Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
AMvA
Liige
Postitusi: 3549
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas:
AMvA kirjutas:Üldiselt kui tänapäevane auto ei täida enam saastenorme, siis peaks armatuurlaud põlema nagu jõulupuu.
Oh, Eestiski on neid osavnäppe piisavalt, et õnnestub igasugu "pimedaks tehtud" asjadega armatuurlaud rahulik hoida.
Ma eeldan, et me siiski ei räägi osavnäppude poolt "tuunitud" autodest, see on hoopis teine teema.
Walter2
Liige
Postitusi: 4010
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Walter2 »

AMvA kirjutas:Üldiselt kui tänapäevane auto ei täida enam saastenorme, siis peaks armatuurlaud põlema nagu jõulupuu.
Tavaliselt heitgaasi hoiatus ja soovitus töökotta pöörduda, ei enamat. Seegi vaid kollane märgutuli e. ei midagi ohtlikku. Mul tööautol on see valulävi eriti kõrgeks kruvitud ning hoiatuse teke on sõltuvuses konkreetsest paagitäiest mis püstolist tuleb (tankimine ikka kvaliteetsest ''Soome'' tanklast.. :D ), järgmise tankimisega märgutuli ka kustunud.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
AMvA
Liige
Postitusi: 3549
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

Walter2 kirjutas:
AMvA kirjutas:Üldiselt kui tänapäevane auto ei täida enam saastenorme, siis peaks armatuurlaud põlema nagu jõulupuu.
Tavaliselt heitgaasi hoiatus ja soovitus töökotta pöörduda, ei enamat. Seegi vaid kollane märgutuli e. ei midagi ohtlikku. Mul tööautol on see valulävi eriti kõrgeks kruvitud ning hoiatuse teke on sõltuvuses konkreetsest paagitäiest mis püstolist tuleb (tankimine ikka kvaliteetsest ''Soome'' tanklast.. :D ), järgmise tankimisega märgutuli ka kustunud.
Põhjusmõtteliselt jah, kuid seda nagu Trumm kirjutab, et mingi aeg enam ei hakka ülevaatuselt läbi saama, ei ole (kui mootorijuhtimise hoiatustuli just ei põle)
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40206
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Eks tõde peitub antud auto saastegrupis (euroX) - sellest sõltub lubatud heitgaaside koostis ja ühel hetkel seda enam ei täida eemaldatud "lisade" korral.
Nagu näiteks lambdaga kanalüsaatorauto norme (bensumootoriga siis) pole lootustki täita ilma katalüsaatorita - lihtsalt need lubatud näidud on nii madalad, et ilma katita ei täida neid mingi valemiga.

Kõige suurem probleem tekib poolpõlenud orgaanikaga (bensuautol HC, diislil seda ei tea), kuna katalüsaatoris toimub selle ärapõletamise reaktsioon, siis ilma selleta tuleb heide kordi suurem.

Ja läbi aastate on need ka kaunis erinevad, manööverdasin eile õhtul garaazis 1994 mersut ja 2000 Volvot, kui Volvo järel oli õhk veel hingatav, siis mersu puhul tuli ikka uksed lahti hoida, et mitte pilti tasku panna - kuigi mõlemad täidavad neile esitatavaid norme, mersul on lambda enne katalüsaatort, Volvol on ees ja taga.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
vanahalb
Liige
Postitusi: 2640
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas vanahalb »

Kapten Trumm kirjutas: Mulle jäigi see "diisliskandaal" veits segaseks. Minu kogetu põhjal on VW ainus auto, mille kütuse kuluandmetega ei ole üritatud klienti petta, valetades kütusekulu väiksemaks kui on reaalne saavutada. Minu Passat võttis isegi grammikese vähem kui lubatud. Hilisema ja moodsamad diiselautod, mis minu käes on olnud või mis on meil töömeestel olnud, on kõik 1-1,5 liitrit 100 km peale rohkem võtnud kui raamat lubab.
"Diisliskandaal" polnud mu mäletamist mööda seotud mitte kütusekuluga vaid heitgaasidega. Midagi sellist oli, et kui auto seisab paigal ja rooli ei krutita seadistataks mootor töötama erilises ökoreziimis. Näiteks foori taga või ülevaatuspunktis heitgaaside mõõtmise ajal seistes. Muul ajal töötab mootor teistsuguse seadistusega ja tegelik heitmete kogus on suurem kul mõõdetud. Ühesõnaga muarust täielik rahanuiamiseks välja imetud pseudoteema aga eks juristid tea paremini :)

