K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9143
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Some kirjutas:...Ise usun, et vesinikust saab maanteetranspordil tegija, rekkasse neid raskeid balloone lihtsam ära peita ja tankimine ka kiire. Mis puutub elektrolüüsi väiksesse kasutegurisse siis see nii hull pole kui elektriga võrrelda. Elektrit läheb ju ca 20% transpordil kaduma ja laadimisel ka miski päris suur protsent. Elektrolüüsi tehakse reeglina kohas, kus energiat toodetakse ja laadimiskadu ka pole. Lisaks toodetakse vesinikku ainult siis kui elektrihind on väga madal. Madal elektrihind tootmisel kompenseerib täiesti elektrolüüsi madala efektiivsuse.
Üldprintsiibis on elektrone alati odavam transportida, kui aatomeid. Lisaks konversiooni kulud (elekter vesinikuks ja vastupidi). Sestap on täna energiakulu vesiniku kasutamisel energia transpordiks ca. 2-3 korda suurem, kui elektril. Ja muide, ka transpordivahendeid laetakse enamasti siis, kui elektri hind on madal.

Lisaks on sul elektri võrgukaod, laadimise- ja konversioonikaod selgelt üle hinnatud. Lisaks on vaja vesiniku kasutamiseks ehitada suur hulk taristut, mida praegu üldse ei eksisteeri. Alates tanklatest kuni tootmiseni. Maja peakaitsme suurendamine on selle probleemi mastaapsuse kõrval suht. kukepea.

Rekkad jms. suurtransport on natuke teine teema, sest seal kasutatavad energiakogused on nii suured, et aku- ja mis peamine, laadimistehnoloogia jõudmine vajaliku tasemeni võtab veel kõvasti aega. Samas on täna vesiniku kasutamine endiselt kallim (ka ilma maksudeta), kui fossiilkütuste kasutamine: https://www.youtube.com/watch?v=f7MzFfuNOtY Honnavahe elektriga on pea kümnekordne.

Ja veel - ei maksa ära unustada, et kärgelemendid ei ole samuti probleemivabad ei ressursivaatevinklist ega ka hoolduse vaatevinklist.

Iseenesest oleks ju mõeldav ka vesinikuhübriid, mida saab siis tankida pikemal retkel vesinikuga, kuid seal tekivad sarnased probleemid, kui laadimistaristuga - raske on tasuvust näha, kuna enamasti laetakse kodus.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4089
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Some »

Vesinikku peaks tootma otse tanklas. Odava elektri ajal toodetakse mahutisse valmis. Odava elektriga laadimiseks peaks autot laadima kodus - pole märganud, et kiirlaadijas öösel hind odavam oleks. Ja elektrolüüs aitab muuhulgas sujuvalt lahendada ka probleemi,mida teha ülejääva roheenergiaga.
Ööseks laadima pandavate autode hulk ju ei sõltu sellest kas on tuuline ja elekter odav või külm talveilm ja energiahind laes, kui hommikul sõita tahad siis laed iga hinnaga. Samas vesinikku saab hoiustada ja odava energiaga varuks toota.
Dr.Sci
Liige
Postitusi: 3309
Liitunud: 30 Okt, 2015 11:59
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Dr.Sci »

Some kirjutas:Vesinikku peaks tootma otse tanklas. Odava elektri ajal toodetakse mahutisse valmis. Odava elektriga laadimiseks peaks autot laadima kodus - pole märganud, et kiirlaadijas öösel hind odavam oleks. Ja elektrolüüs aitab muuhulgas sujuvalt lahendada ka probleemi,mida teha ülejääva roheenergiaga.
Ööseks laadima pandavate autode hulk ju ei sõltu sellest kas on tuuline ja elekter odav või külm talveilm ja energiahind laes, kui hommikul sõita tahad siis laed iga hinnaga. Samas vesinikku saab hoiustada ja odava energiaga varuks toota.
Viskasin meeldetuletuseks korra pilgu keemiavaldkonda ja ikkagi, süsinik on palju parem energiakandja kui vesinik. Selmet veest elektri akumulatsiooniks vesinikku toota oleks mõistlikum atmosfäärist CO2 süsinikuks vedelal või tahkel kujul ajada...
Väino
Liige
Postitusi: 694
Liitunud: 10 Aug, 2009 20:18
Asukoht: Virumaa
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Väino »

