JoRRuu MIL Tech; WW I; Halberstadt CL. IV EESTI LENNUVÄES
JoRRuu MIL Tech; WW I; Halberstadt CL. IV EESTI LENNUVÄES
Tere,
TEEMASSE SISSEJUHATUSEKS
Seekord tõusen maiste teemade juurest taas õhuavarustesse – lennumassinad Eesti lennuväes – Halberstadt CL. IV.
Seos eelmise teemaga endiselt olemas – viimane memo oli aerosaan RF-8 kohta (http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopic.php?t=24130).
Põhjuseks oli igal aasta aktiivseks kerkiv teema – EESTIGA SEOTUD TEHNIKA JA MILITAARTEHNIKA (siin teemana: SUUR AUHIND - http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... &start=240).
Kuna osalemine leidis ära mainimist, siis hea tava järgi ka kohustus, tehtu kohta pisutki kajastavat materjali ülesse panna ja mõned ebakohad allikalt endalt selgituseks ja linnalegendi ära klaarimiseks. Asun seda lünka täitma.
Halberstadt CL. IV No 61 ajaloost ja mudeli ehitamisest:
https://lh4.googleusercontent.com/-OHZq ... 2584ES.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-QyGu ... islugu.jpg
Toorikuks KARAYA mudel 1003:
http://www.jadarhobby.pl/karaya-1003-ha ... 19803.html
Koos Mirage D0002 dekaalidega:
http://www.jadarhobby.pl/mirage-d0003-l ... 23231.html
Lugupidamisega,
JoRRuu
TEEMASSE SISSEJUHATUSEKS
Seekord tõusen maiste teemade juurest taas õhuavarustesse – lennumassinad Eesti lennuväes – Halberstadt CL. IV.
Seos eelmise teemaga endiselt olemas – viimane memo oli aerosaan RF-8 kohta (http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopic.php?t=24130).
Põhjuseks oli igal aasta aktiivseks kerkiv teema – EESTIGA SEOTUD TEHNIKA JA MILITAARTEHNIKA (siin teemana: SUUR AUHIND - http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... &start=240).
Kuna osalemine leidis ära mainimist, siis hea tava järgi ka kohustus, tehtu kohta pisutki kajastavat materjali ülesse panna ja mõned ebakohad allikalt endalt selgituseks ja linnalegendi ära klaarimiseks. Asun seda lünka täitma.
Halberstadt CL. IV No 61 ajaloost ja mudeli ehitamisest:
https://lh4.googleusercontent.com/-OHZq ... 2584ES.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-QyGu ... islugu.jpg
Toorikuks KARAYA mudel 1003:
http://www.jadarhobby.pl/karaya-1003-ha ... 19803.html
Koos Mirage D0002 dekaalidega:
http://www.jadarhobby.pl/mirage-d0003-l ... 23231.html
Lugupidamisega,
JoRRuu
Halberstadt CL.IV (Rol.) - voldikuinfo
...
Voldikinfo:
Üldinfo lennumassina kohta:
https://lh3.googleusercontent.com/-WSmk ... G-info.jpg
Lennuki tehniline karakteristika:
https://lh3.googleusercontent.com/-Iotc ... 2520GC.jpg
Disain ja arendus:
https://lh3.googleusercontent.com/-Iotc ... 2520GC.jpg
Lennuki sooritusvõimekus:
https://lh3.googleusercontent.com/-zVLG ... 20Perf.jpg
Relvastus:
https://lh3.googleusercontent.com/-66ry ... 520Arm.jpg
Halberstadt CL. IV Eesti lennuväes:
https://lh4.googleusercontent.com/-AUW7 ... IATION.jpg
Üldinfo mudeli kohta:
https://lh5.googleusercontent.com/-SAyV ... 20Data.jpg
Kirjandusviited:
https://lh3.googleusercontent.com/-SKkK ... graphy.jpg
Terv,
JoRRuu
Voldikinfo:
Üldinfo lennumassina kohta:
https://lh3.googleusercontent.com/-WSmk ... G-info.jpg
Lennuki tehniline karakteristika:
https://lh3.googleusercontent.com/-Iotc ... 2520GC.jpg
Disain ja arendus:
https://lh3.googleusercontent.com/-Iotc ... 2520GC.jpg
Lennuki sooritusvõimekus:
https://lh3.googleusercontent.com/-zVLG ... 20Perf.jpg
Relvastus:
https://lh3.googleusercontent.com/-66ry ... 520Arm.jpg
Halberstadt CL. IV Eesti lennuväes:
https://lh4.googleusercontent.com/-AUW7 ... IATION.jpg
Üldinfo mudeli kohta:
https://lh5.googleusercontent.com/-SAyV ... 20Data.jpg
Kirjandusviited:
https://lh3.googleusercontent.com/-SKkK ... graphy.jpg
Terv,
JoRRuu
Viimati muutis JoRRUU, 18 Juul, 2011 0:38, muudetud 1 kord kokku.
ÜLDINFO TAUSTAKS
Töö algus: 2011-06-10
Töölõpetatud: 2011-06-27 hommikul (viimased 2,5 ööpäeva läks täie andmisega, et mudel valmis saada). Kell 11 kukkusin sõna otseses mõttes ära ja olin iseendaga unemaailmas kella 14:00-ni
Töö esitatud Suurele näitusele: 2011-06-27T15:00.
Oli plaan ennast proovile panna ja üks asi ette võtta ja lõpuni vormistada. Plaan oli 3-e nädalaga hakkama saada, mudel otse karbist. Töö käigus jõudsin selleni, et algplaan oli küll hea aga see tuli kõrvale jätta - töö tulemus oleks jäänud pinnapealseks.
Konkreetsed ja olulised sõlmkohad olid väga pealiskaudselt ja suure määramatusega antud. Puudud konkreetsus ja täpsus, seda oli väga üldisel kujul silmas peetud – tegu oli korraliku toorikuga.
Omaette teema oli kamuflaaž - Lozenge 5-värviline hele ja tume muster, mis on selle põlvkonna lennukitel üks omapärasemaid ja mis oli võimalik Karaya mudelile juurde tellida: Mirage D0003.
Mingi moment polnud kamuflaaži dekaali kodulehel saada. Lõpuks siiski õnnestu see Panidelt ära tellida, jõudis ilusalt-tervena ja ühes tükis ka kohale. Kõik see tekitas julge tunde töö ette võtta ja ära teha.
Peab kohe ka ära mainima, et dekaalitöötlusvedelikud: Micro-Sol (MI-2) ja Micro-Set (MI-1) olid kamuflaaži paigaldamisel omal kohal.
Esimene suurim probleem tekkis adekvaatse infomaterjaliga, mida mudelit tehes ei olnud eelnevalt kokku korjatud. Raamatu tellimisega läksin alt. Tuli välja, et tellitud raamatut ikkagi netipoes kohapeal ei olnud ja see oli ka probleemiks, et oluline infobaas, materjali näol oli olematuks muutunud. Koduraamatukogu oli konkreetse mudeli kohalt puudulikult esindatud. Ainus võimalus, mis jäi oli net-i avarustelt infokillud kokku koguda. Ja nii, kui kiirete asjadega ikka - võrk venitas, lingid kadunud ja serverid maas - kõik toimis klassikalise Murphy seaduse järgi ja seda juba kõrvalekalleteta.
Reeglina on iga karbiga kaasnenud alati väike infomaterjal riiulitele, paraku sellise spetsiifilise teema kohalt nappis kõike. Infomaterjali väljakaevamine tõi omalt poolt kaasa igas tööetapis ja uurimuslõigus uued detailid, mida ei olnud enne alustamist ette näinud.
Uus põhjalik kirjandus on tellimisel ja jään ootama saabumist.
