EW Kaitseväe jalgrattad
EW Kaitseväe jalgrattad
Auto-moto foorumis on järgmine teema, vb oskab keegi spetsialist midagi asja kohta kosta ?
Teatavasti kuulusid enne WWII paljude maade armeede koosseisu ka jalgrattaväeosad. Nii ka Eesti Kaitseväes oli Ratsarügemendi koosseisus algselt vist Suusk - jalgratturkomando, hiljem juba kaotait üks hobueskadron ja asemele loodi Suusk - jalgratturite eksadron. Ratsarügement paiknes Tartus.
Tallinnas on raamatukogus olemas 20-ndate lõpust pärit raamatuke, mis välja antud Kaitseväe jalgrataste ekspluatatsiooni ja hooldamise kohta. (On meil Türil olemas kaasvõitleja Sorgel). Raamatus on juttu rootsi Wiklundi Nordstjernani tehase 28" ratastega jalgrattast. Wiklundi ratastest rootsi lehel
http://www.cykelhistoriska.se/cyklarn.htm
Nüüd küsin mina, kas on kellelgi kokkupuudet selliste ratastega olnud ?
Kas on kellegi korralikke fotosid Kaitseväelastest koos jalgratastega ?
Nende rataste põhitunnuseks olid lenksul olevad "sarved", mille külge sai rihmadega kinnitada näiteks sineli- või tekirulli. Lenkse olen kohanud mitmeid, järelikult neid rattaid inimeste kätte jäi.
On ühel foorumlasel ka analoogne jalg ratas, huvitav eripära, et rattad on mitte 28" vaid 26" baloonkummidega ja ketiratas ning lenks olnud kroomitud. Kas ka teistel ratastel võis esineda kroomdetaile?
Kas kasutati jalgrattaid ka mujal Kaitseväes peale suusk- jalgrattaeskadroni?
Mõned pildid iseloomulikust lenksust ja ketirattast
http://i34.tinypic.com/2njd0cy.jpg
http://i36.tinypic.com/2zow2f6.jpg
http://i38.tinypic.com/15yzqqg.jpg
Lõppu ka lohutusküsimus - kuidas ikkagi hobused jalgratastega sõitsid? Suuskadega on arusaadav, nagu oleme lugenud - Rootsis õpetas juba Pipi-Pikksukk oma hobusele suusatamist, ilmselt seepärast ka rootsi jalgrattad Ratsarügemendile valiti:).
Miks ma seda kõike küsin ? Aga niisama, lihtsalt huvitab!
Teatavasti kuulusid enne WWII paljude maade armeede koosseisu ka jalgrattaväeosad. Nii ka Eesti Kaitseväes oli Ratsarügemendi koosseisus algselt vist Suusk - jalgratturkomando, hiljem juba kaotait üks hobueskadron ja asemele loodi Suusk - jalgratturite eksadron. Ratsarügement paiknes Tartus.
Tallinnas on raamatukogus olemas 20-ndate lõpust pärit raamatuke, mis välja antud Kaitseväe jalgrataste ekspluatatsiooni ja hooldamise kohta. (On meil Türil olemas kaasvõitleja Sorgel). Raamatus on juttu rootsi Wiklundi Nordstjernani tehase 28" ratastega jalgrattast. Wiklundi ratastest rootsi lehel
http://www.cykelhistoriska.se/cyklarn.htm
Nüüd küsin mina, kas on kellelgi kokkupuudet selliste ratastega olnud ?
Kas on kellegi korralikke fotosid Kaitseväelastest koos jalgratastega ?
Nende rataste põhitunnuseks olid lenksul olevad "sarved", mille külge sai rihmadega kinnitada näiteks sineli- või tekirulli. Lenkse olen kohanud mitmeid, järelikult neid rattaid inimeste kätte jäi.
On ühel foorumlasel ka analoogne jalg ratas, huvitav eripära, et rattad on mitte 28" vaid 26" baloonkummidega ja ketiratas ning lenks olnud kroomitud. Kas ka teistel ratastel võis esineda kroomdetaile?