Ja söerongid tulevad taas. Tegelikult oli diiselmootori esialgses idees ka peenestatud tahkekütus.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4089
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Some »

Seda CO2 kunstliku kütuse tootmist saab sujuvalt ühendada elektrolüüsiga. Ehk siis tõesti veel üks võimalik lahendus. https://www.pnas.org/content/116/25/12212
Dr.Sci
Liige
Postitusi: 3309
Liitunud: 30 Okt, 2015 11:59
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Dr.Sci »

Väino kirjutas:Ja söerongid tulevad taas. Tegelikult oli diiselmootori esialgses idees ka peenestatud tahkekütus.
Miks kohe söerongid. Metanool, etanool, sisaldavad ka arvestatavas koguses süsinikku, pigem mida pikem valem seda parem on süsiniku ja vesiniku suhe... vedelal kujul hoiad hermeetilises kanistris toatemperatuuril ilma probleemita, kuidas hoida samas kütteväärtuse koguses puhast vesinikku garaažis?
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9143
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Keemiatehas tanklas on mõistlik mõte ja auto pistikusse ühendamine ei ole? Mis otsaga te mehed mõtlete?
Väino
Liige
Postitusi: 694
Liitunud: 10 Aug, 2009 20:18
Asukoht: Virumaa
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Väino »

akf Dr.Sci kirjutas:...mida pikem valem seda parem on süsiniku ja vesiniku suhe...
Sünteetiline bensiin?
akf Kilo Tango kirjutas:Keemiatehas tanklas...
Siis on tanklate elektritraadid punased, aga õhu hapnikusisaldus tõuseb nagu päikesepaistel kasvuhoones :D
Viimati muutis Väino, 12 Veebr, 2021 13:03, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4089
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Some »

zkaff siin lehekülg tagasi postitas viite vesinikupasta kohta:
https://forte.delfi.ee/artikkel/9252977 ... ui-bensiin
Ei ole uurinud, kas too magneesium on korduvkasutatav või mitte ja kui palju kallimaks gaasilisest vesinikust see kasutamisel kujuneb.
Dr.Sci
Liige
Postitusi: 3309
Liitunud: 30 Okt, 2015 11:59
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Dr.Sci »

Kilo Tango kirjutas:Keemiatehas tanklas on mõistlik mõte ja auto pistikusse ühendamine ei ole? Mis otsaga te mehed mõtlete?
Jämedamaga? Kui tankla kaabli otsas ei ripu, siis palju oleks vaja ruumi samas koguses energia salvestamiseks vedelkütuse mahutite näol, palju gaasi jaoks ja palju elektriks?
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4089
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Some »

