Lind Short 184 pardal

Üksused, relvad, tehnika. Autasud ja vormid. Kõik teemasse puutuv.
Kasutaja avatar
Luuraja
Liige
Postitusi: 350
Liitunud: 15 Apr, 2005 11:12
Asukoht: Paide
Kontakt:

Lind Short 184 pardal

Postitus Postitas Luuraja »

Tekkis mitu küsimust, millele siinses foorumis ehk vastuse leiab.
Arvo Vercamer on joonistanud Eesti värvides Short 184, mille pardal ilutseb mingi lind.

Austusest britishaircraft.co.uk vastu annan ainult lingi vastava leheni:
http://www.britishaircraft.co.uk/aircra ... php?ID=577

Küsimused:
1. Kas see lind (kotkas, pistrik, ronk või hoopis künnivares?) oli mõne eesti lenduri/lennuüksuse tunnusmärk või jäänuk teenistusest Kuninglikus Laevastikus?
2. Kes eestlastest antud nr.24-ga lendasid?
Tõde on selle poolel, kes vähem valetab.
Слава Україні!
Героям слава!
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Postitus Postitas nublu »

Tere-tere!

Merelennu salk, või rühm, (või mis ta sel hetkel oli :wink: ) oli tõesti ainus üksus, kes oma lennukitele mingeid määrustikus mitte-ettenähtud pildikesi joonistas. Lisaks sellele linnule olen näinud mingit herilast või mesilast samuti ühe Short'i peal. Ning kahemootorilise FF-41 ninas oli kas kurat või mõni muu tantsiv mehike. See viimane pilt on avaldatud ka kas siis "Aeg Mehed Lennukid" või "Eesti lennukroonikad" raamatus. Kummas - ei mäleta hetkel peast. Võimalik, et aga neid pildikesi oli rohkemgi :P

Pilt ei ole kindlasti jäänud RAFi aegadest (kui nr. 24 osteti, siis olid RNAS juba kõik liidetud RAF'i). Need maaliti ikkagi peale Eestis, aeg ilmselt kusagil 1920ndate algus.

Omal on olemas fotod nr. 24 koos linnuga ja ilma. Kahjuks on need mul kõik täpsemalt dateerimata. Sestap olen selle kahekümnendate alguse pakkumisel aluseks võtnud perioodi, mil FF-41 lendas.

Tõsi - minu fotol on see lind joonistatud lennuki teisele küljele. Ma ei tea, kas Arvol on mõni foto linnust ka sellel küljel, mis tema profiilil on joonistatud, või ta lihtsalt eeldas, et lind joonistati mõlemile küljele sümmeetriliselt.

Aga eks ta võib ise seda täpsustada :wink:

Samuti võivad kõik anda lisainfi - kui on näinud muid või sarnaseid elukaid mõnedel lennukeil :P

Lõpetuseks siis 3 pilti ka sellest nr. 24-st.

Pilt

Pilt

Pilt
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Postitus Postitas nublu »

Vaatasin siis kodus veidi neid pilte. Seda herilast ma kuskilt raamatuist ei leidnud. Aga mäletan, et kusagil olen näinud :roll:

Aga FF-41A nina ja tantsiv kurat (või langenud ingel või kuidas iganes seda poliitiliselt korrektne on nimetada :wink: ) oli "Aeg Mehed Lennukid" raamatus täiesti olemas. Allkiri, et foto 1922. a. hilissügisest ning pärit T Kitveli erakogust.

Panen siia ainult lennuki nina skänni. Loodan, et Toivo mulle väga kõvasti selle eest tappa ei anna :roll: :oops:
Pilt

Kuna FF 41A saadi lennukorda 1922. a. septembris ning kaotati õnnetuse läbi 1925. a., siis pakuks, et need maalingud merelennusalga lennukeil on pärit ka sellest ajast. Ja pigem algusperioodist kui lõpust. Sest Short nr. 24 kanti maha ka 1925. a. ning fotosid vaadates pakuks ma, et varasem oli variant linnuga, ning hilisem numbriga samal kohal.

Aga nagu öeldud - kõik lisainfo selles teemas enam kui teretulnud :P
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
kari lumppio
Liige
Postitusi: 312
Liitunud: 30 Mär, 2005 9:46
Asukoht: Espoo, Soome
Kontakt:

Postitus Postitas kari lumppio »

Tere!

