Lennuväljad Eestis

Kindlusehitised. Teed, sadamad ja lennuväljad. Kasarmud ja linnakud.
Maalinnad ja linnused. Kõik militaararhitektuurist.
Vasta
ahtoj
Uudistaja
Postitusi: 10
Liitunud: 04 Juul, 2012 11:04
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas ahtoj »

Maaameti kaardirakenduses on 1987.a. Lasnamäel Narva mnt. ilma ühegi jonksuta. Lasnamäe kanal on samal kaardil olemas. Sellel ajal lõpetas vist Lasnamäe vana lennuväli ka sportlennuväljanana tegevuse. Kahtlane jah, et jonksu nii hilja lennuvälja pärast tehti. Aga millegi pärast on see Meeliku peatuse terav kurv tekitatud.
Kapral Karu
Moderaator
Postitusi: 1133
Liitunud: 14 Dets, 2004 13:44
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas Kapral Karu »

ahtoj kirjutas: Aerofoto zip faili suurendades on näha Lasnamäe lennuvälja vanal maandumisrajal seisvad poolsada hävitajat.
Ka uue maandumisraja magistraalruleerimisraja ääres pargivad poolsada lennukit. Kas asjatundjad oskavad öelda, kas need on teistega sama tüüpi või erinevad? 1965.a oli seal kaks lennuväepolku (lisaks oli seal ka õhukaitsediviisi kopter või paar).
Impiger
Liige
Postitusi: 112
Liitunud: 10 Juun, 2009 23:46
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas Impiger »

Kui "hävitajad" need hävitajad Lasnamäe lennuväljal olid, ei oska öelda. Minu mäletamist mööda räägiti, et see lennuväli oli1960-ndatel õppelennuväli, kinnitada seda ma ei oska. Väidetavasti siis enam sealsetel lennukitel relvastust peal ei olnud, varasema aja kohta levinud kuulujutte ei mäleta. Elasin tol ajal Kadriorus ja peaaegu üle minu elamise läks üks lennukite stardi-maandumiskoridor. Stardi ajal olid lennukid vahest ehk paari-kolmesaja meetri kõrgusel, starditi enamasti mere poole, aga pöörati vahete-vahel ka sadama suunda või mujalegi, müra oli jube, nii et mõnikord tekkis hirm aknaklaaside pärast. Kuuldavasti Tallinna linnajuhid olevat korduvalt protesteerinud, eriti öiste lendude vastu. Aga mida teeb tuul müürile! Siiski 1960-ndatel jäi lende vähemaks ja mõne aja pärast (1970-ndatel) lennuväli suleti, kui Lasnamäe linnaosa ehitus oma järjega ligemale jõudis. Seal jätkasid veel ainult ALMAVÜ langevarjurid, purilennukid ja väikelennukid, ilmsesti harjutuslendudega (AN-2 tüüpi lennukitel).
!950-ndatel võeti ka Narva maantee üsna sirge lõik lõik alates (umbes) Turba tänava algusest kuni (umbes) Purde tänavani lennuvälja alla. Piki lennuvälja ümbritsevat okastraattara rajati kitsavõitu ümbersõidutee, mida mööda toimus autoliiklus (seda oli hästi vähe) kuni 1970-ndateni, kui liikluseks avati taas vahepeal suletud Narva maantee lõik. Ümbersõidutee on mingil määral tükati säilinud tänini. See tee (õigemini selle jäänuk), mis kulgeb klindi serva lähedal, ongi endine ümbersõidutee.
Pärast sõda oli see kant üldse ääretult militariseeritud. Mäletan, et 1940-nate lõpul (olin siis üsna väike poiss) olid mingid suurtükid paigutatud Lasnamäe nõlvale endisesse kivimurdu praeguse Maarjamäe memoriaali läheduses. Tunnimehed muidugi sinna ligidusse ei lasknud, kuid eemalt oli näha küll. Kauemat aega see küll ei kestnud. Praeguse Saksa sõjaväe memoriaalkalmistu alal vastu Lasnamäe nõlva oli sõjaväe lasketiir, miile varjendi varemeid võis veel mõni aeg tagasi näha.
P.S. Üks uus "jonks" Narva maantee trassis tekitati alles 1980-ndate lõpul (või oli see isegi taastatud Eesti Vabariigi aegu?). Ilmsesti ei soovitud, et maantee läbiks ehitatavat elamurajooni ja nii viidi ta sealt mööda.
Impiger
tartukaru
Uudistaja
Postitusi: 3
Liitunud: 21 Aug, 2009 14:48
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas tartukaru »

