Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kõrvaltvaataja
Liige
Postitusi: 236
Liitunud: 23 Okt, 2005 20:43
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kõrvaltvaataja »

Lp.OLAVI.
!972a Vaz-2101 kohta käiv väide on küll kummaline. Ladal on nukkvõlli koda üks tervik ja kinnitub plokikaase peale.Mingitest plaatide lisamisest selle alla
pole juttu ja mingit tarvidust, sest keti pingutamiseks on ju pinguti olemas. Nukkvõlli koda on tervik ja pole alumist ja ülemist poolt.
AMvA
Liige
Postitusi: 3551
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas:
AMvA kirjutas:
OLAVI kirjutas:Nukvõlli liuglaagri tööpinnad on valatud klapikambri kaanega ühes tükis

Nimeta mõni auto, millel on nukkvõllil eraldi saaled
OLAVI kirjutas:Alumiiniumplokis on silindrid ja kolvid nikasiil pinnaga ja need pole tavamõistes taastatavad.

Väga edukalt on taastatavad.


Vastu tulles uuema tehnikaga vähem kursis olevatele valgustan väheke moodsa "rohelisema" mootoridisaini teemat nukkvõlli laagerduse näitel, sest uuemat infot saab ainult firmapõhistest täiendõppeprogrammidest.

1972a VAZ2101 - Nukkvõlli nii alumine kui ülemine laagerduse pool olid eraldiseisvad tükid ja kui mootorikett venis, siis sai tervet nukkvõlli tõsta lisaplaatide abil plokikaanest kõrgemale.
Klapikambrikaas käis eraldi poltidega peale ja kõik detailid on vahetatavad ning taastatavad.

Uuemad - Nukvõlli laagerduse alumine pool on valatud plokikaanega ühes tükis ja kõveraks tõmbunud plokikaane silindripoolse tööpinna sirgeks lihvides rikutakse nukkvõlli laagerduse joonsus hakkab murdma nukkvõlli. Klapikambri kaan kinnitus poltidega ja on klappide hoolduseks eemaldatav ning enamus varuosi on saada.

Uusimad, tootja poolt "eluaegseteks" tituleeritud ja mitte remonditavad (ühekordseks kasutuseks disainitud mootorid) -
Nukkvõlli laagerduste alumised pooled on valatud ühest tükist plokikaanega, nukkvõlli laagerduse ülemised pooled on valatud ühes tükis klapikambrikaanega, eraldi eemaldatav klapikambrikaan puudub sest puuduvad nii klappide hüdrotõukurid kui klappide reguleerimisvõimalus.
Tihendeid kontaktpindade vahel ei kasutata, korpuse detailid liimitakse pressrakise surve all kokku ja lisatakse poldid fikseerimiseks.
Klapide hoolduseks või klapisääretihendite vahetuseks nukkvõlli eemaldamiseks, liimitud pindade lahtikangutamisel on suur tõenäosus õhukesi valudetaile vigastada ja ka ei saa plokikaant uuesti koostada klassikalisel (poltidega järjest pingutades) meetodil sest sellise montaaži käigus õhukesed detailid kõverduvad ning ei moodustu nukvõlli korrektset laagerdust.

Mootori väntvõlli laagerdused koostatakse samamoodi ühest tükist liimiga ja pressiall ning pole tootja poolt remontmiseks mõeldud.

Kasutatav teravmeelne lahendus on ka näiteks väntvõlli asendianduri integreerimine väntvõlli käigukasti poolse semmerlingi sisse koos õlilekke anduriga, nii et kui semmerist esimene õlitilk väljub, katkestatakse anduri töösignaal ja selle masinaga enam iseseisvalt liikuda ei saa.

Ka analoogsignaaliga andurid on tänapäeval minevik.
Igas anduris on oma koodiga kiip mis suhtleb autoga oma koodiga ja täpselt samasuguse kujuga ühelt autolt võetud andur ei pruugi teisel autol töötada ja võib ka teise auto aju lukustada kui see tunneb võõrast detaili (ühe liikumatu auto asemel saab kaks mitteliikuvat). Ehk detaili vahetusel võib tekkida vajadus auto tarkvaras uue detaili aktiveerimine läbi tootjafirma serveri, kui selleks sealt luba saadakse.