Minu jaoks ülihuvitav teema.

Lisateaved kahjuks ei omanda, aga lisaküsimus oleks küll. Paistab et mereluuresalgal oli kombeks maalida lennuki number ka (alumise) tiiva alapinnale. FF 41s see oli kindlasti (55) aga kas ka Short'idel?

Kas Nieuport 17 "46" oli mereluuresalgas? Selle (parema, "starboard") tiiva all oli ka ühel fotol näha lennuki numbrid.

Short "24" foto on ka "Aeg, mehed, lennukid" -raamatus, lk 102 ülemine. Huvitav oleks sama lehekülje alumise foto origniaal. Kas nendest kolmest Short'ist üks on "24" ja kas vasakul küljel on lind?

Mäletan ka mingid "kolli" Short'i küljel. See foto on võinud olla ka kunagi näiteks soome ajakirjas "Feeniks" (Ilmailumuseoyhdistys'e ajakiri). Vähemalt minu mälu järgi. Käepärast pole seda hetkel endal võtta.

Kunagi püüdsin Riigiarhiivis leida selleteemalisi (markeerigud) käske vms. aga kasutada olnud aja sees vähemalt ei leidnud. Kui keegi oskab arhiivviiteid anda oleksin ülimalt tänulik.

Kari
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Postitus Postitas nublu »

Sain Arvo käest emaili teel paar pilti, mis ta palus siia üles riputada. Omal tal piltide panemise võimalus puudub.

Pilt
See oleks siis see foto mille järgi ta joonistas oma "linnuga" Short'i. Nimelt paistab seal lennuki ninas mehe varjus midagi valget. Kuna ta teisel küljel linnu pilti oli juba näinud, siis eeldas näha oleva osa järgi, et siin see sama lind peeglis.

Pilt
Siin midagi Short'i lennukite markeerimisest.

Aga eks ta kommenteerib ise täpsemini :wink:
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
Kasutaja avatar
Luuraja
Liige
Postitusi: 350
Liitunud: 15 Apr, 2005 11:12
Asukoht: Paide
Kontakt:

Postitus Postitas Luuraja »

Super!
Omalt poolt panen juurde ühe vektorgraafikas ülejoonistatud Nublu antud pildi.
Pilt
Pilt on üsna toores, vabandan ette, circa tund aega tuleks teist veel siluda.
Esialgne, Arvo Vercameri järgi joonistatu on aga selline: http://avalik.kuuse.pri.ee/lennukiraama ... _algne.jpg[/url]
Viimati muutis Luuraja, 08 Sept, 2007 19:30, muudetud 1 kord kokku.
Tõde on selle poolel, kes vähem valetab.
Слава Україні!
Героям слава!
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Postitus Postitas nublu »

Sai siis hoolega omi fotosid lapatud. Lisan teemasse veel kaks pilti.

Esiteks üks hobune või põder või kes ta seal on selle Short'i külje peal. Sry, pilt on tehtud vastu päikest ning samuti pidin teda kõvasti suurendama, et elukas näha oleks.
Pilt

Teiseks midagi Karile :wink:

NT-2B nr. 8 tiib, kus ka lennuki number peale maalitud
Pilt

Viimane pilt on motorist Atlase matusefoto detail, nii et ka dateeritav. Atlas sai surma 7. juunil 1922, nii et foto tehtud ilmselt mõned päevad hiljem. Samas - tiib on kerest juba eemaldatud...

Nieuport nr. 46 ei olnud merelennurühmas. Nii et see numbrite tiivale kirjutamine pidi sel ajaperioodil ilmselt veidi laiemalt levinud olema...
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
Kasutaja avatar
Luuraja
Liige
Postitusi: 350
Liitunud: 15 Apr, 2005 11:12
Asukoht: Paide
Kontakt:

Postitus Postitas Luuraja »

Tjah. Eks mul oli ka põhjust
Poiste värviraamat "Laevad Läänemerel" võtab ilmselgelt kõvasti aega - laevade joonistamine on üsna pikaldane.

