http://epl.delfi.ee/news/arvamus/sotsioloogide-liidu-juht-postimehe-kallutatusest-labi-oigete-kusimuste-tulevad-ka-oiged-vastused?id=85239721 kirjutas:Sotsioloogide liidu juht Postimehe kallutatusest: läbi "õigete" küsimuste tulevad ka "õiged" vastused
Mai Beilmann Tartu Ülikooli sotsioloogia teadur, Eesti sotsioloogide liidu president
Kired Postimehe valimiskompass Hääleandja võimaliku kallutatuse ümber lõid lõkkele juba enne selle avalikustamist. Seadmata kuidagi kahtluse alla valimiskompassi autorite väiteid väärtuste rolli kohta valimisotsuste tegemisel, tuleb küsitluste koostamise loogikast lähtuvalt aga paratamatult kahtluse alla seada Postimehe valijakompassi väärtus väärtushinnangute usaldusväärse mõõdikuna.
Valimiskompassi autor Martin Mölder nendib, et paarkümmend valimiskompassis sisalduvat küsimust võimaldavad viia „kokku valijad ja kandidaadid nende väärtushinnangute alusel". Julgen kahelda, sest mitmetest küsimustest võimaldab ainult väga meelevaldselt järeldada, millistest väärtusotsustustest lähtuvalt ühe- või teistsugune vastus anti.
Mõne küsimuse puhul tekib aga lausa küsimus, kas küsitakse ikka väärtushinnangu või hoopis inimese isikliku kogemuse kohta. Näiteks küsimus „Kas sooline diskrimineerimine on Eestis probleem?" ei mõõda mitte niivõrd inimese hoiakut, vaid tema kogemust selles osas, kas ta on täheldanud, et teda ennast või kedagi teist Eestis sooliselt diskrimineeritakse.
Valimiskompassis on rakenduse autori väitel „suures osas kopeerinud teistest rahvusvahelistest uuringutest võetud väärtushinnangute küsimusi". Ühtlasi väidab Mölder, et „küsija maailmavaade ei määra vastaja vastuseid". Paistab, et päris lõpuni kummagi tema väitega nõustuda ei saa.
Ümber tehtud küsimus pole enam sama
Esiteks ei saa kindlasti väita, et küsimused valimiskompassis on kopeeritud või üle võetud rahvusvahelistest uuringutest, sest Mölder möönab ka ise, et neid küsimusi on veidi ümber tehtud. Iga küsitlusuuringutest midagi teadev inimene on kursis, et kui küsimustikus küsimust natukenegi ümber tehakse, siis ei ole enam tegemist sama küsimusega.
Rahvusvaheliste uuringute puhul tehakse mitmetasandiliste tõlke- ja tagasitõlke süsteemide abil märkimisväärseid pingutusi, et küsimuste sõnastus oleks erinevates keeltes võimalikult sarnane ja üheselt mõistetav. Kordusuuringuid tehes hoiavad sotsiaalteadlased aga kramplikult kinni küsimuste juba kasutatud sõnastusest. Seda mitte sellepärast, et kordusuuringuid tegevatel teadlastel ei tekiks kunagi ühtki ideed ühegi küsimuse või selle tõlke parandamiseks, vaid sellepärast, et küsimuse sõnastust muutes muutub paratamatult ka see, kuidas inimesed küsimusest aru saavad.
„Õige pisut"
Palju poleemikat tekitanud abordi küsimus on justkui õpikunäide, kuidas küsimust „õige pisut" muutes omandab küsimus absoluutselt teise tähenduse. Väidetavalt on küsimus üle võetud Maailma väärtuste uuringust. Nimetatud uuringus palutakse vastajatel tõesti mitmete erinevate tegevuste või nähtuste (sh abort) puhul hinnata, kas vastaja arvates saab neid alati õigustada, mitte kunagi õigustada või on tõde kusagil vahepeal.
Tuleb rõhutada, et Maailma väärtuse uuringus sisalduv küsimus käib abordi lubatavuse kohta üldiselt. Seega vastajal sisuliselt palutakse hinnata, kas sündimata lapse elu kaitsmine on tema jaoks sedavõrd püha, et abort ei tule kõne alla absoluutselt mittemingisugustel tingimustel, või võivad mingid teised väärtused (nt ema elu ja tervise säilitamine, naise õigus oma kehasse puutuvaid otsuseid vastu võtta) üles kaaluda loote õiguse elule.
