JoRRuu MIL Tech; WW I; Halberstadt CL. IV EESTI LENNUVÄES

Militaartehnika mudelitest. Tehnoloogiad ning mõõtkavad ei ole piiratud.
Kasutaja avatar
JoRRUU
Liige
Postitusi: 95
Liitunud: 04 Mär, 2008 21:38
Asukoht: Põhja-Eesti
Kontakt:

FB Nublule

Postitus Postitas JoRRUU »

Tere,

Tänan viidete ja märkuste eest, et teema on kellelegi huvi pakkunud ja võetud vaevaks ka kommenteerida.

Annan omapoolse vastuse:

Tõsi - tüütas see pidev linkide klikkimine vahepeal - tegija võtab süü omaks, sellisena see kokkuvõte lõpuks vormistatud sai.
Võimalus on ka lihtsalt pilte vaadata:
https://picasaweb.google.com/1174500559 ... 4cbS4qr0VQ

80 000 marka per lennuk - jah nii on ka kirjas. See, et mudelile on relvad juurde lisatud, võta kui minu nägemust mudeli kujundamisel. Kasutasin mudeliga kaasapandud kit-id ära, kuna olid piisava detailsusega ja need olid ka levinud relvastuses.


Eesti kolmnurga ning saksa (ülevärvitud) ristide paigutus - kolmnurgad on sümmeetriliselt värvitud ristide peale, mitte mingi nihkega nende suhtes.

Aluseks võtsin joonise, kus saksa ristid peal, selle järgi määratlesin ülevärvitud kohad ja [ 1 ] pildi-joonise põhjal määrasin ära Eesti lennuväe eraldusmärgi asukohad, kuju ja orientatsiooni lennuki tiibade ja kere kesktelje suhtes. Panin teine -teise peale kaks "ajalookihti", siit tuli ka äramainitud nihe. Ja selle põhjal minu nägemus, kuidas võis olla ja välja näha eri aegadel peale kantud lennuki eraldusmärgid, kui lähtuda eelpool mainitud faktidest. Kõik ei pea alati olema sümmeetrias teine-teisega.
Jah kui on konkreetsed pildid, fotod, konkreetse lennuki kohta, kus on näha, et on kogu tiivasegment eraldusmärgi laiuselt üle värvitud ja siis uue kasutaja lennuki eraldusmärk peale kantud. Minu mudel sai sellise konkreetse lahenduse, taotluslikult ja sellisena mudeli ka vormistasin.
Ühe versioonina võiks teha tulevikus sama lennuki, ilma Saksamaa lennuki eraldusmärkideta ja panna "puhtale tiivale" kohe Eesti lennuki eraldusmärgid (ja ka relvad pealt ära jätta). Selliselt vormistatud kogu oleks ka päris huvitav vaadata-võrrelda - sama lennuki eri nägemused. See mõte on lennukit tehes paaril korral ka läbi jooksnud.

Kasutatud kirjanduse loetelus ei märganud Windsock'i - vastab tõele, ei olnud au seda kasutada ja ei omanud seda. Kasutatud kirjanduse loetelusse lisasin need raamatud, mis olid see hetk olemas ja millele tuginesin, mida kasutasin, oma töös. Sinisega lisasin need mida ootan edasise töö tegemiseks juurde. Kindlasti on veel kirjandust, mida saab tulevikus lisada. Minu loetelus on reeglina need raamatud toodud, mida olen ise "käes hoidnud" (ka e-raamatud) ja kasutanud. Siin ei olnud eesmärk tuua nimekiri - kogu antud lennukiga seotud kirjandus, kuigi see nii võib tunduda. Tegu lihtsalt suhteliselt spetsiifilise mudeli- ja teemaga, selle võrra ka materjali vähem.

Täiendav infomaterjal - on alati teretulnud, kindlasti on sama töö veel mitmel mudelistil riiulil järge ootamas.

Tänud veelkord kommentaaride ja värskendavate mõtete ning märkuste eest!


Lugupidamisega,
JoRRuu
fossiil
Liige
Postitusi: 3553
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas fossiil »

Tervitus!

Olen seda mudelit oma ihusilmaga ja päris lähedalt näinud - väga korralik töö! Jah, see on küll õige märkus, et kohas, kus teda hetkel eksponeeritakse(Kullo poes), on vitriini jaoks suht kasin valgustus. Mistõttu ta tundub ka tumedavõitu. Detailsuse poolest väga heal tasemel - ma ei ole lennundusteemas just eriti kodus, mistõttu komplektsus-kronoloogilise järjepidevuse koha pealt sõna sekka poetada ei oska. Aga mulje jäi väga hea - mulle igatahes meeldis!

Urmas.
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Postitus Postitas nublu »

eeee, ega seda minu jorisemist ei maksa nüüd liiga südamesse ka võtta.

