Sellega seoses, et detsembris anti brittide mereväele üle juba
teine Queen Elizabeth klassi lennukikandja (HMS Prince of Wales) ei saanud mitte üle soovist võrrelda neid venelastet Kuztnesoviga.
Nimelt on viimased kaunis sarnase veeväljasurvega ning mõõtudega:
Antud pilt on eksitav lennukite arvu poolest. Teistel andmetel suudab brittide laev pardale võtta ka 50 (või koguni 72 lennukit).
Maksimaalne arv on nii või naa ainult akadeemlise väärtusega
Kuznetsovi operatiivne kontingent on
Wikipedia andmetel 30 lennumasinat:
18 × Su-33
6 × MiG-29K
4 × Ka-31
2 × Ka-27
HMS Queen Elizabeth puhul on see 40 lennumasinat:
36 x F35B
4 x Merlin helikopterit.
Ainuüksi dekile mahub maksimaalselt igatahes 44 lennukit:
Kuigi F-35B on veidi vähem võimekas kui F-35C
pole lennukite kasulik koorem kindlasti väike, circa 6,800kg. Allloevall pildil on näha 2x ASRAAM + 4x Paveway. Isegi kui "kõhus" oleks lisaks standard-laadung ( 2x AMRAAM + 2x Paveway) jääks kogukaal (ilma püüloniteta) 1900 kg kanti. Vabalt mahuks nende asemel ära ka amide 2x 500kg GBU-32 JDAM (mida küll britid ei kasuta).
Britid on huvi tundnud ka Osprey kopterite vastu (k.a. AWACS ja tankuri rollis) aga raha pole sellee jätkunud. Hetkel asendavad neid Merlin kopterid Crowsnest süsteemiga:
Aga nüüd relevantsematest võrdlustest:
1. Väljalendude arv päevas:
Queen Elizabeth - 110 (24h jooksul)
[link] vähemalt 75 päevas (5 päeva jooksul)
[link]
Kuznetsov - teadmata (Süürias igatahes tuli 15 lennuki peale keskmiseks 8-9 päevas)
[pdf]
Gerald Ford - lühiajaliselt 270 päevas, pikemalt 160 (30 päeva jooksul)
[link] (mõned arvavad, et tegelikud numbrid on Nimitzile lähemal)
Nimitz - 240 lühiajaliselt, pikemalt 120 (kuu jooksu) (allikas on eelmine link)
2. Meeskonna suurus (jättes lennu-komponenti välja):
Queen Elizabeth -
679! (see on sisuliselt sama mis eelkäial,
Invincible klassil)
Kuztnetsov - 1334 (eri andmetel k.a. nõukaaegne kirjandus ja
hiinlaste versiooni arvud 1960 - 626)
Gerald Ford - ~2600
Nimitz - 3532! (lennukomponendiga ~5000)
Ruumi on brittide laeval koos lendurite ja mariinidega vajadusel kuni 1600 inimesele.
3. Tükihind
Queen Elizabeth - umbes $4 miljardit koos arenduskuludega (kogu programmi maksumus kahe laeva peale £6,2 miljardit naela ehk umbes $8.11 miljardit dollarit)
Gerald Ford - $8 ehitamiseks, koos arendusega circa $13 miljardit
Nimitz - $4,5 miljardit keskmiselt (ammustel aegadel ilma arenduskuludeta)
Kokkuvõte
Puudustest hoolimata tundub mulle, et britid tegid päris hea kompromissi hoidudes kõrvale tuumareaktorist ja
elektromagneetilistest katapultidest, mis on kasutusel USA lennukikandjatel.
Seetõttu jäädi küll kasutama F-35B mudelit, kuid suudeti teha Invicible klassile järglane, mis ei vaja suuremat meeskonda (alla 700 inimese!) kuid võimaldab juba peaaegu 2/3 ameeriklaste väljalendude arvust (mille etalon on ikkagi kauaks veel Nimitz klass).
Suurim piiraja brittidel on oma lennukite vähesus. Seda aitab kompenseeerida võimalus lennutada USA Mariinide üksuseid (kes on sealt juba ka lennanud). Lisaks on võimalik suure dekipinna tõttu proovida igasugu muid võimalusi. Vajadusel tassida konfliktipiirkonda kohale näitekks 72 lennukit ning need seal läheduses hajutada maismaale.
Kui nüüd veel arvestada, et brittidel on
kaks sellist laeva kasutuse ning seda kõike võrrelda venelaste vana hea "Kustja" saagaga, siis on kommentaarid vist liigsed...
Palju lisa-infot (keda huvitab) veel f-16.net foorumi
brittide lõimest.