Väärib märkimist, et Maailma väärtuste uuringu abordi küsimuse puhul ei pea aborti üldiselt õigustatuks pidav vastaja pidama aborti õigustatuks alati ja ükskõik millistel tingimustel, vaid nõustumiseks piisab ka sellest, kui ta peab aborti õigustatuks mingitel väga konkreetsetel tingimustel (nt kui ema elu ja tervis on ohus või kui rasedus on tekkinud vägistamise tulemusel).
Hoopis teine püstitus
Valimiskompassis kasutatud küsimus „Kas abort on vastuvõetav pereplaneerimise meede?" seevastu ei hinda vastaja suhtumist aborti kui sellisesse, vaid küsib väga konkreetselt abordi kasutamise kohta laste arvu piirava meetodina pereplaneerimise kontekstis. Selline täiend kitsendab küsimust oluliselt ning väga tõenäoliselt valivad küllalt paljud vastajad, kes Maailma väärtuste uuringus oleksid vastanud, et abort on õigustatud, küsimuse muudetud sõnastuse puhul vastusevariandi, et abort ei ole vastuvõetav pereplaneerimise meede.
Seejuures ei saa me kunagi teada, millistest väärtustest lähtuvalt aborti vastuvõetamatuks pereplaneerimise meetmeks pidavad vastajad sellise vastuseni jõudsid. See pole sugugi iseenesestmõistetav, abort on pereplaneerimise meetodina eriliselt vastuvõetamatu just konservatiividele, sest üsna samasuguse hoiakuni abordi suhtes võib jõuda ka lähtudes hoopis seisukohast, et kaasajal, kui paaridele on kättesaadav lai valik erinevaid rasestumisvastaseid vahendeid, ei saa aborti kui naise füüsilist ja vaimset tervist ohustavat protseduuri just naise huvidest lähtuvalt pidada pereplaneerimisel aktsepteeritavaks meetodiks.
Teadlikud manipulatsioonid
See toob meid tagasi küsimuse juurde, kas küsija maailmavaade võib ära määrata vastaja vastused. Kahetsusväärsel kombel ei saa seda täielikult välistada, sest metodoloogilised eksperimendid küsitlusuuringute küsimuste sõnastusega näitavad, et küsimuste sõnastust varieerides annavad vastajad erinevaid vastuseid.
Tõeliselt huvitavaid asju hakkab aga juhtuma siis, kui küsija hakkab vastuseid täiesti meelevaldselt interpreteerima. Tulles tagasi juba kasutatud näite juurde, siis kuigi osade vastajate puhul, kes aborti aktsepteeritavaks pereplaneerimise meetodiks ei pea, on nende vastuse taga liberaalne seisukoht, et naistel on õigus oma keha üle iseseisvalt otsustavate isikutena nõuda pereplaneerimisel tema tervise seisukohalt vähemriskantseid meetodeid, võidakse sellele küsimusele antud eitavaid vastuseid eranditult üksnes konservatiivsuse väljendusena tõlgendades luua Eesti ühiskonnast vähemalt antud küsimuses tegelikust konservatiivsem pilt.
Palju probleemseid küsimusi
Ebaproportsionaalselt suur tähelepanu abordiküsimusele ei tähenda, et see oleks ainuke probleemne küsimus valimiskompassis. Näiteks ei ole mõistlik panna vastajat võimatusse olukorda sellega, et ühes küsimuses küsitakse mitut asja. Saamaks teada, kas vastaja arvates peaksid Eestisse püsivalt elama asuvad välismaalased olema kohustatud ära õppima eesti keele ja omaks võtma kohalikud väärtused, oleks mõistlik küsida kaks eraldi küsimust. Ka küsimuse „Kas riik peaks ühiskonnas edendama euroopalikke liberaalseid väärtusi?" asemel oleks mõistlik moodustada kaks, sest vastasel korral sisaldab küsimus kahtlasevõitu eeldust, et ükski konservatiivne väärtus ei saa põhimõtteliselt olla euroopalik. Mulle tundub selline eeldus sügavalt diskrimineeriv paljude konservatiivsete väärtustega eurooplaste suhtes.
Ma ei hakka spekuleerima, kas loetletud probleemid tulenevad asjatundmatusest küsitlusuuringute tegemise alal või johtuvad kõrvalekalded heast küsitluspraktikast kellegi katsest avalikkusega manipuleerida, aga ettevaatlik peaks selle valimiskompassi suhtes olema päris kindlasti.