Diiselauto CO-d vist ei mõõda ülevaatusel küll keegi ja EURO-4 normi täidab korras mootor vabalt ka tühjakslöödud tahmafiltriga ära. Lubatud K-arv on sel juhul 1,5 ja isegi ilma tahmafiltrita vist Euro 3 Passatil oli see tehase lipiku peal kuskil 1.1-1,25. Kui Euro-4 auto tahmafilter minema visata on heitgaas veel OK aga sõimata võib saada ümberehitatud summuti eest. Kui tahmafilter korras on siis mu autol on mõõdetud väga nullilähedasi numbreid: 0,02 ja paar korda Soome ülevaatusel isegi 0,00.
Ilma katalüsaatorita bensiiniauto seevastu paneb küll silmad vett jooksma. Mõnikord olen mine iidvana Volvo või Nixoni-aegse ameeriklase taha sattunud mida Soome vanamehed kuidagi ära ei taha visata. Siis on küll nii et kasvõi üle topelt-pidevjoone aga mööda peab saama. Ma ei tea mismoodi 1980-ndal aastal üldse ellu jäädi?
Illike
Liige
Postitusi: 814
Liitunud: 15 Jaan, 2013 9:51
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Illike »

vanahalb kirjutas: Diiselauto CO-d vist ei mõõda ülevaatusel küll keegi ja EURO-4 normi täidab korras mootor vabalt ka tühjakslöödud tahmafiltriga ära. Lubatud K-arv on sel juhul 1,5 ja isegi ilma tahmafiltrita vist Euro 3 Passatil oli see tehase lipiku peal kuskil 1.1-1,25. Kui Euro-4 auto tahmafilter minema visata on heitgaas veel OK aga sõimata võib saada ümberehitatud summuti eest. Kui tahmafilter korras on siis mu autol on mõõdetud väga nullilähedasi numbreid: 0,02 ja paar korda Soome ülevaatusel isegi 0,00.
Ilma katalüsaatorita bensiiniauto seevastu paneb küll silmad vett jooksma. Mõnikord olen mine iidvana Volvo või Nixoni-aegse ameeriklase taha sattunud mida Soome vanamehed kuidagi ära ei taha visata. Siis on küll nii et kasvõi üle topelt-pidevjoone aga mööda peab saama. Ma ei tea mismoodi 1980-ndal aastal üldse ellu jäädi?
Ma ei tea, kas ma olen ainuke loll, kuid sõites kas maanteel või linnas diisli taga tuleb mul sisse lülitada siseõhuringlus. Kindlasti on olemas ka selliseid diisleid mis ei tossa, kuid sellist õlisegust bensiinivingu ma olen täheldanud ikka väga vähestel kordadel. Bensiinihais vs diislihais võib julgelt väita 50:1
Kasutaja avatar
Svejk
Liige
Postitusi: 3758
Liitunud: 13 Jaan, 2010 18:32
Asukoht: Põllul
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Svejk »

8)
Illike kirjutas: sõites kas maanteel või linnas diisli taga tuleb mul sisse lülitada siseõhuringlus.
Vähemalt maanteel võiks hoida sellist pikivahet, et:

a) Eessõitva masina tossu ei peaks sisse hingama
b) Klaasipuhastajad ei peaks käima eessõitva masina alt tuleva vee ja/või lobjaka ja/või soola ja/või liiva tõttu
c) Et "rongis" sõites ei peaks pidurdama, vaid võiks lihtsalt gaasi pealt jala maha võtta
d) jne.

Kui ikka maanteel linnavahega uhada ja rongis pealegi, siis mingi kits või põder ette ja "ongi olemas".
Osa rahvast liikluses on sedavõrd ebateadlikud, et kui võtad normaalse pikivahe sisse, siis sinu taga olev seltsimees loeb oma pühaks kohuseks kindla peale mööda panna, no ja ka tema taga olev, jne, po otsheredi, kes siis mööda sõites sulle otse nina ette keeravad ja tuuleklaasi lobjakavaalust täis situvad, kuigi maanteel ruumi küll ja vastu ei tule kedagi... :D
Aga kiiret jagub ainult kuni eessõitva kolonni sabani, kuhu ennast ära pargitakse ja kogu kollektiiviga samas rütmis rõõmsalt pidorituledega vilgutama asutakse... :mrgreen:
jne.

Ma ei tea sellise "karjamentaliteedi" teaduslikku põhjust, aga kuri kahtlus on, et sedasi sappa võttes saab ennast poolautopiloodile panna ja sõidu ajal ebateadlikkuse mõnusid maitsta.
"Vaated ja veendumused pärinevad tunnetemaailma sügavikest ja loogika on enamasti vaid kuuleka intellekti abivalmis instrument põhjendamiseks ja õigustamiseks"
"Maul halten und warten diner!" (lõuad pidada ja lõunat oodata!)
AMvA
Liige
Postitusi: 3549
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

Illike kirjutas:
vanahalb kirjutas: Diiselauto CO-d vist ei mõõda ülevaatusel küll keegi ja EURO-4 normi täidab korras mootor vabalt ka tühjakslöödud tahmafiltriga ära. Lubatud K-arv on sel juhul 1,5 ja isegi ilma tahmafiltrita vist Euro 3 Passatil oli see tehase lipiku peal kuskil 1.1-1,25. Kui Euro-4 auto tahmafilter minema visata on heitgaas veel OK aga sõimata võib saada ümberehitatud summuti eest. Kui tahmafilter korras on siis mu autol on mõõdetud väga nullilähedasi numbreid: 0,02 ja paar korda Soome ülevaatusel isegi 0,00.
Ilma katalüsaatorita bensiiniauto seevastu paneb küll silmad vett jooksma. Mõnikord olen mine iidvana Volvo või Nixoni-aegse ameeriklase taha sattunud mida Soome vanamehed kuidagi ära ei taha visata. Siis on küll nii et kasvõi üle topelt-pidevjoone aga mööda peab saama. Ma ei tea mismoodi 1980-ndal aastal üldse ellu jäädi?
Ma ei tea, kas ma olen ainuke loll, kuid sõites kas maanteel või linnas diisli taga tuleb mul sisse lülitada siseõhuringlus. Kindlasti on olemas ka selliseid diisleid mis ei tossa, kuid sellist õlisegust bensiinivingu ma olen täheldanud ikka väga vähestel kordadel. Bensiinihais vs diislihais võib julgelt väita 50:1
Sul on siis õnnestunud sattuda mingite väga vanade ja vigaste rontide taha. Mu rootslase taga võib rahulikut seista, kui mootor töötab, ei saa midagi aru.
Kasutaja avatar
Smith
Liige
Postitusi: 1606
Liitunud: 10 Veebr, 2012 22:01
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Smith »

vanahalb kirjutas:
Kapten Trumm kirjutas: Mulle jäigi see "diisliskandaal" veits segaseks. Minu kogetu põhjal on VW ainus auto, mille kütuse kuluandmetega ei ole üritatud klienti petta, valetades kütusekulu väiksemaks kui on reaalne saavutada. Minu Passat võttis isegi grammikese vähem kui lubatud. Hilisema ja moodsamad diiselautod, mis minu käes on olnud või mis on meil töömeestel olnud, on kõik 1-1,5 liitrit 100 km peale rohkem võtnud kui raamat lubab.
"Diisliskandaal" polnud mu mäletamist mööda seotud mitte kütusekuluga vaid heitgaasidega. Midagi sellist oli, et kui auto seisab paigal ja rooli ei krutita seadistataks mootor töötama erilises ökoreziimis. Näiteks foori taga või ülevaatuspunktis heitgaaside mõõtmise ajal seistes. Muul ajal töötab mootor teistsuguse seadistusega ja tegelik heitmete kogus on suurem kul mõõdetud. Ühesõnaga muarust täielik rahanuiamiseks välja imetud pseudoteema aga eks juristid tea paremini :)
Lugu oli ikka hoopis kurvem. VAG grupp oli oma mootoritega pikalt justkui valgusaastate kaugusel teistest diiselsõidukitest. 2009 - 2015 oli USAs "roheliseks" etaloniks, võitis nn Puhta diisliga erinevaid auhindu ning sai maksusoodustusi.
Asi tuli välja vist 2015 kui USAs üks ülikool mõõtis heitgaase mobiilse mõõteseadmega sõidu ajal. Näidud erinesid umbes 40 korda
tehaseandmetest. Alul arvati tegemist olevat eksitusega aga tuli välja, et taoline anomaalia esines kõigil Volkswageni diislitel. Asjast anti Volkswagenile teada , kes vastas, et juhtunud on tarkvara viga ning kõik
diiselautod kutsutakse tagasi "aju" uuendama. Tegelikult kasutas volkswagen petutarkvara, mis
tegi autole selgeks kui ta on "pingis". Mõõtmispunktis hoiab gaase kinni, pääseb vabaks puuksutab välja.
Selmet viga tunnistada , paigaldati autodele veel targem petutarkvara, mis oskas tuvastada heitgaaside mõõtmist.

Volkswagen sai räiged trahvid ja minumeeles pandi ühendriikides kõrgeid Volkswageni tegelasi lausa vangi.
Manipuleeritud petutarkvaraga autosid toodeti 2009-2015 kokku umbes 11 miljonit sõidukit.
USAs pidi Volkswagen kõik petutarkvaraga autod tagasi ostma ja mis seisavad nüüd suures surnuaias.

Pilt

Asi läks huvitavaks siis, kui Ameerika ülikoolid hakkasid teisi Euroopa diiselsõidukeid uurima ning esile tuli
samasugune müstika. Euroopa Liidu ja USA vahel sõlmitud kokkuleppe kohaselt võib auto ajutiset "gaase kinni hoida "
kui see on vajalik mootori heaolu nimel. Ameerika kohtu arvates tegemist oli räige pettusega ning selle paragrahvi
alla see tegevus mitte ming juhul ei mahu. Euroopas aga otsustab iga riik eraldi, kas seda võib ettekäändeks tuua.
Võite ette kujutada , kas vastavat pädevust omavad liikmesriigid (autotööstust omavad) läksid kaasa pettuse
löömisega ? Saksamaa, Itaalia , Ühendkuningriik jne. Kui vaatate kui palju peaks olema lämmastikoksiidide
väljutamine vähenenud euroopas suurlinnades pärast 2005. aastat , ei tule pilt kuidagi kokku. Euroopa diislid
USAs enam ei roki kuna ei täida nõudeid , siis tossutamegi siin nendega koha peal. Ehk siis põhjus, miks Euroopa
loobub pikemast perspektiivis diiselsõidukitest on hoopis laiapindnsem. Eksport on vähenenud kolinal kuna viimase
15 aasta müük põhines pettusel.
Environmental campaigners have long argued that emissions rules are being flouted. "Diesel cars in Europe operate with worse technology on average than the US," said Jos Dings, from the pressure group Transport & Environment. "Our latest report demonstrated that almost 90% of diesel vehicles didn't meet emission limits when they drive on the road. We are talking millions of vehicles."
Vabandan kui faktid veidi ebatäpsed aga laias pildis oli asi nii.
Kel teema vastu rohkem huvi , soovitan vaadata veel Netflixist sellist huvitavat dokumentaalsarja nagu "Dirty money",
mille esimene osa oli pühendatud just Volkswageni massiivsele pettusele.




https://www.bbc.com/news/business-34324772
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... ns_scandal
"We have 50 million Muslims in Europe. There are signs that Allah will grant Islam victory in Europe—without swords, without guns, without conquest—will turn it into a Muslim continent within a few decades." Muammar Gaddafi
Illike
Liige
Postitusi: 814
Liitunud: 15 Jaan, 2013 9:51
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Illike »

Ma ei ole väitnud, et kõik diislid tossavad. On väga korralikke autosid. Minu väide oli, et diisli tossuhaisu on rohkem tunda kui bensiiniautode oma.
Maanteel sõidan püsikaga mis hoiab pikivahet. Kusjuures ka linnas on see üks tore mänguasi aeglaselt liikuvas kolonnis. Väga hea mugavusteenus.
Kui ikka maanteel linnavahega uhada ja rongis pealegi, siis mingi kits või põder ette ja "ongi olemas".
Osa rahvast liikluses on sedavõrd ebateadlikud, et kui võtad normaalse pikivahe sisse, siis sinu taga olev seltsimees loeb oma pühaks kohuseks kindla peale mööda panna, no ja ka tema taga olev, jne, po otsheredi, kes siis mööda sõites sulle otse nina ette keeravad ja tuuleklaasi lobjakavaalust täis situvad, kuigi maanteel ruumi küll ja vastu ei tule kedagi... :D
Aga kiiret jagub ainult kuni eessõitva kolonni sabani, kuhu ennast ära pargitakse ja kogu kollektiiviga samas rütmis rõõmsalt pidorituledega vilgutama asutakse... :mrgreen:
jne.
Vot nendest tolbajobidest ei saa aru. Kui sõidad, siis sõida, mitte ära tropi.
Ma ei tea kas olen ise tropp, kuid reeglina jään ma kolonnides alati viimaseks, st toimub akf Svejk`i poolt viidatud olukord.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40206
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Lase salongiõhufilter vahetada aktiivsöega filtriga. Paljudel autodel on see valikus, lihtsalt inimesed ei taipa nõuda ja hoolduses pannakse vaikimisi odavam paberfilter. Vahe on nagu PFF3+ klassi respiraatoril vs odaval kirurgimaskil.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Svejk
Liige
Postitusi: 3758
Liitunud: 13 Jaan, 2010 18:32
Asukoht: Põllul
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Svejk »

Illike kirjutas: Vot nendest tolbajobidest ei saa aru. Kui sõidad, siis sõida, mitte ära tropi.
Ma ei tea kas olen ise tropp, kuid reeglina jään ma kolonnides alati viimaseks, st toimub akf Svejk`i poolt viidatud olukord.
:)
Kui selline kirjeldatud olukord aset leiab ja "sõidumeistrid" on "kõrgemat pilotaazi" üles näidates napikaid tehes ennast minu ette sappa sättinud, siis mõnikord mul viskab nii üle, et tõmban kogu kolonnist sobival kohal mööda, et hingamisruumi saada.
Sportautot mul pole, aga ma ei harrasta ka sellist eessõitva tagumikus kükitamist ja sealt tagant pool kere tee telje peal passimist.
"Kõige tähtsam on hoogu võtta" e soliidne pikivahe ja kui sobiv koht tuleb, siis perventiivselt kiirendada.
Loomulikult tuleb ettevaatlik olla, sest osa rahvast sõidab nagu üksinda maanteel ja tahavaatepeeglid on nõrkadele :D
"Vaated ja veendumused pärinevad tunnetemaailma sügavikest ja loogika on enamasti vaid kuuleka intellekti abivalmis instrument põhjendamiseks ja õigustamiseks"
"Maul halten und warten diner!" (lõuad pidada ja lõunat oodata!)
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40206
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Rekkadest iga hinnaga mööda pungestamise taga on praeguse ilmaga see pasapilv, mis seal taga lendab - ja endast lugupidav rekkamees laseb ju piirkiirusega, kedagi mööda või vahele lubamata.

Tulin hommikul 9 paiku Paldiskist Tallinna mööda ringteed, iga 300 m takka oli selline rekka.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
vanahalb
Liige
Postitusi: 2640
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas vanahalb »

Smith kirjutas: Asi tuli välja vist 2015 kui USAs üks ülikool mõõtis heitgaase mobiilse mõõteseadmega sõidu ajal. Näidud erinesid umbes 40 korda tehaseandmetest.


Asi läks huvitavaks siis, kui Ameerika ülikoolid hakkasid teisi Euroopa diiselsõidukeid uurima ning esile tuli
samasugune müstika.
Minuarust pole see müstika ega pettus vaid diiselautod ongi niimoodi programmeeritud. Sama leiti mu mäletamist mööda ka Toyotal jne.
Autodel polnud viga midagi, lihtsalt USA mõõtemetoodika oli vale.
Seal pole mingit vahet et kas auto seisab ristmikul foori taga või ülevaatuspunkti pingis. Kohal seistes tulebki heitgaasi näidud madalamaks saada et möödaminevad lapsevankriga emad jala pealt ei kukuks. Kui VAG üldse midagi käkerdas siis seda et läks ilmaasjata närvi ja paigaldas tarkvara mis tuvastab mõõtmist.

Usa sellise kubatuuriga diiselmootoreid ise nagunii teha ei oska ja diiselsõiduautod pole seal ka eriti populaarsed.
Ei ole vist ei Euroopa ega Jaapani autotööstuse jaoks see mingi eriline häving.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40206
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Mida mina kliendina arvaksin? Hetkel on VW maine minu silmis selline, et nad täidavad lubadusi. Võibolla tulevikus muudan seda arvamust.
Kui minu uus VW auto täidab valmistaja lubadused kütusekulu osas ja ma läbiks ülevaatused sellel teemal puhtalt, siis mul on üsnagi kama2, mida nad seal manipuleerisid või mitte. Igasugu ülikoolid ja muud pädevad organid võiks uurida hoopis elulisemaid probleeme - miks autod ei täida tootja lubadusi kütusekulu osas. Sest enam kulutatud kütus tähendab ju täiendavat saastet, sh CO2 emissiooni.

Ma võin ka vastata, miks ei täida. Sest kütusekulu mõõtmiseks kasutatakse täna metoodikaid, millel on tavalise sõiduga ühist niipalju, et autod sõidavad. See on tekkinud autotootjate survel, et näidada oma toodet parema ja rohelisemana.

Enamikul autoostjatel on see VW manipulatsioon kama2, kui poleks tekkinud võimalust juriidiliselt autot tagasi anda, sõidetaks nendega tänaseni.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 35 külalist