Muig. Hea hulk kirikud pandi ju põlema ja rüüstati paljaks, mis on üks klooster selle kõrval? Ärgu häirigu sind see, et Turu foogtiga läbirääkimisi peeti ja Padise mungad maha tapeti. Nad ei olnud selle rootslase vennad ja mis tegi veel üht kristlast tollal rõõmsamaks kui teise kristlase mahatapmine. Küllap olid nad hereetikud ja tegelesid saatanakummardamisega. Vabade talumeeste rõhumisest rääkimata.Charlemagne kirjutas:Kui mälu ei peta, siis oli ülestõusnuil mingi diil, et Tallinn rootslastele valitseda anda. Kas ennast kavatseti Rootsi alamaiks tunnistada? Mõeldav ehk. Rootsi talupoeg pole kunagi pärisori olnud. Suuremat sõltumatust igatseti kindlasti. Mind aga häirib see vastuolu, et ühel ajal läbi rääkides Turu foogtiga võetakse ette ja tapetakse Padise mungad maha. Ei jäta mind see kahtlus, et Padise oli ordumeeste kätetöö. Nende salk võis ju (kindlustatud!)kloostrisse pääseda ilma seda ründamata. Või ei allunud ülestõus mingile kesksele juhtimisele? Ei tahaks nagu uskuda.
Mind aga paneb muigama see kirikumeeste ilge ponnistus Jüriöö ülestõus ja muinasaegsed eestlaste ettevõtmised ja eestlased ise kristlikuks võõbata ja kui ei anna võõbata, siis maha teha. Eks ole naljakas. Nagu nõukogude ajal seletati Otepää linnusevalli jäänustest vene nooleotste
leidmist sellega, et kohalik rahvas pidas sõbralikku kaubavahetust slaavlastega, et nii need nooleotsad puidu sisse saidki... Vaadaku et vaimset songa ei saa ajalugu liiga väänates
1. Bondid. Hüüti. Minu trükivääratus.Charlemagne kirjutas:Boldid? Kas vanas Skandinaavias talumehi mitte bondideks ei hüütud? Või olen mina midagi valesti meelde jätnud?Olen kuulnud ka nimetust "karl", "kerl", mis hiljem saksa keeles halvustava tähenduse sai, kerl=mats, maakas.
Milliseid kirjalikke allikaid ja arheoloogilisi leide tuleks silmas pidada? Ka Tartu aolinnas enne võõrvallutust leitud kirikute asupaigad on arheoloogilised leiud? Kes said olla "lihtsate talupoegade" esindajad ja keda ning kuidas nad valisid? Ei saadud ju valida lihtsalt ühte-kahte endi hulgast? Piiskopimaadel oli rõhumine väiksem, aga samas olid kloostrivennad eriti ahned? Kas siis nemad ei allunud piiskopivõimule?
Minu vagadus või mittevagadus, Lembetu, on minu isiklik probleem, ma ei soovi siinses portaalis selle arutamist. Samuti nende võrdlemist, kes mõtlevad teistmoodi, Arnold Meri või Hjalmar Mäega.
2. Tolleaegseid allikaid. Arheoloogilisi leide Harjumaalt. Mida sina omade sõnade kinnituseks suudad tuua?
3. Millist võõrvallutust sa mõtled? Kas Tarbatu vallutamist 1031 aastal venelaste poolt?
4. Ma ei tea täpselt kes ja kuidas, mul pole ajamasinat nagu sinul, kes sa kindlalt väidad.
5. Miks mitte? Kas sellepärast, ei saadud, et sina arvad nii?
6. Loe adramaa raamatuid. Või on sul liig väike huvi et neid üles otsida? Iga abt allus piiskopile kuid tegutses üsna vabalt.
7. Kui su vagadus on sinu probleem ja ei taha siin seda, miks sellega siis leffitad ja minu esivanemaid paganateks sõimad, luterlane?.
Ja maakas, maalane, see oli maarahva omanimetus enda hulgast pärit üksikisikule, tänu kõike rahvalikku jälestavale köster Jannsenile muutus see unarsõnaks kuni Noor-Eesti eurofännid võtsid ja hakkasid seda halvustavana kasutama.