Kui ma ise hakkaks "ajalooliselt õiget" mudelit koostama - neid pilte ma siia foorumisse kohe kindlasti ei riputaks :P

Teiste kallal vinguda aga meeldib küll :twisted:

Kuna ise puhkan ning kodusest pildikogust kaugel - fotod tulevad mõne aja pärast...
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
Kasutaja avatar
JoRRUU
Liige
Postitusi: 95
Liitunud: 04 Mär, 2008 21:38
Asukoht: Põhja-Eesti
Kontakt:

Puhkajale: Info ja pildimaterjali kohta ...

Postitus Postitas JoRRUU »

... Meest sõnast, härga sarvest, jään ootama.
Tänud juba ette ära!

Seniks aga head puhkust!

Tervitades,
JoRRuu
Joss Metsast
Liige
Postitusi: 2062
Liitunud: 23 Aug, 2005 9:34
Kontakt:

Postitus Postitas Joss Metsast »

Tegelikult ju superhea ülevaade. Endal sama karp ootamas ja nüüd on küll poole lihtsam :)

Windsock DataFile No 43 on täitsa riiulis olemas ,seal eesti lennukeist 2 pilti. nr 59 ja ka nr 61 , mõlemile on kiviaed vastu tulnud. Nr59 puhul on kenasti näha kuidas eesti kolmnurk on saksa ristile pealevõõbatud.

Aga see kõik on üks suur virisemine. Mudel on super. Ja veelgi imekspandav on see et sa teise nii kärmelt kokku said. Igastahes meistritöö !!

Heledam ju võiks olla , aga nagu öeldud see pirin on ainult siis kui vitriini valgustus on napp.

Minu poolt igastahes 10 points.
Levar
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Postitus Postitas nublu »

Hm, selle Jossi postituse peale tuli mulle meelde, et üks mees küsis mult ka nr. 61 pilte. Vaatasin saadetud kirjade kausta - täiesti olemas :P

Pilt

See on siis sama pilt, mis seal Windsock'is avaldatud, ainult pisut parema kvaliteediga. Ja see raamatu-küsimus oli mõeldud pigem soovitusena. Mainisid seal kusagil, et Sul polnud korralikke jooniseid. See Windsocki raamat peaks olema saadaval ka kusagil vene pira-saitidel pdf failina. Sealt muidugi õiges mõõtkavas jooniste väljatrükkimine on üsna ebamugav tegevus, aga parem ikka, kui üldse ilma.

Nende ülevärvitud ristide paiknemise osas on mul ka üks veidi parem pilt - nr. 59 peale Alev/Tõnishof õnnetust. Aga seda mul saadetud (ega ka saadud) kirjade kaustas kahjuks pole. Tuleb kannatada...
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
Joss Metsast
Liige
Postitusi: 2062
Liitunud: 23 Aug, 2005 9:34
Kontakt:

Postitus Postitas Joss Metsast »

Sama pilt jah, kusjuures ei pea vene piraadisaite triikima. E-bay on teinekord üllatusi täis ja abebooks samuti ;)
Kasutaja avatar
JoRRUU
Liige
Postitusi: 95
Liitunud: 04 Mär, 2008 21:38
Asukoht: Põhja-Eesti
Kontakt:

Foto ja infomüra

Postitus Postitas JoRRUU »

Tervitus,

Jaa, see foto on kordades selgem ja suurem, kui minul ees oli.
Minu raamatu pildil on ainult tiiva juures askeldav isik ja parempoolse tiiva peal on aimatav kolmnurkse eraldusmärgi kontuur ..., 1920-dad Lasnamäel.
Tekstides , memodes on igal pool rõhutatud, et lennuki eraldusmärgid olid valge piirjoonega. Siinsel fotol ei näe ma seda valget äärist. Milles asi, kas seda polnud või sellest loobuti ja värviti üle?

... määramatust jagub.

Pilt dioraama loomiseks on tõsiselt hea - lennukit "sisse sõitmas"!
Kas aja kohta ka miskit täpsemat mainitud on?
05-12-1921 - lennuk saadi (või rivis alates) [ 2 ].

Jääb veel loota, et ilmub lisapilte uunikumide kohta!


Terv,
JoRRuu
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Re: Foto ja infomüra

Postitus Postitas nublu »

JoRRUU kirjutas:Kas aja kohta ka miskit täpsemat mainitud on?
05-12-1921 - lennuk saadi (või rivis alates) [ 2 ].
Foto ei olnud dateeritud. Pärit endise lenduri albumist, kes sel ajal veel motoristina ka Lasnamäel teenis. Foto tagaküljel oli vaid märkus "Ltn. Alevi äpardus".

Arvestades lennuki elulugu - ma pakuks, et see pilt on pärit maist 1925. Ferdinand Alev oli sel ajal veel õppejaoskonnas, lenduriõpilane. Sama kuu lõpus teeb ta suurema õnnetuse CL.IV nr 59 (millest ehk siis tulevikus ka siin pilti näeb, kus need ristid/kolmnurgad hästi näha on). See võis siis olla miskine väiksem kõks enne seda.

Kahtlustasin, et tegu võis ka olla Rokki lennukilõhkumise pildiga, aga kuupäevad ei klapi. Rokk lõhkus selle 13. juunil, nr. 61 oli juba 1. juunist kirjas kui "remonti vajav". Nii et see "Rokki lennuk" tuleb veel tuvastada.

Aga suurt vahet pole, ikka peaks olema 1925. aasta :P

Mis puutub neisse valgetesse rantidesse - see oli rohkem varasema aja harrastus. Calico Sopwith Cameli teemas oli juttu neist varastest (1919. a.) kolmnurkadest. Mingist ajast jäid alles ainult need valged randid ümberringi. Ja siis lõpuks kadusid needki. Mingeid kindlaid kuupäevi ma ei oska küll paika panna. Ilmselt oli see veel lennukiti erinev (millal mõni neist jälle üle võõbati) jne...

Mis aga puutub nr 61 teenistuse algusse, siis seisis see ka algul üsna pikalt angaaris. See "80 000 per lennuk" tähendas ka seda, et saadi üsna väsinud romud, mida pidi "pisut kõpitsema" enne kasutamist. Vähemalt veel 1921. a. oktoobris oli ta arvel kui "suuremat remonti vajav". Aga võib-olla ka hiljem. Nagu juba öeldud - kuna olen puhkusel pole kõik see materjal mul käepärast. Ainult niipalju, kui läpparisse on jäänud...
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Re: Foto ja infomüra

Postitus Postitas nublu »

JoRRUU kirjutas:Kas aja kohta ka miskit täpsemat mainitud on?
05-12-1921 - lennuk saadi (või rivis alates) [ 2 ].

Jääb veel loota, et ilmub lisapilte uunikumide kohta!


Terv,
JoRRuu
Lõpuks siis tagasi lihapottide juures ja saab hakata ka midagi jagama.

Aja kohta - 5. detsember 1921 on kuupäev mil lennukid Eesti poole poolt vastu võeti. Lennukid võeti arvele alles 21. veebruaril 1922. Arvelevõtu aktis on kirjas kõigi lennukite detailid ja seadmed (kui oli vigastusi või probleeme - ka see oli kirjas), kui seadmetel oli oma s/n - ka see oli kirjas.

nr 61 (tehase nr 4328) kere taga on märge, et see on vigastatud.

8 ostetud lennukist ei olnud ühelgi ei relvi, sihikuid, pommiraame ega ka raadiojaame. Kolmel lennukil puudus isegi kuulipildujaraam (see rõngas seal vaatleja kabiini ümber :wink: ).

Lennukite arvelevõtmine ei tähendanud siiski nende lennukorras olekut. Lennukeid hakati korda saama alates 1922. a. maist. Esimene 8-st ostetud lennukist loeti lennuvalmis olevat 08.05. 1922.

nr. 61 oli teine korda saanud lennuk ning esimene CL. IV mis lennukorda sai. 16. juunil 1922 kanti hulk asju maha, mis olid nr 61 kokkupanemisel ära kulutatud, samuti oli osa asju nr 60 pealt nr 61 peale ümber tõstetud. Samas päevakäsus kästakse lennuk 26. maist lennuvalmis olevaks lugeda.

Lennuvalmis oleku aktis on veelkord kõik lennuki seadmed ja asjandused koos s/n üles loetud (sest osa sai ju teise lennuki pealt ümber tõstetud) - relvastusest ja muudest seadmetest pole seal aga sõnagi. Tõsi - kuulipildujaraam oli nr 61 algusest peale olemas.

Edasi ma ei viitsi praegu selle lennuki elukäiku kaevata. Kiire pilk seisukordade tabelile ütleb, et lühikest aega on lennukit loetud ka "lahinguvalmis" olevaks, mis tähendab, et mingit relvastust ta siiski kandis, võimalik ka et pommiraame ning -sihikut. Minu täiesti isiklik ning umbropsu arvamus on, et vähemasti turellikuulipildujaks sel masinal oli sellisel juhul Lewis. Mitte mingi sakslane...

Paar pilti siis ka veel. Esimene rohkem selle jaoks, et elu ei tunduks meelakkumisena :twisted:

Nr 61 välja suurendatult lennuväe 1923. a. paraadilt (toimus Eeljapäeval, nagu tavaliselt :P ) selle järgi ma pakuks, et juba siis ei olnud kolmnurga ümber valget ranti.