Need declassified fotod on kättesaadaval http://earthexplorer.usgs.gov/ Data Sets all täitsa olemas. Eesti kohta ma midagi tarka ei leidnud küll, aga võibolla kellelgi rohkem viitsimist ja leiab midagi põnevat
andrus
Liige
Postitusi: 4332
Liitunud: 02 Juul, 2004 11:39
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas andrus »

Sakslaste poolt ülesloetud lennuväljad Eestis, 1942.a. alguse seisu teadmiste põhjal. Veerud: nimi, indeks lennuväljade loetelus (ette käis eesliide SU-10 või lühendatult lihtsalt 10, mis tähendas lennuvälja), asukoht.
Lennuväljade kohta oli veel teavet, aga ma ei hakanud postitust infoga üle koormama.

Kood: Vali kõik

Klooga I            631	12 km OSO Paldiski
Paldiski            739	55 km SW Reval
Hapsal              893	O der Insel Dagö
Finn                921	7 km SO Wesenberg
Uddofer             922	11 km NNO Kuressaare
Sinalepa            924	15 km S Hapsal
Rohuküla            925	8 km WSW Hapsal
Papisaare           926	32 km N Kuressaare
Welli               928	19 km ONO Hapsal
Laoküla             930	5 km SSO Paldiski
Kuusiku             931	51 km S Reval
Kuressaare I        932	auf Ösel
Klooga II           933	12 km OSO Paldiski
Kechtel             934	55 km S Reval
Käina (Keina)       935	SO-Küste der Insel Dagö
Noarotsi            936	7 km NW Hapsal
Ungru              1661	5 km SW Hapsal
Mäepää             1783	50 km SSW Kuressaare
Anseküll           1793	15 km SW Kuressaare
Sandel auf Ösel    1794	21 km ONO Kuressaare
Wolde auf Ösel     1795	25 km NO Kuressaare
Koikust            1796	33 km NO Kuressaare
Saareküll auf Ösel 1797	42 km NO Kuressaare
Peude              1798	44 km NO Kuressaare
Abbul              1800	28 km NW Kuressaare
Kähilla            1801	31 km NW Kuressaare
Kurrefer           1802	35 km NW Kuressaare
Kergel             1803	16 km NW Kuressaare
Mönnuste           1804	15 km NW Kuressaare
Rango              1805	Auf Dagö (Südspitze)
Werder             1806	43 km S Hapsal
Obbessal           1807	47 km S Hapsal
Narwa              1831	148 km SW Leningrad
Werro              1840	80 km W Pskow
Kassi              1843	110 km W Pskow
Walk I             1847	140 km W Pskow
Walk II            1848	140 km W Pskow
Laatre             1850	18 km NO Walk
Törva              1851	24 km N Walk
Pernau I           1852	115 km S Reval
Letsi (Moiseküll)  1853	52 km SO Pernau
Fellin             1855	63 km O Pernau
Wojsek             1856	87 km ONO Pernau
Weissenstein       1857	82 km NNO Pernau
Turgel             1858	70 km NNO Pernau
Tapa I             1860	75 km OSO Reval
Egwido             1861	53 km SO Reval
Jeglecht           1862	24 km O Reval
Reval-Minenhafen   1863	
Reval-Laksberg     1864	
Moik               1865	6 km SSO Reval
Liwakant           1866	13 km O Reval
Ämari              1867	14 km SO Paldiski
Wesenberg          1868	105 km W Narwa
Kloostri           1870	15 km SSO Paldiski
Kurtna             1872	40 km WSW Narwa
Waiwara            1874	20 km N Narwa
Jewe               1875	45 km W Narwa
Dorpat (Tartu) I   1876	155 km SO Reval
Tschorna           1877	54 km N Dorpat
Tapa II            1929	75 km OSO Reval
Pernau II          1932	115 km S Reval
Kärdla             1957	NNO-Seite von Dagö
Hainasch           1964	103 km NNO Riga
Reval Ülemiste     2067	
Nehatu             2068	11 km O Reval
Hiisaare           2092	6 km O Kärdla auf Dagö
Ledfer (Lümanda)   2096	27 km W Kuressaare
Oju                2097	31 km NW Kuressaare
Wantre             2098	17 km N Kuressaare
Sakla              2099	25 km NO Kuressaare
Kuressaare II      2104	auf Ösel
Arrokül            2223	17 km SSO Paldiski
Koiduvälja         2238	27 km NNO Kuressaare
Serro              2239	Insel Dagö, Südküste
Reval-Harku        2273	
Karu-See           2290	auf Ösel
Pollküla           2291	8 km O Paldiski
Risti              2293	39 km S Paldiski
Märjama            2360	58 km N Pernau
Simuna             2361	34 km S Wesenberg
Iisaku             2362	58 km SW Narwa
Neeme (Ösel)       2363	42 km NW Kuressaare
Köpu	            2364	Westspitze von Dagö
Keravere	        2467	18 km SSO Hapsal
Pernau III	      2473	115 km S Reval
Reola	           2521	8 km S Dorpat
Dorpat (Tartu) II  2535	155 km SO Reval
Tapa III           2542	75 km OSO Reval
Savid/Dagö         2543	9 km N Käina
Vöhma              2555	66 km ONO Pernau
Kabeli             2736	28 km SO Hapsal
Reval              2749
Viimati muutis andrus, 15 Sept, 2016 18:35, muudetud 1 kord kokku.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Täiendaks siis ka seda vana teemat.

