www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 05 Dets, 2021 21:06

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 846 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 57  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 12 Veebr, 2021 15:06 
Eemal
Liige

Liitunud: 07 Nov, 2012 10:54
Postitusi: 681
Niipalju kui mina aru olen kuulnud, siis vesiniku tootmise tehnoloogia on piisavalt kallis.
Et see tootmine end ära tasuks, siis peab see töötama kogu aeg. Mitte ainult siis kui sul on odavat elektrit jõude.
See oleks ju sama kui osta äri tegemiseks lennuk, aga lendad ainult siis kui saad kuskilt aegajalt odavat kütust??? Ei oleks vist hea äriplaan.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 12 Veebr, 2021 15:27 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 14 Aug, 2008 16:40
Postitusi: 6123
Some kirjutas:
... päikese- ja tuuleenergia on täiesti ettearvamatu, ...


Väike täpsustus - on küll ettearvatavad, aga ei kattu nõudluse kõveraga. Ehk siis - jaama omanik ei saa tootmist vastavalt tarbimisele muuta. Eriti päikeseenergia, aga ka tuuleenergia mahtu on võimalik üsna täpselt ette ennustada.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 12 Veebr, 2021 15:38 
Eemal
Liige

Liitunud: 01 Juul, 2014 12:56
Postitusi: 1035
Some kirjutas:
Elektriga rekka akude laadimine lahendaks muidugi sujuvalt autojuhtide puhkeaja küsimuse - 4 tundi sõitu ja 12 tundi laadimist :P

Arvutame.
Rekka kasutab ühtlasel maanteekiirusel ca 6 korda rohkem energiat kui suhteliselt ökonoomne pereauto (30 vs 5l/100km). Elektrilised pereautod on olemas. Ökonoomse pereauto klassis kõigub kulu 15-20kWh/100km vahel. Seega rekkale oleks vaja 100km läbimiseks 90-120kWh. Juba täna on olemas laadijad võimsusega 350kW. Sellisest laadijast saab rekka ~300km tunni ajaga. Pane rekkale 2 akupakki ja lae kahest laadijast korraga - 600km läbisõitu tunni ajaga. Arvestades juhtidele kehtivate tööajanõuetega, siis sellise arvutuse järgi ei oleks elektrirekka oluliselt aeglasem traditsioonilisest diislist. Näiteks sedasi:
1. Hommikul alustab juht "täispaagiga", mis võimaldab sõita 5-6 tundi (seega vajalik ca 600kWh akupakk - palju aga tehtav).
2. Umbes 5 tunni pärast teeb 45min lõuna ja samal ajal laeb akusid.
3. Pärast lõunat saab sõita veel ~5 tundi. Ööseks jälle laadima.
Loomulikult eeldab see piisava hulga piisava võimsusega laadijate olemasolu ja need on ka vaja kõik luua aga sellised luuakse ilmselt niiehknaa kasvõi sõiduautode tarvis.

Lühemate otsade veokitel pole juba täna probleemi.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 12 Veebr, 2021 15:44 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 11 Aug, 2008 10:25
Postitusi: 3043
Saksamaal neid vesinikutanklaid usinasti rajatakse, kokku peaks esialgu 400 tulema. Vesinikutankla rajamine maksab ca 6 korda rohkem kui elektril põhineva kiirlaadimisjaama rajamine. Samas läheb vesinikutanklaid vähem vaja, sest näiteks Hyundai Nexo tangib 800km läbimiseks vajaliku vesiniku (6 kilogrammi) paari minutiga, ehk siis üks jaam suudab ööpäevas ära teenindada kõvasti rohkem kui kiirlaadijad. Praeguse veel kalli tehnoloogiaga toodetud vesinik maksab Saksamaal tanklas €9,5 kilogramm, mis teeb kilomeetri kohta umbes sama hinna, mis diiselkütus.
Vesinikuga on hetkel sama lugu nagu elektriautodega 10a tagasi - selleks, et autosid ostma hakatakse tuleb esialgu tanklate võrgustik luua. Ajaga tehnoloogia areneb ja küllap miski osa transpordist kolib ka vesinikule. Tulevikus on tõenäoliselt võimalik vastavalt vajadusele võimalik kasutada nii gaasi, elektrit kui vesinikku.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 12 Veebr, 2021 15:57 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 14 Aug, 2008 16:40
Postitusi: 6123
Some kirjutas:
Saksamaal neid vesinikutanklaid usinasti rajatakse, kokku peaks esialgu 400 tulema. Vesinikutankla rajamine maksab ca 6 korda rohkem kui elektril põhineva kiirlaadimisjaama rajamine. ...


