Kas 1973 või 74 oli ta turistidega koguni 3 päeva kinni istunud.



vdreving
Liige
Postitusi: 597
Liitunud: 27 Dets, 2005 19:31

Postitus Postitas vdreving »

Ega raha maapealt kadunud pole.Selle taha ei tohiks asi seisma jääda.Kui muidugi laeva sealt kätte ei saa on teine rida. Aga kui mingid pontoonid külge panna ja siis kuhugi vedada?
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 16 külalist