Kui mõelda silindri all ühte "torujuppi", siis sellele uue sisemise pinnakatte taastamine on vahendite ja tahtmise puhul muidugi võimalik, aga kui mõelda selle all tavalise tänavasõiduauto "kolvigruppi" kus tuleb taastada pinnakate nii silindritel, kolbidel ja osandada ning koostada agregaat, siis sellisel tegevusel puudub majanduslik otstarbekus kui uus mootor on saadaval (kui on) hinnasuurusjärguga 5000eur.

Tänan lugemast.

Üritad küll jätta väga targa inimese muljet, aga kirjutad asjadest, mida sa tegelikult ei tea ja ei tunne. Ei ole mõtet mulle sellele postile enam vastata, sest ma loobun sinuga vaidlemisest kui mõttetust tegevusest
OLAVI
Liige
Postitusi: 1696
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

Kõrvaltvaataja kirjutas:Lp.OLAVI.
!972a Vaz-2101 kohta käiv väide on küll kummaline. Ladal on nukkvõlli koda üks tervik ja kinnitub plokikaase peale.Mingitest plaatide lisamisest selle alla
pole juttu ja mingit tarvidust, sest keti pingutamiseks on ju pinguti olemas. Nukkvõlli koda on tervik ja pole alumist ja ülemist poolt.

Ammu oli selline mul esimene auto ja suure kuumaandmisega läks plokikaas nii kõveraks, et plokikaane alt ja pealt freesiti Tartu Autoremondi tehases 2,5mm maha, et plokikaane pindu paraleelseks saada.
Kuna 5mm madalamale saanud nukkvõll oleks oluliselt muutnud gaasijaotusfaase, siis lihviti 5mm plaadid nukkvõlli alla.
(Tänapäeval tundub uskumatuna aga kuna tookord polnud varuosi saada ja kõike remonditi jõudumööda ise, siis olen hädaga isegi piduri töösilindrile piduritoru külge jootnud.)
85 aastal öeldi VAZ esinduses otse, et: "Meil on tööd küllalt ja üle 10 aasta vanuseid masinaid me remonti ei võta ning vaata ise kuidas hakkama saad".
Need mõned linnapeal olnud eraremondimehed, kelle juurde oleks usaldanud auto remonti viia, siis nende tööjärjekord küündis poole aastani (kere remondil isegi kaks aastat) andsid mõista, et ainult raha maksmine pole piisavaks motivaatoriks, et nad selle auto remondi ka ette võtaksid.
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1696
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

AMvA kirjutas:... Üritad küll jätta väga targa inimese muljet, aga kirjutad asjadest, mida sa tegelikult ei tea ja ei tunne. Ei ole mõtet mulle sellele postile enam vastata, sest ma loobun sinuga vaidlemisest kui mõttetust tegevusest

Aitäh pakkumast ja õpin hea meelega targematelt.
Minule on näiteks väljastatud Autokutseõppe Liidu poolt ja hetkel kehtiv kutsetunnistus Nr. 14264x, mille kehtivust saab kontrollida avalikult kättesaadavast kutseregistrist.
Millist tarkust oleksid pädev jagama?

(PS. Ma ei vaielnud, vaid jagasin teadmisi.
Teadmised on ainuke vara, mis jagades paljuneb.)
Viimati muutis OLAVI, 31 Juul, 2021 9:44, muudetud 1 kord kokku.
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
Kirs
Liige
Postitusi: 935
Liitunud: 21 Jaan, 2009 10:50
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kirs »

Aega on läinud palju...vanust ka omajagu turjale tulnud ja mälu pole ka enam nagu 80 -tel. Ära võta südamesse.
Kasutaja avatar
Manurhin
Liige
Postitusi: 5211
Liitunud: 09 Jaan, 2007 0:05
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Manurhin »

OLAVI kirjutas:olen hädaga isegi piduri töösilindrile piduritoru külge jootnud.

