Lisaks sellele, et koostatakse riigikaitse arengukava aastani 2030, mille üks osa on merevägi, koostatakse samaaegselt ka teist samaolulist arengukava „Siseturvalisuse arengukava 2020 – 2030“.
https://www.siseministeerium.ee/et/STAK2030
Eelmine või siis hetkel kehtiv siseturvalisuse arengukavas planeeritud tegevused olid ja on tänaseks vähemalt poole miljardiga alarahastatud. Ilmselt isegi rohkem.
https://www.valitsus.ee/sites/default/f ... 5-2020.pdf
Tsiteerin Riigikontrolli seisukohta aastast 2016 „Vabariigi Valitsus kinnitas 26.02.2015 „Siseturvalisuse arengukava 2015–2020“ (STAK), mis on oluline samm edasi valdkonna strateegilisel juhtimisel, kuid arengukava on umbes viiendiku ulatuses (ligi 400 miljonit eurot) rahalise katteta. Kuna STAKis ei ole tegevused prioriseeritud, jääb ebaselgeks, mis jääb rahapuudusel tegemata ja mis viiakse ellu. Samuti ei ole STAKis analüüsitud, milline on arengukava vähemas mahus rakendamise mõju eesmärkide elluviimisele ja siseturvalisusele laiemalt.“
Kuidas see kõik puudutab mereväge? Lühidalt selgitades sel viisil, et kui PPA mereseire ja laevad ning laevadega seotud ülesanded tulevad üle kaitseväele, tuleb samale hetkel üle ka probleem rahastamisega. Pikaajaline visioon, kuidas tegevusi jätkusuutlikult rahastada, riigil puudub. Lahendust ei ole. Raha, mis tuleks kaasa koos PPAst ületulevate ülesannetega kaitseväele, ei ole olemas. Mitte üheski eelarves. Mitte ühelgi ministeeriumil.
Paar võimalust, mida teha, kui ülesanded tuleksid PPAlt üle.
1. Suurendada kaitsekulusid, leides selleks raha teiste ministeeriumite arvelt ja mängides seniseid ministeeriumite vahelisi proportsioone ümber. Ja ei piisa sellest, et anda juurde mõned miljonid aastas. Vajalik on kaitsekulude tuntav tõstmine.
2. Täita lisanduvaid ülesandeid kahe protsendi seest, lisaks see vähene, mida tuleks üle PPA eelarvest, mis omakorda tähendab pikemas vaates seniste plaanide olulist vähendamist. Noh näiteks võiks Tapa linnaku ja sealsed üksused sulgeda igaveseks. Või midagi muud taolist.
3. Suurendada maksukoormust.
4. Loota, et meie majanduskasv ületab pikaajaliselt senist taset ja me suudame korrata nt Hiina viimase 19 aasta imet (keskmiselt 9% kasvu aastas).
5. Võtta ülesanded üle, saada ühekordne rahasüst ja edaspidi, pikemas vaates, teha seda mis jõukohane ja niipalju kui rahakott lubab.
Kõik eelnev oli lühike mõtisklus raha vaatest. Vajaduse üle ma ei arutlenud. See on eraldi teema. Üldiselt arvan, et oleks mõistlik sarnased tegevused ühendada. Kuid see toob omakorda kaasa probleemide puntra.
PPA-l on täna kokku 11 ülesannet (
https://www.riigiteataja.ee/akt/128062017043?leiaKehtiv)
Laevadesse ja mereseiresse puutuvalt ja kaitseväele ületuleku korral on olulised neist eelkõige kaks:
4) migratsiooni- ja piirihalduse korraldamine; (just merelises vaates)
5) otsingu- ja päästetööde tegemine ning merereostuse avastamise ja likvideerimise korraldamine õigusaktides sätestatud juhtudel ja korras;
Lühidalt öeldes tuleks üle kaitseväele ka PPA merepiirivalve ja reostustõrje funktsioonid.
Samuti vajab ülemõtlemist politsei ja piirivalve seadusest tulenev, riigipiiri seadus jne. Kohati peaks kaitsevägi hakkama täitma sisejulgeoleku valdkonda kuuluvaid ülesandeid. Kuidas see tänase siseriikliku ja rahvusahelise õigusruumiga kokkukõlab – keeruline öelda, pole uurinud.