T-44 saamislugu

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Kasutaja avatar
Wots
Liige
Postitusi: 814
Liitunud: 21 Jaan, 2005 23:04
Kontakt:

Tank T-44

Postitus Postitas Wots »

Tervist kõik ajaloo huvilised.

Nimelt tahaks võimalikult palju infot NSV Liidu väikeseerias toodetud tanki t-44 kohta.Ka igasgused pildid on oodatud.
ahti
Liige
Postitusi: 64
Liitunud: 02 Apr, 2005 9:36
Asukoht: Harjumaa
Kontakt:

Postitus Postitas ahti »

vaata seal on suht palju infot t-44 kohta http://www.battlefield.ru/t44.html
Kasutaja avatar
Wots
Liige
Postitusi: 814
Liitunud: 21 Jaan, 2005 23:04
Kontakt:

Postitus Postitas Wots »

Tänks.See on küll hea koht aga mul juba ammu läbikäidud mitu korda isegi.
ahti
Liige
Postitusi: 64
Liitunud: 02 Apr, 2005 9:36
Asukoht: Harjumaa
Kontakt:

Postitus Postitas ahti »

kamerade
Liige
Postitusi: 89
Liitunud: 30 Dets, 2004 16:14
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas kamerade »

"If the tanks succeed, then victory follows." Guderian, 1937
Kasutaja avatar
Troll
Liige
Postitusi: 3173
Liitunud: 08 Okt, 2004 16:59
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Postitus Postitas Troll »

Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!
Juku73
Uudistaja
Postitusi: 1
Liitunud: 08 Okt, 2007 8:23
Kontakt:

T44

Postitus Postitas Juku73 »

fossiil
Liige
Postitusi: 3553
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas fossiil »

Tervit.

Üsna hea ja kokkuvõtliku jutu T-44 -st saab alles hiljaaegu üllitatud raamatust "Tanki SSSR v boju", autoriks M. Barjatinski, varem on seesama asi ilmunud kolme eraldi raamatuna. Otsisin netist, aga nagu kiuste seda osa, kus on jutt T-44 -st, üles pandud ei olnud, nagu ka kõige uuemat versiooni. Aga alles hiljaaegu oli seda raamatut ka Tallinnas müügil, kui huvi peaks pakkuma, täpsustan. Raamat ise näeb välja selline: http://www.labirint.ru/books/238104/
Kusjuures seal kirjutatakse esmakordselt, et senine jutt T-44 väidetavate sõjaaegsete lahingukatsetuste kohta on arvatavalt vaid bluff...

Aga Juku73 - suur tänu manuaali eest! Mul endal oli senini ainult T-44M manuaal, nüüd on hea võrrelda.

Urmas.
Kasutaja avatar
Wots
Liige
Postitusi: 814
Liitunud: 21 Jaan, 2005 23:04
Kontakt:

Re: II m.s-i võimsaim/parim tank

Postitus Postitas Wots »

T-44 puhul olen aru saanud, et suurim tegur miks(kuigi riiklikud katsetused läbinud ja relvastusse võetud armee poolt 44a) ta reaalselt rindele ei jõudnud oli tööstuse suutmatus seda valmistada.

Esialgu pandi T-44(erinevad katse ja eelmudelid) kokku sisuliselt käsitööna ning väga valvsa pilgu all - siis oli aksepteeritav kvaliteet.

Kui aga lükati sama mudel seeriatootmisse siis olevat kvaliteet nii jube olnud, et armee keeldus toodangut vastu võtmast- ju oli praagi % liiga kõrge. Samuti polnud T-44 isegi paberi peal(disain ja lahendused) 44 aasta lõpuks täitsa valmis ja kulus veel tükk aega ennem kui enamus "lapse vigasid" oli kõrvaldatud.

Mingis mõttes võib aru saada, et miks sõja ajal lasti T-34ga lõpuni välja aga reaalsuses T-44-st ei saanud asja ka peale sõda. Alles 50. alguses seoses T-54 masstootmis küpseks saamisega hakati tasapisi "sõja võitjat" välja vahetama.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: II m.s-i võimsaim/parim tank

Postitus Postitas Kapten Trumm »

T-44 mudelitest sai sõja ajal rindele saatmise küpseks ainult 85 mm mudel. Oskate öelda selle märgatava paremuse T-34-85 ees?
Toona oli NSVL sõjatööstuse juhtimisel üks kaalutlusi PLAAN - igasugune tootmise ümberkorraldamine tähendas tootmisarvu langust.
Kui võit oli juba aja küsimus, siis oli selge, et see saadakse ka olemasolevate relvadega.

Samal põhjusel ei pööranud nt lääneliitlased suuremat tähelepanu reaktiivlennukitele, sõja võit paistis ka olemasolevate Mustangite ja Spitfiredega.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Wots
Liige
Postitusi: 814
Liitunud: 21 Jaan, 2005 23:04
Kontakt:

Re: II m.s-i võimsaim/parim tank

Postitus Postitas Wots »

Kapten Trumm kirjutas:T-44 mudelitest sai sõja ajal rindele saatmise küpseks ainult 85 mm mudel. Oskate öelda selle märgatava paremuse T-34-85 ees?
Toona oli NSVL sõjatööstuse juhtimisel üks kaalutlusi PLAAN - igasugune tootmise ümberkorraldamine tähendas tootmisarvu langust.
Kui võit oli juba aja küsimus, siis oli selge, et see saadakse ka olemasolevate relvadega.