13. õhuarmee saadetud nimekiri sõja ajal (s.o. siis 1944-45) kasutatud lennuväljadest, milledest 1945 loobuti ning maa tagastati.
erar-0-1_016_0000015_00082_t.jpg
Arhiivi viidet vt faili nimest.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Teine dokument Baltimere laevastiku lennuväe kohta. 1944/45 talvel kasutusel olnud maalennuväljadest, kuhu telliti kohaliku võimu käest lumerookijaid.

Eestis asuvad lennuväljad on ilusti punase pliiatsiga ära märgitud.
erar-0-1_016_0000017_00010_t.jpg
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Ja siin oleks siis 1946/47 talvel 13. õhuarmee poolt kasutatud lennuväljad.
erar-0-1_016_0000024_00274_t.jpg
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Ja siin kogu 1946. a. 13. õhuarmee poolt kasutatud lennuväljade nimekiri.
erar-0-1_016_0000032_00084_t.jpg
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Mitte-kapitaalsed lennurajad (silutud ja rullitud pinnasrada perfometallist plaatidega) olid hävitajate jaoks kasutatavad kuni MiG-17 tasemele. Sealt edasi muutusid stardi- ja maandumiskiirused selliseks, et igapäevane kasutamine taolisel rajal muutus liialt ohtlikuks (sõjaolukorras muidugi kasutati).

Eesti alal tulid kapitaalsed, betoonist rajad tõenäoliselt koos MiG-19 tulekuga - Su-9 tulekul pidid nad juba olemas, olema. Haapsalu (Rohuküla) lennuvälja administratiivlinnakus oli tehtud "kohustuslik monument" MiG-19 kahuritega variandist, võimalik, et seal need ka asusid.

Kokkuvõtvalt - enne ülehelikiirusega hävitajate tulekut polnud lennuvälja tüübi järgi võimalik üheselt määrata, kas oli sport- (ALMAVÜ) või sõjalennuväli. 60ndatel muutusid sõjalennuväljad üldiselt kapitaalseks, kuid "sport" lennuväljad jäid murukattega (nt Kuusiku).