Joonistan vahelduseks eesti tunnusmärkidega lennukeid või neid mis eesti taevas on olnud. Raamatu maht on 16 lehte
Joonistatud on:

Eesti värvides Aero L39C Albatros
Robinson R44 Raven nr.66
Piirivalve Päästesalga Mi-8
Estonian Air'i Boeing 737-500 "Sinilind"
PN-3 "Isamaa Päästja" (wikipedia sandi pildi põhjal)
Jaan Mahlapuu Nieuport 21 (aluspiltideks Eduardi mudel ja foorumikasutaja Joss Metsast Suure Auhinna mudel http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... c&start=75.
belglaste F-16
Su-25 Gratš

Pooleli on Avro Anson ja Short 184.

Plaanis on MiG-23, Su-24, SR-71.

Sellline väikeste poiste värvimisraamat saab vist olema... Nimeks saab ilmselt "Eesti taevas"

Nublu! Olen väga tänulik piltide eest.
Viimati muutis Luuraja, 09 Sept, 2007 18:30, muudetud 1 kord kokku.
Tõde on selle poolel, kes vähem valetab.
Слава Україні!
Героям слава!
Kasutaja avatar
Luuraja
Liige
Postitusi: 350
Liitunud: 15 Apr, 2005 11:12
Asukoht: Paide
Kontakt:

Postitus Postitas Luuraja »

Tu-22M3 muidugi ka - tartlaste hirm ja õudus.
Tõde on selle poolel, kes vähem valetab.
Слава Україні!
Героям слава!
arvolv
Liige
Postitusi: 548
Liitunud: 06 Okt, 2006 15:06
Asukoht: Seattle, WA, USA
Kontakt:

Short 184 - allettevõtjad

Postitus Postitas arvolv »

Lgp. Nublu/Kari;

Säilinud RAF'i dokumendid näitavad et kolmekümneesimisel oktoobril, 1918. aastal, 310 Short 184 merelennukid olid operatiivselt aktiivsed/kasutuses RAF'iga. 300 lisa Short 184 lennukid olid tellitud. EW sai kaheksa Short 184 lennukid 1919. aastal, Kreekamaa viis, Prantusemaa kaks (aga keegi ei tea mida nad oma Short 184 lennukitega tegid), Tsiili viis, Jaapani ühe, ja NL umbes 50 masinad (nõukogude liidu KBF isegi kasutas mõned Short 184 lennukid baltikumis; näiteks, endine RAF'i Short 184, N-9193).

Short Brothers (Short Bros.) firma ehitas mõned Short 184 lennukid, aga enamus nendest lennukitest ehitati mittu allettevõtjate poolt - nagu Brush Electrical Engineering Company, Ltd; James Samuel (JS) White & Company; Ltd.; Supermarine Aviation Works, Ltd.; ja mittu teised.

Säilinud fotod näitavad et need Short 184 lennukid valmistatud Short Bros.'ite poolt kandsid ühe tavalise (RAF) seeria numbri (serial number; s/n) kere peal - ja selle all, ühe erineva ehituse numbri (construction number; c/n) - nii siis.....N-1080 (s/n) / S (Short).314 (c/n). Allettevõtjad aga kasutasid ühe teise süsteemi. Seeria numbri all oli siis (vahel) firma nimi - mitte ehituse nummer. Näiteks, Short 184, seeria nummer N-9085, mida venelastele anti, oli Brush Electrical Engineering Company, Ltd., poolt ehitatud. Seeria numbri all oli siis see järgmine tekst: "Brush Co. Ltd." või "The Brush Co." või mingi sarnane "firma" sõnade kombinatsioon - fotodest raske näha - aga inglisekeelne sõna "Brush" paistab (kohe) silma.

EW Short 184 lennukid tulid kahe Short Bros.'i firma allettevõtjatest, Supermarine ja JS White:

Part of British requisition number 424; contract number A.S. 1168/18:
RAF N-9190/EADF 24 (Supermarine Aviation Works, Ltd.); jõudis eestisse 23. IX. 1919 M/S Ellendiga
RAF N-9191/EADF 25 (Supermarine Aviation Works, Ltd.); jõudis eestisse 23. IX. 1919 M/S Ellendiga
RAF N-9192/EADF 26 (Supermarine Aviation Works, Ltd.); jõudis eestisse 23. IX. 1919 M/S Ellendiga