AFAiK, maksavad Saksa riik ja suurkontsernid selle lõbu kinni. Siin https://fuelcellsworks.com/news/germany ... ns-planned väidetakse, et kahe tankla rajamise hind on 1,8 mil. See on otsapidi seotud EU ogara vesinikukampaaniaga, mille juured on nendesamade Saksa suurkontsernide juures. Aga see see point ongi. et neid jaamu tuleks palju, peab see erainvestorile kasulik olema. No ei ole. Üldiselt imho teeks ka Saksamaa valitsus targemini, kui paigutaks selle raha akutehnoloogia arendamisse.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 12 Veebr, 2021 16:04 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 11 Aug, 2008 10:25
Postitusi: 3043
2korda2 kirjutas:
Some kirjutas:
Elektriga rekka akude laadimine lahendaks muidugi sujuvalt autojuhtide puhkeaja küsimuse - 4 tundi sõitu ja 12 tundi laadimist :P

Arvutame.
Rekka kasutab ühtlasel maanteekiirusel ca 6 korda rohkem energiat kui suhteliselt ökonoomne pereauto (30 vs 5l/100km). Elektrilised pereautod on olemas. Ökonoomse pereauto klassis kõigub kulu 15-20kWh/100km vahel. Seega rekkale oleks vaja 100km läbimiseks 90-120kWh. Juba täna on olemas laadijad võimsusega 350kW. Sellisest laadijast saab rekka ~300km tunni ajaga. Pane rekkale 2 akupakki ja lae kahest laadijast korraga - 600km läbisõitu tunni ajaga. Arvestades juhtidele kehtivate tööajanõuetega, siis sellise arvutuse järgi ei oleks elektrirekka oluliselt aeglasem traditsioonilisest diislist. Näiteks sedasi:
1. Hommikul alustab juht "täispaagiga", mis võimaldab sõita 5-6 tundi (seega vajalik ca 600kWh akupakk - palju aga tehtav).
2. Umbes 5 tunni pärast teeb 45min lõuna ja samal ajal laeb akusid.
3. Pärast lõunat saab sõita veel ~5 tundi. Ööseks jälle laadima.
Loomulikult eeldab see piisava hulga piisava võimsusega laadijate olemasolu ja need on ka vaja kõik luua aga sellised luuakse ilmselt niiehknaa kasvõi sõiduautode tarvis.

Lühemate otsade veokitel pole juba täna probleemi.


Lühiots ja linnaliin pole elektrikale tõesti miski probleem. Samas Tesla 85kWh aku kaalub 540kg. Ehk siis kaasaveetavate 600kWh akude mass on 4 tonni. No vast pole probleemi. Küll aga on probleem, kui kuskil 500 kilomeetri tagant otsustavad kõik veoautod tunniks paariks ennast laadima sättida. Palju meil ühes tunnis mööda Via Balticat rekkasid vurabki? 350kWh laadijate jaoks annab infrat luua, kui juba Eesti vingeim Tikupoisi 160kW laadija on suht üksildane ja annab tesest august vist ainult 50kW. Ja laadimine maksab 36 senti kWh, mis teeb elektri kiirlaadimise diislist kallimaks. St olen endiselt veendunud, et tulevikus kasutatakse mitmeid erinevaid energialiike - igale energialiigile oma nišš.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 12 Veebr, 2021 16:07 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 11 Aug, 2008 10:25
Postitusi: 3043
Kilo Tango kirjutas:
AFAiK, maksavad Saksa riik ja suurkontsernid selle lõbu kinni. Siin https://fuelcellsworks.com/news/germany ... ns-planned väidetakse, et kahe tankla rajamise hind on 1,8 mil. See on otsapidi seotud EU ogara vesinikukampaaniaga, mille juured on nendesamade Saksa suurkontsernide juures. Aga see see point ongi. et neid jaamu tuleks palju, peab see erainvestorile kasulik olema. No ei ole. Üldiselt imho teeks ka Saksamaa valitsus targemini, kui paigutaks selle raha akutehnoloogia arendamisse.


Täpselt sama jama oli ju ka kiirlaadijatega - laadijaid oli algul rohkem kui elektriautosid. St, klientide saamiseks peab keegi hulk aega infrale peale maksma.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 12 Veebr, 2021 16:25 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 14 Aug, 2008 16:40
Postitusi: 6123
Some kirjutas:
...Ja laadimine maksab 36 senti kWh, mis teeb elektri kiirlaadimise diislist kallimaks. ...


Suurtarbijatele kehtivad omad hinnad. Ma olen üsna kindel, et ükski rekkafirma ei hakka sul jaetarbija hindadega laadima.