Samal põhjusel ei pööranud nt lääneliitlased suuremat tähelepanu reaktiivlennukitele, sõja võit paistis ka olemasolevate Mustangite ja Spitfiredega.
Arvestades olukorda, et ennem 45a suudeti valmistada ainult paarkümmend(sh. seeria ja katsemudelit) T-44 ja ka edasi tootmine väga venis siis mingit sõjalist tähtsust poleks omanud. Paneme lisaks tootmisele ka otsa veel tankide transpordi , laiali jagamise , meeskondade koolitused ja üldse kogu armee toiduahelasse määramise aja jms

Teoorias ju Berliini vallutamisest oleks võinud osa võtta aga see jäänuks ikka sümboolse tähtsuse hulka. Samas jääb mulje, et erinevalt Jossif Stalin 3 tankiga Venelased püüdsid hoida T-44ga madalat profiili - paraadidel seda ei näidatud ja üldse avalikult lehvitati minimaalselt. Eks seetõttu on ka vähe infot ja pilte.

------------

T-44 eelis IIMS lahinguväljal(kui nüüd minna oleksoloogia maailma) oleks olnud küsitav vaadates suurt pilti.

*T-44 suurim eelis võrreldes T-34/85 oli korpuse soomus kaitse - ligikaudu kaks korda parem.
Torn ainult mõne võrra paksem , kuju sarnane(kuid mitte identne).

44 aasta lõpuks oli T-34/85 suhteliselt viimistletud ja enam vähem töökindel. T-44 aga pool fabrikaat oma uue mootoriruumi asetusega.Nii kaal kui ka mootori võimsus olid samad.

Omakorda Venelastel olid ju olemas IS-2 rasketank(masstootmises) mis olid võrreldes T-44ga aga paremini soomustatud.
IS-2 122mm kahur oli tunduvalt parem kui 85mm "teenindamaks" Sakslaste kindlustatud positsioone.

Seega kokkuvõtteks T-44 poleks pakkunud armeele midagi erilist või omanud eelist seniste tankide ees peamistes valdkondades -mobiilsus, soomuskaitse , tulejõud.


------------------

Kui IIMS ajal oli T-34/85 jõudnud oma potentsiaali(soomus , kahur , ergonoomilised lahendused) lõppu siis T-44 alustas sealt. Aga selleks kulus aastaid ennem kui jõuti T-54 tasemele.

Lihtsalt potentsiaali nagu T-44 pakkus(võrreldes T-34ga) poleks olnud võimalik sõjaajal ära kasutada sest toodangu arv jäi nutuseks ja tank ise tahtis veel hulga viimistlust(mis väljendus ka pidevates muudatustes mis jällegi aeglustasid tootmist).
Viimati muutis Wots, 01 Veebr, 2021 15:27, muudetud 2 korda kokku.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: II m.s-i võimsaim/parim tank

Postitus Postitas Kapten Trumm »

T-44 muutus korralikuks tooteks mudeliga T-44-100, kui seda oli veits lihvitud ja saadud T-54 :D
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Svejk
Liige
Postitusi: 3758
Liitunud: 13 Jaan, 2010 18:32
Asukoht: Põllul
Kontakt:

Re: II m.s-i võimsaim/parim tank

Postitus Postitas Svejk »

Wots kirjutas: ...murrab torni korpuse küljest lahti kui pole suudmepidurit(seda aga armee ei soovinud)
Huvitav oleks üle käia neid põhjuseid detailsemalt, miks suudmepidur ei sobinud...
Wots kirjutas:.
*T-44 suurim eelis võrreldes T-34/85 oli korpuse soomus kaitse - ligikaudu kaks korda parem.
Huvitav oleks detailsemalt teada, milliste lahendustega see saavutati.

Lisan, et Wotsi (ja fossiili) ning tankiteema kaudu siia foorumile algupäraselt sattusingi ehk tunnustan asjaliku ja huvitava lugemise eest! 8)
"Vaated ja veendumused pärinevad tunnetemaailma sügavikest ja loogika on enamasti vaid kuuleka intellekti abivalmis instrument põhjendamiseks ja õigustamiseks"
"Maul halten und warten diner!" (lõuad pidada ja lõunat oodata!)
Kasutaja avatar
Wots
Liige
Postitusi: 814
Liitunud: 21 Jaan, 2005 23:04
Kontakt:

Re: II m.s-i võimsaim/parim tank

Postitus Postitas Wots »

Svejk kirjutas:
Wots kirjutas: ...murrab torni korpuse küljest lahti kui pole suudmepidurit(seda aga armee ei soovinud)
Huvitav oleks üle käia neid põhjuseid detailsemalt, miks suudmepidur ei sobinud...
Wots kirjutas:.
*T-44 suurim eelis võrreldes T-34/85 oli korpuse soomus kaitse - ligikaudu kaks korda parem.
Huvitav oleks detailsemalt teada, milliste lahendustega see saavutati.

Lisan, et Wotsi (ja fossiili) ning tankiteema kaudu siia foorumile algupäraselt sattusingi ehk tunnustan asjaliku ja huvitava lugemise eest! 8)
Tore kui minu postitused kellegile huvi pakuvad.

1) T-44-100 suudmepiduri koha pealt tulen kunagi tagasi. Natukene uurimustööd vaja teha.

2) T-44 korpuse soomuskaitse teemal ma alustaksin sellest, et miks eelnevad katsed T-34 välja vahetada/reaalset alternatiivi pakkuda ebaõnnestusid. Ebaõnnestumise all pean silmas asjaolu, et prototüüpidest kaugemale ei jõutud kuna armee ja kõrgem juhtkond ei näinud perspektiivi.

Küll aga hangiti nende arendus projektide puhul oskusteavat ja teataval määral lahendusi/komponente võeti seeriatootmises olevatel tankidel kasutusele.

------

Ennem 1943 aasta sügist(kui pandi T-44 esmane visioon paberile) oli kaks suurt takistust(lisaks paljudele muudele) , mis muutsid uue ja võimekama keskmise tanki loomise sisuliselt võimatuks peale sõja algust:

*Kõrgema juhtkonna range soovitus kasutada võimalikult palju juba tootmises olevaid komponente sest iga muudatus ju tähendab täiendavat kulu, mida hetkeliselt rindel kasutada ei saa.

*Levinud arusaam tanki ehituses, et mootor peab asuma korpuses pikki ja seal taga on jahutusventilaator/ käigukast/külgsidurid.
Seda lahendust kasutasid enamus Punaarmee tanke (BT , KV , T-34 , T-43 , T-34M , IS , T-50 , T-28 jne)

Ehk siis konstruktorid oli nõiaringis. Kui sul on nö mootori ruumi paigutus juba sisuliselt ette määratud siis jääb väga vähe mänguruumi, et parandada seeriatootmises oleva T-34/76 omadusi. Mootoriruum määras ära ka torni asukoha ning asjaolu, et meeskonna luuke pole mujale panna kui esisoomus plaadile auk teha.

Peale mootoriruumi üld paigutuse oli mõnes mõttes suurem mure komponentidega. Senised komponendid(mootor,sidur,jahutusventilaator,käigukast,külgsidurid,radiaatorid jne) pärinesid 30.ndate keskpaigast ning nende häda(üks paljudest) seisnes kehvas ruumi kasutuses. Tühja ruumi(kuhu midagi kasulikku ei saanud asetada) oli omajagu.

Sisuliselt oligi juba eos võimatu luua uut keskmist tanki kui pead maksimaalselt kasutama olemasolevaid komponente ja sul on etteantud kaalupiir(ligikaudu 30-32tonni).Seetõttu ka tulemus ei saanud oluliselt erineda algupärasest T-34/76est.

--------

T-44 puhul toimus paar muudatust. Esiteks oli lõppenud Kurski lahing kust saadi trofee Panter tanke ning teiseks olukord rindel paranenud mõnevõrra.

Pantri uurimine andis mõtteainet. Sügisel kui T-44 ilmus juba visandina paberile siis oli (erinevalt senisest mõttelaadist) torn asetatud korpuse keskele. Tänu sellele kolis juhi luuk ka korpuse katusele.

Torni nihutamine oli võimalik Venelaste puhul ainult mootoriruumi ümber projekteerimisega - mis tähendas uusi komponente või seniste modifitseerimist. Nüüd(kuna sõja kriitilisem osa oli möödas) kõrgem juhtkond andis mõnevõrra vabamad käed ja konstruktorid said hakata oma tööd tegema.

Jätkub...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: II m.s-i võimsaim/parim tank

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Need suudmepidurid on tihtipeale ajaloolise belletristika objektideks - nt IS-2 kohta nutetakse, et kuidas iga pauku pidi meeskond ronima välja optikaid ja periskoope puhastama.

Kui vaadata Tiger I/II fotosid, siis seal oli samuti pearelva otsus suudmepidur, sakslastel olid kojamehed optika peal?

Muidu on tõesti suudmepiduri kasutamine mitte väga soovituslik (sestap tänased tankid on ilma), sest taoline põlemisgaaside suunamine tõstab paraku lendu paraja tolmupilve, mis reedab laskja asukoha.
Torni nihutamine oli võimalik Venelaste puhul ainult mootoriruumi ümber projekteerimisega - mis tähendas uusi komponente või seniste modifitseerimist. Nüüd(kuna sõja kriitilisem osa oli möödas) kõrgem juhtkond andis mõnevõrra vabamad käed ja konstruktorid said hakata oma tööd tegema.
T-44-l (ma ei tea, mis hetkest) oli ju mootor põigiti, see lühendas mootoriruumi ja vähendas ka kere kõrgust. Sellest alates ta vene tankidel ka põiki jäi.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 19 külalist