***
Tööd alustades oli soov panna mudel kokku karbist, kasutada uhkeid trikolooriga vesipilte, epo-valu ja metallsöövitatud detaile - ei oska alul paremat tahtagi.
Tööteema hakkas paisuma peale lennuki detailide puhastamist eelkoostamisel, iga järgnev etapp tõi kaasa täiendusvajaduse ja nii see töömaht samm-sammult paisus:
Annan kokkuvõtte tööetappidest alateemade kaupa.
Terv,
JoRRuu
Töölõpetatud: 2011-06-27 hommikul (viimased 2,5 ööpäeva läks täie andmisega, et mudel valmis saada). Kell 11 kukkusin sõna otseses mõttes ära ja olin iseendaga unemaailmas kella 14:00-ni
Töö esitatud Suurele näitusele: 2011-06-27T15:00.
Oli plaan ennast proovile panna ja üks asi ette võtta ja lõpuni vormistada. Plaan oli 3-e nädalaga hakkama saada, mudel otse karbist. Töö käigus jõudsin selleni, et algplaan oli küll hea aga see tuli kõrvale jätta - töö tulemus oleks jäänud pinnapealseks.
Konkreetsed ja olulised sõlmkohad olid väga pealiskaudselt ja suure määramatusega antud. Puudud konkreetsus ja täpsus, seda oli väga üldisel kujul silmas peetud – tegu oli korraliku toorikuga.
Omaette teema oli kamuflaaž - Lozenge 5-värviline hele ja tume muster, mis on selle põlvkonna lennukitel üks omapärasemaid ja mis oli võimalik Karaya mudelile juurde tellida: Mirage D0003.
Mingi moment polnud kamuflaaži dekaali kodulehel saada. Lõpuks siiski õnnestu see Panidelt ära tellida, jõudis ilusalt-tervena ja ühes tükis ka kohale. Kõik see tekitas julge tunde töö ette võtta ja ära teha.
Peab kohe ka ära mainima, et dekaalitöötlusvedelikud: Micro-Sol (MI-2) ja Micro-Set (MI-1) olid kamuflaaži paigaldamisel omal kohal.
Esimene suurim probleem tekkis adekvaatse infomaterjaliga, mida mudelit tehes ei olnud eelnevalt kokku korjatud. Raamatu tellimisega läksin alt. Tuli välja, et tellitud raamatut ikkagi netipoes kohapeal ei olnud ja see oli ka probleemiks, et oluline infobaas, materjali näol oli olematuks muutunud. Koduraamatukogu oli konkreetse mudeli kohalt puudulikult esindatud. Ainus võimalus, mis jäi oli net-i avarustelt infokillud kokku koguda. Ja nii, kui kiirete asjadega ikka - võrk venitas, lingid kadunud ja serverid maas - kõik toimis klassikalise Murphy seaduse järgi ja seda juba kõrvalekalleteta.
Reeglina on iga karbiga kaasnenud alati väike infomaterjal riiulitele, paraku sellise spetsiifilise teema kohalt nappis kõike. Infomaterjali väljakaevamine tõi omalt poolt kaasa igas tööetapis ja uurimuslõigus uued detailid, mida ei olnud enne alustamist ette näinud.
Uus põhjalik kirjandus on tellimisel ja jään ootama saabumist.
***
Tööd alustades oli soov panna mudel kokku karbist, kasutada uhkeid trikolooriga vesipilte, epo-valu ja metallsöövitatud detaile - ei oska alul paremat tahtagi.
Tööteema hakkas paisuma peale lennuki detailide puhastamist eelkoostamisel, iga järgnev etapp tõi kaasa täiendusvajaduse ja nii see töömaht samm-sammult paisus:
Annan kokkuvõtte tööetappidest alateemade kaupa.
Terv,
JoRRuu
Lennuki telik
Telik:
Esimene tõsine katsumus oli lennuki telik, see mis juhendis ja mis detailid - kokku paras müstika. Rattatelik ise oli lühem kui teliku raami distants teljed, mis olid pikemad kui rattatelik ise!?
https://lh3.googleusercontent.com/-SylU ... G_6762.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-ceQz ... G_6763.JPG
Tegelikkuses peaksid distantsteljed olema tunduvalt lühemad, vt. skeemilt ja piltidelt.
Telik joonistel
https://lh3.googleusercontent.com/-UmZf ... Detail.jpg
ja valmival mudelil:
https://lh6.googleusercontent.com/-YFJ1 ... G_6769.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-jS6C ... G_6814.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-kNc4 ... G_6817.JPG
Esimene tõsine katsumus oli lennuki telik, see mis juhendis ja mis detailid - kokku paras müstika. Rattatelik ise oli lühem kui teliku raami distants teljed, mis olid pikemad kui rattatelik ise!?
https://lh3.googleusercontent.com/-SylU ... G_6762.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-ceQz ... G_6763.JPG
Tegelikkuses peaksid distantsteljed olema tunduvalt lühemad, vt. skeemilt ja piltidelt.
Telik joonistel
https://lh3.googleusercontent.com/-UmZf ... Detail.jpg
ja valmival mudelil:
https://lh6.googleusercontent.com/-YFJ1 ... G_6769.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-jS6C ... G_6814.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-kNc4 ... G_6817.JPG
Lennuki kere:
Lennuki kere:
Lennuki värviskeem on mudeliehitaja loominguline lähenemine, selle infomaterjali põhjal, mis õnnestus kätte saada ja läbi analüüsida ning millisele tulemuseni kontseptsioonis jõudsin. Suurim probleem oli õige värviskeemi leidmine. Mainitakse: oli roheline või oli rohekat tooni, milline värvikood ja millist tooni, millise värviskeemi järgi? Kas lennukid värviti üle, mis ulatuses? Kuidas tõlgendada seda infot tänasel päeval, kus ajahammas on originaali kõvasti moonutanud? Julgen arvata, et ainuõige vastus puudub. Alginfona ei saa võtta hilisematel plakatitel ja infomaterjalides kujutatut, kuna see on moonutatud ja ei pruugi tegelikkusele üldsegi vastata. Seda saab võtta ainult, kui konkreetse kunstniku nägemust.
Sellise värvkatte kere lõpuks sai:
https://lh4.googleusercontent.com/-3A34 ... G_7036.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-1Jbl ... G_7030.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-Bj7H ... G_7038.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-AO6_ ... G_7039.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-m4b9 ... G_7040.JPG
Paar pilti ka poolkoostatud kerega mudelist, koos lennuki eraldusmärgi j anumbriga:
https://lh5.googleusercontent.com/-_9ra ... G_7078.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-bBXU ... G_7100.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-N88P ... G_7087.JPG
Teema jätkub ...
JoRRuu
Lennuki värviskeem on mudeliehitaja loominguline lähenemine, selle infomaterjali põhjal, mis õnnestus kätte saada ja läbi analüüsida ning millisele tulemuseni kontseptsioonis jõudsin. Suurim probleem oli õige värviskeemi leidmine. Mainitakse: oli roheline või oli rohekat tooni, milline värvikood ja millist tooni, millise värviskeemi järgi? Kas lennukid värviti üle, mis ulatuses? Kuidas tõlgendada seda infot tänasel päeval, kus ajahammas on originaali kõvasti moonutanud? Julgen arvata, et ainuõige vastus puudub. Alginfona ei saa võtta hilisematel plakatitel ja infomaterjalides kujutatut, kuna see on moonutatud ja ei pruugi tegelikkusele üldsegi vastata. Seda saab võtta ainult, kui konkreetse kunstniku nägemust.