Kas kasutati jalgrattaid ka mujal Kaitseväes peale suusk- jalgrattaeskadroni?
Mõned pildid iseloomulikust lenksust ja ketirattast
http://i34.tinypic.com/2njd0cy.jpg
http://i36.tinypic.com/2zow2f6.jpg
http://i38.tinypic.com/15yzqqg.jpg
Lõppu ka lohutusküsimus - kuidas ikkagi hobused jalgratastega sõitsid? Suuskadega on arusaadav, nagu oleme lugenud - Rootsis õpetas juba Pipi-Pikksukk oma hobusele suusatamist, ilmselt seepärast ka rootsi jalgrattad Ratsarügemendile valiti:).
Miks ma seda kõike küsin ? Aga niisama, lihtsalt huvitab!
Auto-motos on teema veidi arenenud
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=30224
Siin erilist huvi pole äratanud. Isamaa militaarajalugu ei paku erilist pinget, samas kui mõni läbiroostetanud saksa kiiver tekitab suurt elevust!
Valdo pandud pilt on tehtud Narvas, mida sellest arvata? Eks väeosad rändasid ringi, laagrites jne, kas tegu ikka Ratsarügemendi meestega?
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=30224
Siin erilist huvi pole äratanud. Isamaa militaarajalugu ei paku erilist pinget, samas kui mõni läbiroostetanud saksa kiiver tekitab suurt elevust!
Valdo pandud pilt on tehtud Narvas, mida sellest arvata? Eks väeosad rändasid ringi, laagrites jne, kas tegu ikka Ratsarügemendi meestega?
ppp kirjutas:Auto-motos on teema veidi arenenud
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=30224
Siin erilist huvi pole äratanud. Isamaa militaarajalugu ei paku erilist pinget, samas kui mõni läbiroostetanud saksa kiiver tekitab suurt elevust!
Valdo pandud pilt on tehtud Narvas, mida sellest arvata? Eks väeosad rändasid ringi, laagrites jne, kas tegu ikka Ratsarügemendi meestega?
Ma ütlesin Gruppenile edasi kõik mida ma asjast tean, kui ma peaks midagi leidma siis annan teada, kas otse Teile või siis Gruppenile. Ahjaa raamilt soovitan veel otsida Kaitseliidu vapi.
Kannatust mu Härra.
Anonymus
Fotod erakogust.
Fotod 1939 aastast.
http://img10.imageshack.us/img10/7776/81884547.jpg
http://img4.imageshack.us/img4/977/31667719.jpg
Foto peale 36ndat.
http://img19.imageshack.us/img19/6240/96403627.jpg
Fotod 1939 aastast.
http://img10.imageshack.us/img10/7776/81884547.jpg
http://img4.imageshack.us/img4/977/31667719.jpg
Foto peale 36ndat.
http://img19.imageshack.us/img19/6240/96403627.jpg
Tänan LoCo-d , head pildid. Siin kindlasi tegu Wiklundi ratastega ja mees paistab saabaste ja pükste järgi kindlalt Ratsarügemendist olevat. Pakiraamil ilmselt Madseni salved. Lenksud - ketirattad tunduvad nagu Auto-moto piltidelgi ikkagi kroomitud olevat.
Kellel veel pilte, tänan ette!
Usun, et selle teema spetsialiste eriti pole, asja pole uuritud, iseasi, kui lellelgi on selline ratas olnud või olemas.
Kellel veel pilte, tänan ette!
Usun, et selle teema spetsialiste eriti pole, asja pole uuritud, iseasi, kui lellelgi on selline ratas olnud või olemas.
Nüüd om mul ees "Ajutine juhend kaitseväe jalgrataste käsitamiseks ja korrashoidmiseks", Kaitsevägede staabi VI osakonna väljaanne. Tallinn 1932.
40 lk.