Some kirjutas:
... olen endiselt veendunud, et tulevikus kasutatakse mitmeid erinevaid energialiike - igale energialiigile oma nišš.


Selge see. Aga kui poliitikute soovmõtlemine kõrvale jätta, siis vesinikuenergia levikut on küll raske ette näha. Fundamentaalsed asjad ei klapi lihtsalt.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 12 Veebr, 2021 16:42 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 11 Aug, 2008 10:25
Postitusi: 3043
Paistab, selles osas elame huvitaval ajastul. Hetkel tundub, et täpselt nagu koroonavaktsiiniga juhtus siis lastakse teadlastel kõige kallal pureda ja üks pisike läbimurre mingil alal võib olukorda muuta.
Ei üllatuks kui 20a pärast jalutame kõik ringi Cold Fusion tuumareaktor taskus ja kui vaja torkame rohuplatsil vedeleva Citybee drooni toitepessa, et Palangas kiire lõunaamps teha. Vahel piisab vaid ühest pöördelisest avastusest, et tehnoloogia ulmelise hüppe teeks. Ei olnudki väga ammu kui juhtmega telefon oli kauge unistus...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 13 Veebr, 2021 20:12 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 14 Aug, 2008 16:40
Postitusi: 6123
Elektriautode levik on ületanud tugevalt analüütikute ootusi:

Pilt

Allikas: https://www.reddit.com/r/dataisbeautifu ... b4VrepNnkM


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 13 Veebr, 2021 22:42 
Eemal
Liige

Liitunud: 29 Apr, 2008 9:56
Postitusi: 116
Asukoht: Wesenbergh
Kilo Tango kirjutas:
Maja peakaitsme suurendamine on selle probleemi mastaapsuse kõrval suht. kukepea.

Tegelikult tuleb lisaks peakaitsme vahetamisele ehitada kogu taristu oluliselt võimsamaks, st kõik alajaamad ja kõrgepingeliinid, kuni elektrijaamadeni välja. Vajalik elektrisüsteemi umbkaudne vajalik lisa võimsus on lihtsalt leitav, kui kõrvutada elektri ning nafta/gaasi tarbimist.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 14 Veebr, 2021 16:34 
Eemal
Liige

Liitunud: 22 Juun, 2014 20:52
Postitusi: 3133
Kilo Tango kirjutas:
Elektriautode levik on ületanud tugevalt analüütikute ootusi: ...
Tegelikult oleks mõistlikum, kui seal juures oleks näha ka riiklike dotatsioonide osa.
Kui toetused tagant ära võtta, siis võib-olla ei olekski see kasv nii suur. :dont_know:

_________________
Paljude raamatute lugemine teeb inimese paljulugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 14 Veebr, 2021 20:31 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Okt, 2010 19:24
Postitusi: 401
Asukoht: harjumaa
fantaseeriks pisut.

praegusel tehnoloogial ja teadmistel (ning soovunelmatel) baseeruv tulevik on elektrimootorite suurenev kasutamine. kitsaskohaks siis laadimiskohad ja ülekandeliinid.
elektrit saadakse põhimõtteliselt veeauru tööl põhinevatest aurugeneraatoritest, veeauru tekitamiseks kasutatakse midagi, mis tekitab sooja--kivisüsi, nafta, tuumakütus.
kui võrrandist välja visata kõik muu peale tuumakütuse ,siis võiks tulevik olla aurumootorite päralt, mille käitajaks on minituumakatel ehk siis poleks vaja ka elektrit kui niisugust.
loogiline oleks pöörata suurimat tähelepanu selliste mini tuumamootorite arendamisele selmet mõelda miski mittetöötava/ebaratsionaalse arendusele.

päikese ja tuule jätaks kõrvale kuna üks (tuul) on läbikäidud etapp ja teine (päike) ei suuda otse , ilma vahendajateta (fossiilkütused) anda piisavalt püsivat energiat.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 14 Veebr, 2021 22:13 
Eemal
Liige

Liitunud: 16 Veebr, 2010 23:57
Postitusi: 505
Oled 60 aastat ajast maas... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon

_________________
Vanasti kui facebooki ei olnud veel, teati ainult oma pere sees, kes loll on.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
PostitusPostitatud: 14 Veebr, 2021 22:25 
Eemal
Liige

Liitunud: 12 Okt, 2010 19:24
Postitusi: 401
Asukoht: harjumaa
sel juhul--iga uus on unustatud vana

oskab keegi öelda,miks nende lahenduste kallal ei töötata?


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 846 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 57  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 13 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt