Jõelaevad Emajõel

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
OLAVI
Liige
Postitusi: 1635
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas OLAVI »

31.detsember, kui aasta viimane päev, ei pidanud tingimata olema "seadusega vabaks kuulutatud" vaid väike iseseisev ettevõte kellel plaanid täidetud ja aastalõpu plaanitäitmise probleemi polnud sai selle tööpäeva ka varem "paberil" etteteha.

Töökohtades tähistati ikka sünnipäevi ja riigipühasid ning selleks vajalik proviant koguti juba varem sündmuskohta, et õigel päeval poleks vaja kuskile joosta.

(Omalgi üks suveõhtune üritus laevameestega peetud, kus sõitsime sadamast laevaga Raeplatsi juurde, et Poe tänava poest jooke juurde osta.)
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
Kasutaja avatar
Manurhin
Liige
Postitusi: 5192
Liitunud: 09 Jaan, 2007 0:05
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas Manurhin »

retti kirjutas:Aurik
28.detsember 1979 kui mees veel puhkusel oli reede.
31. detsembril e. esmaspäeval ei tehtud selleaegses riigis midagi peale viinajoomise.
P.s ei välista et 31 detsember oli seadusega vaba päev=tööpäev tõsteti ümber teisele päevale ja esimene tööpäev oli kolmapäeval 02.01.1980

Kui seal mingeid hämaraid asjatoimetusi aeti, siis see oleks just parim võimalik aeg üldse. Talv ja külm, inimesed väga palju ringi ei kola. Kõik juba pühademeeleolus ka ja lisaks veel aasta kõige pimedam aeg, pimedas hea selliste asjadega tegeleda, mille juurde publikut eriti ei soovita. Ei olnud nõukaajal sugugi nii, et pidevalt ainult viina visati. Kui oli vaja, tehti tööd ka öösel, nädalavahetusel ja riigipüha ajalgi. No ja kui veel arvestada, et seal võisid päris mitmel inimesel ka oma huvid mängus olla (s.t. oma naha päästmine), siis klapiks kõik lausa ideaalselt.
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!
"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.
retti
Liige
Postitusi: 1268
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas retti »

Manurhin kirjutas:
retti kirjutas:Aurik
28.detsember 1979 kui mees veel puhkusel oli reede.
31. detsembril e. esmaspäeval ei tehtud selleaegses riigis midagi peale viinajoomise.
P.s ei välista et 31 detsember oli seadusega vaba päev=tööpäev tõsteti ümber teisele päevale ja esimene tööpäev oli kolmapäeval 02.01.1980

Kui seal mingeid hämaraid asjatoimetusi aeti, siis see oleks just parim võimalik aeg üldse. Talv ja külm, inimesed väga palju ringi ei kola. Kõik juba pühademeeleolus ka ja lisaks veel aasta kõige pimedam aeg, pimedas hea selliste asjadega tegeleda, mille juurde publikut eriti ei soovita. Ei olnud nõukaajal sugugi nii, et pidevalt ainult viina visati. Kui oli vaja, tehti tööd ka öösel, nädalavahetusel ja riigipüha ajalgi. No ja kui veel arvestada, et seal võisid päris mitmel inimesel ka oma huvid mängus olla (s.t. oma naha päästmine), siis klapiks kõik lausa ideaalselt.

1965 aastal oleks su jutt kehtinud küll. Sest linnast väljaspoole oli Pärmivabrik viimane kõrgeim maja teispool Jõesadamat.
Kirjeldatud sündmuste toimumise ajal oli suurel osal Annelinnast veelgi parem vaade Jõesadamale ja seal toimuvale.
Nii-et Jõesadamas toimuvat ei olnud Annelinna elanike eest mingil moel võimalik varjata.

Ps ma ei ole kuskil väitnud et nõukaajal " pidevalt ainult viina visati" või et öösel, nädalavahetusel ja riigipühal tööd ei tehtud.
Viimati muutis retti, 04 Nov, 2021 10:47, muudetud 1 kord kokku.
retti
Liige
Postitusi: 1268
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas retti »

Aurik.
Zoigi küsimusele vastamist ma ei pidanud oluliseks kuna lisatud fotodel on näha laevade konstruktsiooni erinevused.
retti
Liige
Postitusi: 1268
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas retti »

aurik
Sinu informaator edastas tõenäoliselt Komarovi saabumist Tartusse neljapäeval 02.11.1978.
Laev saabumise kohta Tartusse on artikkel pühapäeva 05.11.1978 Edasis.
07.11. ongi SSOR aastapäev
Manused
Screenshot 2021-11-04 at 13-40-53 Edasi ETERA - e-terast tärkab mõte .png
Screenshot 2021-11-04 at 13-40-53 Edasi ETERA - e-terast tärkab mõte .png (284.44 KiB) Vaadatud 2481 korda
Kasutaja avatar
Manurhin
Liige
Postitusi: 5192
Liitunud: 09 Jaan, 2007 0:05
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas Manurhin »

retti kirjutas:Kirjeldatud sündmuste toimumise ajal oli suurel osal Annelinnast veelgi parem vaade Jõesadamale ja seal toimuvale.
Nii-et Jõesadamas toimuvat ei olnud Annelinna elanike eest mingil moel võimalik varjata.

Seda küll, aga kes see ikka aknast sadamat jõllitab, kui parajasti on nädalavahetus ja näärid. Verivorstid ja praekapsad on laual, telekast tuleb paremaid asju kui tavaliselt. Kui mõni panigi tähele, et midagi seal askeldatakse, siis küllap kehitas vaid õlgu ja mõtles, et kuramuse vene valitsus ei lase inimestel pühi ka pidada.
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!
"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.
retti
Liige
Postitusi: 1268
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas retti »

Manurhin kirjutas:
retti kirjutas:Kirjeldatud sündmuste toimumise ajal oli suurel osal Annelinnast veelgi parem vaade Jõesadamale ja seal toimuvale.
Nii-et Jõesadamas toimuvat ei olnud Annelinna elanike eest mingil moel võimalik varjata.

Seda küll, aga kes see ikka aknast sadamat jõllitab, kui parajasti on nädalavahetus ja näärid. Verivorstid ja praekapsad on laual, telekast tuleb paremaid asju kui tavaliselt. Kui mõni panigi tähele, et midagi seal askeldatakse, siis küllap kehitas vaid õlgu ja mõtles, et kuramuse vene valitsus ei lase inimestel pühi ka pidada.

Jutuks hea küll.
Kasutaja avatar
paadikapten
Liige
Postitusi: 292
Liitunud: 06 Juul, 2005 14:34
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas paadikapten »

Mõnes suunas võis sadamale olla hea vaade, aga vahemaad on üsna suured ja iga inimene ei seleta nii kaugelt ära, mis seal toimub. Mul oli lapsepõlves (80-ndad, vist ka 90-ndate algus) õnne viibida mõnikord ühes neist suurtest majadest, mis asuvad Raatuse ja Pärna tänava vahel jõe pool. See on sadama vastas asuv kvartal, mida piiravad sellised tänavad nagu Pikk, Raatuse, Uus ja Pärna. Sadam paistis aknasse ära. Võisin näha slippi ja mõnigi kord võisin seal näha keevituse valgust. Kuid mu silm ei seletanud, mida seal täpselt tehti. Oleks ma täpsemalt näinud, siis võibolla ma oskaks meeldejäänud momente ka kirjeldada - umbes et "ühel laeval tõsteti mingi kolakas seest välja" jne. Suvisel ajal Anne kanali ääres viibides oli huvitav jälgida, kuidas liivapraame tühjendati.
Kui keegi pühade ajal kuskilt aknast vaataski, et mis seal sadamas nüüd toimub, siis ta võis vabalt otsustada, et "see pole minu asi". Võibolla kirjutas ta sündmused päevikusse, aga see on suguvõsa valduses või kaduma läinud.
Olen kuulnud, et mingi lisatasu eest oli võimalik inimesi pühade ajal "mustalt" tööle meelitada.
Vaatame siis, mis siin toimub...
OLAVI
Liige
Postitusi: 1635
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas OLAVI »

paadikapten kirjutas:... Olen kuulnud, et mingi lisatasu eest oli võimalik inimesi pühade ajal "mustalt" tööle meelitada.

Mitte "mingi lisatasu eest ja mustalt" vaid näiteks leivakombinaadis sai pühade ajal öövahetuses töötaja 4 kordse palga ühe vahetuse eest, et kui tegi 2 öövahetust järjest, siis sai 8 vahetuse raha ja lisaks preemiat.
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
retti
Liige
Postitusi: 1268
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas retti »

Lõpetage jama.
Kui see laev ka raudteed pidi sinna toodi siis riigiraudteel oli täiesti suva kas või kui kaua Sadamaraudtee tupiku viimases otsas need mõned vagunid seisavad.
Jõesadamal oli sama - jõgi võis kasvõi üleöö jäässe minna vette seda laeva polnud mõtteski tõsta.Seega kiiret polnud kuhugi.
Kui seda (neljandat) laeva üldse oli.
Zoig
Liige
Postitusi: 93
Liitunud: 11 Sept, 2009 9:57
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas Zoig »

retti kirjutas:Zoigi küsimusele vastamist ma ei pidanud oluliseks kuna lisatud fotodel on näha laevade konstruktsiooni erinevused.

Viisakusest võiks vähemalt vihjata mis konstruktsiooni erinevused on need, millele mul tuleks tähelepanu pöörata.
Et oleks raskem!
Kasutaja avatar
sammal.habe
Liige
Postitusi: 817
Liitunud: 30 Apr, 2004 19:49
Asukoht: 58°22'N 26°43'E
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas sammal.habe »

Viimases Kastre valla lehes oli kohaliku koduloouurija artikkel jõelaevandusest.
Ehk akf Aurik kommenteerib faktitäpsust?
lk 10 Kastre valla lehes
lk 10 Kastre valla lehes
aurik
Liige
Postitusi: 842
Liitunud: 11 Aug, 2007 14:19
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas aurik »

sammal.habe kirjutas:Viimases Kastre valla lehes oli kohaliku koduloouurija artikkel jõelaevandusest.
Ehk akf Aurik kommenteerib faktitäpsust?
Manus kastre_infoleht_november2021.jpg ei ole enam saadaval

Olgu, ma proovin
Hr Kirmil pole see esimene kord kohalikus häälekandjas jõelaevandusega jõudu katsuda. Seekord on ta teinud ära väga tugeva töö, kamminud DIGAR-is ajakirjandust ja EW aegseid laevaregistreid, nii et üldmulje on igati soliidne ja hea. Mõni asi on siiski võetud mitte otseallikatest, vaid hilisematest nö ümberjutustustest, koos seal sisalduvate apsakatega. Mingeid märkusi – täiendusi saan siiski teha, aga täiesti võimalik, et mõned lahknevused hr Kirmiga on tekkinud sellest, et ma pole ise vastavat allikat näinud.
Katsun siis pidada artiklis olevat järjekorda

* 1939. aastal oli Tartu sadamas registreeritud 19 aurikut ja 11 mootorlaeva, mis vedasid reisijaid ja kaupa
Ma pole veel Tartu sadama EW aegseid registreid jõudnud otsida, seda lauset olen kohanud varemgi ja paistab olema õigete numbritega. Lisan siiski juurde, et suur osa aurikutest on väikesed puksiirid ja mootorlaevad on tegelikult mootorpaadid. Ma ei tea, kas riigilaevu “Uku”, “Ilmarine” ja “Linda” on seal arvestatud. Kui ei, siis on registris vast ka mõni alus, mis on sõitmise ammu lõpetanud, aga veel ametlikult maha võtmata. Sõja-ja piirivalvealused ja Kaitseliidu laevad jäävad loomulikult välja.
Ja võrreldes 10-15 aasta taguse ajaga oli laevu väheks jäänud….

* “Koit” (ratasaurik, kõrgus üle veepinna 88 cm, 35 brt),
Narva jõe Peipsipoolse osa aurik, Tartuga seost polnud. Panen ühe tema pildi ka, vist pole meil varem rippumas olnud
KoitN.jpg


* “Kunglale” polnud 200 inimest ka probleemiks

* “Sale”
See on trükiviga, mis käib juba aastaid läbi. Kusagil oli nimekiri Tartus 1923.a. sõitnud reisialustest ja selles oli “Salme” . Keegi ümberpanijatest jättis aga m- tähe kogemata ära ja nii ta ringlema jäi

* Nimekirjas olevad “Flirt” ja “Salme” on üks ja sama laev. Nimevahetus 1922.a.

* “Salme” (uppus 12. juuni 1930, tõsteti üles september 1930)
Tegelikult tõsteti välja juba juuni lõpupoole ja septembri keskel läks taas liinile.

* kiireim (kuni 20 km/h) oli mootorlaev “Sulev.“
Kui mõni mootorpaat välja jätta, siis tegelikult oli kiireim reisilaev “Võitja”. Pärast tema Narva tagasiminekut jäid kiirusega konkureerima “Kungla” ja mingist ajast pärast järjekordset mootorivahetust “Sulev”. “Kungla” kiiruslikud omadused paistsid välja Peipsil vaikse ilmaga sõites. Emajõel pidi ta järsematel kurvidel pidevalt vingaali maha võtma.

* “Kütteveo Laevanduse”, “Scheel ja Ko Laevanduse” ja “Peipsi Laevanduse”
Õigem oleks jätta ära sõna laevandus ja panna ette AS

* “Võitja (75,2 brt) jne.
See jne sisaldab teist samapalju ja natuke veel peale reisilaevu ja puksiire, tõsi küll, enamuses väikesed.
Mootorpaadid on veel lisaks.

* 1924. aasta laevaliiklus lõppes alles 25. märtsil 1925, et kohe uuesti alata
Tegelikult lõppes laevaliiklus 8.detsembril. Et aastavahetuse paiku läks soojaks, jätkati jaanuari algupoole osade laevadega, mis polnud veel remonti jõudnud

* 1939. aastal 13. märts-18. detsember.
Lõpudaatum on sügavalt kaheldav. Regulaarsel laevaliiklusel oli ots peal novembri viimasel nädalal. Kui dets. keskel oli ilm pehmem, siis võis olla tegu aktsiooniga, kui toodi ära eri kohtades Emajõel jäässe külmunud lodjad.

* laevaliinide sagedust ja kellaaegu ei maksa alati täht-tähelt võtta. Üldiselt klapib küll, aga graafikud ja liine sõitvad laevad teinekord aasta sees muutusid.

* Tartu-Värska-Võõpsu (1939. aastal lõpppeatus Borovitši);
Puudavitsa on see lõpp-peatus. Elik Budovitši

* 1928. aastal “Taara”, “Harry”, “Torm” ja “Eha”
“Eha” väikese jõelaevana järvel ei käinud. Ammugi siis Võõpsus-Värskas

* Tartu-Mehikoorma; 1920. aastal „Kütteveo Laevanduse“ „Vanemuine“ ja „Taara“ (pileti
hind Mäksale 100 marka); 1930. aastal „Taara“ ja „Harry“, tegevus lõpetati 1930. aastate alguses.

Ei oska öelda, kuskohast säärane info pärit. Mehikoorma peatus on olnud kogu aeg Võõpsu ja kaugemale sõitva laevaliini osa. Mehikoormasse on küll aeg-ajalt tehtud pühapäevasõite seoses surnuaiapühade jms.- sh ka 1920.a. “Taaraga”. Pileti hind Tartust Mehikoormasse 100 mk.

* Tartu-Lääniste; 1938. aastal “Laine” iga päev 14.30 ja “Neptun” kolm korda nädalas
“Neptuni” kohta info ilmselt ebaõige, sel aastal oli ta regulaarselt tegev Tartu-Kolkja-Mustvee-Vasknarva liinil. Tema seostamine Läänistega on laeva suure süvise tõttu üldse väga kahtlane.

* Tartu-Kastre; 1928. aastal „Luik“.
Minul sellist infot pole. Võimalik, et tegu mõne puhkepäeva-, mitte regulaarsõiduga. Viimase jälje regulaarsest Tartu-Kastre liinist leidsin 1926.a. Sõitis väike reisilaev “Koidula”

* 1922. aastal „Sulev“
"Sulevi" nime kandis minuteada alates 1923.aastast. 1922 oli veel "Aleksander"

* Tartu-Mäksa; 1924. aastal „Torm“ iga päev 14.30 ja tagasi 6.00 hommikul, 1925. aastal „Endel.“ Kuna Mäksal peatuvaid laevu oli palju, lõpetati eraldi laevaliin 1925. aastal.
Sellisest regulaarliinist ei ole ma lugenud. Mäksa oli küll seoses rahvapidudega sageli pühapäevaliinide sihtpaik. Ja ühest vanast laevakerest 1924.a. ülesehitatud “Torm” alustas minu teada sõite alles 1925.a.

* Aastatel 1932?-1940 tegutses kevadest sügiseni mootorpaadi liin Tartu-Haaslava ja vajadusel liin Tartu-Haaslava-Kaagvere-Luunja.
Jälle uudis minu jaoks. Puhkepäevaliinidel oli Haaslava küll üsna sage sihtkoht. Antud regulaarsetest mootorpaadiliinidest olen leidnud andmeid 20-te aastate I poole kohta

* A. Reeder- K. Koppal olid mootorpaadid „Sinilind“, „Udu“
“Sinilind” oli õllevabrikant Silvere väike luxmootorlaev, “Udu” aga endine Evald Rooma paat, mille uueks omanikuks sai hoopis A.Kruuv

* Kruuvi „Neptun“
tegelikult Reeder-Koppa paat, 1929 .a.ümbernimetatud “Lotte”. Enne seda oli Reeder-Koppal Tartus teine “Neptun” mis müüdi aga Võrru.

* mootorpaat August Kruuvi „Koidula“ (hiljem „Väle“?)
See “Väle” versioon on laenatud meie foorumist lk 66. Eelmisel lk on juttu, et läks mööda, tegelikult oli ex-”Sulev”
Aga Kruuvi “Koidula” on seni orbiidilt kadunud. 1940.a. natsionaliseeriti Kruuvidelt “Udu” ja “Tempo” . Viimane saadi hiljem tagasi ja “Udu” puhul nõuti 90-tel aastatel kui õigusvastaselt võõrandatud vara eest kompensatsiooni. “Koidulast” ei kõssugi.

* 1930. aastate lõpus töötas enamik Emajõe laevaliine kahjumiga.
Püsivad kahjumid hakkasid juba 20-te keskpaigast. Ühtäkki selgus, et korralikke reisi-kaubalaevu on kogunenud liiga palju, reisijate arv aga hakkas järjepidevalt kahanema. Piletihinnad tuli aga hoida väga madalal. Dotatsioonide küsimused olid sellest ajast pidevalt päevakorras.

Lühidalt kõik
-----
Midagi muud veel. Muis.ee-s on juba mõnda aega üleval üks kena foto. Panen ta siis siia ka, väikese tagamõttega muidugi.
lermontovRP.jpg
lermontovRP.jpg (115.25 KiB) Vaadatud 1686 korda

Siit võetud. https://www.muis.ee/museaalview/433199 Muis-i dateeringule ei maksa tähelepanu pöörata. Peaks olema 60-test, igal juhul enne 1967.a.
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2180
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas Soobel »

FB Nostalgilise Tartu grupis avaldati hulk meeleolukaid pilte heinaveost Emajõel 50-ndatel. Heinakoorma all tundus olevat mingi varasem liivapraam (Saksa päritolu kere peal?) ja juures jutud, et heina tehti koguni Väike-Emajõe luhtadel ja veeti koguni Pihkvasse välja.
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
Kasutaja avatar
speedsta
Liige
Postitusi: 2056
Liitunud: 22 Veebr, 2005 12:20
Asukoht: Dorpat
Kontakt:

Re: Jõelaevad Emajõel

Postitus Postitas speedsta »

Kopeerin ühe pildi siia, et jälg maha jääks.
https://www.facebook.com/photo?fbid=234 ... 9239211506

heinategu.jpg
Kui on probleem, tõmba lõuga
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Amazon [Bot] ja 14 külalist