Sisukord
I. "Viklunds" kaitseväe jalgratta kirjeldus
II."Viklunds" jalgratta lahtivõtmine, kokkupanemine ja reguleerimine
III.Jalgrataste hoidmine ja parandamine
IVJalgrataste hoidmine ja transportimine
V. Jalgrataste järelvaatused
On ka väike udupilt jalgrattast, millel kõik osad eraldi suunanumbritega (31 tk) märgistatud.
Pildilt ja muudelt piltidelt jm võib näha järgmist:
Ketiratas "viisnurk", 48 hammast, taga 20, kett lai - 1/2" x 3/16". Tagajooks Torpedo (pildil 20-ndate variant).
Käsipiduri hoob väljaspoolt lenksutoru e. -putke (nagu raamatus kirjutab torude kohta)
Lambikronstein pildil tavaline, ristkülikukujulise avaga, mitte hilisem Wiklundi viisnurga jms-ga.
Valgustuseks Karbiidilatern.
Varustuses "Teemõõtja" - km lugeja, nagu nõukogude aegnegi, aga huvitav selle poolest, et mõõtja koos numbritablooga käis esiratta rummu külge (ümber rummu käiva klambri küljes) ja esihargi küljes (esiratta võlli mutri alla kinnitatuna) on see tihvt, mis lugeja ratast edasi ajab (see mis nõukaaegsetel ja varasematel lääne analoogidel) oli kodara küljes.
Riistatasku sadulatoru tagaküljel nagu WH ratastel.
Rantmantelkummid 28" x 1 5/8" (700 x 42)
Antud veel raamitorude mõõte, kaal koos varustusega 21 kg, esikodarad 299 mm, taga 304 mm?
Pakiraamist pole juttu ega pilti, lenksu"kõrvad" koos rihmadega teki/sineli kinnitamiseks on .
Lisaks hulk muidujuttu, mida pole lugenud.
Veel on olemas veelväiksema formaadiga raamatuke, 21 lk, iga ratta riistataskus kandmiseks:
Kaitseväe jalgratta käsiraamat, jällegi KV staabi VI osakonna väljaanne, Tallinn 1932. Kaanel/esilehel ülal : Jalgratas reg. nr......
Lõpus : Üleandmiste kviteerimised (blankett)
Jalgratta reg. nr. .........
Raami nr. .......
Firma ........
Väeosa...........
Kuupäev Seisukord Vastuvõtja allkiri Rühmaülema allkir
Raamatuke sisaldab ekspl. ja kohustuste kohta käivat juttu, pilte ja infot konkr. jalgratta kohta pole.
http://i37.tinypic.com/5390zn.jpg
http://i36.tinypic.com/rk9cfc.jpg
40 lk.
Sisukord
I. "Viklunds" kaitseväe jalgratta kirjeldus
II."Viklunds" jalgratta lahtivõtmine, kokkupanemine ja reguleerimine
III.Jalgrataste hoidmine ja parandamine
IVJalgrataste hoidmine ja transportimine
V. Jalgrataste järelvaatused
On ka väike udupilt jalgrattast, millel kõik osad eraldi suunanumbritega (31 tk) märgistatud.
Pildilt ja muudelt piltidelt jm võib näha järgmist:
Ketiratas "viisnurk", 48 hammast, taga 20, kett lai - 1/2" x 3/16". Tagajooks Torpedo (pildil 20-ndate variant).
Käsipiduri hoob väljaspoolt lenksutoru e. -putke (nagu raamatus kirjutab torude kohta)
Lambikronstein pildil tavaline, ristkülikukujulise avaga, mitte hilisem Wiklundi viisnurga jms-ga.
Valgustuseks Karbiidilatern.
Varustuses "Teemõõtja" - km lugeja, nagu nõukogude aegnegi, aga huvitav selle poolest, et mõõtja koos numbritablooga käis esiratta rummu külge (ümber rummu käiva klambri küljes) ja esihargi küljes (esiratta võlli mutri alla kinnitatuna) on see tihvt, mis lugeja ratast edasi ajab (see mis nõukaaegsetel ja varasematel lääne analoogidel) oli kodara küljes.
Riistatasku sadulatoru tagaküljel nagu WH ratastel.