Sellise värvkatte kere lõpuks sai:
https://lh4.googleusercontent.com/-3A34 ... G_7036.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-1Jbl ... G_7030.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-Bj7H ... G_7038.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-AO6_ ... G_7039.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-m4b9 ... G_7040.JPG
Paar pilti ka poolkoostatud kerega mudelist, koos lennuki eraldusmärgi j anumbriga:
https://lh5.googleusercontent.com/-_9ra ... G_7078.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-bBXU ... G_7100.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-N88P ... G_7087.JPG
Teema jätkub ...
JoRRuu
Kokpiti pealne ülatiib:
Kokpiti pealne ülatiib:
Näituse arvustuses on jutt ülatiiva kohta, keegi kuulis ja rääki oma versiooni edasi - tekkis linna-legend. Annan sellele ka oma selgituse siinkohal ära:
Enne ei saanud mootori ühendusi ja trossitamist alustada-lõpetada, kui ülatiib paigas. Ülatiiva tugipiilarite asukohad kontrollisin piltide ja jooniste järgi ära, plastvalu ühendustapid asendasin traatidega ja kuna konstruktsioonist tulenevalt - üks V-kujuline distantserid ja sirge tapp määrasid üheselt ülatiiva asukoha lennuki pikitelje suunal, mõõtmisega kontrollisin üle tiiva keskasendi kokpiti ja kere suhtes siis nii jäi.
Piilar:
https://lh5.googleusercontent.com/-vi3X ... G_6788.JPG
... nii ta jäi:
https://lh5.googleusercontent.com/-hWkH ... G_7080.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-N88P ... G_7087.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-mfzV ... G_7090.JPG
Sellisel kujul ei jäänud miskit eriti silma riivama, puudus korralik joonis, mida aluseks võtta tiivageomeetria on kujundatud nii, et tekitada õhuvoolude liikumisel üleslükke jõud. Kunstniku joonistatud piltidel on kujutatud kaks sirget ja paralleelset liistu, kujutusest on puudu tiiva keskosa.
Võtan lennuki uuesti ette peale seda, kui olen saanud oma raamatud ja infomaterjalid kätte. Nurk on vaja õigeks saada. Võik plaanida ühe väikse reisi Müncheni ja külastada muuseumi, kus lennumassin väljas. Enne seda peab üle vaatama kas on Münchenis ka teisi Eestiga ja Eesti lennundusega, militaarajalooga seonduvat mida üle vaadata.
Teema jätkub ...
JoRRuu
Näituse arvustuses on jutt ülatiiva kohta, keegi kuulis ja rääki oma versiooni edasi - tekkis linna-legend. Annan sellele ka oma selgituse siinkohal ära:
Enne ei saanud mootori ühendusi ja trossitamist alustada-lõpetada, kui ülatiib paigas. Ülatiiva tugipiilarite asukohad kontrollisin piltide ja jooniste järgi ära, plastvalu ühendustapid asendasin traatidega ja kuna konstruktsioonist tulenevalt - üks V-kujuline distantserid ja sirge tapp määrasid üheselt ülatiiva asukoha lennuki pikitelje suunal, mõõtmisega kontrollisin üle tiiva keskasendi kokpiti ja kere suhtes siis nii jäi.
Piilar:
https://lh5.googleusercontent.com/-vi3X ... G_6788.JPG
... nii ta jäi:
https://lh5.googleusercontent.com/-hWkH ... G_7080.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-N88P ... G_7087.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-mfzV ... G_7090.JPG
Sellisel kujul ei jäänud miskit eriti silma riivama, puudus korralik joonis, mida aluseks võtta tiivageomeetria on kujundatud nii, et tekitada õhuvoolude liikumisel üleslükke jõud. Kunstniku joonistatud piltidel on kujutatud kaks sirget ja paralleelset liistu, kujutusest on puudu tiiva keskosa.
Võtan lennuki uuesti ette peale seda, kui olen saanud oma raamatud ja infomaterjalid kätte. Nurk on vaja õigeks saada. Võik plaanida ühe väikse reisi Müncheni ja külastada muuseumi, kus lennumassin väljas. Enne seda peab üle vaatama kas on Münchenis ka teisi Eestiga ja Eesti lennundusega, militaarajalooga seonduvat mida üle vaadata.
Teema jätkub ...
JoRRuu
Mootor
Mootor:
Mootor - epovalu defektne, osa kadunud kompositsioonist tuli asendada ja taastada. Mudeliga kaasa pandud jahutusvedeliku torustik ei leidnud kasutust ja info koostejuhendil - puudulik. Mootor ei mahtunud lennuki korpusesse ära, korpuse liitepinda jäi (1-1,5) mm pragu - mootori kinnitustaldadele ja mootoriruumi tuli julgelt viili anda.
https://lh3.googleusercontent.com/-cCxW ... G_6803.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-VJJo ... G_6825.JPG
Mootor krunditult:
https://lh6.googleusercontent.com/-pWCj ... G_6888.JPG
Kuidas peab olema lahendatud ületiiva radiaator ja ühendused radiaatoriga? Kaasa pandud detailidest tuli loobuda ja leida õige nurga alt tehtud pildid reaalsest lennukist ja seda konkreetsetest detailidest-kohtadest, õige nurga alt. Õnneks leidus paar head kaadrit lennukist, mis andsid vastuse, kuidas asi lahendada. Tuli vastavad täiendused ja lisad juurde teha.
Mootor ja radiaatoriühendused koostatud kere ja ülatiivaga lennukimoodulil:
https://lh5.googleusercontent.com/-XuhS ... G_7116.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-coxo ... G_7119.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-DAwb ... G_7120.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-z0vn ... G_7115.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-aR7c ... G_7122.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-5HOU ... G_7124.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-OzV3 ... G_7094.JPG
Teema jätkub ...
JoRRuu
Mootor - epovalu defektne, osa kadunud kompositsioonist tuli asendada ja taastada. Mudeliga kaasa pandud jahutusvedeliku torustik ei leidnud kasutust ja info koostejuhendil - puudulik. Mootor ei mahtunud lennuki korpusesse ära, korpuse liitepinda jäi (1-1,5) mm pragu - mootori kinnitustaldadele ja mootoriruumi tuli julgelt viili anda.
https://lh3.googleusercontent.com/-cCxW ... G_6803.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-VJJo ... G_6825.JPG
Mootor krunditult:
https://lh6.googleusercontent.com/-pWCj ... G_6888.JPG
Kuidas peab olema lahendatud ületiiva radiaator ja ühendused radiaatoriga? Kaasa pandud detailidest tuli loobuda ja leida õige nurga alt tehtud pildid reaalsest lennukist ja seda konkreetsetest detailidest-kohtadest, õige nurga alt. Õnneks leidus paar head kaadrit lennukist, mis andsid vastuse, kuidas asi lahendada. Tuli vastavad täiendused ja lisad juurde teha.
Mootor ja radiaatoriühendused koostatud kere ja ülatiivaga lennukimoodulil:
https://lh5.googleusercontent.com/-XuhS ... G_7116.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-coxo ... G_7119.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-DAwb ... G_7120.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-z0vn ... G_7115.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-aR7c ... G_7122.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-5HOU ... G_7124.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-OzV3 ... G_7094.JPG
Teema jätkub ...
JoRRuu
Kokpit
Kokpit:
Kuidas oli juhi iste paigaldatud, kuidas oli kütusepaak ühendatud, kuidas kulgesid kütusetorustikud ja juhtkangide hoovastikud kabiinis. Kuidas oli kinnitatud pardalaskuri iste jm. Kuidas kinnitada trossid? Pingutustrossid lihtsalt lennuki pinnale liimida jääb 1/48 mõõtkava juures lahjaks, tuleb ikka teha tõmmitsad ja vastavad tõmmitsatele kinnitusankrud-aasad, et asi ehedam oleks.
https://lh5.googleusercontent.com/-JIyu ... G_6809.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-ymCU ... G_6810.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-H9WK ... G_6811.JPG
Kokpit krunditult:
https://lh6.googleusercontent.com/--RmZ ... G_6884.JPG
Kokpit värvitult:
https://lh3.googleusercontent.com/-gR2D ... 191832.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-wE1V ... 191822.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-7I7Q ... 191833.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-s29L ... 191834.jpg
Kokpiti kohal olev ülatiiva moodul:
https://lh3.googleusercontent.com/-XLSh ... G_6841.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-XtBE ... G_6838.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-QVdm ... G_6837.JPG
Vaataed kokpitile ja pardalaskuri töökohale koostatud ülatiivaga keremoodulil:
https://lh6.googleusercontent.com/-0G3J ... G_7091.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-Wj_s ... G_7092.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/--tzT ... G_7111.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-O28U ... G_7112.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-n73a ... G_7114.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-EfCH ... G_7113.JPG
Vaade töökohtadele lõppkoostamisjärgus lennukil:
https://lh5.googleusercontent.com/-KrkY ... G_7132.JPG
Teema jätkub ...
JoRRuu
Kuidas oli juhi iste paigaldatud, kuidas oli kütusepaak ühendatud, kuidas kulgesid kütusetorustikud ja juhtkangide hoovastikud kabiinis. Kuidas oli kinnitatud pardalaskuri iste jm. Kuidas kinnitada trossid? Pingutustrossid lihtsalt lennuki pinnale liimida jääb 1/48 mõõtkava juures lahjaks, tuleb ikka teha tõmmitsad ja vastavad tõmmitsatele kinnitusankrud-aasad, et asi ehedam oleks.
https://lh5.googleusercontent.com/-JIyu ... G_6809.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-ymCU ... G_6810.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-H9WK ... G_6811.JPG
Kokpit krunditult:
https://lh6.googleusercontent.com/--RmZ ... G_6884.JPG
Kokpit värvitult:
https://lh3.googleusercontent.com/-gR2D ... 191832.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-wE1V ... 191822.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-7I7Q ... 191833.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-s29L ... 191834.jpg
Kokpiti kohal olev ülatiiva moodul:
https://lh3.googleusercontent.com/-XLSh ... G_6841.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-XtBE ... G_6838.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-QVdm ... G_6837.JPG
Vaataed kokpitile ja pardalaskuri töökohale koostatud ülatiivaga keremoodulil:
https://lh6.googleusercontent.com/-0G3J ... G_7091.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-Wj_s ... G_7092.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/--tzT ... G_7111.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-O28U ... G_7112.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-n73a ... G_7114.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-EfCH ... G_7113.JPG
Vaade töökohtadele lõppkoostamisjärgus lennukil:
https://lh5.googleusercontent.com/-KrkY ... G_7132.JPG
Teema jätkub ...
JoRRuu
Kuulipildujad: Spandau ja Parabellum
Kuulipildujad:
Igati korrektselt vormistatud, päris Masteri (AM-48-035): German WWI Machine Gun Spandau LMG 08/15, tase ei ole (http://www.jbmodel.eu/product_info.php/ ... ts_id/2634) kuid piisavalt asine kit.
7.92 mm (.312 in) Parabellum MG14 kuulipilduja:
https://lh6.googleusercontent.com/-5Vpv ... G_6749.JPG
7.92 mm (.312 in) LMG 08/15 "Spandau" sünkroniseeringuga kuulipilduja:
https://lh6.googleusercontent.com/-JBWd ... G_6758.JPG
„Tukid“ ühispildil:
https://lh4.googleusercontent.com/-qEcn ... G_6834.JPG
Teema jätkub ...
JoRRuu
Igati korrektselt vormistatud, päris Masteri (AM-48-035): German WWI Machine Gun Spandau LMG 08/15, tase ei ole (http://www.jbmodel.eu/product_info.php/ ... ts_id/2634) kuid piisavalt asine kit.
7.92 mm (.312 in) Parabellum MG14 kuulipilduja:
https://lh6.googleusercontent.com/-5Vpv ... G_6749.JPG
7.92 mm (.312 in) LMG 08/15 "Spandau" sünkroniseeringuga kuulipilduja:
https://lh6.googleusercontent.com/-JBWd ... G_6758.JPG
„Tukid“ ühispildil:
https://lh4.googleusercontent.com/-qEcn ... G_6834.JPG
Teema jätkub ...
JoRRuu
Dekaalid või värvimine - lennuki eraldusmärgid ja värvitooni
Dekaalid:
Probleem oli ka lennuki eraldusmärkidega ja nende värviga. On pilte, kus on baasiks olnud lennuki eraldusmärgid üle värvitud ja peale kantud Eesti eraldusmärgid. Leidub pilte ja infot, kus puuduvad eelmise lennuväe eraldusmärgid, need ei kuma alt läbi või ei ole enne eraldusmärkide peale kandmist üle värvitud. Lipuvärvi määramisel tekkis kaks eeskirja: üks rääkis taevasinisest ja teine rukkilillesinisest. Siin oli abiks Suur-Fotograafia, Mudelismi ja Värvinduse-Guru, kellele siinkohal tänud.
Esmase legendi põhjal oli plaan kasutada mudeli kleepse. Saba pöördtüürile kleepse paigaldades ilmnes, et kleepsud olid ülimalt paksud ja jäigad, täiesti vakstu. Tüüri hingede kohalt tekkisid praod ja kleeps murenes lihtsalt ära. Loobusin mudeliga kaasas olnud kleepsudest nende paksuse tõttu ja teine probleem - eraldusmärgi kolmnurgad olid vale kujuga. Mõõtsin kirjandusest suhetega lennuki mõõtkavale sobivad suurused-suhted ja maskisin ning värvisin kõik eraldusmärgid.
Esmalt kandsin peale Saksa lennuki eraldusmärgid vastavalt joonisel toodud skeemile ... :
https://lh6.googleusercontent.com/-J8dd ... G_7015.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-Bex9 ... G_7018.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-6SSE ... G_7016.JPG
... ja rohelisega ülevärvitud ristid tiibadel:
https://lh6.googleusercontent.com/-Kfbo ... G_7022.JPG
Peale seda läks Eesti lennuki eraldusmärkide ettevalmistamiseks.
Töökoht materjalidega ja käib Eesti lennuki eraldusmärkide dekaalimine:
https://lh4.googleusercontent.com/-CpPD ... G_7025.JPG
„Plaasterdamine“ etappide kaupa:
Alusvalge raamistik tiibadele ...:
https://lh3.googleusercontent.com/-NFdw ... G_7026.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-UZfj ... G_7027.JPG
... ja lennuki kerele asukoha paika panek:
https://lh3.googleusercontent.com/-pZu5 ... G_7041.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-I-gV ... G_7042.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-CyHA ... G_7043.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-mrtH ... G_7044.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-axrw ... G_7046.JPG
Peale valgega värvimist liikusin kolmnurgas sisse poole ja teipisin piirid sinisele värvile;
https://lh6.googleusercontent.com/-WbjQ ... G_7048.JPG
Ülemine tiib ...:
https://lh6.googleusercontent.com/-z2cj ... G_7049.JPG
... alumine tiib ...:
https://lh3.googleusercontent.com/-U3Rs ... G_7050.JPG
ja lennuki kere:
https://lh4.googleusercontent.com/-EUK3 ... G_7053.JPG
Siin juhtus teine košmaar - kuna ei õnnestunud sobivat Eesti lipuvärvi sinist, värvide analüüsil olemas-olevatest akrüülidest õiget värvitooni kätte saada, kasutasin Revell'i sinist vesivärvi (361 55). sinisele osale värvisin alla otse purgist, sobivaks vedeldatult. Saadud toon jäi ultramariin. Katmiseks tuli sinisele värvile segada juurde Revell'i halli (361 57), et saada tihedamat struktuuri (10 ml sinisele –lisasin 4-5 tilka halli).