Pilt

Nagu igaüks näha võib, pilt üsna tume ning udune ning detaile sealt küll eriti ei leia. Aga umbes sellised kipuvadki suurem osa pilte olema. Hea kui üldse midagi lennukist näha on.

Nüüd aga see lubatud ristid vs kolmnurgad pilt - Alevi õnnetus nr 59-ga 29. mai 1925 oli vist see kuupäev. Kaasa lennanud motorist Harry Tõnishof suri hiljem haiglas. Alev pääses seekord jalaluu murdudega.

Pilt

Siin on küll kolmnurga asend risti suhtes täpselt näha. Isegi ristid ise on veel natuke näha :P
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
Joss Metsast
Liige
Postitusi: 2062
Liitunud: 23 Aug, 2005 9:34
Kontakt:

Postitus Postitas Joss Metsast »

See viimane foto oli vist ka Winsock datafiles olemas, seal oli see kolmnurga asetus hästi näha. Tegelikult sellist asendit pakkus ka Karaya ise. Aga samas ei saa välistada et miskil ajahetkel lennukil kolmnurk teises kohas oli.
Kasutaja avatar
nublu
Liige
Postitusi: 926
Liitunud: 16 Dets, 2003 19:25
Kontakt:

Postitus Postitas nublu »

Joss Metsast kirjutas:See viimane foto oli vist ka Winsock datafiles olemas, seal oli see kolmnurga asetus hästi näha. Tegelikult sellist asendit pakkus ka Karaya ise. Aga samas ei saa välistada et miskil ajahetkel lennukil kolmnurk teises kohas oli.
Mina küll välistaks, et sellel lennukil see kolmnurk kuskil teises kohas oli.

Eestlased olid (ja vahest on praegugi ;-) pedandid, aga lozenge kamo uuesti ülevõõpamine ilma et ühtegi märki sellest järele ei oleks jäänud....

Ma pigem välistaks selle.

Kuid ma ei välista võimalust, et see kolmnurkade, ristide, numbrite jms paigutus mõnel teisel lennukil ei võinud teistmoodi olla. Pigem võin ma siinkohal avaldada arvamust, et mõnel samal ajal kasutatud samast ostetud seeriast pärit lennukil oli näiteks lennuväe number teise šriftiga kirjutatud. Kontrollitud.
kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...
Kasutaja avatar
JoRRUU
Liige
Postitusi: 95
Liitunud: 04 Mär, 2008 21:38
Asukoht: Põhja-Eesti
Kontakt:

Lõppsõna asemel:

Postitus Postitas JoRRUU »

Tere,

No näed sa. Pilte ja infot lausa sajab! Muljet avaldavad ülesvõtted! Vaikselt koguneb ka kirjandust riiulile juurde.

Olemas oleval mudelil miskit eraldusmärkide osas muutma ei hakka, jääb nii kui’s on!
Pooleteist nädalat tagasi jäi tookord info ülesse panemata. Minu valikute variandid selle info põhjal, mis tegemise ajaks kätte õnnestus saada ja mis versioonini jõudsin mudelit tehes. Ei õnnestunud tabada märki ja Karaya kunstniku lehte ei usaldanud ka aluseks võtta ja nii see puuduolev kild loominguliselt täideti:
https://lh5.googleusercontent.com/-IuDs ... ALYSES.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-oFZw ... ALYSES.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-5_AJ ... ALYSES.jpg

Siin sai erinevaid võimalikke versioone kaalutud ja ühe kasuks valitud:
https://lh6.googleusercontent.com/-Auqx ... ALYSES.jpg

Aga tuleviku osas on soov panna kokku üks Eestis kasutuses olnud Halberstadt C V baasil ja kui korduseks läheb siis juba kas Eduardi (õhutustöö on käivitumas selles suunas), Hasegawa; ... või juba Karaya parandatud versioon.

Postitan tuleviku tarbeks kohe ka ... uue teema materjali info kogumiseks ära ... aga see on juba täiesti uus teema, minule. Hakkan tundmatu materjaliga seekord õigest otsast pihta!

Tänud kaasa elamast ja toetamast materjalide ja täpsustuste poolelt!
Loodan, et see leht aitab Teistel tegijatel vältida minu tehtud vigu - jääb õppematerjaliks, seda ka vaja!

Terv,
JoRRuu
Kasutaja avatar
JoRRUU
Liige
Postitusi: 95
Liitunud: 04 Mär, 2008 21:38
Asukoht: Põhja-Eesti
Kontakt:

See viimane foto ...

Postitus Postitas JoRRUU »

... ai, ai, ai, seda on kohe valus vaadata, mis ilusast lennumassinast nr. 59 paekiviaiaga kokkusaamisel järgi jäi.

Aial ei paista suurt miskit ... - hästi laotud!


JoRRuu
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 10 külalist