Rantmantelkummid 28" x 1 5/8" (700 x 42)
Antud veel raamitorude mõõte, kaal koos varustusega 21 kg, esikodarad 299 mm, taga 304 mm?
Pakiraamist pole juttu ega pilti, lenksu"kõrvad" koos rihmadega teki/sineli kinnitamiseks on .
Lisaks hulk muidujuttu, mida pole lugenud.
Veel on olemas veelväiksema formaadiga raamatuke, 21 lk, iga ratta riistataskus kandmiseks:
Kaitseväe jalgratta käsiraamat, jällegi KV staabi VI osakonna väljaanne, Tallinn 1932. Kaanel/esilehel ülal : Jalgratas reg. nr......
Lõpus : Üleandmiste kviteerimised (blankett)
Jalgratta reg. nr. .........
Raami nr. .......
Firma ........
Väeosa...........
Kuupäev Seisukord Vastuvõtja allkiri Rühmaülema allkir
Raamatuke sisaldab ekspl. ja kohustuste kohta käivat juttu, pilte ja infot konkr. jalgratta kohta pole.
http://i37.tinypic.com/5390zn.jpg
http://i36.tinypic.com/rk9cfc.jpg
Palun alati pakkuda märke, medaleid, riste, autasusid tsaari, eesti ja saksa ajast. Samuti dokumente, postkaarte ja fotosid igal teemal, vorme, kiivreid, pandlaid, mõõku jms. 52-23353 ri28le@hot.ee
-
- Uudistaja
- Postitusi: 2
- Liitunud: 16 Jaan, 2010 17:02
- Kontakt:
Tere! Komistasin ühe jalgratta raami otsa ja taat kellelt raami sain väidab,et tegu on Eesti sõjaväes kasutuses olnud rattaga.Sellega seoses palun tuvastamisel foorumi kasutajate abi,lisan teema lingi.
http://vanaisavokk.4rumer.com/identifit ... s-t489.htm
http://vanaisavokk.4rumer.com/identifit ... s-t489.htm
Huvitav, kas jalgratta-väeosad võiksid kunagi come-backi teha? On ju ratas siiski ainulaadne võimalus jalaväelasele liikuda 100 km päevas ilma kütust tarvitamata, müra ja infrapunakiirgust levitamata. Tänapäevased käikudega maastikurattad võimaldavad sõitmist metsaski, alumiinimu- või süsinikraamid on väga kerged jne.
Vaadates seda kiirust, millega nood Rootsi rattad omal ajal riigiomandist eraomandisse läksid, teeks süsinikkiust raamiga maastikurattad seda kordades kiiremini.
Ja tubli kodumaakaitsja leiaks õppustel kindlasti äärmiselt labase võimaluse, kuidas selline velo mahakandmisele sõita.
Vabariigi karm reaalsus.
A.
Ja tubli kodumaakaitsja leiaks õppustel kindlasti äärmiselt labase võimaluse, kuidas selline velo mahakandmisele sõita.
Vabariigi karm reaalsus.
A.
Rataste kasutamisest riigikaitses võiks pikalt ja laialt kirjutada, pildimaterjali olen näinud ohtralt. Pea igal paraadil ja vähegi suuremal õppekogunemisel on Kl ratturid pildile jäänud.
Soovitus: külasta Kaitseliidu muuseumi, kui see veel alles on. Seal peaks olema ohtralt fotosid. Samas ka KVÜÕA Sõjamuuseumist leiad kindlasti midagi huvitavat.
Mis puudutab määrustikke ja juhendeid - no raamatukodudest väljaotsimise vaev.
terv
o
Soovitus: külasta Kaitseliidu muuseumi, kui see veel alles on. Seal peaks olema ohtralt fotosid. Samas ka KVÜÕA Sõjamuuseumist leiad kindlasti midagi huvitavat.
Mis puudutab määrustikke ja juhendeid - no raamatukodudest väljaotsimise vaev.
terv
o
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Majestic-12 [Bot] ja 2 külalist