Värvimisel sain järjekordse tagasilöögi: Eraldusmärgi värvisin alla läikiva valgega ja värvi kuivades liikusin teipimisega väljapoolt sissepoole; jättes valge randi eraldusmärgile, valgele peale sinine, siis ootasin kuni värv kuiv, teipisin sinisega värvitud osa ja sisemise valge kolmnurga osa ja mustaga.
Peale kuivamist, teipi ära tõmmates olin kangestunud, kui kohati sinisega teibitud alalt tuli välja valge. See mahakoorumine juhtus õnneks poolte värvitud detailidega.
Värvi lahtikoorumised tiibadel olnud eraldusmärkidelt:
https://lh4.googleusercontent.com/-2fcX ... G_7071.JPG
... ja kerel:
https://lh4.googleusercontent.com/-TzCY ... G_7072.JPG
Pooltele värvitud detailipindadele jäid värvitud eraldusmärgid ilusti külge:
https://lh6.googleusercontent.com/-xKAj ... G_7070.JPG
Olin eelnevalt, enne teipimist, Tamiya teipi mitu korda lõikematile kleepinud ja siis ära tõmmanud, et teibi liimimisomadusi veidi "pehmendada" aga ei miskit, liim oli väga kange (kas tingis selle ka omalt osalt kõrge õhutemperatuur, 30°C). Eemaldasin kahtlased kohad ja lakkisin turvakaalutlustel tulemuse üle.
Ootasin kuni lakk oli kuivanud, teipisin sinise värvi alla kontuurid ja läks uus ring ultramariini alla ja katmiseks sinine halli täiendusega peale. Kuivamine, maskimiskleepsu eemaldamine, värvirantide tasandus ja kaitselakkimine. Siin oleks päästnud olukorra, kui enne vesivärvidega värvimist oleks värvitava ala kergelt piirituslahuse vatitikuga üle käinud, see oleks parandanud naket aluspinnaga – mõni asi tuleb ikka omal käel ära kogeda.
Lõpptulemused:
https://lh3.googleusercontent.com/-4p02 ... G_7068.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-xKAj ... G_7070.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-mfzV ... G_7090.JPG
Kuna algne plaan: kasutada mudeli omasid dekaale läks luhta siis värvimisega kaasnenud erinevad etapid ise ja apsud tekitasid tõsise sissesõidu ajagraafikusse. Viimased kaks ja pool ööd-päeva sulasid sujuvalt üheks ülipikaks päevaks. Lõppkoostamine ja trossitamine oli tõsine katsumus, et ettevõtmisele joon alla saada.
https://lh6.googleusercontent.com/-hHpl ... G_7128.JPG
Teema jätkub ...
JoRRuu
Probleem oli ka lennuki eraldusmärkidega ja nende värviga. On pilte, kus on baasiks olnud lennuki eraldusmärgid üle värvitud ja peale kantud Eesti eraldusmärgid. Leidub pilte ja infot, kus puuduvad eelmise lennuväe eraldusmärgid, need ei kuma alt läbi või ei ole enne eraldusmärkide peale kandmist üle värvitud. Lipuvärvi määramisel tekkis kaks eeskirja: üks rääkis taevasinisest ja teine rukkilillesinisest. Siin oli abiks Suur-Fotograafia, Mudelismi ja Värvinduse-Guru, kellele siinkohal tänud.
Esmase legendi põhjal oli plaan kasutada mudeli kleepse. Saba pöördtüürile kleepse paigaldades ilmnes, et kleepsud olid ülimalt paksud ja jäigad, täiesti vakstu. Tüüri hingede kohalt tekkisid praod ja kleeps murenes lihtsalt ära. Loobusin mudeliga kaasas olnud kleepsudest nende paksuse tõttu ja teine probleem - eraldusmärgi kolmnurgad olid vale kujuga. Mõõtsin kirjandusest suhetega lennuki mõõtkavale sobivad suurused-suhted ja maskisin ning värvisin kõik eraldusmärgid.
Esmalt kandsin peale Saksa lennuki eraldusmärgid vastavalt joonisel toodud skeemile ... :
https://lh6.googleusercontent.com/-J8dd ... G_7015.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-Bex9 ... G_7018.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-6SSE ... G_7016.JPG
... ja rohelisega ülevärvitud ristid tiibadel:
https://lh6.googleusercontent.com/-Kfbo ... G_7022.JPG
Peale seda läks Eesti lennuki eraldusmärkide ettevalmistamiseks.
Töökoht materjalidega ja käib Eesti lennuki eraldusmärkide dekaalimine:
https://lh4.googleusercontent.com/-CpPD ... G_7025.JPG
„Plaasterdamine“ etappide kaupa:
Alusvalge raamistik tiibadele ...:
https://lh3.googleusercontent.com/-NFdw ... G_7026.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-UZfj ... G_7027.JPG
... ja lennuki kerele asukoha paika panek:
https://lh3.googleusercontent.com/-pZu5 ... G_7041.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-I-gV ... G_7042.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-CyHA ... G_7043.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-mrtH ... G_7044.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-axrw ... G_7046.JPG
Peale valgega värvimist liikusin kolmnurgas sisse poole ja teipisin piirid sinisele värvile;
https://lh6.googleusercontent.com/-WbjQ ... G_7048.JPG
Ülemine tiib ...:
https://lh6.googleusercontent.com/-z2cj ... G_7049.JPG
... alumine tiib ...:
https://lh3.googleusercontent.com/-U3Rs ... G_7050.JPG
ja lennuki kere:
https://lh4.googleusercontent.com/-EUK3 ... G_7053.JPG
Siin juhtus teine košmaar - kuna ei õnnestunud sobivat Eesti lipuvärvi sinist, värvide analüüsil olemas-olevatest akrüülidest õiget värvitooni kätte saada, kasutasin Revell'i sinist vesivärvi (361 55). sinisele osale värvisin alla otse purgist, sobivaks vedeldatult. Saadud toon jäi ultramariin. Katmiseks tuli sinisele värvile segada juurde Revell'i halli (361 57), et saada tihedamat struktuuri (10 ml sinisele –lisasin 4-5 tilka halli).
Värvimisel sain järjekordse tagasilöögi: Eraldusmärgi värvisin alla läikiva valgega ja värvi kuivades liikusin teipimisega väljapoolt sissepoole; jättes valge randi eraldusmärgile, valgele peale sinine, siis ootasin kuni värv kuiv, teipisin sinisega värvitud osa ja sisemise valge kolmnurga osa ja mustaga.
Peale kuivamist, teipi ära tõmmates olin kangestunud, kui kohati sinisega teibitud alalt tuli välja valge. See mahakoorumine juhtus õnneks poolte värvitud detailidega.
Värvi lahtikoorumised tiibadel olnud eraldusmärkidelt:
https://lh4.googleusercontent.com/-2fcX ... G_7071.JPG
... ja kerel:
https://lh4.googleusercontent.com/-TzCY ... G_7072.JPG
Pooltele värvitud detailipindadele jäid värvitud eraldusmärgid ilusti külge:
https://lh6.googleusercontent.com/-xKAj ... G_7070.JPG
Olin eelnevalt, enne teipimist, Tamiya teipi mitu korda lõikematile kleepinud ja siis ära tõmmanud, et teibi liimimisomadusi veidi "pehmendada" aga ei miskit, liim oli väga kange (kas tingis selle ka omalt osalt kõrge õhutemperatuur, 30°C). Eemaldasin kahtlased kohad ja lakkisin turvakaalutlustel tulemuse üle.
