Peetritele pole vist varuosi saada jah, aga mulle on jäänud mulje, et ega keegi neid väga meeleldi putitada ei viitsi kah. Olen kuulnud, et KAMAZ-i esindusest olla varem midagi ikka sebitud. Küllap neid varuosi oleks kusagilt võimalik hankida endisest idablokist vms, kui ikka väga tahetaks.
Ega see paside varuosade tagaajamine, putitamine ja hoole vist ka lihtsam ei ole - pigem suhtumise küsimus. Pasid ju pailapsed, peetrid aga savi.
Vägagi täpselt oled asja olemuse ära tabanud.
Praeguseks juba peaaegu paar aastakümmet asja kõrvalt jälgides (pole ju ma mitte tehnika eest vastutav) näen ikka ja alati järgmist.
Peetritega pole küsimus mitte selles, et seda või teist poleks saada või siis ei osataks miskit teha, vaid iga kandi pealt pritsib välja kartus millegi eest vastutada ja oma peaga probleeme lahendada. Peetritega aga just nii see peaks olema. Ise muretsetakse varuaosad, ise remonditakse, ise vastutatakse tööde kvaliteedi eest. Aga seda, nagu öeldud, ei tehta.
Varem, 90-ndate kespaiku, kui ainult Peetrid olidki, siis sõitsid nad kõik kenasti. Aga press oli peal - pidid korras olema. Ja järelikult pidi ka tegema.
Pasidega on nüüd teine lugu. Liisingud, firmalepingud, garantiid jne. Kui aga miskit on, nii telefon kätte ja - APPI !! Just-kui endal ei peakski mingit vastutust ja asjast arusaamist olema. Nonsens!
Ja nii ongi nende igasugu väljamaiste viguritega meil Kaitseväes. Kuigi kallis, kuid see-eest võimalikult vähem omavastutust.
Vaid tänasele päevale mõeldes on selline tegevus muidugi just-kui kangesti kasulik, kuid jätkusuutlik pole selline "õpitud abituse sündroom" kohe mitte kuidagi. Erandkorras küll, kuid mitte selliselt nagu meil, kus erandiks on pigem see, kui miskit oma pea ja jõududega hakkama saadaks.
Ja tehniline demagoogia selle või teise masina eelistest-puudustest (muidugi selles suunas kuhu rääkija ise soovib) on pigem selle samuse oma abituse kattavarjuks vajalik. See on ju omati naerukoht (läbi pisarate küll), kui üritatkse tungivalt selgitada 3 sillaga sõltuva vedrustusega Pasi eeliseid (küll läbivuses, kull krt teab milles) 8 rattalise sõltumatu vedrustusega spetsiaalkonstruktsiooni (Peeter) ees. Lisaks veel arvestada tavalisi veoauto kandekonstruktsioone (sillad), missugused kohe päris kindlasti vastupidavamad pole, kui Peetri vastavad osad. Noh, seda viimast oleme praeguseks juba nii mõnegi aasta kogenud ka sea, kus Pasisid praegu pruugitakse. Uue (seda küll vaid meie jaoks) Pasi mudeli juures oletan ma selle massilisanduse tõttu vaid nende samade probleemide (sillad) veel enamat esilekerkimist. Aga - elame-näeme.
Kuid mis seal ikka. Kui miskit on, siis - jälle telefon kätte ja firmast kraam tuleb. Ja firma on alati röönus, kui äri käib ja raha oma taskusse liigub.
Ja muideks! Ega see ise hakkamasaamise puudujääk (abitus) on nähtav tegelikkuse ka igalt poolt mujalt. Mitte ainult liikuvmaterjalidega toimetamise juures. See õpitud abitus on nii laialt levinud, et paistab lausa normiks kujunenud olevat. Ja sellise baasmõtlemise juures räägitakse veel suuresiselt tankipataljonidest?!
Kes neid masinaid siis siia hooldama ja remontima tuleb? Ei, noh! Kui raha on, siis - miks mitte? Väljamaine mutrivõtmega ja tunkedes töömees tuleb ja teeb oma töö ara.
Aga selline minupoolne arutlus vist ikka kuhugile ei vii küll. Lõpuks jõuangi sinnamaani välja, et kui raha on, siis ostame endale aga riigikaitseteenuse sisse. Niigi on lausa vägisi hakanud erinevatest väljaütlemistest pressis (suuremad ja väiksemad ühiskonna teeviidad, "avaliku elu tegelased"
) kõlama toon, et selle riigi kaitsmine on hoopistõkki kellegi teise, ainult mitte selle riigi oma kodanike, asi. Kuid selline liin mõtlemises hakkab juba absurdiks minema.
P.S.
Kokkuvõtteks: Peetritega ei taheta miskit ette võtta seepärast, et need sõjariistad kõige oma saba ja sarvedega vaid meie endi vastutusel on. Aga vastutada millegi konkreetse eest meil ju mitte keegi ei taha.
Varuosasid on Peetritele kah võimalik saad, kui vaid tahtmist oleks, sest pool maailma on seda masinat täis. Aga seda tahtmist ei ole.
Peetrite ja Pasidega kärutamise vahe ongi selline, nagu liisingus oleva ja päris oma masinaga sõitmises. Üks on 100% oma vastutusel, teine on seda ?? %.
Postitusi lugedes kasuta kôigepealt oma aju (NB!! peaaju) HOMO SAPIENS !!! (e. foorumlane)
Stellung halten und sterben!!