Seejuures on huvitav märkida, et Eestis asunud hävituslennuväe osade (MiG-23 viimati) NZ varudes hoiti endiselt neid perfoplaate. Kas nad olid lennuraja rajamiseks sõja ajal või lihtsalt seepärast, et maanteelt maha pöörates raske masin maapinda ei vajuks, pole täpselt teada. Aga varud olid.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
andrus
Liige
Postitusi: 4332
Liitunud: 02 Juul, 2004 11:39
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas andrus »

Näide, kuidas sakslaste tabelit kasutada:

Lfl. 1 luureettekanne 6. juuli 1941.a. vaatluste kohta, 4. leht.
0390.jpg
Reval I (1863) tähendab Miinisadamat.
Reval II (206) on trükiviga. 206 algusega numbriga on Ülemiste lennuväli - 2067.
Moik (2064) on samuti trükiviga, number peaks olemas 2065.
Pernau (1852) on see lennuväli: http://www.wwii-photos-maps.com/targetr ... 20007.html (pilt tehtud hiljem kui 1941.a.)
Tapa II (1929) mul tabelis ei ole, pean vaatama, kuhu see kadus :)
Rakveres on ilmselt ümber trükkija hooletusest ära kadunud lennukite arv.
Dorpat-Raadi (1874) on ilmselt ka trükiviga, peaks olema 1876

7. juulil ründas Luftwaffe vähemalt Pärnu ja Tartu lennuvälju.
Tartus hävitati nõukogude andmetel 2 lennukit SSS (tõenäoliselt on mõeldud R-5 modifikatsiooni), vigastati kahte U-2 tüüpi lennukit ja ühte I-16. 2 sõjameest said haavata.
Võib-olla jäi Luftwaffe rünnakuga natuke hiljaks: https://tartu1941.wordpress.com/tartlas ... maspaeval/
andrus
Liige
Postitusi: 4332
Liitunud: 02 Juul, 2004 11:39
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas andrus »

670bd8d3775e459ec8f23794e2be2c31.jpg
Hoone tagaplaanil oleks nagu Lasnamäel?
b7e6a0050916.jpg
Võetud siit: http://tsushima.su/forums/viewtopic.php ... 93#p586793
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas Lemet »

Consolidated PBY Catalina?
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Kui eeldada, et lennumasin seal pildil kõhu peal ei lesi, siis mitte lihtsalt Catalina, vaid PBY-6A. Ehk siis amfiibversioon sellest. N Liit sai neid lend-lease'i raames kokku 48 tk. Ning omal ajal sai kurja vaeva nähtud, et nende Eestis baseerumise kohta infi leida. Lähimad 2 PBY-6A olid ühes luurelennuväe polgus (15. ORAP), mis baseerus kunagi Kogulas, hiljem Ämaris (aka Suurküla). Samas on nende Catalina amfiibversioonide info pärit 1945 ja natuke peale ajast, mil polk oli veel Ida-Preisimaal. Hiljem (juba Eestis) oli polgus 2 eskadrilli Boston'itel ning üks Kingcobra hävituslennukeil.

Huvitav, mis asi see VMOLA kursus oli? Vojenno-Morskoi, aga mis? 1951 oli selline huvitav aeg, et avalikus internetis on ka praegu üsna vähe infi leida...

Maja seal taustal paistab tõesti olevat endine Aeronaudi kontor/lennuväljahoone, mis hiljem oli lennukooli käes.
Triple-X
Liige
Postitusi: 36
Liitunud: 20 Mai, 2014 13:05
Kontakt:

Re: Lennuväljad Eestis

Postitus Postitas Triple-X »

ВМОЛА — Военно морская ордена Ленина академия воен., морск., образование и наука Словарь: Словарь сокращений и аббревиатур армии и спецслужб. Сост. А. А. Щелоков. М.: ООО «Издательство АСТ», ЗАО «Издательский дом Гелеос», 2003. 318 с. ВМОЛА Военно… … Словарь сокращений и аббревиатур
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 6 külalist