Ootasin kuni lakk oli kuivanud, teipisin sinise värvi alla kontuurid ja läks uus ring ultramariini alla ja katmiseks sinine halli täiendusega peale. Kuivamine, maskimiskleepsu eemaldamine, värvirantide tasandus ja kaitselakkimine. Siin oleks päästnud olukorra, kui enne vesivärvidega värvimist oleks värvitava ala kergelt piirituslahuse vatitikuga üle käinud, see oleks parandanud naket aluspinnaga – mõni asi tuleb ikka omal käel ära kogeda.
Lõpptulemused:
https://lh3.googleusercontent.com/-4p02 ... G_7068.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-xKAj ... G_7070.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-mfzV ... G_7090.JPG
Kuna algne plaan: kasutada mudeli omasid dekaale läks luhta siis värvimisega kaasnenud erinevad etapid ise ja apsud tekitasid tõsise sissesõidu ajagraafikusse. Viimased kaks ja pool ööd-päeva sulasid sujuvalt üheks ülipikaks päevaks. Lõppkoostamine ja trossitamine oli tõsine katsumus, et ettevõtmisele joon alla saada.
https://lh6.googleusercontent.com/-hHpl ... G_7128.JPG
Teema jätkub ...
JoRRuu
Mudeli alus
Mudeli alus:
Eraldusmärkide värvimise ja kuivamise etappide vahel sai valmis tehtud ka lennumasinale alus, et mudel riiulil liialt kahvatu ei jääks, tulevikus kui leiab ajastule sobiva koosluse, annab selle juurde lisada (mõni toimetav seltskond ja auto näiteks, ref.: 1:48 Hasegawa Limited Edition #9755 - Focke-Wulf Fw 190 A-5 with BMW 327 Car).
Proovisin Luquitexi ja Tamiya struktuurvärve. Tamiya 4 põhilist efekti andvast värvist koosnev valik annab kombineerides suurepärase tulemuse.
LIQUITEX 6408 (237 ml)
ja
TAMIYA (100 ml):
87111-800 - Grass Effect Green;
87110-800 - Grit Effect Light Sand;
87109-800 - Soil Effect Dark Earth;
87108-800 - Soil Effect Brown.
Palett kasutatud struktuurvärvidega, lahustiks vesi:
https://lh5.googleusercontent.com/-97Zu ... G_7055.JPG
Kui on soov pinnatekstuurile ruumilist-sügavust anda, siis käia pinnadetailid või kogu pind, vastavalt soovile ja kompositsioonile, kergelt mustaga toonitud lahustilahusega üle. Lisaks võib PVA-ga liiva ja kivikesi lisada – ka reaalset 3D mõõdet juurde andes. Soovitan huvilistel täitsa ära proovida!
https://lh6.googleusercontent.com/-XvA7 ... G_7056.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-lZ_I ... G_7057.JPG
Teema jätkub ...
JoRRuu
Eraldusmärkide värvimise ja kuivamise etappide vahel sai valmis tehtud ka lennumasinale alus, et mudel riiulil liialt kahvatu ei jääks, tulevikus kui leiab ajastule sobiva koosluse, annab selle juurde lisada (mõni toimetav seltskond ja auto näiteks, ref.: 1:48 Hasegawa Limited Edition #9755 - Focke-Wulf Fw 190 A-5 with BMW 327 Car).
Proovisin Luquitexi ja Tamiya struktuurvärve. Tamiya 4 põhilist efekti andvast värvist koosnev valik annab kombineerides suurepärase tulemuse.
LIQUITEX 6408 (237 ml)
ja
TAMIYA (100 ml):
87111-800 - Grass Effect Green;
87110-800 - Grit Effect Light Sand;
87109-800 - Soil Effect Dark Earth;
87108-800 - Soil Effect Brown.
Palett kasutatud struktuurvärvidega, lahustiks vesi:
https://lh5.googleusercontent.com/-97Zu ... G_7055.JPG
Kui on soov pinnatekstuurile ruumilist-sügavust anda, siis käia pinnadetailid või kogu pind, vastavalt soovile ja kompositsioonile, kergelt mustaga toonitud lahustilahusega üle. Lisaks võib PVA-ga liiva ja kivikesi lisada – ka reaalset 3D mõõdet juurde andes. Soovitan huvilistel täitsa ära proovida!
https://lh6.googleusercontent.com/-XvA7 ... G_7056.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-lZ_I ... G_7057.JPG
Teema jätkub ...
JoRRuu
Tiivad
Tiivad:
Alumine tiib:
kuidas ja kus paiknesid kinnitustrossi tõmmitsate ankrud. Siingi tuli teha täiendusi ja vajalikud vabastused (sisselõikeid) tiiba, tõmmitsaid oleks võimalik üldse ettenähtud kohta kinnitada-mahutada.
https://lh3.googleusercontent.com/-55HB ... G_6849.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-lnuT ... G_6846.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-CJOQ ... G_6857.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-MG3b ... G_6847.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-CJOQ ... G_6857.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-8VtO ... G_6850.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-g3H9 ... G_6852.JPG
Alumine tiib eelkoostatult:
https://lh5.googleusercontent.com/-txpi ... G_6859.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-qOKv ... G_6861.JPG
Sabaosa:
https://lh5.googleusercontent.com/-eTlK ... G_6864.JPG
Tiibade kamuflaaž - Lozenge 5-värviline hele ja tume muster:
Tiivapinnad pealtpoolt - Lozenge 5-värviline tume muster:
Valmis (vasak) ja pooleli tiib (paremal):
https://lh6.googleusercontent.com/-oUiz ... 201837.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-zSse ... G_6999.JPG
... ja sabatiib:
https://lh5.googleusercontent.com/-coyf ... 201854.jpg
Tiivapinnad altpoolt - Lozenge 5-värviline hele muster:
https://lh3.googleusercontent.com/-ChLn ... G_7000.JPG
... ja sabatiib:
https://lh5.googleusercontent.com/-t8vT ... G_7008.JPG
Sabatiiva tööetapid:
https://lh5.googleusercontent.com/-TLBX ... G_7004.JPG
Tugevdusribilappide paigutuse skeem:
https://lh6.googleusercontent.com/-fm3x ... G_7005.JPG
... ja kleepimistööks ette valmistatud dekaalid:
https://lh3.googleusercontent.com/-KUnS ... G_7007.JPG
Pilt töökohast enne etapi alustamist:
https://lh4.googleusercontent.com/--fND ... G_7010.JPG
... ja osa etapi tulemusest:
https://lh4.googleusercontent.com/-1a_M ... G_7014.JPG
... ja samas vaimus kuni kõik vajalikud ribatamised pandud.
Alumise tiiva paigaldamisel tekkis väike aps: üks tiibadest sai "kuivalt" paigale pandud ja siis liimitud, teist tiiba paigaldades, tegin telje pinna liimiga kokku ja koostamisel (1-2) mm enne lõppasendit oli tiib fikseeritud ja kõik. Ei edasi, ei tagasi. Õnneks jäi lennuki kere ja tiiva vahele piisav pilu, mis võimaldas tiiva kinnitamiseks pandud toru läbi lõigata.
Siis tuli pinnad uuesti ära töödelda (uuristada). kuna olin kasutanud toru, siis oli võimalik torusse peenem varras sisse lükata, pinnad kokku fikseerida ja uuesti liimiga kinnitatud.
Alumine tiib sai algul mudeli olemas-olevate pindade järgi kokku liimitud, lõppkoostamisel ja üle kontrollimisel tuli alumised tiivad uuesti lahti murda ja lennuki kere teljega risti fikseerida ja uuesti liimida.
Tõmmitsa kinnitused sai 0,3 mm puuriga ette puuritud
https://lh3.googleusercontent.com/-3Imo ... G_6868.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-Sell ... G_7125.JPG
Ülatiivad:
nende paigaldamiseks mõeldud distantsvardad olid aga igaüks ise pikkusega (valupraak) ja mida ei saanud enne lõppkoostamist paika panna, kuna spetsaalset koostamise stendi ma ei valmistanud ette. Tulevikus on seda igati mõistlik teha - võimaldab lennuki eelnevalt, "kuivalt" kokku panna ja koostu kontrollida.
Koostamine:
https://lh3.googleusercontent.com/-1w8x ... G_7126.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-hHpl ... G_7128.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-0FCu ... G_7129.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-LiHB ... G_7130.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-KrkY ... G_7132.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-89e0 ... G_7133.JPG
Teema jätkub ...
JoRRu
Alumine tiib:
kuidas ja kus paiknesid kinnitustrossi tõmmitsate ankrud. Siingi tuli teha täiendusi ja vajalikud vabastused (sisselõikeid) tiiba, tõmmitsaid oleks võimalik üldse ettenähtud kohta kinnitada-mahutada.
https://lh3.googleusercontent.com/-55HB ... G_6849.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-lnuT ... G_6846.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-CJOQ ... G_6857.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-MG3b ... G_6847.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-CJOQ ... G_6857.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-8VtO ... G_6850.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-g3H9 ... G_6852.JPG
Alumine tiib eelkoostatult:
https://lh5.googleusercontent.com/-txpi ... G_6859.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-qOKv ... G_6861.JPG
Sabaosa:
https://lh5.googleusercontent.com/-eTlK ... G_6864.JPG
Tiibade kamuflaaž - Lozenge 5-värviline hele ja tume muster:
Tiivapinnad pealtpoolt - Lozenge 5-värviline tume muster:
Valmis (vasak) ja pooleli tiib (paremal):
https://lh6.googleusercontent.com/-oUiz ... 201837.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-zSse ... G_6999.JPG
... ja sabatiib:
https://lh5.googleusercontent.com/-coyf ... 201854.jpg
Tiivapinnad altpoolt - Lozenge 5-värviline hele muster:
https://lh3.googleusercontent.com/-ChLn ... G_7000.JPG
... ja sabatiib:
https://lh5.googleusercontent.com/-t8vT ... G_7008.JPG
Sabatiiva tööetapid:
https://lh5.googleusercontent.com/-TLBX ... G_7004.JPG
Tugevdusribilappide paigutuse skeem:
https://lh6.googleusercontent.com/-fm3x ... G_7005.JPG
... ja kleepimistööks ette valmistatud dekaalid:
https://lh3.googleusercontent.com/-KUnS ... G_7007.JPG
Pilt töökohast enne etapi alustamist:
https://lh4.googleusercontent.com/--fND ... G_7010.JPG
... ja osa etapi tulemusest:
https://lh4.googleusercontent.com/-1a_M ... G_7014.JPG
... ja samas vaimus kuni kõik vajalikud ribatamised pandud.
Alumise tiiva paigaldamisel tekkis väike aps: üks tiibadest sai "kuivalt" paigale pandud ja siis liimitud, teist tiiba paigaldades, tegin telje pinna liimiga kokku ja koostamisel (1-2) mm enne lõppasendit oli tiib fikseeritud ja kõik. Ei edasi, ei tagasi. Õnneks jäi lennuki kere ja tiiva vahele piisav pilu, mis võimaldas tiiva kinnitamiseks pandud toru läbi lõigata.
Siis tuli pinnad uuesti ära töödelda (uuristada). kuna olin kasutanud toru, siis oli võimalik torusse peenem varras sisse lükata, pinnad kokku fikseerida ja uuesti liimiga kinnitatud.
Alumine tiib sai algul mudeli olemas-olevate pindade järgi kokku liimitud, lõppkoostamisel ja üle kontrollimisel tuli alumised tiivad uuesti lahti murda ja lennuki kere teljega risti fikseerida ja uuesti liimida.
Tõmmitsa kinnitused sai 0,3 mm puuriga ette puuritud
https://lh3.googleusercontent.com/-3Imo ... G_6868.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-Sell ... G_7125.JPG
Ülatiivad:
nende paigaldamiseks mõeldud distantsvardad olid aga igaüks ise pikkusega (valupraak) ja mida ei saanud enne lõppkoostamist paika panna, kuna spetsaalset koostamise stendi ma ei valmistanud ette. Tulevikus on seda igati mõistlik teha - võimaldab lennuki eelnevalt, "kuivalt" kokku panna ja koostu kontrollida.
Koostamine:
https://lh3.googleusercontent.com/-1w8x ... G_7126.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-hHpl ... G_7128.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-0FCu ... G_7129.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-LiHB ... G_7130.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-KrkY ... G_7132.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-89e0 ... G_7133.JPG
Teema jätkub ...
JoRRu
KOKKUVÕTTEKS
KOKKUVÕTTEKS:
Killukese võrra jälle targem ja on mida meenutada. Mida lõpu poole seda rabedamaks ajaliselt läks, on meeles TQM-i ja mitte TQM-i põhine protsessi graafik – ressursi vajadus ajateljel protsessi kulgedes. Tahtsin parimat aga välja kukkus nii kui’s kipub reeglina alati sellises olukorras välja kukkuma. Üldvõttes oli päris tempokas ettevõtmine.
https://lh5.googleusercontent.com/-l1s2 ... 271906.jpg
Loodetavalt annab pildimaterjal mingi ettekujutuse ehitamise etappide võlust. See et kaamera üldse tegemise ajal kätte sattus, on nüüd antud ajale tagasi vaadetes paras ime. Mõnel pildil jääb puudu teravussügavusest, mõni pilt on liialt tume, viimased pildid tuli olude sunnil üldse mobiiliga teha. Jätan nad hetkel alles, tulevikus pildistan kaameraga uuesti üle.
Ühe Halberstadt'i tahaks veel kokku panna aga siis juba vesilennuki versiooni - Halberstadt C V, mis Eesti lennuväes ajavahemikul 1920-1926 kasutuses oli ning kandis seerianumbrit 53.
Teema kokkuvõtteks
JoRRu
Killukese võrra jälle targem ja on mida meenutada. Mida lõpu poole seda rabedamaks ajaliselt läks, on meeles TQM-i ja mitte TQM-i põhine protsessi graafik – ressursi vajadus ajateljel protsessi kulgedes. Tahtsin parimat aga välja kukkus nii kui’s kipub reeglina alati sellises olukorras välja kukkuma. Üldvõttes oli päris tempokas ettevõtmine.
https://lh5.googleusercontent.com/-l1s2 ... 271906.jpg
Loodetavalt annab pildimaterjal mingi ettekujutuse ehitamise etappide võlust. See et kaamera üldse tegemise ajal kätte sattus, on nüüd antud ajale tagasi vaadetes paras ime. Mõnel pildil jääb puudu teravussügavusest, mõni pilt on liialt tume, viimased pildid tuli olude sunnil üldse mobiiliga teha. Jätan nad hetkel alles, tulevikus pildistan kaameraga uuesti üle.
Ühe Halberstadt'i tahaks veel kokku panna aga siis juba vesilennuki versiooni - Halberstadt C V, mis Eesti lennuväes ajavahemikul 1920-1926 kasutuses oli ning kandis seerianumbrit 53.
Teema kokkuvõtteks
JoRRu
FB
FB
MIDA NÄITUSE KOHA KOHTA ÖELDA:
Kena vastutulek Mudelspordi pere poolt, oli kuhu esitatud mudelid tuua ja üles panna selle sündmuse tarbeks, tänud!