Kilo Tango kirjutas:Keemiatehas tanklas on mõistlik mõte ja auto pistikusse ühendamine ei ole? Mis otsaga te mehed mõtlete?
Mis keemiatehas? Elektrolüüs ju. Seesama 160kW laadija võib jõudehetkel vesinikku toota. Vesiniku hoiustamine nõuab täiesti lihtsalt korrosiooni- ja rõhukindlat maalust mahutit, mis tundub ühekordne investeering. Maa peal on vaid turvaklappidega kaks toru. Jah, mahuti peab olema kordades suurem kui vedelkütuse puhul, samas tavatanklas piisab ju ainult ca nädalavaru olemas hoida. Või paari päeva oma, sõltub kuidas äriplaan on.
Elektriga rekka akude laadimine lahendaks muidugi sujuvalt autojuhtide puhkeaja küsimuse - 4 tundi sõitu ja 12 tundi laadimist :P
Ei tea mitme päevaga Saksamaale jõuab ka?
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9143
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Some kirjutas:
Kilo Tango kirjutas:Keemiatehas tanklas on mõistlik mõte ja auto pistikusse ühendamine ei ole? Mis otsaga te mehed mõtlete?
Mis keemiatehas? Elektrolüüs ju. Seesama 160kW laadija võib jõudehetkel vesinikku toota. Vesiniku hoiustamine nõuab täiesti lihtsalt korrosiooni- ja rõhukindlat maalust mahutit, mis tundub ühekordne investeering. Maa peal on vaid turvaklappidega kaks toru. Jah, mahuti peab olema kordades suurem kui vedelkütuse puhul, samas tavatanklas piisab ju ainult ca nädalavaru olemas hoida. Või paari päeva oma, sõltub kuidas äriplaan on.
Elektriga rekka akude laadimine lahendaks muidugi sujuvalt autojuhtide puhkeaja küsimuse - 4 tundi sõitu ja 12 tundi laadimist :P
Ei tea mitme päevaga Saksamaale jõuab ka?
No taheti siin ju usinasti metanooli ja etanooli tanklas tootma hakata, aga see selleks.
Ma kirjutasin ka ise, et rekkaprobleem vajab lahendamist, aga usun, et enne lähevad need maagaasi peale, kui et tulevad mingid elektrolüüsi vabrikud tanklatesse. Ükski arukas tanklaomanik ei hakka sellist investeeringut tegema. Vaatasin kiirelt, mis hinnaga elektrolüüsi aparaate praegu müüakse - jämedalt on tegemist ca. 10 000 € per 1 liiter/min investeeringuga suuremate mahtude korral. Lisaks on vaja veepuhastusseadmeid, erimaterjalidest paake ja ventiile (kõik materjalid ei sobi vesiniku hoidmiseks - muutuvad hapraks), kõrgsurve vesinikukopomressoreid, kõrgsurvetorustikke vesinikule, spetsiaalseid tankimispunkte jms.

Lisaks tuleb arvestada, et PEM elektrolüüsiseadmed vajavad tööks iriidiumi ja plaatinat. Ja me muretseme siin liitiumi pärast... Lisaks tuleb arvestada, et 100 m3 tunnis tootev alaktrolüüsiaparaat vajab 500KW võimsust. Lisaks elektrikulu kõrgsurve kompressori käitamisele jne. Lisaks kogu selle kõrgsurvejamaga, elektrolüüsi, vesiniku käitlemise ja veepuhastusega kaasnevad ohutusnõuded ja hooldusvajadus.

Tankla omanik peaks peast päris soe olema, kui ta sellise hulga raha sinna alla magama paneb. Lihtne retsept, kuidas saada miljonäriks - tuleb alustada miljardärina ja rajada omatootmisega vesinikutanklate võrk.

See vesinikutootmise projekt ei anna kohe mitte kuidagi majanduslikult mõttekat pilti kokku vaata, kust otsast tahad.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4089
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Some »

Gaas tundub hetkel tõesti kõige kiiremini kasutusele võetav alternatiivkütus olema. Aga ka vesinikutanklad hakkavad tasapisi tulema. Esimene paistab tulevat Pärnusse Raba 31. Ca 80% juba valmis.
Alexelal olevat ka plaan kahes tanklas vesinikku müüma hakata aga kuulsin seda miskist autoteemalisest podcastist ja ei suuda hetkel netist infot leida. Too Paldiski pumpla pidavat ka möödaminnes vesinikku tootma hakkama. Nii, et miskit ikka liigub.
Taaniel Tina
Liige
Postitusi: 941
Liitunud: 07 Nov, 2012 9:54
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Taaniel Tina »

Huvitav, kust see jõude seisev odav elekter vesiniku tootmiseks tuleb, kui vaadata veidi tulevikku?
Järjest suletakse fossiilidel ja tuumal töötavaid jaamu. Igal pool paistab ainult energiapuudus.
Jubedalt tahaks aru saada :dont_know:
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4089
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Some »

Tollest roheenergia vaimustusest loomulikult. Kui tavalistes elektrijaamades saadelektrit toota vastavalt vajadusele, siis päikese- ja tuuleenergia on täiesti ettearvamatu, kord pole üldse ja kord jälle vohmivad mõlemad täiega toota. Võid taanlastelt küsida, miks neil vahel elektrihind negatiivne on.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 16 külalist