Part of British requisition numbers 423 and 441; contract number 38A/184/C.179:
RAF N-9127/EADF 37 (James Samuel White & Company)
RAF N-9129/EADF 38 (James Samuel White & Company)
RAF N-9130/EADF 39 (James Samuel White & Company)
RAF N-9132/EADF 40 (James Samuel White & Company)
RAF N-9134/EADF 41 (James Samuel White & Company)

Supermarine'i ja JS White'i firmade nimed olid siis ka seeria numbrite alla valge värviga maalitud (aga mitte alati!) - ja seda on Nublu fotost, nr. 24 lennukist, enam-vähem selgelt näha. Mis EADF s/n 24 puudutab - ma olen kaunis kindel et see tekst seeria numbri all peaks siis "Supermarine Ltd." või "Supermarine Co." või mingi sarnane sõnade kombinatsioon olema.

Tänan väga.

Terv.;

Arvo L. V.

Allikas: J.M Bruce - Short 184; Albatros Productions Publication; Berkhamsted; Hertfordshire; UK; 2001; ISBN 1-902207-36.
Kasutaja avatar
Anonymus
Liige
Postitusi: 355
Liitunud: 18 Veebr, 2007 15:31
Asukoht: muuseum
Kontakt:

Postitus Postitas Anonymus »

mis tähendus neil piltidel oli?
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Postitus Postitas nublu »

Nii, väike täiendus teemasse. Arvo leidis üles herilase pildi.

Allikas: C. H. Barnes - Shorts Aircraft from 1900; Putnam Aeronautical Books; lk. 120/121

Pilt ise:
Pilt

Samuti joonistas Arvo selle põhjal ühe pildi, kuid tunnistas ise ka, et see on rohkem fantaasia vili, kui reaalse foto põhjal joonistatud :wink:

Pilt

Ise olen näinud samast lennukist ilmselt sama fotot, aga kindlasti mitte seal Putnami raamatus. See mul veel ostmata ja pole teist ka poes lapanud. Aga ei mäleta ka, kus ma seda pilti nägin :roll:

Nii et parema kvaliteediga pildid on alati teretulnud :wink:

Nagu ka sellest "tondist" mida Kari on näinud, ja muudest võimalikest piltidest. Eestil oli ju 8 Short'i ja seni on välja ujunud ainult 4 erinevat pilti :wink:

Siin oli veel küsimus, et mis mõte sellistel piltidel oli. Mõte oli ainult üks - teha lennuk omapäraseks ning "isiklikuks". Oma üksuse mees viskab ühe pilgu lennukile, ja kohe teab kes see seal lendab. Vastane oskab ainult mõistatada kas pildil on ronk, pistrik või künnivares :wink:

Ehk sama tähendus, mis neil lennukite numbritelgi, ainult et numbri tuvastamine suurelt kauguselt on veidi keerukam ning vead lihtsad tulema. Künnivarest hobusest eristada palju lihtsam. Kui kaugus on juba piisavalt väike, et saab aru, et joonistatud on tõesti künnivares, mitte hobune...
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
Kasutaja avatar
oleeg
Liige
Postitusi: 5193
Liitunud: 23 Jaan, 2006 14:10
Asukoht: Kodutares
Kontakt:

Postitus Postitas oleeg »

Õhtust!

Olen näinud ca paarisadat tuhandet erinevat fotot Eesti sõjaväest kuid loomade kujutisi tehnikal on üliharva ette tulnud. Teema tõesti ülihuvitav, püüan midagi huvitavat leida kodusest kogust ...

terv
o
Kasutaja avatar
Luuraja
Liige
Postitusi: 350
Liitunud: 15 Apr, 2005 11:12
Asukoht: Paide
Kontakt:

Postitus Postitas Luuraja »

Ossa saadanas.

Ei oska midagi öelda peale tänusõnade. Ja küllap tänavad teid varsti ka paar tuhat eesti poissi/tüdrukut.
Tõde on selle poolel, kes vähem valetab.
Слава Україні!
Героям слава!
stilett
Liige
Postitusi: 1510
Liitunud: 02 Veebr, 2006 11:39
Asukoht: Läänemaa
Kontakt:

.....

Postitus Postitas stilett »

Karm värk, paarsada tuhat fotot annab tähelepanelikult läbi vaadata. Ja aega kulub mitu aastat. Kas Oleeg tegi näpuka???
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist