Kavastu sild!
Re: Kavastu sild!
"Eesti rahvas Nõukogude Liidu Suures Isamaasõjas" 1977 2.köide lk.316
Aerofotod Kavastu piirkonnast olid Punaarmeel olemas,et mitte ütelda - on.
P.s Kavastu sillast ei mingit märget.
Aerofotod Kavastu piirkonnast olid Punaarmeel olemas,et mitte ütelda - on.
P.s Kavastu sillast ei mingit märget.
- Manused
-
- Eesti rahvas Nõukogude Liidu Suures Isamaasõjas 1941-1945 2 köide.png (196.32 KiB) Vaadatud 5846 korda
Re: Kavastu sild!
Liigu kaardilt Peipsi järvest kuni Võrtjärveni ja loe need sillad kokku mis pidid ka tollel ajal olema...kas need ülejäänud emajõe sillad on siis välja toodud? Arvan,et mitte. Vasta ühe lausega, pole tervet lehekülge vaja
Re: Kavastu sild!
Jääb jah arusaamatuks, kus peaks olema Kavastu sillast märge.
Raamatus kirjutatu tundub, et vastab enam-vähem tegelikkusele. Sellisel internetiaadressil https://pamyat-naroda.ru/ leiab suht kiiresti ja mugavalt nõukogude vägede II.MS materjale. Näiteks 13. lennuluurepolgu tegevusaruanne 09.1944, kus on näidatud, missuguste Eesti objektide vastu huvi tunti. Kirjalikus osas ei ole nimetatud Peipsit, Emajõge või Võrtsjärve, ainult Tartu põhjapoolset piirkonda ja teid Rakvere ja Mustvee suunal. Plaani vaadates tundub, et Kavastu võiks olla pildil, aga enne ei tea kui aerofotod muutuvad kättesaadavaks. Artiklis kirjutatud lause “paljundati ja saadeti kõikidele üksustele“ jäi silma. Otsisin kaarte, mis võiksid olla tehtud aerofotode alusel, leitutest ühe erandiga olid kõik käsitsi tehtud joonistused. Kavastu ja Kärevere piirkonna kohta selliseid kahjuks ei leidunud. Üldiselt on käsitsi joonistatud kaardid diviisi ja korpuse tasemel tüüpilised, trükitud kaarte kohtab vähe ja needki on sõjaeelsed trükid. Kavastust mõned joonistused olid, vasakult: esimesena piirkonda jõudnud üksuse, 72. üksiku kp.-st. pataljoni suurtükiväelaste poolt 1:50 000 kaardi järgi tehtud skeem, siis jõe forsseerimise ülesande saanud 249. laskurdiviisi skeem ja viimased kaks on 249.LD inseneritööde aruandest, kirjeldus ja kaardijoonistus. Siin üks huvitav detail, erinevalt joonise aluseks olnud kaardist näib, et Kavastus on joonistatud tee üle jõe. Joonise tegija oli seotud pioneeriväeosaga ja võis märgata ja meelde jätta tegeliku olukorra.
Raamatus kirjutatu tundub, et vastab enam-vähem tegelikkusele. Sellisel internetiaadressil https://pamyat-naroda.ru/ leiab suht kiiresti ja mugavalt nõukogude vägede II.MS materjale. Näiteks 13. lennuluurepolgu tegevusaruanne 09.1944, kus on näidatud, missuguste Eesti objektide vastu huvi tunti. Kirjalikus osas ei ole nimetatud Peipsit, Emajõge või Võrtsjärve, ainult Tartu põhjapoolset piirkonda ja teid Rakvere ja Mustvee suunal. Plaani vaadates tundub, et Kavastu võiks olla pildil, aga enne ei tea kui aerofotod muutuvad kättesaadavaks. Artiklis kirjutatud lause “paljundati ja saadeti kõikidele üksustele“ jäi silma. Otsisin kaarte, mis võiksid olla tehtud aerofotode alusel, leitutest ühe erandiga olid kõik käsitsi tehtud joonistused. Kavastu ja Kärevere piirkonna kohta selliseid kahjuks ei leidunud. Üldiselt on käsitsi joonistatud kaardid diviisi ja korpuse tasemel tüüpilised, trükitud kaarte kohtab vähe ja needki on sõjaeelsed trükid. Kavastust mõned joonistused olid, vasakult: esimesena piirkonda jõudnud üksuse, 72. üksiku kp.-st. pataljoni suurtükiväelaste poolt 1:50 000 kaardi järgi tehtud skeem, siis jõe forsseerimise ülesande saanud 249. laskurdiviisi skeem ja viimased kaks on 249.LD inseneritööde aruandest, kirjeldus ja kaardijoonistus. Siin üks huvitav detail, erinevalt joonise aluseks olnud kaardist näib, et Kavastus on joonistatud tee üle jõe. Joonise tegija oli seotud pioneeriväeosaga ja võis märgata ja meelde jätta tegeliku olukorra.
Re: Kavastu sild!
Ei ole muud kui kiita ja tänada akf cromani nähtud vaeva puhul.croman40 kirjutas: Siin üks huvitav detail, erinevalt joonise aluseks olnud kaardist näib, et Kavastus on joonistatud tee üle jõe. Joonise tegija oli seotud pioneeriväeosaga ja võis märgata ja meelde jätta tegeliku olukorra.
Joonise tegija - on aga lisanud Kavastusse ka tee mida ei ole märganud ühelgi teisel kaardil. Pean silmas paremal olevat täisnurgaga teelõiku.
Re: Kavastu sild!
Tänan, väga hea kui oli midagi uut lugeda, õnneks ei ole mul selle materjali leidmise ja läbilugemise näol tegemist töö vaid puhkusega, mida võib ka hobiks nimetada. Igatahes siit foorumist leiab palju lugemisväärset ja tundus loogiline omaltpoolt postitada huvitavamaid leide.
Nende joonistuste puhul tuleks võrrelda kõigepealt originaaliga ehk 1:50 000 ennesõjaaegse vene kaardiga. Õnneks on Maa-ameti ajaloolistes kaartide hulgas kõik nõukogude kaardid olemas, st võrdlemist kaardiga “o42 50T vanem“. Seal on kirjas kaardi trükk 1938. a, aga andmed olid pärit varasematelt kaartidelt, kuni 1900-1904.a. seisuga. Teed tunduvad klappivat.
Nende joonistuste puhul tuleks võrrelda kõigepealt originaaliga ehk 1:50 000 ennesõjaaegse vene kaardiga. Õnneks on Maa-ameti ajaloolistes kaartide hulgas kõik nõukogude kaardid olemas, st võrdlemist kaardiga “o42 50T vanem“. Seal on kirjas kaardi trükk 1938. a, aga andmed olid pärit varasematelt kaartidelt, kuni 1900-1904.a. seisuga. Teed tunduvad klappivat.
Re: Kavastu sild!
Võrdlemiseks kaardimaterjale ka Saksa poolelt. Väiksemate üksuste materjale ei ole kahjuks üldse säilinud, 08-09.1944 Emajõe piirkonna kaardid II.AK ja AA Narwa näitel on kõik suured, üldise pildi kujutamiseks ja koostatud mitmetest 1:100 000 lehtedest. Ühte täpselt samasugust originaalkaarti saab vaadata Rahvusarhiivist.
Ainukene 1:50 000 kaart, mis silma jäi, koos võrdluseks kõige hilisema kaardilehega, mida olen näinud. Siin on situatsioon 1943. a seisuga: Üks teistest eristuv eksemplari veel AA Narwa materjalidest. Koostatud kaardilehtedest mastaabiga 1:100 000, lehtede trükkimise aeg kahjuks teadmata, sest ühtegi serva ei ole näha. Erinevuseks peale taustale lisatud koordinaatvõrgu (selliseid kasutasid pigem väiksemad üksused) on mõned detailid, mille iga huviline kindlasti leiab. Kuna resolutsioon ei ole kõige parem, siis ei saa midagi kindlalt väita, võimalikke seletusi võib olla mitmeid. Samad kaardilehed üksikult Dorpat O-35-54 ja Kallaste O-35-55.
Ainukene 1:50 000 kaart, mis silma jäi, koos võrdluseks kõige hilisema kaardilehega, mida olen näinud. Siin on situatsioon 1943. a seisuga: Üks teistest eristuv eksemplari veel AA Narwa materjalidest. Koostatud kaardilehtedest mastaabiga 1:100 000, lehtede trükkimise aeg kahjuks teadmata, sest ühtegi serva ei ole näha. Erinevuseks peale taustale lisatud koordinaatvõrgu (selliseid kasutasid pigem väiksemad üksused) on mõned detailid, mille iga huviline kindlasti leiab. Kuna resolutsioon ei ole kõige parem, siis ei saa midagi kindlalt väita, võimalikke seletusi võib olla mitmeid. Samad kaardilehed üksikult Dorpat O-35-54 ja Kallaste O-35-55.
Re: Kavastu sild!
Siinses jututeemas on korduvalt juhitud tähelepanu, et kuskil ei ole silda märgitud sõja võitnud poole kirjanduses, nüüd võib selle punkti maha kriipsutada – ka nõukogude vägede ajaloo-annaalides on Kavastu sild üles tähendatud (ma ei mõtle siinkohal nimetusega „perepravu“, mida võib leida mitmes kohas, sest niimoodi nimetasid venelased kõikvõimalikke jõeületamise võimalusi/kohti nagu ajutised pontoonsillad, parved või veel purustamata sild Käreveres ja ei ole seega täpne mõiste).
Üksus, mille materjalides on viide sillale, 760. hävitus-tankitõrje suurtükiväe polk saadeti 2. löögiarmee poolt toetuseks Kavastu juures ründavale 8. Eesti laskurkorpusele. 760. h-ttsp lahingupäeviku 15.09.1944 sissekandes saab lugeda saabumisest Emajõe lõunakaldale ja sobivate tulepositsioonide valikust, looduslike olude ja vastaspoole iseloomustusest. Oluline teemasse puutuv märkus on „ Sild Kavastu mõisa juures on õhku lastud“.
Need suurtükiväelased, lisaks 8.LK suurtükiväele osalesid rünnaku ajal põhjakalda hoonete, kindlustuste ja tulepositsioonide purustamisel vastavalt suurtükkide paigutuse skeemile ja sihtmärkide tabelile. Tasub tähele panna, et jõeäärset valget maja ei peetud sihtmärgi vääriliseks. Eespool postituses kirjutasin, et ei leidnud Kavastu piirkonnas aerofotode alusel tehtud vastase kaitseliinide skeemi, aga see oli ikkagi olemas ja lisatud koos tingmärkide seletusega.
Üksus, mille materjalides on viide sillale, 760. hävitus-tankitõrje suurtükiväe polk saadeti 2. löögiarmee poolt toetuseks Kavastu juures ründavale 8. Eesti laskurkorpusele. 760. h-ttsp lahingupäeviku 15.09.1944 sissekandes saab lugeda saabumisest Emajõe lõunakaldale ja sobivate tulepositsioonide valikust, looduslike olude ja vastaspoole iseloomustusest. Oluline teemasse puutuv märkus on „ Sild Kavastu mõisa juures on õhku lastud“.
Need suurtükiväelased, lisaks 8.LK suurtükiväele osalesid rünnaku ajal põhjakalda hoonete, kindlustuste ja tulepositsioonide purustamisel vastavalt suurtükkide paigutuse skeemile ja sihtmärkide tabelile. Tasub tähele panna, et jõeäärset valget maja ei peetud sihtmärgi vääriliseks. Eespool postituses kirjutasin, et ei leidnud Kavastu piirkonnas aerofotode alusel tehtud vastase kaitseliinide skeemi, aga see oli ikkagi olemas ja lisatud koos tingmärkide seletusega.
Re: Kavastu sild!
Esimene reaalne fakt on nüüd siis olemas.
Julgen arvata,et ilma minu mölisemiseta seda poleks olnud.
Au ja kiitus akf croman40.
P.s aga aerofotot tahaks ikkagi näha ... enne kui devisionile väikese õlle viin. Akf Dr.Sci soovitatud konjakit on väärt hoopis teine mees.
Julgen arvata,et ilma minu mölisemiseta seda poleks olnud.
Au ja kiitus akf croman40.
P.s aga aerofotot tahaks ikkagi näha ... enne kui devisionile väikese õlle viin. Akf Dr.Sci soovitatud konjakit on väärt hoopis teine mees.
Re: Kavastu sild!
Konjaki võin ma akf devisjonile ise ka välja teha... lõppude lõpuks on 99,9% tõestatud et üle Emajõe pole mitte alati kõige idapoolsem sild olnud Luunja - ja - kui seda poleks õhku lastud, oleks vastava piirkonna teedevõrgustikki võibolla hoopis teist nägu ja Kavastu arvestatavam asulagi.retti kirjutas:Esimene reaalne fakt on nüüd siis olemas.
Julgen arvata,et ilma minu mölisemiseta seda poleks olnud.
Au ja kiitus akf croman40.
P.s aga aerofotot tahaks ikkagi näha ... enne kui devisionile väikese õlle viin. Akf Dr.Sci soovitatud konjakit on väärt hoopis teine mees.
EDIT.
Ps, arvestades jõeäärset kallast (lauge) ja Emajõe kõrgveetasemeid (kõrge) siis tänapäeval vaevalt riik leiaks raha sinna püsiühendus rajada... ja kas Kavastu omad tahaksid ka küla keskele saada samasugust pikkade pealesõitudega monstrumit ...
Re: Kavastu sild!
Parafraseerides: "OK, sul oli õigus, ma toon sulle õlle, sest ega sa konjakit väärt ei ole."retti kirjutas:Esimene reaalne fakt on nüüd siis olemas.
Julgen arvata,et ilma minu mölisemiseta seda poleks olnud.
Au ja kiitus akf croman40.
P.s aga aerofotot tahaks ikkagi näha ... enne kui devisionile väikese õlle viin. Akf Dr.Sci soovitatud konjakit on väärt hoopis teine mees.
Minu arvates käitub retti akf devisioniga jäledalt. Reeglite rikkumist ei ole, aga arvamuse kujundamiseks piisab.
Rohkem põhjendada ega diskuteerida ei soovi.
Miks Venemaa Ukrainas sõdib?
Kas Ukraina kaotab?
2015 jaanuari pealetung
Karmi käega valitsus Ukrainale?
Islamiterroristide hord tuleb?
Moskva jaoks ei võimutse separatistid mitte Donetskis ega Luganskis, vaid Kiievis.
Kas Ukraina kaotab?
2015 jaanuari pealetung
Karmi käega valitsus Ukrainale?
Islamiterroristide hord tuleb?
Moskva jaoks ei võimutse separatistid mitte Donetskis ega Luganskis, vaid Kiievis.
Re: Kavastu sild!
Akf retti, on tõsi, et siia oleme jõudnud paljuski tänu teie aktiivsele vastutegevusele, aga õigluse huvides tuleb tunnistada, et ilma akf devisioni algselt uskumatu teema alustamiseta ei teaks me sellest sillast midagi. Ka fotod õhitud sillast on rohkem väärt kui tuhat sõna, minu poolt siit-sealt leitud vihjed lisavad vaid pildile värvi.
Hetkel rohkem kirjalikke materjale lisada ei ole, kergemini kättesaadav ehk nö. madalal rippuvad viljad on ära korjatud. Arutelu (silla, mitte kärakateemal) jätkamiseks püstitan hüpoteesi, et on võimalik leida füüsiline tõend, mis üheselt kuulub silla juurde ja annab täiendava teadmise olemasolust.
Kes siis aerofotosid ei tahaks näha, väike takistus on vene omade seni veel mitteavalikustamine ja USA-s olevate teoreetiliselt saadavate fotode praegusel ajal praktiliselt siiski mittesaadavus, Covid -19 tingitud seisaku tõttu.retti kirjutas:aga aerofotot tahaks ikkagi näha
Hetkel rohkem kirjalikke materjale lisada ei ole, kergemini kättesaadav ehk nö. madalal rippuvad viljad on ära korjatud. Arutelu (silla, mitte kärakateemal) jätkamiseks püstitan hüpoteesi, et on võimalik leida füüsiline tõend, mis üheselt kuulub silla juurde ja annab täiendava teadmise olemasolust.
Re: Kavastu sild!
Pool sellest teemast võiks ära kustudada. Algus ja lõpp kokku viia ja küll tulevad need aerofotod ka.
Re: Kavastu sild!
Juttu tuleb muidugi siin varasemalt käsitletud Kavastus, Parve teel näha olevatest puitpostidest. Eespool on erinevad kirjutajad lisanud fotosid ja arvamusi, sillaga seotuse poolt ja vastu. Postide asend ja sümmeetria (pilt 1, Maa-ameti foto) langeb küll väga hästi kokku võimaliku silla konstruktsioonidega, kõrval iseloomustamiseks analoogse ehituse foto.
Samas ei ole see piisav argument ja kui absurdne versioon mõisa aidast või muust ehitusest ei tunduks, tuleb seda arvesse võtta. Veel üks väljakäidud mõte teha dendrokronoloogiline analüüs annab ka parima tulemuse puhul s.o kui puit raiuti metsast 1943-44. a, kaudse tõendi.
Oletus, et on võimalik leida detail, mis seob postid üheselt ja ainult sillakonstruktsioonidega, põhineb ehitustehnoloogial. Erinevus tavaliste hoonete või muude konstruktsioonide jaoks puitpostide kasutamisel ja sillavaiade paigaldusel seisneb asjaolus, et selliste sildade vaiad (postid) paigaldati rammimise teel. Kes on pidanud puitposti maasse lööma, teab, et ots on soovitav teravaks teha ja sõltuvalt pinnasest võib see puruneda. Sakslased ei jätnud seda küsimust lahtiseks ja OKH pioneeride 1938. a sillaehituse käsiraamatus (3. pilt) oli ette nähtud puitvaiade otsad, lisaks teravaks tegemisele, katta kindlama või kivisema pinnase korral terasest tugevdusega. Nii posti otsa teritamine kui võimalik terasest tugevdus, (mida on võimalik soovi korral järgi kontrollida) on omased ainult vaiadele ja ei jäta ka teoreetilisi võimalusi millegi muu kui sillakonstruktsioonide esinemisele.
Samas ei ole see piisav argument ja kui absurdne versioon mõisa aidast või muust ehitusest ei tunduks, tuleb seda arvesse võtta. Veel üks väljakäidud mõte teha dendrokronoloogiline analüüs annab ka parima tulemuse puhul s.o kui puit raiuti metsast 1943-44. a, kaudse tõendi.
Oletus, et on võimalik leida detail, mis seob postid üheselt ja ainult sillakonstruktsioonidega, põhineb ehitustehnoloogial. Erinevus tavaliste hoonete või muude konstruktsioonide jaoks puitpostide kasutamisel ja sillavaiade paigaldusel seisneb asjaolus, et selliste sildade vaiad (postid) paigaldati rammimise teel. Kes on pidanud puitposti maasse lööma, teab, et ots on soovitav teravaks teha ja sõltuvalt pinnasest võib see puruneda. Sakslased ei jätnud seda küsimust lahtiseks ja OKH pioneeride 1938. a sillaehituse käsiraamatus (3. pilt) oli ette nähtud puitvaiade otsad, lisaks teravaks tegemisele, katta kindlama või kivisema pinnase korral terasest tugevdusega. Nii posti otsa teritamine kui võimalik terasest tugevdus, (mida on võimalik soovi korral järgi kontrollida) on omased ainult vaiadele ja ei jäta ka teoreetilisi võimalusi millegi muu kui sillakonstruktsioonide esinemisele.
Re: Kavastu sild!
Arheoloogiaprojekt. Kui üks post üles kaevata, tuleks kaevandist muud leiud ka registreerida.
Miks Venemaa Ukrainas sõdib?
Kas Ukraina kaotab?
2015 jaanuari pealetung
Karmi käega valitsus Ukrainale?
Islamiterroristide hord tuleb?
Moskva jaoks ei võimutse separatistid mitte Donetskis ega Luganskis, vaid Kiievis.
Kas Ukraina kaotab?
2015 jaanuari pealetung
Karmi käega valitsus Ukrainale?
Islamiterroristide hord tuleb?
Moskva jaoks ei võimutse separatistid mitte Donetskis ega Luganskis, vaid Kiievis.
Re: Kavastu sild!
Miks Venemaa Ukrainas sõdib?
Kas Ukraina kaotab?
2015 jaanuari pealetung
Karmi käega valitsus Ukrainale?
Islamiterroristide hord tuleb?
Moskva jaoks ei võimutse separatistid mitte Donetskis ega Luganskis, vaid Kiievis.
Kas Ukraina kaotab?
2015 jaanuari pealetung
Karmi käega valitsus Ukrainale?
Islamiterroristide hord tuleb?
Moskva jaoks ei võimutse separatistid mitte Donetskis ega Luganskis, vaid Kiievis.
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 19 külalist