Tänud korraldajatele, ürituse vedajatele ning patroonile!
Veelkord õnnitlused võitjale, indu kõigile osalejatele ning tänud kaasaelajatele!
Teemaarenduseks:
Võistlustöödeeksponeerimiseks võiks olla piisavalt ruumi, et tööd eksponeerida - minu tõsine soov oli panna taustaks joonis, alusel mudel ja mudeli ette infomaterjal, nurga all + infovoldik. Kahjuks jäi kompositsioon lahjaks, kuna miskit ei õnnestunud paigutada nii kui's oli plaanitud.
Oluline on ka valgustatus. Sain tagasisidet, et mudel on liiga tumedaks toonitud - siin on omajagu tõtt, kui mudel on pimedas nurgas siis võib jääda mulje, et on liiga tume vanandamine, päevavalges on pilt hoopis teine. Päevavalges kannatab ka täitsa vaadata. Samas kui vaadata ülesvõtteid, siis on pilte kus lennuki pinnad on märkimisväärselt määrdunud ja väga tumeda tooniga. Üks korralikud lahinguristsed saanud lennuk võis olla ka päris "kriimu".
Mõistlik on paika panna standardid-tingimused (standardtingimused), mis on olulised tööde eksponeerimisel ja millega peaks arvestama.
Üks asi veel hingel - mind on alati mudelinäituste juures, ka perfektse teostusega mudelite juures, häirinud üle randme visatud sildid, tihti ka hariliku pliiatsiga kirjutatud - kui, siis hoida korrektset joont ka selles osas!
Aktsepteerin täielikult, et tihti jagab korraldaja oma logoga põhjad, mis vahetult täidetakse aga ka see on võimalik alati eelnevalt ära teha.
Respekt alates 2010 Kuressaare näituselt võetud mallile ja Palati toimekatele toimkondlastele - Kristjan & Co.
Seega osalemisel äramainitu au osaliseks saanuna ja sellega kaasneva hea tava järgi kohustus, tehtu kohta pisutki kajastavat materjali ülesse panna, võib tehtuks lugeda.
Pildimaterjal täiskujul:
https://picasaweb.google.com/1174500559 ... 4cbS4qr0VQ
Lugupidamisega,
JoRRuu
MIDA NÄITUSE KOHA KOHTA ÖELDA:
Kena vastutulek Mudelspordi pere poolt, oli kuhu esitatud mudelid tuua ja üles panna selle sündmuse tarbeks, tänud!
Tänud korraldajatele, ürituse vedajatele ning patroonile!
Veelkord õnnitlused võitjale, indu kõigile osalejatele ning tänud kaasaelajatele!
Teemaarenduseks:
Võistlustöödeeksponeerimiseks võiks olla piisavalt ruumi, et tööd eksponeerida - minu tõsine soov oli panna taustaks joonis, alusel mudel ja mudeli ette infomaterjal, nurga all + infovoldik. Kahjuks jäi kompositsioon lahjaks, kuna miskit ei õnnestunud paigutada nii kui's oli plaanitud.
Oluline on ka valgustatus. Sain tagasisidet, et mudel on liiga tumedaks toonitud - siin on omajagu tõtt, kui mudel on pimedas nurgas siis võib jääda mulje, et on liiga tume vanandamine, päevavalges on pilt hoopis teine. Päevavalges kannatab ka täitsa vaadata. Samas kui vaadata ülesvõtteid, siis on pilte kus lennuki pinnad on märkimisväärselt määrdunud ja väga tumeda tooniga. Üks korralikud lahinguristsed saanud lennuk võis olla ka päris "kriimu".
Mõistlik on paika panna standardid-tingimused (standardtingimused), mis on olulised tööde eksponeerimisel ja millega peaks arvestama.
Üks asi veel hingel - mind on alati mudelinäituste juures, ka perfektse teostusega mudelite juures, häirinud üle randme visatud sildid, tihti ka hariliku pliiatsiga kirjutatud - kui, siis hoida korrektset joont ka selles osas!
Aktsepteerin täielikult, et tihti jagab korraldaja oma logoga põhjad, mis vahetult täidetakse aga ka see on võimalik alati eelnevalt ära teha.
Respekt alates 2010 Kuressaare näituselt võetud mallile ja Palati toimekatele toimkondlastele - Kristjan & Co.
Seega osalemisel äramainitu au osaliseks saanuna ja sellega kaasneva hea tava järgi kohustus, tehtu kohta pisutki kajastavat materjali ülesse panna, võib tehtuks lugeda.
Pildimaterjal täiskujul:
https://picasaweb.google.com/1174500559 ... 4cbS4qr0VQ
Lugupidamisega,
JoRRuu
See oli küll teema, mille pealkiri juba lugema kutsus ning mille lugesin algusest lõpuni läbi. Tõsi - tüütas see pidev linkide klikkimine vahepeal.
Kobiseda tahaks järgmistes punktides.
80 000 marka per lennuk ei sisaldanud mingeid relvi ega sihikuid ega muid võitlusvahendeid. Nii palju kui olen näinud pilte lennukeist nr 58 kuni 61 - lennukid on enamasti relvastamata. Vaid ühel pildil olen ühel CL.IV näinud Lewis't turellil. See oli aga nr 58.
Eesti kolmnurga ning saksa (ülevärvitud) ristide paigutus - kolmnurgad on sümmeetriliselt värvitud ristide peale, mitte mingi nihkega nende suhtes.
Seda saan küll kindlalt väita muude samas seerias ostetud lennukite kohta. Nr. 61 on mul 1-ainuke foto, mis on tehtud väikese nurga all hädamaandunud lennukist. Ristide ja kolmnurga täpse paiknemise arvestamiseks on vaja hakata kasutama kujutava geomeetria võtteid
Kahtlustan, et see on ka ainuke foto mis sellest lennukist raamatutes ning (sealt edasi) internetis ringleb. Ja autoril ilmselt lennuki vormistamisel aluseks oli.
Kasutatud kirjanduse loetelus ei märganud Windsock'i. Ometi olemas juba klassikaline Windsock DataFile No 43 - P M Grosz, Halberstadt CL.IV. Sisaldab nii seda eelmainitud fotot (ja veel rohkem fotosi saksa CL.IV-dest) kui ka päris korralikke jooniseid.
Kobiseda tahaks järgmistes punktides.
80 000 marka per lennuk ei sisaldanud mingeid relvi ega sihikuid ega muid võitlusvahendeid. Nii palju kui olen näinud pilte lennukeist nr 58 kuni 61 - lennukid on enamasti relvastamata. Vaid ühel pildil olen ühel CL.IV näinud Lewis't turellil. See oli aga nr 58.
Eesti kolmnurga ning saksa (ülevärvitud) ristide paigutus - kolmnurgad on sümmeetriliselt värvitud ristide peale, mitte mingi nihkega nende suhtes.
Seda saan küll kindlalt väita muude samas seerias ostetud lennukite kohta. Nr. 61 on mul 1-ainuke foto, mis on tehtud väikese nurga all hädamaandunud lennukist. Ristide ja kolmnurga täpse paiknemise arvestamiseks on vaja hakata kasutama kujutava geomeetria võtteid
Kahtlustan, et see on ka ainuke foto mis sellest lennukist raamatutes ning (sealt edasi) internetis ringleb. Ja autoril ilmselt lennuki vormistamisel aluseks oli.
Kasutatud kirjanduse loetelus ei märganud Windsock'i. Ometi olemas juba klassikaline Windsock DataFile No 43 - P M Grosz, Halberstadt CL.IV. Sisaldab nii seda eelmainitud fotot (ja veel rohkem fotosi saksa CL.IV-dest) kui ka päris korralikke jooniseid.
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 15 külalist