Fucs kirjutas:Peab jälle selgitama. Selle süsteemi kaudu on võimalik saata ja/või jälgida nii lennuki tehnilist seisukorda kui muud töist infot kirjaliku sõnumina andmesidevõrgu kaudu (ja üle sati). Süsteem võimaldab suhelda nii tootja kui lennuki omanikfirma tehnilise kesusega, aga samas saab selle kaudu saata ka muid kokkuleppelisi koode. Selle kaudu saab näiteks piloot saata märkamatu sõnumi. Selle sisuks võib olla nt kood "pomm pardal", või "kaaperdamine" vmt spetiifilist ohukirjeldust.
sellisest üle sati toimivast sidest tootja ja lennuki omanikfirmaga.
Ajate siin kõik keeruliseks kui pudru ja kapsad...
Proovin siis lihtsamalt.
Transponder - spetsiaalne seade, mis identifitseerib lennukit maapealsele radarile. Igaks lennuks saadakse kood ja kogu lennu aja piiksub transponder seda koodi välja ja sellest tekib ka pilt tsiviillennujuhi radarile. Koodi saab muuta lennu ajal ja on olemas mõned spetsiaalsed koodid näiteks olukordadeks, kui raadioside ei toimi enam või kui lennuk on kaaperdatud. Paigaldatud on kaks identset süsteemi. Armastuse avaldamiseks koodi ei ole.
ACARS (Aircraft Communication Addressing and Reporting System) - tekstipõhine sõnumite saatmise süsteem. Läbi selle võib ükskõik mis sorti suhtlus käija lennuki ja operaatori vahel. Põhiline kasutus on lennuplaanide, ilma, tehnilise raportite ja muu sellise vahendamine mõlemas suunas. Armastuskirju on ka saadetud. Süsteem võib kasutada nii HF, VHF kui ka SATCOMi ühendust. VHF raadiod on kõigil lennukitel, HF ja SATCOM on valikulised.
Raadioside - lühematel distantsidel kasutatakse VHF raadiot (tavaliselt on neid paigaldatud kolm igale lennukile). Pikematel distansidel HF raadiot (paigaldatud null kuni kaks). Kasutatakse lennukite omavaheliseks või torni ja lennuki vaheliseks audiosideks. Armastuse avaldamine ei ole väga soovitav, kuna kõik kuulevad pealt. Eriti kui see su oma naine juhtub olema.
SELCAL (Selectice Calling) - süsteem operaatori ja lennuki vaheliseks audiosideks. Igal lennukil on oma kood ja kui operaator teab oma lennuki koodi, siis saab ta talle "helistada". Lennukilt maale toimub side jälle läbi VHFI, HFi või SATCOMI ja siis mööda maapealseid sideliine kuni operaatori baasini (kuna VHF näiteks levib ainult otsenähtavuse piires aga lennuk võib teispool euroopat olla). Kasutatakse operaatori ja lennuki vaheliseks sideks mis iganes vajadusel. Võib ka armastust avaldada kaptenile.
Kõik audioside salvestatakse kokpiti helisalvestiga (neli kanalit: kapten, kaaspiloot, "kolmas" kokpitis viibija ja üldmikrofon kokpitis). Seda salvestist saab kustutada ja võimalik, et kuniks lennuk maa peal oli Minskis, seda ka tehti. Kõik muud lennuki parameetrid ja ka transponderi koodid ja ACARSi sõnumid salvestatakse lennuandmete salvestile (flight data recorder, üle 13000 erineva parameetri). Seda salvestist kustutada ei saa.
Kui pardal on kriis, siis kasutatakse seda mida parajasti saab vastavalt protseduuridele. Esmane on ikka raadioside torni ja maa vahel, siis transponderi koodid juhul kui rääkida enam ei saa ja lõpuks ka tekstisõnum maale, kui tarvis. Kuniks kokpiti uks püsib ei näe mina põhjust saata tekstisõnumeid saata läbi ACARSi.
Ryanairi kohta võib seda öelda, et seal võib kapteni eksimus minna talle töökoha maksma ja selle pärast konsulteeritakse alati maapealse baasiga üle kõik oma otsused. Seal saetakse viimast kui senti ja igasugune isetegevus on karistatav. Seega arvan isiklikult, et üritati venitada viimse võimaluseni, et ikka äkki saab maanduda Vilniuses ja selle pärast see pööre Minski suunas nii viimasel hetkel tehti. Arvan, et algul püüti kaptenit viisakalt veenda Minski poole pöörama. Peale maapealset konsultatsiooni Ryanairi baasiga soovitati kaptenil ikka ots Vilniuse poole hoida, et muudavad oma otsuse veel viimasel hetkel ümber, kuna see oli lähim lennujaam. Hävitajad toodi mängu viimasel hetkel, kui oli näha, et linnuke hakkab käest minema. Aga see kõik on puhas spekulatsioon.
Tõde selgub siis kui saame kuulda kokpiti audiosalvestist aga vaevalt seda täies mahus kuskile kuuldavaks tehtakse. Heal juhul kuuleme ainult valitud lõikusid.
Moded võivad tõsta kuskile õigemasse kohta, kuna see tehniline jutt siin väljub teemast.
Vanasti kui facebooki ei olnud veel, teati ainult oma pere sees, kes loll on.