Mis nipiga saab vasest piduritoru malmist töösilindri külge joota? Võis küll, jah, ette tulla, et see ümber toru istuv mutter (või kuidas seda nüüd täpselt nimetadagi) ei hakanud lahtikeeramisel liikuma ja piduritoru ots murdus ära. Siis tuli see äramurdunud ots mutri seest välja urgitseda ja uus flants sinna toru otsa tekitada. Õnneks oli torul niipalju pikkust varuks, et korra või äärmisel juhul kaks andis seda teha. Tõsi küll, ise olen seda trikki mossega teinud. Siksiga sõidetud küll ja veel (ja remonditud ka), aga enam ei mäletagi, mis materjalist tolle piduritorud olid. Ees mingi jupike sai kunagi varuosana ostetud, too oli küll midagi alumiiniumi sarnast. Kaheksakümnendate keskelt pärit Opelit olen ka lahanud, selle originaalpiduritorud olid üldse mingist mingist roostetavast ja rabedast keberniidist tehtud. Tuli parajat vasktoru hankida ja ise uued teha.
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!
"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.
häh
Liige
Postitusi: 213
Liitunud: 23 Nov, 2014 20:42
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas häh »

Malmi ju vasega joodetakse (pitsiga)? Keevitada ei tohiks saada.
nimetu
Liige
Postitusi: 7583
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas nimetu »

Keevitada ei tohiks saada.

Saab küll, kuid tugeva ühenduse jaoks on vaja õiget täitematerjali (räni-vase baasil) ja korrektset protseduuri.
Taolist protsessi kasutatakse näiteks vasest võrude kinnitamiseks suurtüki mürskudele.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40226
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Nukvõlli liuglaagri tööpinnad on valatud klapikambri kaanega ühes tükis ja väntvõlli liuglaagrid ühestükis karteripõhjaga.


BMW mootoritel on ka puuduvad nukkvõlli saaled nii aastast 1965 (varasemaid tüüpe pole näinud), aga neid ei remondi keegi - st need ei kulu. Nukkvõlli laagrite jaoks on plokikaande (alumiinium) avad puuritud, neid õlitatakse surveõlituse meetodil. Hilisematel mootoritel käivad nullvõlli laagrid pooleks kahti, varasematel käib nukkvõll otsast sisse.

Nimeta mõni auto, millel on nukkvõllil eraldi saaled


On ikka. Eraldi saalesid kasutatakse siis, kui plokk või plokikaas on malmist (malm ja teras ei mõõdusta eriti kõlbulikku hõõrdepaari). Alumiiniumi puhul saalesid ei kasutata

Levinuim mootor nukkvõlli saaledega on malmplokiga V8. Neid leiab ka malmis plokikaantes, aga see on juba suht harv võimalus (nii arhailine mootor pole enamasti nukkvõlliga kaanes).

Dodge Viperi mootor (V10) on veel selline imeloom, et see on üks väheseid, millel alumiiniumplokis asuvaid muidu saaledeta nukkvõlli laagreid remonditakse saalede paigaldamisega, kuna seal miskipärast kuluvad need läbi. Puuritakse need pesad suuremaks ja pressitakse sinna selline puksitaoline saale sisse. See on ka ainus mootor, mille kohta olen midagi sellist kuulnud - maailm on täis neid mootoreid, millel pole nuka saalesid ja nende remont pole kuigi levind. Samadel vanadel BMW mootoritel kuluvad nukkvõlli nukid enne ära, aga laagrid mitte.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40226
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Manurhin kirjutas:
OLAVI kirjutas:olen hädaga isegi piduri töösilindrile piduritoru külge jootnud.

Mis nipiga saab vasest piduritoru malmist töösilindri külge joota? Võis küll, jah, ette tulla, et see ümber toru istuv mutter (või kuidas seda nüüd täpselt nimetadagi) ei hakanud lahtikeeramisel liikuma ja piduritoru ots murdus ära. Siis tuli see äramurdunud ots mutri seest välja urgitseda ja uus flants sinna toru otsa tekitada. Õnneks oli torul niipalju pikkust varuks, et korra või äärmisel juhul kaks andis seda teha. Tõsi küll, ise olen seda trikki mossega teinud. Siksiga sõidetud küll ja veel (ja remonditud ka), aga enam ei mäletagi, mis materjalist tolle piduritorud olid. Ees mingi jupike sai kunagi varuosana ostetud, too oli küll midagi alumiiniumi sarnast. Kaheksakümnendate keskelt pärit Opelit olen ka lahanud, selle originaalpiduritorud olid üldse mingist mingist roostetavast ja rabedast keberniidist tehtud. Tuli parajat vasktoru hankida ja ise uued teha.


Saksa autodel olid tehasest piduritorud miskipärast terasest, mis oli pulbervärvitud. nt BMW või Mercedese originaaltorud, kui ostad, on just sellised. Seda on vilets painutada (kipub kortsu minema). Kodustes oludes on seda vasktorust (5 mm) palju lihtsam teha.

Aga sellisel plekist torul on seda pasunat võimalik ka pressida, kui järelejäänud toru pikkus võimaldab ja pressimisvahendiga ligi pääsed. Mõnikord, kui on vaja pidurivoolikut vahetada ja see on nii kinni mädanenud, et lahti keerata ei anna, ongi lahendus selline, et piduritoru mutri tagant lõikad piduritoru pooleks, siis kruustangide vahel meelitad selle mutri pidurivooliku küljest lahti (kui terveks jääb, saab kasutada, siis topid selle mutri uuesti torule kaela ja pressid toru otsa ära.

Vastav komplekt on müügil nt Tööriistamarketis mingise 30 euro eest. Piduritorude ülemutreid ja sellist mudru on müüa Automaailmas (eraldi stend selleks).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1696
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

AMvA kirjutas:
OLAVI kirjutas:
Nukvõlli liuglaagri tööpinnad on valatud klapikambri kaanega ühes tükis


Nimeta mõni auto, millel on nukkvõllil eraldi saaled


OLAVI kirjutas:Alumiiniumplokis on silindrid ja kolvid nikasiil pinnaga ja need pole tavamõistes taastatavad.


Väga edukalt on taastatavad.

Kuumaga kõverdunud plokikaane silindrite poolse tööpinna sirgeks lihvimisega rikutakse nukkvõlli laagerduse joonsus ja selliselt remonditud mootor hakkab nukkvõlli murdma. (Küll mitte kohe, aga mingi aja pärast, kui võlli materjal järgiannab.)

See peaks päris osav mees olema, kes sellist "keraamilise seelikuga" kolvi ise taastab, sest remontmõõte pole ettenähtud ja B osasid ei ole.
Manused
KATTEGA_KOLB.jpg
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1696
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

Väga paljudele kaasaegsete autodega (olenemata mootori võimsusest) ei tohi isegi kerghaagist vedada kuna keskonnanõuete sertifitseeritud tingimused ja "targad" juhiabid seda ei võimalda ning seega ei tohi nendele paigaldada ka haakeseadet (konksu) kui sellist võimalust pole tootja poolt ettenähtud.
Erinevad juhiabid lähevad häiresse ja auto ei pruugi kohaltki liikuda.
Haakeseadme paigalduseks tuleb muuta auto tarkvara, mille muutmisega muutub ka auto tüübikinnituse kood.
Vastav kitsendus on leitav konkreetse auto mudeli tüübikinnitusest ja MNT lehelt.

Kui on vaja vedada näiteks jalgrattahoidjat, siis saab võimalusel paigaldada "sarvedega" haakekonksu sarnase toote, mis näeb välja nagu haakekonks aga tegelikult ei ole seda ja sellega haagist vedada ei või (isegi kui sarved mahalõigata).
Manused
SARVEDEGA_KONKS.jpg
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1696
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

Teemakohane saade on hetkel KukuRaadios ja kordus on kuulatav täna õhtul 21.15.

Autotund 2021-08-02
Avaldatud: 2. august 2021
Seekord räägime viimase paari aastakümne kõige kehvematest mootoritest. Miks võib mõne puhul oodata lausa 6000-euroseid remondiarveid? Saates veel haakekonksudest, mille külge ei või haagist panna.
https://podcast.kuku.postimees.ee/podca ... 021-08-02/
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
Walter2
Liige
Postitusi: 4015
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Walter2 »

Viimase Autolehe teemad kõik.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
OLAVI
Liige
Postitusi: 1696
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

Walter2 kirjutas:Viimase Autolehe teemad kõik.

Minu jaoks on need teemad juba aastaid vanad, aga nagu sellest kellelegi rääkima hakkan, nii sõimatakse vandenõuteoreetikuks või lihtsalt lolliks (nagu siingi varem).

Samal põhjusel on ka veel vara rääkida avalikult 5G ja liiklusohutuse ning autonduse üldistest ühistest arengukavadest.
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 30 külalist